Schema voor 3 weken Guatemala Belize: advies en tips welkom!

Ik ben bezig met het plannen van een reis in november naar Guatemala en Belize
Een eerste aanzet voor een reisschema heb ik hieronder neergezet.

Aangezien je met drie weken altijd beperkt bent, heb ik vooral de highlights gepakt maar voor mn gevoel minder off the beaten track dingetjes. Maar wellicht kom je die wel tegen in omgeving van bijv Lake Atitlan.

In Belize willen we relaxen en ook wat duiken (we hebben onze PADI).

Mijn hoofdvragen zijn

1. Is deze route haalbaar?

2. Hebben we te veel tijd rondom Lake Atitlan? Kunnen we daar 1 dag schrappen en wellicht onderweg van Atitlan naar Flores nog in zetten ergens op een mooi plekje? Of is het juist goed zo?

3. Wat is mooier: van Atitlan over een noordelijke route naar Flores reizen? Of terug via Guatemala City en dan omhoog naar Flores? Dat laatste is aanzienlijk makkelijekr/sneller denk ik maar ik zoek vooral ook naar mooi en een beetje ontontdekt.

4. Is het aan te raden om op deze route een auto te huren? OF kan je beter met bussen etc.?
    Ik vraag me bijv bij Lake Atitlan dan af: hoe kom je overal als je in 1 dorpje je basis hebt en je wilt een beetje de omgeving verkennen? Zonder meteen op allerlei georganiseerde tourtjes mee te moeten

5. Is Rio Dulce/Livingston de moeite om in te passen voor een dagtocht of kunnen we die dag beter ergens anders besteden?

6. Zijn er nog gave highlights bijzonder dingen die makkelijk kunnen worden ingepast maar die ik over het hoofd zie?

Dank! :slight_smile:

1. AMS - Guatemala CITY - Antigua
  2. Antigua
  3. Antigua
  4. Antigua - lake Aticlan
  5. Lake Atitlan
  6. Lake Aticlan
  7. Lake Aticlan
  8. Lake Atitlan – Rio Dulce
  9. Rio Dulce – Livingston – Rio Dulce
  10. Rio Dulce - Flores
  11. Flores
  12. Flores
  13. Flores – San Ignacio
  14. San Ignacio
  15. San Ignacio
  16. San Ignacio – Caye Caulker
  17. Caye Caulker
  18. Caye Caulker
  19. Caye Caulker /Ambergris
  20. Caye Ambergris
  21. Caye Ambergris - Belize City
  22. Belize City - AMS
      • Updated - - -

Oh ja ik ben ook op zoek naar leuke hotel tips! We hoeven niet mega budget te zitten maar vinden 100 euro per nacht ook wellicht wat veel (hooguit als het echt heel mooi is dat we dat een keertje doen ergens). Ik zoek naar leuke hotelletjes vol sfeer, echte aanradertjes die je moet weten te vinden :slight_smile:

Je route is zeker haalbaar, maar je zou veel meer kunnen doen. Ik zou zelf slechts 1 volle dag uittrekken voor Antigua en Flores/Tikal en max twee dagen in Lago Atitlan maar het hangt natuurlijk ook af van je interesses. Houd je van ruines, natuur etc.? Ik zou Xela en Semuc Champey (Coban/Lanquin) toevoegen als je van natuur houdt. Lago Atitlan - Flores is een lange afstand, maar dat kun je met een nachtbus doen of eventueel per vliegtuig. Op de route die je hebt uitgestippeld worden veel shuttles aangeboden, en op het meer van Atitlan kun je een bootje nemen naar de andere dorpjes. Met het huren van een auto heb ik geen ervaring.

Antigua is erg toeristisch. Als je van mooi en onontdekt houdt zou ik de volgende route nemen: Antigua - Lago Atitlan- Xela - Nebaj - Coban/Lanquin- Flores - Belize.

Ik twijfel idd wel een beetje of ik niet een dag Lake Atitlan moet schrappen.
Ik heb me alleen nog niet heel erg verdiept in wat daar allemaal te doen is (behalve dorpjes bezoeken aan het wateR)
Ik denk dat 2 dagen Antigua wel fijn is. We moeten ook een beetje acclimatiseren en wellicht willen we die vulkaan daar nog op.

Op zich vinden we het wel lekker om af en toe ook wat rustiger te reizen als we op een fijn plekje zijn.
Maar je weet van tevoren natuurlijk nooit waar je het fijn gaat vinden. Ik lees over Lake Atitlan echter wel goede dingen. Maar in principe zijn we er natuurlijk ook al toch wel bijna een volle dag als we vroeg vanuit Antigua vertrekken. Dus dan heb je er alsnog wel een dag of 3.

Misschien kan ik die dag nog in Belize plakken ergens.
Is Belize City de moeite waard of is dat niks?

Verder vinden we jungle mooi, natuur, en leuke dorpjes/oplaatsjes
Er mag echt wel wat leven zijn, maar we hoeven niet in het hart van toeristenmekka te zitten
Daarom zoek ik ook vaak leuke hotelletjes die net even buiten de actie liggen maar nog wel dichtbij genoeg om er te voet heen te lopen.

Zoals Travelalex zegt is Semuc champey echt de moeite met ook mooie hutten om te slapen.
Ik zou ook wat meer in je route stoppen. Op de meeste plaatsen ga je voor 1 bezienswaardigheid. Vb voor Tikal naar Flores. Maar als je dat gezien hebt is er verder niet zo heel veel. Je kan eens goed gaan eten en door het dorpje wandelen maar neemt niet zo veel tijd in beslag. Ik zou gaan voor het openbaar vervoer. Hele belevenis en spotgoedkoop. Met een auto zelf rijden lijkt mij daar niet zo heel simpel. Ook wel heel wat bergwegjes ed. In elk dorpje rijden tuck tucks. Ook goedkoop en kan je gebruiken om wat verder te geraken in het dorp zelf.
Ik ben ook nog in quetzaltenango geweest. Daar hebben wij een vulkaan beklommen. Best zorgen dat je tegen zonsopgang boven bent. Prachtig zicht.
Rio dulce vond ik zeer de moeite. Het was vooral de boottocht naar Livingston die plezant was. Livingston zelf stelt niet zo heel veel voor maar je bent er normaal ook niet zo heel lang. In de buurt van rio dulce sliepen wij in een hostel (privé kamer) bij Zwitsers. Hele fijne, afgelegen hostel. Ligt ergens op de rivier. Ze komen je halen met een bootje want anders geraak je er niet.
Belize city is echt niks aan. (zoals de meeste hoofdsteden in Centraal-Amerika) Caye Caulker vond ik tof. Zeker als je kan duiken. San Ignacio lijkt 1 volledige dag mij voldoende. Wat ga je daar doen? Wij hebben een excursie gedaan naar wat watervallen & poelen. Ook echt de moeite. Het dorpje zelf stelde niet zoveel voor. En nog eens benadrukken dat Semuc Champey zeer de moeite is.

Hoi Tureluur,

Ik woon zelf in Livingston en de bootreis van Rio Dulce naar Livingston is zeker de moeite waard!

Jammer om te lezen dat Joris1983 vindt dat Livingston niet veel voorsteld. Helaas is het meestal zo dat de mensen die ‘even’ op en neer komen vanuit Rio Dulce maar heel beperkt de tijd hebben en vrijwel niet van de (inderdaad niet spectaculaire) hoofdstaat afwijken… Livingston is cultureel gezien een heel interessant en divers dorp. Heel anders dan de rest van Guatemala! En er zijn zeker leuke plekjes te ontdekken als je wat meer tijd zou hebben.

Heel veel plezier op je reis!
Groetjes, Inga

P.S: het hostel in Rio Dulce dat Joris1983 noemt heet Casa Perico…

Sent from my HUAWEI LUA-L03 using Wereldwijzer mobile app

Ik ben zelf afgelopen april in beide landen geweest. Ik vond Caye Caulker zelf een zware tegenvaller. Het is heel erg toeristisch(nog wel erger dan ik al had verwacht) en de stranden vielen destijds ook wel tegen. Er lag veel viezigheid op en daarnaast werd een groot deel va n het strand verbouwd( weet niet of dat al klaar is).

Daarnaast wat echt een van de gaafste dingen is die ik op reis heb gedaan: de acatenango beklimmen. Slapen in een tentje met uitzicht op een uitbarstende vulkaan, echt geweldig. Tocht is ook goed te doen voor iedereen met een gemiddelde fitheid en wat doorzettingsvermogen.

Wat de rest al zei, zou er inderdaad wat bij doen. Vond zelf Lake Atitlan beetje een hippie paradise. Semuc vond ik dan leuker! Livingston niet geweest, maar dat staat op de lijst voor volgende keer :).

Verder vond ik Belize city ook niet zo boeiend, maar een dagje daar is prima als het moet.

Veel plezier alvast, het is allemaal prachtig. En de overgang van Guatemala naar Belize is ook heel groot qua gewoonten, eten, taal, alles eigenlijk!

Sent from my SM-A310F using Wereldwijzer mobile app