Graag tips rondreis Yucatan

Ik ben bezig om mijn rondreis in te delen. Ik vind het lastig omdat ik niet precies de afstanden weet tussen de plaatsen en ik vind het lastig om keuzes te maken. De afstanden lijken mij erg groot, ik vind het niet erg om veel te reizen maar ik vind het ook belangrijk om een relaxte vakantie te hebben, liever nog een extra dag strand dan een dag minder strand zeg maar. We willen alles met de bus doen.
Ik had nog gekeken naar een binnenlandse vlucht om tijd te besparen van San Cristobal naar Tulum maar van Tuxtla naar Cancun vlieg je via Mexico City dus dat is ook weer niet handig en best duur (160 euro).

  • Wat is haalbaar/te doen in 17 dagen zien/doen?
  • Wat zou ik evt. kunnen skippen?
  • Hoelang zijn de afstanden tussen de plaatsen ongeveer? Ik heb hier en daar wat afstanden gevonden maar weet niet of het helemaal klopt

Dag 1: Aankomst Cancun om 19.35 uur, ergens hotel zoeken in de buurt.
Dag 2: Naar Valladolid > 3 uur?
Dag 3: Valladolid - Chichen Itza- Merida
Dag 4: Merida
Dag 5: Merida - campeche > +/- 4 uur?
Dag 6: Campeche - San Cristobal (is dit te doen in 1 dag?)
Dag 7: San Cristobal
Dag 8: San Cristobal
Dag 9: San Cristobal
Dag 10: San Cristobal - Palenque > 5 uur
Dag 11: Palenque Ruinas
Dag 12 Palenque: Yaxchilan / Bonampak / Lacandones
Dag 13: Palenque - Tulum 18-20 uur?
Dag 14: Tulum
Dag 15: Tulum - Playa del Carmen
Dag 16: Playa del Carmen
Dag 17: Playa del Carmen
Dag 18: Playa del Carmen
Dag 19: Naar Cancun ivm terugvlucht

Van Palenque naar Tulum is korter, als je 's avonds de bus neemt ben je er 's ochtends. Ik ging van Palenque naar Playa del Carmen en dat was iets van 14/15 uur. Op zich zou je dus nog op dag 12 de bus 's avonds kunnen nemen richting Tulum. (En de Ruines kun je dan op de tweede dag doen, want daar heb je geen hele dag voor nodig)

De rest klinkt wel goed. 3/4 dagen Playa del Carmen klinkt wel lang, tenzij je dat ingepland hebt voor zon/zee/strand en rust? Je zou eventueel nog een dag extra kunnen blijven in Tulum (in plaats van playa) en naar het strand gaan van Akumal (kun je ook zwemmen met schildpadden!). Misschien kun je nog een dagje extra in Merida blijven, nu ben je er eigenlijk alleen dag 4.

http://www.ado.com.mx op deze website van het busbedrijf kun je ook zien hoelang de ritten duren en hoe laat ze gaan.

Bedankt voor je reactie. Ik heb gekeken op die website omdat ik benieuwd ben hoe lang het is van Campeche naar San Cristobal, zodat ik weet of het te doen is in 1 dag. Blijkbaar gaat er maar 1 bus per dag en zie dat het 12 uur is…
Misschien dat we eerder nog een dagje extra in Cancun blijven op dag 2, om een beetje bij te komen van de lange vliegreis enzo. Hoewel Cancun me helemaal niet trekt maar Playa del Carmen lijkt me dan weer te ver rijden?

Vond jij het meevallen of tegenvallen die lange busreizen?

Als Cancun je niks lijkt kun je beter vanaf het vliegveld direct de bus pakken naar naar Playa del Carmen! Volgens mij 2 uur vanaf het vliegveld?

Mexico heeft wel redelijk luxe bussen dus ik vond het goed te doen! Je moet je alleen wel warm aankleden want de airco staat hoog in de bussen.

Kan trouwens wel zijn dat er nog een andere maatschappij van Campeche naar San Cristobal gaat, maar dat weet ik niet, ben niet in Campeche geweest.

Mooie reis heb je voor de boeg! Ik ben er in januari 2012 voor de 2e keer geweest en zou zo weer terug gaan!
Ik heb alles ook met de bus gedaan en dat valt erg mee, goede bussen en je ziet zoveel onderweg. Hou er rekening mee dat de reis altijd langer duurt dan verwacht. Tips geven is lastig omdat ik niet weet wat je leuk vindt en jou ideale reis is.
Ik kan je alleen mijn ervaring geven.
Ik ben nu 2 keer in Chitchen Itza geweest en ik zou hem skippen als ik jou was. (ik vond het massale toerisme en de souvenir verkopers echt teveel van het goede) Daarvoor in de plaats zou ik naar Ek Balam en/of Uxmal gaan. Ek Balam ligt dichtbij Valladolid, je kunt er met een bus naartoe. (ik heb er meer over geschreven op dit forum onder wat vindt je van EK Balam) Naar Uxmal kun je met de bus vanuit Merida. Beide plekken zijn mooi gelegen in de jungle, aanzienlijk rustiger, het is minder groot maar voor mij indrukwekkender als Chitchen Itza)
Ik ben ook in Campeche geweest, achteraf gezien had ik liever langer in Merida (een zeer sfeervolle stad waar veel te zien is, ook hier zou je nog naar het strand kunnen, Progreso is in en klein uur met de bus te bereiken) gebleven of Valladolid. (er zijn daar cenotes in de buurt. Ze zijn ook weer makkelijk te bereiken met een taxi, ga om 8 uur 's morgens en je hebt dit sprookje voor je alleen.)
Als je van strand houdt en echt wilt bijkomen in alle rust dan kan ik je Bacalar aanbevelen. Dit meer (het meer van de 7 kleuren groen) ligt dichtbij Chetumal en is een oase van rust. En dat bedoel ik heel letterlijk! Er is hier echt niets te doen maar: wel prachtig meer en een restaurant waar je heerlijk echt authentiek mexicaans kan eten. (wil je meer leven in de brouwerij dan vindt je dat in Playa del Carmen zeker. Hier kun je goed uitgaan en de stranden zijn ook erg mooi)
Ik wens je heel veel plezier en genieten toe! Mocht je nog iets willen weten (tips voor hotels/hostels bijv. ) laat het me weten.

groetjes Sacha. H

Bedankt voor je reactie. Ik vind het lastig om vanuit hier alles te bedenken omdat je niet weet hoe het daar is, dus ik wil niet teveel vast leggen. Ik snap je punt over Chitchen Itza maar omdat ik hem nog nooit gezien heb lijkt het mij toch indrukwekkend en hij ligt op de route. Welke cenotes zijn aan te raden?
We gaan maar 1 nachtje naar Campeche, het is meer omdat het te ver is om in 1x vanuit Merida naar Palengue of San Cristobal te gaan.
Is het makkelijk om bustickets enz ter plekke te regelen, gewoon bij het busstation ofzo?
En is San Cristobal echt zo leuk of zal ik dat skippen? Ik twijfel nog.

Ik zoek nog hotels voor:

  • Cancun (1 nachtje na aankomst…)
  • Valladolid (of ergens in de buurt van Chitchen Itza)
  • Merida
  • Campeche
  • Palenque
  • San Cristobal
  • Tulum
  • Playa del Carmen

Ik ben aan het zoeken op tripadvisor, maar als iemand tips heeft altijd handig.
Geen luxe maar ook geen low budget, ik weet niet precies hoe de prijzen zijn in Mexico maar ik zoek tot ongeveer 50 euro per nacht.

Dichtbij Valladolid vindt je cenote Dzitnup en ertegenover nog een andere (volgens mij Xkeken). Op internet vindt je foto’s en filmpjes hiervan, het is echt zo mooi als op de foto’s/filmpjes.
Buskaartjes kun je makkelijk op het busstation kopen in Campeche (of Merida), wil je wat meer zekerheid dan kun je ze online bestellen via de ADO website). De reis van Merida naar San Christobal is lang maar wij vonden dat niet erg omdat de bus 's avonds vertrekt en je een groot gedeelte van de reis kunt slapen. Wij vinden San Christobal 1 van de mooiste steden in Mexico. De stad is mooi, in de omgeving is ook veel te zien, de sfeer is relaxed en de indianenbevolking met prachtige klederdracht sprak ons erg aan. Ik zou San Christobal zeker niet overslaan.
Wij boeken onze hotels/hostels altijd via booking.com, dat bevalt erg goed.
Wat betreft hotels/hostels hebben wij ook weinig luxe maar wel schone kamers gehad! (tussen de 23 en 43 euro voor 2 pers. p. nacht) Alle hotels zijn op booking.com te vinden.
Hier wat tips, kijk maar wat je ermee kunt:
Cancun: Hostel Haina, simpel maar schoon en erg vriendelijke medewerkers. (dichtbij is een avond markt/kermis, erg leuk om even te kijken of echt mexicaans te eten op straat) simpel ontbijt.
Valladolid: Hostal del Fraile, slapen in een Pallapa, indianenhuisje, met klein zwembad in de tuin.
Merida: Zeer goed, luxe, hotel met zwembad . Dicht bij centrum Merida, erg aardig en behulpzaam personeel.
Tulum: L.Hotelito Tulum, mooi, schoon, gezellig hotel, goed ontbijt, in het centrum van Tulum.

Heel veel plezier! Sacha

Dank voor je snelle reactie! Ik ga het allemaal bekijken!

Hoi Woepiie,

Voor goedkope vliegtickets Tuxtla-Cancun: zie www.vivaaerobus.com. Enkeltjes al vanaf 750 pesos - 45 euro!

Wat je zou kunnen doen is op dag 11 al afreizen naar Yaxchilan, na je bezoek aan de ruinas. Het is zo’n vier uur reizen. Je kunt dan overnachten in Corozal (bv. bij hotel Escudo Jaguar, een hotel van de lokale community), de volgende ochtend vroeg Yaxchilan bezoeken en dan via Bonampak terug. Als je dit alles op één dag heen en terug wil doen lijkt me erg veel.
Ook kan ik aanbevelen om een dag extra in Tulum te blijven ten koste van Playa del Carmen. Tulum staat in de top 5 van mooiste stranden ter wereld… En Playa is een stuk toeristischer.

Succes en veel plezier!
Saskia

@Saskia, bedankt voor de site! Ik zag op andere sites dat het veel duurder was om te vliegen. Voor 50 euro overweeg ik om te vliegen van Tuxtla naar Cancun, scheelt een hele lange busreis! Is het een goede vliegtuig maatschappij?

Ik denk dat we inderdaad wel een dagje extra in Tulum willen blijven. Maar ik zag dat de meeste hotels niet zo dicht bij het strand liggen. Weet jij een leuk hotel wat redelijk dicht bij het strand ligt?

Vivaaerobus een goede luchtvaartmaatschappij?? De meningen zullen verschillen maar ik vind van niet.

Je kunt Vivaaerobus vergelijken met Ryanair. Goedkoop, je krijgt geen stoelnummer toegewezen, soms zijn de vliegtuigen overboekt. Statistisch gezien heb je met Vivaaerobus grotere kans op vertragingen dan met Interjet, Volaris of Aeromexico. Ook moet je erg opletten op de kilo’s, daar zijn ze nog al streng in (net als Ryanair).

In Tulum heb je twee zones: het dorp, en de hotelzone 3 km verderop, aan het strand. Daar heb je dus alleen maar hotels die aan het strand liggen en dat is in Tulum de place to be! Ik ben er zelf een aantal jaar geleden voor het laatst geweest en kan je het hotel waar ik logeerde niet aanbevelen, maar ik weet dat er betaalbare goede opties zijn tussen alle superdeluxe lodges. Iemand anders een tip?

Vivaaerobus is een prima optie, zeker voor zo’n kort vluchtje. Het is inderdaad een goedkope prijsvechter zonder toeters en bellen maar een uitstekend alternatief voor de bus. En niet minder onveilig of onbetrouwbaarder dan de grote maatschappijen.

Misschien een rare vraag, maar is het gebruikelijk om in Mexico af te dingen? En zo ja, waar en wat ding je wel af en wat niet?
Of werkt het een beetje hetzelfde als in Azië?

Ja ik heb inmiddels een tip voor een betaalbare leuke plek aan het strand van Tulum. Helemaal aan het eind van alle hotels, prachtig stuk rustig strand voor je alleen en leuke hutjes. Het enige nadeel vond ik dat er geen airco was. Het heet Dos Ceibas.

      • Updated - - -

VivaAerobus is ons niet helemaal bevallen. Ze zijn heel streng met kilo’s en dergelijke maar in het vliegtuig kijken ze niet naar je om. Stoelen mogen gewoon naar achteren tijdens opstijgen/landen enz. Riemen hoeven niet vast. Zo raar. En los van dat hebben we echt een slechte vlucht gehad met doorstart. Maargoed, alles beter dan 20 uur met de bus…

Hoi,

Mijn vriend en ik gaan in september ook een rondreis maken door Mexico ( en Guatamale en Belize). En ik zie hier een hele hoop bruikbare tips. Weet er toevallig iemand of je kunt vliegen van Merida naar San Cristobal ? Of moet je dan naar Tuxtla?
Of toch gewoon met de bus gaan?

Dank je!

Groetjes Linda

Van Merida naar San Cristobal kan niet. San Cristobal heeft überhaupt geen vliegveld.
De enige route die in de buurt komt is Cancun - Tuxtla, met de maatschappij: Vivaaerobus.

Let wel: deze maatschappij is net als Ryanair. Dus vrij goedkope tickets maar voor alle extra’s moet je bijbetalen (let dus goed op hoeveel kilo je mee mag nemen etc).

      • Updated - - -

Interjet is trouwens ook een optie, iets duurder (en iets luxer) en zij vliegen wel van Merida naar Tuxtla.

Ja vliegen vanaf Cancun naar Tuxtla of anders met de bus vanaf Merida naar San Cristobal. Het is dan alleen best wel een lange busreis.