Backpack Mexico, Guatemala en Belize

In augustus 2011 willen wij een kleine 4 weken gaan backpacken door deze drie landen :zon02:!! We hebben ontzettend veel zin om die rugzak weer op te mogen doen en lekker te gaan.

We hebben in ons gedachten om te vliegen op cancun en dan als volgt:

Cancun
Merida
Palenqua
San Cristobal
Antigua
Chichicastenango
Flores/ Tikal
Belize (Caya Caulker)

Is deze route goed te doen? Tips/ of opmerkingen zijn welkom. Halen we dit in onze tijd, of kunnen we meer punten bekijken?

hey!!
ik ga in augustus naar belize.
maar ben enorm in twijfel om dit via mexico(cancun) of guatemala (city) te doen.
wat is nou sneller/goedkoper om in belize te komen???

alle tips zijn welkom!!!

gr joyce

Een tip voor in Belize! Ga met de reggaemuffins op de sailtrip naar Placencia, 3 dagen op een bootje, slapen op fantastische eilandjes, snorkelen, rumpunches en heerlijk eten! Wat wil je nog meer! Volgens mij koste het rond de 300 euro, weet het niet meer zeker!

Wij zijn van Chetumal naar Belize city gegaan en hebben daar de watertaxi genomen naar Caye. Volgens mij is 4 weken goed te doen. Wij hadden ongeveer 2 weken per land en in Belize hebben we maar 1 week gespendeerd ( incl. Zeiltrip) vanwege het budget (goedkoper dan NL, maar vergeleken guatemala en mehico duurder!!)

Veel plezier!

Groetjes, Annelijn!

1 like

Beste lievebees,

Ik ben net terug uit Guatemala en ik lees jullie plannen. Ik zou jullie adviseren om vanuit San Christobal via Lago de Atitlan naar Chichicastenango te gaan. Daarna naar Antigua. Voor Lago de Atitlan is Panajachel dan het makkelijkst. Daar kun je ook een boot nemen naar een ander klein dorpje aan het meer. Het is echt super mooi.
Als het te ver is van san Christobal naar Panajachel dan is Quetzaltenango een mooie uitvalsbasis.

Veel plezier, Marieke

Leuk om dit te lezen!
Ook wij trekken 9/7 voor 3 weken naar daar met net dezelfde plannen.
We vliegen ook op cancun.

Tips komen dus zeker van pas!

We zouden willen zoveel mogelijk praktische zaken regelen van hieruit omdat we ter plaatse zo weinig mogelijk tijd willen verliezen daarmee.

Daarom heb ik volgende praktische vraag rond bussen: is dit goed te doen om van tevoren te plannen voor Guatemala? Eventueel vanuit België/NL?

In het algemeen: rijden de bussen tussen de belangrijkste plaatsen regelmatig?
En rond de grensovergang: verloopt dit vlot? en zijn er daar makkelijk (liefst toch geen chicken) bussen te nemen richting Panajachel?

Dank je wel! :slight_smile: Fijn om deze tip te hebben! Het komt al streeds dichterbij! Ik heb er zinb in! :smiley: Hoe lang ben jij in Guatemala geweest in totaal?

Wij zijn 3 maanden geweest. Voornamelijk in Quetzaltenango. Vanuit daar hebben we wat weekenden uitstapjes gemaakt. Veel plezier, Marieke

Als antwoord op de vraag over de bussen. Nee, je hoeft ze echt niet al in nl te regelen. Elke dag rijden er vans/snufjes tussen de verschillende toeristische plekken. Dit is bij elk hostel/ touropperator te boeken gewoon een dag van tevoren!

Veel plezier!

Annelijn

Hey,

wij gaan in december 4 weken naar Mexico en Guatemala en ik vroeg me af of het mogelijk is om vanaf Flores rechtstreeks terug te reizen naar Playa del Carmen…? Daar willen we nog een paar dagen relaxen voordat we terug vliegen.

Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden vanaf Flores.

Alvast bedankt!

Groeten,

marianne

Hallo,
Leuke reis hebben jullie in gedachten. Deze route is zeker goed te doen in 4 weken. De route van Cancun naar San Cristobal de las casas is prachtig (strand, ruïnes, jungle, hoogland). Het openbaar vervoer in Mexico is prima geregeld, het is gemakkelijk om van plaats naar plaats te reizen. Er zijn leuke hostels op de bestemmingen. De route in Mexico is in 1,5 week prima te doen (afhankelijk van hoeveel tijd jullie in Mexico willen besteden). Het is een lange rit van San Cristobal de las Casas naar Antigua in een shuttlebus. Op deze route ligt het prachtige meer van Atitlán. Dit meer en de verschillende Maya dorpen erom heen is een bestemming die je eigenlijk niet mag missen. Je kunt hier 1 of 2 dagen doorbrengen en met een boot over het meer langs de verschillende dorpjes gaan. Er zijn ook leuke activiteiten te doen, paragliden, wandelingen, excursies naar natuurparken enz. Het meer ligt op ongeveer 4 uur van Antigua. Chichicastenango kun je in een dag bezoeken, deze bestemming staat bekend om haar grote markt die je op donderdag en zondag kunt bezoeken (er bevindt zich ook een aantal prachtige kerken in Chichi en je kunt er in de omgeving Maya ceromonies bijwonen). De dagtrip is te maken vanuit Antigua, San Pedro la Laguna of Panajachel (beiden aan het meer van Atitlán). Vanuit Antigua zouden jullie (indien de tijd het toelaat) nog een uitstap kunnen maken naar Copán (Honduras), prachtige ruïnes, leuke plaats (en land nummer 4 op jullie lijstje).
Of vanuit Antigua, eerst naar Rio Dulce (met Pullmanbus ongeveer 6 a 7 uur) en dan door naar Flores/Tikal. Rio Dulce is prachtig…een bestemming die vaak wordt overgeslagen maar die ik iedereen kan aanraden. Voordat jullie de jungle ingaan in Tikal biedt Rio Dulce (en Livingston) een caribisch/tropische sfeer. Tikal is een bestemming die bij elke bezoeker aan Guatemala op het verlanglijstje staat, prachtig!. De reis van Tikal naar Belize is ook mooi, neem de bus op tijd zodat jullie eenmaal aangekomen in Belize City direct de boot naar Caye Caulker kunnen nemen. Je wilt niet in Belize City blijven!.
Tips voor verblijf: Cancun (http://www.mesontulum.com, Antigua http://www.hostelantigua.com(Hostel en guesthouse) en Rio Dulce http://www.xalaja.com (ecologische bungalows met hostelprijzen). Voor meer informatie over Guatemala neem eens een kijkje op http://www.etniamaya.com.
Mochten jullie nog meer vragen hebben of (detail)informatie nodig hebben, stuur ons gerust een mailtje : info@etniamaya.com
Met vriendelijke groet,
Etnia Maya

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord! :slight_smile: Super!
Nog 4 weken en dan gaan we!
We hebben een luxe hotel geboekt voor de eerste 2 nachten en vervolgens gaan we verder.
We denken erover om van Antigua naar Flores te gaan vliegen, scheelt ons een hoop tijd in de bus. We hebben bedacht ook nog Tulum te willen bezoeken op de terugweg.
We hebben er zin in!

Hoi Lievebees!

Ik ben benieuwd; hoe is jullie reis geweest? :slight_smile:
Ik ben zelf ook plannen aan het maken om in Januari van San Fransisco tot Guatemala en Belize te reizen maar ik word (hoewel ik het probeer met een korrel zout te nemen) toch wat ontmoedigd door de reisadviezen van het ministerie van buitenlandse zaken.
Heel graag zou ik van reizigers met ervaring in deze landen willen horen hoe het (zo veilig mogelijk) reizen ze / jullie afging en wat jullie advies zou zijn aan een alleen-reizende vrouw van 26. Ik heb wel eerder van Peru tot in Costa Rica gereisd en spreek Spaans maar een overval in Colombia heeft me toch wat voorzichtiger gemaakt.

Bedankt!:zon02:

Weet niet of er nog reactie op gaat komen, maar wij zouden in 2014 ook deze route willen doen op een maand tijd.
Indien mogelijk, graag jullie reacties over deze reis!

Hele cool reis!

Reizen in Mexico is heel makkelijk en veilig en over luxe weinig te klagen, verder zijn de Palenque ruines echt heel erg mooi!

Guatemala is alles net wat minder goed geregeld maar het land is nog steeds heel erg toeristisch, ikzelf was minder onder de indruk van dit land in vergelijking met de andere twee.

Caye Caulker is heerlijk om te relaxen en bij te komen en heerlijk relaxed en jong publiek!

Veel plezier!

Aangezien ik niet zo heeel veel reisverslagen en reisroutes kon vinden over de maya route (mex-gua-bel) post ik zelf nog maar even mijn route. Ben net terug en was heeeel goed bevallen!! We reisden met zijn 2en en waren incl ticket 2300,- pp kwijt (ticket 760,-) Lijkt misschien een druk schema, maar is echt makkelijk te doen.

van 17-04 tot 21-05

  • 17 vliegen naar Cancun
  • 18 1 dag Cancun is voldoende* (Hostal Haina)*
  • 19 Bus geboekt naar Merida, onderweg stoppen in Chichen Itza
  • 20 Merida (Yucatun Vista Inn)
  • 21 Merida (Nachtbus naar Palenque)
  • 22 Palenque (ruines bezocht) (Posada Aquila Real)
  • 23 Palenque (namiddag bus naar San Cristobal)
  • 24 San Cristobal (B&B Le Gite del Sol)
  • 25 San Cristobal
  • 26 San Cristobal ('s ochtends bus naar Panajachel/Guatemala)
  • 27 Panajachel ('s ochtends bus naar markt Chichicastenango) (Hotel Posada Chinimaya)
  • 28 Panajachel ('s middags boot naar Santa Cruz) (Arca de Noe)
  • 29 Santa Cruz (namiddag bus naar Antigua)
  • 30 Antigua* (El Viejo Danes Hostal)*
  • 1 Antigua
  • 2 Antigua ('s ochtends bus naar Lanquin)
  • 3 Lanquin (Oasis Hostel)
  • 4 Lanquin (Semuc Champey)
  • 5 Lanquin (’ ochtends bus naar Flores)
  • 6 Flores
  • 7 Flores ('s nachts Tikal, voor zonsopgang)
  • 8 Flores (nacht/ochtend bus naar Caye Caulker)
  • 9 t/m 17 Caye Caulker ('s ochtends boot naar Chetmul/Mexico, verder met bus naar Tulum) (Sophies Guesthouse, ab-so-lute aanrader)
  • 18 t/m 21 Tulum ('s ochtends bus naar Cancun Airport) (hostel El Punto)

Hallo allemaal,

Wij willen zo’n zelfde reis gaan doen! Maar nog nooit op deze manier gereisd, backpack en alleen een starthotel en eindhotel. Dus zijn er buiten deze tips nog meer tips die van belang zijn als je het voor de eerste keer gaat doen.:zon02:

bvd

:dag:

Beste endepack,

Je moet het gewoon over je heen laten komen. Het valt echt reuzen mee om zonder reserveringen te reizen. Je vind altijd wel een plek om te overnachten.
In de hotels en reisbureau’s kun je altijd informatie vragen over activiteiten in de omgeving en transport. En je bent flexibel als je niets hebt gereserveerd.

Een hele fijne reis,
Marieke

Hoi Endepack,

Mexico, Guatemala en Belize is goed te doen in 1 reis! Ik zou inderdaad in grote lijnen het volgende schema ongeveer aanhouden, dit is het “efficientst” in reistijd en de meest logische route:

Mexico: Cancun - Palenque - San Cristobal
Guatemala: San Cristobal - Xela - Atitlan - Antigua - Semuc Champey - Flores - Rio Dulce - Livingston
Belize: Livingston - Punta Gorda (in boot) - Placencia.

Je kan ook heel makkelijk van Flores naar Belize City reizen, en van Belize City via Chetumal weer naar Cancun.

We hebben deze reis al meerdere keren in elkaar gezet voor een mooi prijsje. Als je vragen hebt, stuur me gerust een berichtje!

Groet,

Petra
www.do-guatemala.com