Mexico per bus!

Hey allemaal!

Ik wil volgend jaar door mexico gaan reizen, en dan per lijnbus. Ik heb alleen geen idee wat kosten zijn als je dit lokaal wil doen en kan het ook nergens op internet vinden.

Dit is de route die ik in gedachte heb;

Playa del Carmen - Tulum
Tulum - Valladolid
Valladolid - Chichen Itza
Chichen Itza - Merida
Merida - Campeche
Campeche - Palenque
Palenque - San Christobal d.l.c.
San Christobal d.l.c. - Puerto Escondido (nachtbus)
Puerto Escondido - Oaxaca
Oaxaca - Puebla
Puebla - Mexico City
Mexico City - Guanajuato
Guanajuato - Morelia
Morelia - Patzcuaro
Patzcuaro - Guadalajara

Iemand nog tips of kritiek over deze route?? En enig idee wat ik kwijt zal zijn aan de bussen?

Alvast super bedankt!

dat zijn een heleboel uren in de bus…ik weet niet hoeveel tijd je uittrekt voor deze reis maar vergis je niet in de afstanden

check www.ticketbus.com.mx

Ik zat te denken aan 30 dagen… denk je dat dit reeel is?

Thanks!

Het is zeker te doen in 30 dagen, maar hou rekening mee dat je van die 30 dagen met dit reisschema nog maar 15 dagen over hebt om dingen te bezoeken. Dat is gemiddeld maar 1 dag per plek. Voor sommige plaatsen zal dat samen met de middag/avond ervoor dat je aankomt genoeg zijn, maar lang niet voor allemaal. (Mischien de route Valladolid - Chichen Itza - Merida in 1 dag doen, dat zou weer een dagje schelen.)
Verder is het ook leuk Uruapan met de waterval Tzararacua en het nationale park te bezoeken eventueel ook de vulkaan Paricutin, je komt daar op weg naar Guadalajara namelijk langs als je vanuit Patzcuaro komt. (Maar kost ook wel weer een dag extra)

Edgar

Weet iemand wat ik voor bovenstaand reisschema ongeveer kwijt ben??

Ja te doen.Maar het nadeel is wel dat je niet ergens op een plek voor langer dan 4 dagen mag blijven hoe interessant de mensen of de stad ook moge zijn. je moet redelijk mobiel blijven.

Om je een idee te geven een rechtsreekse ticket Mexico -City- Cancun had ik iets van een 60 Dollar betaald, de prijzen zijn echt niet zo duur. San Cristobal-Oaxaca vond ik de moeilijkste rit.

In 30 dagen zeker te doen, maar wel ambitieus. Je zult inderdaad zeer goed moeten plannen. Aankomen, volgende bus boeken, slaapplaats zoeken (op sommige plaatsen misschien proberen dit vooraf te doen via de telefoon), … Ik vrees een beetje dat je veel foto’s zult moeten nemen om achteraf te zien waar je geweest bent. Je zult ook weinig tijd hebben om van het land en de mensen te genieten door het strakke schema dat je jezelf wil opleggen. Misschien beter wat rustiger aan doen, je zal toch zeker willen teruggaan …

Een paar jaar geleden betaalde ik voor een bus Merida-Puebla ong 60 Euro (ADO). Eerste klasse bussen zijn betaalbaar en vrij comfortabel. Ooit een reis gemaakt van San Cristobal naar Palenque in een 2de klasse bus, naast een stomdronken individu, en ja zelfs een paar kippen in een jute zak …

Voor Yucatan : ik weet niet hoe de busverbinding Tulum-Valladolid is. Een paar jaar geleden zat er daar ook een 10tal kilometer rotslechte weg in. Je kunt wel gemakkelijk Tulum bezoeken vanuit Playa, en en de volgende dag naar Chichen via Cancun, dezelde avond doorreizen naar Merida. Als je toch opteert via Valladolid kan je overwegen Coba te bezoeken, maar misschien is je reis zo al zwaar genoeg.

Chichen kun je ook via Playa doen, maar er zijn maar enkele ritten met vertrek in de morgen en de laatste bus die terugkeert is rond 16:00.

Haha, ik heb één keertje tweede klasse gereisd(tussen Oaxaca en Mexico City) en het was een event op zich. Die gekke chauffeur liet mensen opstappen en afstappen zonder de bus stoppen. Hij zag aan de rechterkant iemand met een platte band, stopte de bus en ging lekker helpen en kwam na een kwartiertje terug. Hij deed de deur open terwijl hij 90 km per uur reed om zogezegd frisse lucht binnen te laten. gaf familieleden en vrienden gratis ritjes.Maar het erge aan die reis was dat ik krampen kreeg omdat er niet veel ruimte was voor de benen,pijnlijke zaak. Maar ik zat juist achter die chauffeur en heb mij gewoon rot gelachen met zijn handelingen en verhalen.