Hallo iedereen!
Ik vertrek van 14 tot 29 september naar Mexico. We landen in Mexico City en zouden naar Cancun willen reizen om van daaruit terug naar huis te vliegen. Ik vroeg mij af of deze afstand doenbaar is in 15 dagen?
Heeft iemand ook tips hoe we het best reizen?
Met de bus? een auto huren?
we hebben al zo ongeveer een vage route uitgestippeld van dingen die we graag willen zien maar misschien dat jullie nog tips hebben voor ons?
Groetjes!
Hi Siskat,
het is wel te doen, maar dan kun je wel niet lang ergens blijven. De vraag is of je een paar grote trajecten, of een boel kleine trajecten zou willen afleggen. Ik persoonlijk zou voor een paar grote gaan en vanuit de verblijfsplaats de gewenste uitstapjes in de omgeving maken. Op die manier heb je wat meer rust in de reis en hoef je niet zo vaak in en uit te checken.
Reken bijvoorbeeld bij Mexico City -> Oaxaca op 6 tot 6,5 uur reistijd met de eerste klas bus.
Misschien is het handig als je schrijft wat jullie planning is en wat jullie graag willen zien.
Hallo Siskat, dit is wel erg krap om in 15 dagen te doen. Zoals Robert zegt, is dit een reis tegen de klok om op tijd in Cancun te zijn. Wij organiseren dit soort reizen ook maar dan wel voor 19 dagen met huurauto. Het nadeel van de huurauto is dat de drop off kosten boven de 500 usd liggen. Je kunt ook met de bus reizen. Kijk maar eens op de website van ado.om.mx. Hou erwel rekening mee dat ze op bepaalde stukken enkel ’ s nachts ( door de bergen) rijden. Ben ik wel geen fan van en vind dit ook niet zo veilig. Maar Tussen Tehuantepec en Oaxaca is dit helaas onvermijdelijk. Je kunt ook beslissen om een tussenstuk te vliegen ( bv. van Mexico city naar Oaxaca). Het is in ieder geval zonde als je te gehaast door de verschillende plaatsen gaat. Daar is een vakantie ook weer niet voor bedoeld…
Grt Yana
p.s. hier een voorbeeld van een rondreis schema
Nacht 1-3 México City ( D.F.)
Nacht 4-5 Puebla
Nacht 6-7 Oaxaca
Nacht 8 Tehuantepec
Nacht 9-10 San Cristóbal de las Casas
Nacht 11-12 Palenquenque
Nacht 14 Campeche
Nacht 15 Merida
Dag 16 in Cancun
Sorry, ik had een dag teveel gerekend voor jullie programma.
Grt Yana
Nacht 1-3 México City ( D.F.)
Nacht 4-5 Puebla
Nacht 6-7 Oaxaca
Nacht 8 Tehuantepec
Nacht 9-10 San Cristóbal de las Casas
Nacht 11-12 Palenquenque
Nacht 13 Campeche
Nacht 14 Merida
Dag 15 in Cancun
Wij hadden ongeveer in gedachten om deze steden te bezoeken
En zoals roberts zegt, we hadden ook in gedachten om enkele grote afstanden in één keer af te leggen.
Mexico-city - Oaxaca
Oaxaca - San Christobar
San Christobar - Palenque
Palenque - Cancun
Dat is soms wel 10u op de bus zitten maar ik zie dat er nachtbussen zijn ook. Heeft iemand hier ervaring mee? Of dat wat te doen is om te slapen? Ik ben enkele jaren geleden ook in Peru gaan rondtrekken en daar zaten we soms ook een uur of 10 op de bus en die waren behoorlijk comfortabel eigenlijk. Weet iemand of deze bussen vergelijkbaar zijn met de bussen in Mexico?
Bedankt voor de feedback alleszins !!
Hoi,
Van Oaxaca naar San Cristobal is ongeveer 9-10 uur rijden ( non stop en door de bergen) = 640 km. Van Palenque-Cancun is 10-11 rijden ( non stop) en 842 km.
Je kunt het prima rijden als erg vroeg vertrekt ( tegen 6 -7 uur). Rij enkel overdag en niet ’ s avonds of ’ s nachts. Wegen zijn niet verlicht, zwerfdieren op de wegen, auto’s die zonder licht rijden…
Dit zijn erg vermoeiende reizen als je dit per auto wilt doen. Ik ben ooit van San Cristobal de las Casa naar Villahermosa gereden. Dat waren ook zo’n 600 km, maar na 1 dag in de auto te zitten met kleine stops was ik helemaal gaar. Dat doe ik ook niet meer 
Als je meer info wilt, kijk anders ook op websites zoals lonelyplanet.com of tripadvisor.com Daar vindt je diverse reacties van mensen die deze rit reeds gedaan hebben.
Groetjes
Yana
www.insidermexico.com
Hoi Siskat,
het niveau van de bussen in Mexico is zeer hoog, vooral als je voor de extra luxe klasses als ADO GL gaat. Ik reis altijd per o.v. en Mexico is een van de betere.
Een nachtbus heb ik in Mexico 1x gehad, welke een ADO GL was. De stoelen kunnen bijna compleet plat (lijkt op de houding van de tandartsstoel). De reis was comfortabel en ik heb redelijk goed kunnen slapen, maar dat kan ik ook goed in een vliegtuig 
Nadeel van een nachtbus vind ik dat je niets van het land ziet, wat ik als groot voordeel van het reizen met de bus zie. Om op een overnachting te besparen zou ik het i.i.g. nooit doen.
Houd er rekening mee dat je Palenque -> Cancun of Chetumal vaak niet op de tabellen ziet staan, maar dan doe je het in stukjes. Palenque -> Escarcega -> Merida/Chetumal -> Cancun. Het is maar dat je dit weet en je je geen zorgen hoeft te maken als je gewenste bestemming niet op het bord staat 
Ik weet niet of jullie er nog enkele dagen strand aan willen plakken, maar dat is wel iets om rekening mee te houden in de route. Welke plaats wil je dan bezoeken, wat de richting vanaf Escarcega zal bepalen.
Succes!
Nachtbussen zijn inderdaad prima te doen. Niet ideaal omdat je niets meekrijgt van de hele mooie gebieden/natuur maar als je een krap schema hebt dan kun je mooi ´tijd maken´.
Nachtbussen in Chiapas (San Cristobal en Palenque) worden op sommige sites afgeraden omdat het wel eens onrustig kan zijn maar zover ik weet zijn er al jarenlang geen incidenten meer geweest.
Een collega van mij gaat 1x per maand in de nachtbus van Playa del Carmen naar San Cristobal en dit gaat altijd perfect.
we vertrekken pas in september dus we moeten nog eens grondig bekijken wat we juist allemaal willen zien en doen maar ik zal jullie wijze raad in het achterhoofd houden !
mucho gracias alvast voor alle reacties!