Reis Mexico, Guatamala en Belize

Hoi,

Mijn vriend en ik gaan van 18 september tot 12 oktober reizen door Mexico ( Yucatan), Guatamala en Belize.
We hebben alleen de vlucht geboekt en willen verder alles op eigen gelegenheid doen.

Ik hoor graag tips over reizen,
leuke overnachtingsplaatsen ( wat zijn gemiddelde tarieven voor een nacht?)
waar je mooi kunt duiken,
waar je met Dolfijnen kunt zwemmen ( heeft er iemand een goede ervaring, is een grote wens van mij)
veiligheid qua reizen en zijn de reisafstanden te doen,
welke bezienswaardigheden er mooi zijn ( niet te toeristisch)
en andere dingen waar ik rekening mee moet houden.

Thnxs alvast!

Groetjes Linda

Hallo Linda,

Leuke reis! In die gebieden is in ieder geval meer dan genoeg te zien en te doen!

Qua overnachting ben je voor een hostel tussen de € 8,- en de € 15,- kwijt per persoon. Eenvoudige hotelkamers heb je vanaf
zo’n € 25,- per kamer wel. Uiteraard zijn de toeristische gebieden (cancun, playa del carmen, tulum) wel wat duurder.

In Mexico kun je erg goed duiken op Cozumel.
Wat je nooit van je leven moet doen is zwemmen met dolfijnen in gevangenschap. Voor elke gevangen genomen dolfijn sterven er 2 in het wild.
http://www.youtube.com/watch?v=l00roqGsYpc

Veiligheid in Mexico is niet zo’n probleem. Maar in Belize en met name Guatamala moet je wel oppassen.

Wij hebben in 3 weken tijd gedaan: San Cristobal (vonden wij het hoogtepunt van Mexico), Palenque, Valladolid, Tulum en Playa del Carmen. Merida stond ook nog op ons lijstje maar we waren het reizen met de bus zat. We hebben een binnenlandse vlucht genomen van Cancun naar Tuxtla en van daaruit met de bus naar San Cristobal.
De afstanden zijn groot maar het is echt de moeite waard! Tulum heeft een prachtig wit bounty strand, je hebt het centrum gedeelte en het strand gedeelte. Je kan niet makkelijk van het een naar het ander. Ik zou aan het strand gedeelte een hotel uitzoeken. Playa del Carmen is vreselijk toeristisch en hadden we na 2 dagen wel gezien. San Cristobal mag je in ieder geval echt niet overslaan!

Reizen met de bus gaat erg makkelijk en is goedkoop. Maar de afstanden zijn lang, vandaar onze binnenlandse vlucht. Van San Cristobal naar Palenque was al 6.5 uur met de bus, bochtige bergweggetjes. Ik heb me nooit ergens onveilig gevoeld. Wel is er veel politie en leger op straat die controles houden maar daar hebben wij geen last van gehad.

Gemiddeld waren wij 30-50 euro kwijt voor een nacht. We sliepen niet superluxe maar basic met airco enz. Ontbijt is meestal niet inbegrepen. Aan de kust is het wat duurder, zeker Tulum aan het strand is niet goedkoop. Kijk eens naar Dos Ceibas, mooie plek en betaalbaar in vergelijking met de rest.

Je kan mooi duiken en snorkelen bij Cozumel of Isla Mujeres. Je kan er zelf heen gaan of je kan deze tripjes boeken vanuit Playa del Carmen. Je kan ook nog met schildpadden zwemmen bij Akumal.
Ik heb met dolfijnen gezwommen bij Delphinus Riviera Maya (bij Xcaret) en vond het een mooie en bijzondere ervaring. Ze gaan erg zorgvuldig met de dieren om en worden naar mijn idee (voor zover ik dat kan beoordelen) goed verzorgd en behandeld enz.

Hoi Linda,

Wat gaaf dat jullie dat gaan doen. Wij hebben 3 jaar geleden 1,5 maand rondgereisd in Mexico, Guatemala en Belize.

Heb je er wel eens aan gedacht om te starten in Mexico City en terug te vliegen vanuit Cancun? Aangezien je je vlucht al hebt geboekt zou je een binnenlandse vlucht van Cancun naar Mexico City moeten nemen (kosten €100pp). Op deze manier pak je zowel ruïnes van de Azteken en Maya’s mee en kun je genieten van de mooie steden zoals Mexico City, Puebla en Oaxaca. Dit is zeker goed te doen in 24 dagen met de bus (welke overigens goedkoop en erg goed zijn). Wij hebben al aardig wat gereisd maar deze ongelovelijke trip zullen wij nooit vergeten (deze staat ook duidelijk op onze nr. 1).

Wij zelf hebben het volgende schema gevolgt: Mexico City (centrum is erg mooi en bezoek van de ruïnes van Teotihuacan is erg de moeite waard) - Puebla (heel mooi centrum) - Oaxaca (volgens ons 1 van de mooiste steden van Mexico) - Palenque (heel erg mooi maar wel een lange busreis van 14uur vanuit Oaxaca) - San Cristobal de las Casas (stad + omgeving is heel mooi, vergeet geen mooie sieraden van Amber te kopen) - Lago Atitlan, Guatemala (zelden heb ik zulke mooie uitzichten gezien. Tip hotel met de mooiste uitzichten voor een goede prijs zie hier) - Antigua (erg mooie stad, wij hebben hier de vulkaan Pacaya beklommen en daar geslapen - super spectaculair!) - Tikal (wij zijn hier vanaf Guatemala City heengevlogen aangezien dit heel veel tijd bespaarde, hier hebben wij geslapen bij een hotel bij het complex zelf waar we een sunrise en sunset tour op de tempels hebben meegemaakt - simpelweg onbeschrijvelijk mooi - zie voor meer info hier) - Caye Caulker, Belize (hier hebben wij gedoken bij de Great Blue Hole - echt fantastisch maar hier je wel gecertificeerd zijn - tip hotel chalet bij Oceans Pearl: goede en rustige locatie, ze hebben 2 mooie chalets en je krijgt 10% korting bij duikcentrum Frenchies als je hier verblijft) - Playa Del Carmen (vanuit Caye Caulker kan je een boot pakken naar Chetumal en vanuit daar de bus naar Playa Del Carmen).

Verder nog 1 tip: als je een ruïne bezoekt raad ik je aan altijd een gids te nemen. Het kost je wel wat maar je doet er gouden informatie mee op en je leert echt iets van de geschiedenis. Zonder gids loop je als een kip zonder kop rond, moet je veel uit boekjes halen en mis je daarom heel erg veel moois!

Hopelijk hebben jullie iets aan het bovenstaande. In ieder geval heel veel plezier gewenst!

Groeten,

Richard

Hoi Linda,

Prachtige reis! Wij hebben in januari/februari van dit jaar 4 weken deze rondreis gedaan en ik zou zo weer terug willen!

Wij hebben de volgende reis gemaakt: van vliegveld Cancun meteen naar Playa del Carmen - via Chitzen Itza naar Merida - Palenque - San Cristobal de Las Casas - Panajachel - Antigua - Rio Dulce - Flores (Tikal) - Caye Caulker - Tulum.

Je hoort veel verhalen over onveilige gebieden etc. maar wij hebben gelukkig niks mee gemaakt. Er is wel veel politie/leger op straat met grote geweren. In Panajachel gingen wij pinnen en een grote politieagent met geweer bleef voor het hokje staan.

Leuke, betaalbare overnachtingsplaatsen:

• Playa del Carmen: hotel Maya Bric (midden in de hoofdstraat!)
  • Mérida: Hostel Zócalo
  • Anigua: Hostel the Black Cat/el gato negro
  • Flores: Hostel dos Amigos
  • Rio Dulce: Hotel Kangaroo: super!! Midden op het water in de jungle, heerlijk!

Wij hebben ook met dolfijnen gezwommen, erg duur maar de moeite waard! Wij hebben dit gedaan vanuit Tulum (in die toeristenkantoortjes kun je dat boeken) en hebben dat gedaan in Puerto Aventuras.

Verder heb ik nog een aantal dingen die je zeker moet doen/zien!!:

• Snorkelen in cenotes (soort grotten). Wij hebben dit gedaan in de Gran Cenote bij Tulum. Ook in de buurt van Chitzen Itza kan dit;
  • Zonsondergang bekijken bij Lago Atitlan. Wij hebben dit gedaan in Panajachel vanaf restaurant Sunset Café: SUPER!
  • Een tour boeken naar Tikal, waarbij je om 3u 's nachts wordt opgehaald om vanaf een tempel de zonsopkomst te gaan kijken. Je moet hierbij nog een stuk door de jungle (onder begeleiding) en hoort dan alle dieren (brulapen) ontwaken. Echt gaaf om mee te maken. De meesten reizigers slapen overigens in Flores (wij ook) en gaan vanuit daar naar Tikal.
  • Vanuit Antigua: actieve vulkaan Pacaya beklimmen. Gave ervaring waarbij je zelfs marshmallows kunt maken door de hitte van de vulkaan;
  • Vanuit Anigua ook naar de markt van Chichicastenango, heel kleurrijk en veel plaatselijke bevolking;
  • Vanuit San Cristobal een (half) dagje naar San Juan Chamula. Heel apart dorpje met eigen rituelen, bijzonder om mee te maken. San Cristobal zelf is ook echt heel erg leuk, hier krijg je echt een vakantiegevoel.
  • Natuurlijk Palanque;
  • Ruïnes van Tulum. Deze zijn niet heel erg bijzonder/mooi, maar de ligging is geweldig! En lekker relaxen op het strand van Tulum:);
  • Snorkelen (of duiken als je een brevet hebt) bij Caye Caulker.

Als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel, ik kan er uren over blijven praten!!!

Succes & alvast veel plezier:)

Dank je wel! Wat een leuke reacties en super tips!! Kan al niet meer wachten tot het zover is :).
Weet iemand hoe lang de busreis van Merida naar Palenque is? Ik hoor en lees dat de bussen goed zijn. Kun je hier ook een beetje in slapen en heeft het ook toiletvoorzieningen?

Fijn die tips voor de overnachtingen, erg makkelijk.
En mijn vriend wil zeker gaan duiken! Ik ga snorkelen, aangezien ik zwanger ben en dan rond de 20 weken.

Alle extra tips zijn welkom, dus meer info…graag!!!
Ik vind het erg leuk om op deze manier al voorpret te hebben.

Ik hoor verschillende verhalen over Chitzen Itza, dat dit erg druk en toeristisch is. Wat vinden jullie?

Heel erg bedankt!!

Groetjes Linda

Ik was onder een ander account ingelogd, vandaar de andere naam. Maar ben gewoon Linda

Hoi Linda,

Graag gedaan, ik vind het alleen maar erg leuk om mijn ervaringen te delen!!

De busreis van Mérida naar Palenque is best lang, ongeveer 8 uur volgens mij. Wij hebben de reis overdag gemaakt omdat ik had gehoord dat je niet 's nachts moest reizen. Maar volgens mij gaat dat makkelijk, best veel mensen deden dat. Vanuit Mérida naar Palenque gaat overdag maar 1 bus en die zat vol bij ons, dus je moet wel op tijd je busticket reserveren. (Hoewel een dagje langer in Mérida helemaal geen straf was!!).
De bussen zijn super! Erg luxe. Er is een toilet aanwezig, maar de bus stopt ook regelmatig zodat je naar de wc kan of iets te eten kunt kopen. Neem wel een vestje mee in de bus, want de airco staat vaak te koud! Ze draaien ook de hele dag door films (soms engels, vaak spaans). Maar de stoelen kun je verzetten etc dus ik heb er heerlijk kunnen slapen;) Vaak kun je ook aangeven waar je wil zitten.

Chitzen Itza is inderdaad erg toeristisch, maar als je er bent moet je het eigenlijk toch gezien hebben. Wij vonden wel Palenque & Tikal vele malen mooier. Deze zijn nog ‘echter’ en liggen in de jungle. Chitzen Itza is echt gericht op toeristen, staan ook heeeel veel verkopertjes. Maar het ligt op de route dus op zich is het goed te doen. Wij hebben vanuit Playa del Carmen 's morgens de bus gepakt naar Chitzen Itza en zijn 's middags doorgegaan naar Mérida, gaat prima!

Ik zie je volgende vragen graag verschijnen!!

Oké dank je!

Heb je ook nog advies over hoe lang je minimaal of maximaal in 1 plaats adviseert te blijven?
We hebben ongeveer dezelfde reis in gedachte als jij hebt gedaan.
En heb je van San Cristobal naar Guatemala gevlogen of met de bus? En van Guatemala city dan weer naar Flores?

Ik hoor het graag weer :slight_smile:

Ligt eraan wat je overal wil doen. In Mérida bijvoorbeeld is het leuk om 1 dag lekker door het stadje te slenteren en wij zijn nog 1 dag naar Celestun geweest (flamingo’s etc.). En het dorpje Palenque is niet zoveel aan, dan kun je het beste snel door naar San Cristobal. Wij hebben vanuit Palenque in 1 dag de ruïnes/tempels en de watervallen (Agua Azul + Misol Ha) gedaan. Ging prima. In San Cristobal kun je makkelijk 3 dagen blijven. Je kunt van daaruit een dag naar San Juan Chamula (heel apart!!) en gewoon lekker wandelen door de stad, heerlijk!

Wij zijn van San Cristobal met een busje (via toeristenkantoortje) naar Panajachel gegaan. Is een lange rit maar onderweg is het erg mooi! Vanuit Panajachel zijn wij weer met zo’n busje naar Antigua gegaan en vanuit Antigua zijn wij via Guatemala City met een bus naar Rio Dulce gegaan (en vanuit Rio Dulce naar Flores). Maar als je Rio Dulce niet doet kun je of het vliegtuig nemen vanuit Guatemala City naar Flores, of met de bus (duurt alleen veel langer dan vliegen).

In mijn eerste berichtje heb ik trouwens gezegd vanuit Antigua naar de markt van Chichicastenango, maar wij hebben dit vanuit Panajachel gedaan (kan volgens mij ook vanuit Antigua). De markt is alleen op donderdag & zondag, dus als je daarheen wil moet je dat even goed plannen.

Ik hoef eigenlijk niks meer toe te voegen haha. De bussen zijn inderdaad erg relaxed, stoel kan lekker naar achteren, gordijntje dicht en er worden films gedraaid. Was meestal in spaans maar toch leuk. Neem ook oordoppen mee want de tv staat soms echt hard. En wij reseveerden meestal een dag van te voren het busticket.

Chitzen Itza was inderdaad vreselijk toeristisch maar ik vond het toch de moeite waard!
Tip: koop al je souvenirs in San Cristobal (op de markt) en in die omgeving, een stuk goedkoper en je kan nog wat afdingen daar! In omgeving van Playa del Carmen betaal je niet 2x zoveel, maar 4x zoveel!

Ik weet niet meer precies maar het was ongeveer zo: San Cristobal zijn wij 3 dagen geweest, Palenque 3 dagen, Valladolid 2 dagen, Tulum stad 1 dag, Tulum strand 3 dagen, Playa del Carmen 3 dagen. Dit is allemaal exclusief de reisdagen, aankomst en vertrekdag want we zijn bijna 3 weken weggeweest.

Haha samen komen we een heel eind! Zo kan Linda al goed in de stemming komen. En nu wil ik ook wel terug…
Wij zijn 3 dagen in Tulum ‘stad’ geweest en 3 dagen Tulum strand. Vanuit het dorp hebben wij een bezoek gebracht aan de Gran Cenote, wezen zwemmen met dolfijnen en naar de ruïnes geweest. Vanaf het strand hebben we helemaal niks gedaan, lekker geluierd en genoten van de zon, cocktails en het mooie strand. Van het dorp naar het strand (en terug) rijden veel taxi’s, kost niet veel en werkt makkelijk.

Verder heb je inderdaad nog goede tips gegeven Woepiie!
Prijzen schelen echt veel, ook qua eten etc. Je merkt gewoon dat het daar veel toeristischer is.

Waar hebben jullie gezeten aan het strand? Vond het moeilijk om iets betaalbaars te vinden. Uiteindelijk zijn wij bij Dos Ceibas beland, was wel een leuke plek.
Zijn jullie nog naar Sian Kaan geweest? Ik had er zulke hoge verwachtingen van door wat ik op internet las en het was ook heel mooi en leuk maarrrrrr niet voor die prijs die wij er voor betaald hebben. Iets van 50-60 euro pp ofzo!

Wij zijn ook nog een dagje naar Xel Ha geweest, vond ik ook erg leuk!

Het was inderdaad moeilijk om iets betaalbaars te vinden, dus wij hebben de laatste dagen even luxe gedaan haha. Wij zaten in hotel La vita è bella. Was niet goedkoop, maar wel even heerlijk bijkomen van de reis:)
Wij zijn niet naar Sian Kaan geweest, wel over getwijfeld maar uiteindelijk toch niet gedaan. Maar dat is veel geld inderdaad!!
Xel Ha leek ons inderdaad ook erg leuk, maar was ook best prijzig of niet??

Haha geweldig!! Super al deze info :slight_smile:

We zaten in Playa del Carmen maar daar hadden we het na 1 dag wel gezien maar het was aan het eind van onze vakantie en we hadden ook geen zin meer om ergens anders heen te gaan dus gingen we nog een dagje naar Xel Ha. (als je al naar Tulum bent geweest dan valt het Playa del Carmen strand nogal tegen… en het is er super toeristisch)
Kostte ook iets rond de 50-60 euro pp maar dan had je wel veel meer voor je geld dan Sian Kaan. Gratis busvervoer er naar toe met ADO en het was all-inclusive dus onbeperkt eten en drinken en snorkels enz.
Wij vonden Xel-Ha erg leuk!

Even toevoegen: als je dus naar Xel-Ha gaat, koop dan je ticket bij het ADO bus station, dan krijg je er gratis buskaartjes bij. (en de entree is zelfde prijs als op internet).