Ondertussen gaat dit forum dus al heel wat jaren mee
Volgend jaar juli en augustus wil ik graag naar Guatemala en Belize nu ben ik heel erg benieuwd naar wat je ongeveer kwijt bent voor 1,5/2 maand reizen. Verder heb ik wat verschillende verhalen gehoord over het regenseizoen (positief en negatief) kan iemand mij daar misschien wat over vertellen?
Vorig jaar was ik vijf weken in Guatemala / Belize in juli / augustus.
Wat ga je er eigenlijk allemaal doen? Guatemala is redelijk klein. Zelf heb ik er twee weken spaans gestudeerd, daarna drie weken om te reizen. Ik heb redelijk het tempo er in gehouden, en dan is het best te doen. Ligt er aan hoe snel je wilt reizen, en of je echt alles wilt zien.
Voor die vijf weken was ik iets meer dan 350 euro per week kwijt (incl. cursus spaans met homestay). Dit kan vast goedkoper, heb ook redelijk vaak georganiseerde trips gedaan. Belize is heel erg duur!!! In ieder geval als je het vergelijkt met Guatemala.
Verder vond ik het vliegticket vrij prijzig. Het was of via Amerika en dan meerdere keren overstappen en 24 uur onderweg zijn, of veel sneller met de klm, 1 keer overstappen, en dat was dan 1300 euro. Ik heb wel redelijk laat geboekt, dus ook dat zal vast goedkoper kunnen.
In die periode was het warm en vochtig. In Antigua / Lago Atitlan is het ook wat frisser omdat het hoger ligt. In die twee weken dat ik Spaans studeerde in Antigua heb ik bijna iedere dag regen gehad. Daarna naar het noorden, en daar werd het warmer, vaker zon, intensere regen.
Uiteindelijk regende het ongeveer om de dag / twee dagen, en heel toevallig reisde ik vaak op de dagen dat het regende. Ik was bijvoorbeeld maar twee nachten in Belize op Caye Caulker, de dag ervoor regen, de dag dat ik weg ging regen. Van de locals begreep ik dat het natter was dan normaal gesproken. Behalve in Antigua heb ik er niet echt last van gehad.
Ok! Nou dankjewel voor je tips. Eigenlijk zijn mijn plannen nog niet echt gemaakt, dus qua activiteiten etc heb ik nog helemaal geen idee. Alleen omdat ik nog studeer zou ik het niks heel erg luxe uit kunnen gaan pakken.
Als jij je reis nog een keer zou kunnen gaan maken, zou het dan weer Guatemala worden en Belize? Of ivm de prijzen van Belize deze toch overslaan/“omruilen” voor een ander land? Of heb je zelfs een heel ander land wat je kan aanbevelen?
Ik wil met mijn vriendin naar Mexico in december. Ik ben benieuwd wat ons dagbudget ongeveer moet zijn om daar te reizen? We willen niet in dorms overnachten…