Backpacken Mexico & Guatemala

Ok, we zijn eruit. De bestemming is bekend. Het wordt Mexico en Guatemala.

Ik had bij het algemene Azië forum een topic gemaakt over dat we geen keuze konden maken: Vietnam & Cambodja of toch Mexico etc.etc. Maar het wordt dus Mexico & Guatemala!!! :biggrin:

Het ticket is ook al geboekt! 28 juli vliegen we voor ong. 4 weken naar Cancun om vanuit daar een deel Mexico en Guatemala te doen.

Heeft iemand een idee voor de route? Merida schijnt leuk te zijn en ik las ergens dat er vanuit San Cristobal de las Casas een rechtstreekste busverbinding gaan naar Guatemala. Is dit zo?

Wat zijn verder aanraders? En wat kunnen we wel overslaan?

Als we landen in Cancun, blijven we sowieso 1 nacht daar om even lekker bij te slapen. En dan? Nog langer daar blijven? Of meteen door?

Alle tips zijn welkom! Bedankt alvast! :teeth:

Ik vergeet iets. Hoe zit het met malaria? Is het aan te raden dat we voor Guatemala malariatabletten slikken?

Overal lees ik iets anders.

1 like

voor malaria.
lcr.nl
gezondopreis.nl

of ggd.

sjaak

www.wereldrondreis.eu

Ja daar had ik al gekeken. Er staat dat t aanbevolen wordt. Maar ik wilde graag de ervaringen van mensen weten. Aangezien malariatabletten malaria niet kan voorkomen.

1 like

Kan je het een “ervaring” noemen dat ik afgelopen winter daar heb gereisd zonder malariapillen te slikken. En geen malaria heb gekregen … want vooral dat wou je weten misschien :slight_smile:
Wat betreft je route: je kan ook via Palenque naar Yaxchilan en daar de grens over en zo ofwel naar Tikal, ofwel naar Cobán. Bij Cobán heb je een klein dorpje, Lanquin, waar je mooie watervallen hebt, grotten met massa’s vleermuizen die rond 18h rond je hoofd vliegen, en de Rio Cabahon (geweldig om te raften met class 4 stroomversnellingen).
Nog een tip voor je route: eventueel terug keren via Belize en even een plons nemen op Caye Caulker tussen de verpleegsterhaaien en de pijlstaartroggen en (vanuit de boot) naar de lamantijnen kijken (zeekoeien … meuuuuh!).
Nog iets: De Tajumulco (nabij Xela) is de hoogste top van centraal Amerika. Misschien leuk om op je palmares te hebben ( ik wel dus :slight_smile: ).
En verder: Guatemala is vele leuker dan Mexico, spendeer daar dus de meeste tijd!

In Cancun kan je ook een hostel in het oude centrum pakken. Ver weg van die hotelstrip! Tenzij je dat leuk vindt natuurlijk… Dagje strand is wel leuk, er is ook ergens een tempeltje te bezoeken. Niets schokkends, maar het was mijn eerste! Ik vond dat dus de moeite waard.

Valladolid heeft prachtige cenotes, is een vrij kleine stad, dichtbij Chichen Itza. Als je hier vandaan naar Chichen Itza gaat kan je 's ochtends vroeg naar binnen. Dagtochten vanuit Cancun enzo komen later op de middag aan en dan is het stervens druk.

De stad Campeche staat op de World Herritage Sites van Unesco. Interessante binnenstad, prachtige zonsondergangen hier over de zee (zeewater is hier beduidend minder dan de Caribische zee). Merida heb ik destijds overgeslagen.

De ruines van Palenque zou ik zeker bekijken. Daar vandaan kan je ook een tocht maken naar wat watervallen en Agua Azul.

Vanuit San Cristobal de las Casas kan je leuke tochtjes (evt. te paard) naar Indianenstammen te maken. Hier vandaan kan je een dagtocht maken naar Lagos de Montebello (vlakbij de grens van Guatemale). Prachtig helder blauwe meren tussen de bergen. Vanuit San Cristobal kan je inderdaad met een busje direct naar Guatemala (waar ik overigens niet geweest ben).

Canon del Sumidero (in de buurt van Tutla, evt. vanuit San Christobal te doen) is een mooi boottochtje door een Canon, met als het meezit nog een krokodil & aapje onderweg.

Malariapillen ben ik wel aan begonnen, maar werd hier zo ziek van dat ik er maar mee gestopt ben. Het is echt gigantische rotzooi!!! Het lijkt mij wel verstandig in ieder geval wat mee te nemen.

Super bedankt voor jullie reacties! We waren idd al wel van plan om meer tijd door te brengen in Guatemala dan in Mexico. Maarr… m´n overbezorgde moeder had weer slechte verhalen gehoord (je kent dat wel…) over Guatemala dus die is het er weer niet zo mee eens…

Ja die malariapillen staan me echt tegen. Zoveel bijwerkingen (ok niet iedereen heeft daar last van, maar toch)

Kohraya, aan Caya Caulker had ik ook gedacht maar vraag me af of we dan niet teveel willen in 4 weken…

En machie01, hoe ver is t oude centrum dan vanaf de luchthaven?

dan bedoel ik natuurlijk Cancun, even voor de duidelijkheid :wink:

De Zona Hotelera is een lange strip van 16 km met alleen maar hotels. Aan het einde van die strip is het nog zo’n 8 km naar het oude centrum. Vanaf het vliegveld kan je duur (met de taxi), een comfortabel gedeeld minibusje ($10) of met de nog goedkopere bus voor $5,-. De bus gaat het meest direct. Ik weet eigenlijk niet meer precies hoe ik ben gegaan, volgens mij met zo’n minivan.

Dat twee mensen geen malariapillen hebben geslikt en geen malaria hebben gekregen zegt natuurlijk ook niet zoveel. Toen ik in het noorden van Vietnam lek werd geprikt in malariagebied, wederom zonder malariapillen besefte ik dat het al de 3e keer op rij was zonder pillen, misschien een beetje het noodlat tartte.

In Mexico heb ik paludrine geslikt, geen succes. Voor India had ik chloroquine meegenomen, wat minder bijwerkingen zou moeten hebben. Bij iedere plaats dat ik aankwam meteen bij de locals geinformeerd of er malaria heerst, werd steeds negatief beantwoord. Mocht je beslissen geen malariapillen te slikken zorg dan in ieder geval dat je een noodsetje bij je hebt. De vriendin van een collega is bijna dood gegaan aan malaria. Het kan dus ook fout gaan. Hou er in ieder geval rekening mee, zeker in Guatemala waar medische hulp over het algemeen minder goed en op minder plaatsen aanwezig is.

Gert Jan

Thanks! We blijven waarschijnlijk maar 1 a 2 nachten in Cancun. Misschien wel gezellig om dan aan The Strip te zitten. :wink:

Ben jij ook in Tulum en/of Playa del Carmen geweest? Zo ja, de moeite waard?

Heb je met Malarone en Lariam verder geen ervaring?

nop, ben van cancun richting campeche, san cristobal, pacific ocean, door het binnenland naar mexico city gegaan. Hoe wordt jouw reis eigenlijk (ongeveer)? Ga je ook weer terug vanaf Cancun?

Tja gezellig? Ik reisde alleen, en dan is een hostel gezelliger omdat er meer contact is met andere toeristen. En die strip spreekt me niet zo aan, maar dat is uiteraard persoonlijk. Dat massale vermaak wat eigenlijk zo niet-mexicaans is. M.i. kan je eenzelfde vermaak ook in Frankrijk of Spanje vinden. Om bij te komen van de reis is het natuurlijk wel ideaal! Ben wel braaf naar het strand gegaan daar; even met de bus en je bent er.

Ik heb geen ervaring met andere pillen. De Lonely Planet van Guatemala raadt chloroquine aan. Ook zeggen ze dat het strongly recommended for al rural areas except higher than 1500m is. Ik zou gewoon zoveel mogelijk mensen vragen naar hun ervaringen. Op het forum van lonely planet zijn veel meer mensen, misschien iets representatiever.

Tja onze route. We vliegen iig ook weer terug vanaf Cancun. Vanaf Cancun naar Chitzen Itza, Merida, Palenque en dan San Cristobal. Vanaf daar naar Guatemala. Maar Guatemala is nog een beetje onduidelijk. Guatemala City slaan we sowieso over.

Caye Caulker waar Kohraya het over had is misschien wel leuk voor de laatste dagen. Maar dat wordt misschien een beetje te veel.
En dan moeten we weer uitkomen in Cancun. We gaan echt in een rondje zeg maar.

Ok, dan ga ik daar ook even op t forum kijken.

Cancun dag 1: ontvluchten :wink:
tulum
Valladolid
Merida
Celestun
Palenque
cristobal
guatemala

Mooie reis! :slight_smile:

Hmm ik zat er zelf aan te denken om Tulum als laatste te doen?? Vlak voordat we dan de laatste nacht weer in Cancun zitten. En dan als we aankomen 1 dagje in Cancun en dan meteen naar Valladolid.

Ook ik heb reisplannen in die richting maar ik wilde de kosten een beetje drukken.
Reizen met een tent zal ginder waarschijnlijk niet de beste oplossing zijn, of zijn er toch mensen die dit eerder al gedaan hebben?

Hoi,

Ik weet dat dit een oud bericht is, maar ik wil in maart/april 2011 gaan backpacken door Mexico en Guetemala. De route die jij hier beschrijft ga ik waarschijnlijk ook doen. Heb je misschien tips?

Bedankt,

Cindy

Hey ik zie dat mijn oude topic weer is geupt.

M’n reis is inmiddels alweer een tijdje geleden maar de route die we uiteindelijk gedaan hebben:
Cancun
Valladolid (Chichen Itza)
Mérida (Celestun)
Palenque
San Cristobal de las Casas - grens over naar Guatemala
Quetzaltenango oftewel Xela
Panajachel (Lago Atitlan)
Antigua (Chichi)
Monterrico
Flores (Tikal)
Tulum

Cancun vond ik niet zo bijzonder. Zijn we ook alleen de eerste en laatste nacht maar geweest. Guatemala vond ik echt mooi. Alleen Quetzaltenango vond ik niet zo bijzonder.
Het lijkt wel heel veel eigenlijk voor 4 weken maar in Valladolid waren we vooral om Chichen Itza te zien dus daar zijn we niet lang geweest. Hetzelfde geld voor Xela.

Wat zou je verder nog willen weten?

Als je deze route gaat doen zou ik je als tip Campeche willen geven. Leuke stad met een prachtig (gerestaureerd) historisch centrum.

In Palenque kan ik je Maya Bell aanraden. Is een camping/trailer park, maar ze verhuren ook huisjes en hebben dacht ik ook bunks. Je kunt te voet naar het archeologisch park en er zit een goede keuken bij.

Succes!

Hoi,

Mijn moeder en ik gaan in de zomer 3 weken met z’n tweeen weg en twijfelen ook tussen een rondreis door Mexico en Guatemala en Vietnam en Cambodja. We willen niet alles vastleggen maar vooraf wel de route bepalen.

De route waar we nu aan denken is:

Mexico City –Puebla - Oaxaca – Zipolite of Puerto Escondido (paradijselijke kustplaatsjes)- Palenque – San Christobal – Panajachel, Atitlan meer – Antigua - Tikal – Terugvliegen vanaf Flores

Maar we twijfelen of we toch niet naar Yucatan willen en daar naar Chichen Itza, Campeche, Merida etc. Maar we hoorden dat Yucatan veel toeristischer is dan bijvoorbeeld Puebla en Oaxaca.
Weet iemand hier iets van? En nog andere aanraders?
Kortom alle tips en ideeen zijn welkom!

Alvast bedankt,
Ivon

Hallo Ivon,

Wij zijn net terug van 2 weken Mexico. Gevlogen op Mexico Stad en terug vanaf Cancun. Onze ervaring gaat niet veel verder dan dat, maar ik kan je vertellen dat ik Palenque het hoogtepunt van onze reis vond.
We hebben de volgende steden/plaatsen bezocht:

• Mexico Stad + dag bezoek aan Teotihuacan
  • Tuxtla Guiterrez met bezoek aan Canon del Sumidero
  • San Cristobal
  • Palenque
  • Merida
  • Chichen Itza
  • Cancun
  • Isla Mujeres

Palenque dus het hoogtepunt, maar eigenlijk was alles heel gaaf.
Wij zijn dus niet bij Oaxaca of aan de zuidkust geweest, maar Yucatan is ons goed bevallen. Cancun is overigens wel heel toeristisch (vooral Amerikanen) en we waren dan ook blij dat we na een dag naar het relatief rustige Isla Mujeres konden.

Zoals gezegd hebben we in verhouding dus niet veel van Mexico gezien, maar als ik het nog een keer moest doen zou ik me vooral concentreren op San Cristobal - Palenque - Chichen Itza - Isla Mujeres.

Veel plezier en succes bij de keuze!