Rondreis van Mexico-City naar Cancun

Beste reizigers,

Ik heb al even rondgeneusd op deze site en wellicht dat jullie met al jullie ervaringen mij kunnen helpen. Mijn vriend en ik zijn namelijk van plan om komende zomer voor 3 weken naar Mexico te gaan. Ik heb daar vrienden in Mexico-City wonen en die wil ik een paar dagen bezoeken om vervolgens rond te reizen om meer van het land te zien. Wij willen dit met een huurauto doen en dachten erover om af te reizen naar Yucatan omdat dit volgens mij een mooie regio is, het goed te bereizen is en we vervolgens vanuit Cancun terug naar Nederland kunnen vliegen. Nou heb ik al een aantal mooie plaatsen (volgens de verhalen op deze site) die we aan zouden kunnen doen op onze route naar Cancun, maar ik kan dus moeilijk inschatten of dit haalbaar is in 3 weken (moet natuurlijk ook nog relax blijven en dus eerst een paar dagen in MC en op het eind ook nog een paar dagen aan het strand). Ik dacht aan de route: MC, Oaxaca, San Cristobal, Palenque, Uxmal, Merida, Chitcen Itza en Playa del Carmen. Ik weet dus niet of de afstanden van plaats naar plaats goed te doen zijn en of dit haalbaar is in 3 weken. Wellicht heeft een van jullie ook een dergelijke route afgelegd en kan mij nog wat tips and tricks geven, of wellicht andere suggesties (binnenlandse vlucht MC-Cancun en dan vanuit daaruit met de auto op weg). Sites met afstanden en routes zijn ook altijd welkom en ik zou ook graag horen hoe jullie het met overnachtingen hebben geregeld; van te voren gebooked of gewoon op de bonnefooi. Kortom alle tips, suggesties en aanwijzigingen zijn welkom!!

Alvast bedankt,

Kim

Hey Kim,

mooie plaatsen hebben jullie uitgezocht, maar om het met de auto vanuit MC te doen is m.i. qua tijd een beetje te optimistisch. Verder heb je dan waarschijnlijk ook dropoffkosten voor de huurauto, wat natuurlijk zonde geld is. Als je MC en Yucatan zou willen doen, lijkt me een binnenlandse vlucht op bv Cancun handiger en dan vanuit Cancun met een huurauto e.e.a. bezoeken.

Is het openbaar vervoer geen optie? Is echt super geregeld in Mexico en erg fijn reizen. Ook zo blijven trouwens 3 weken erg krap voor een dergelijke afstand.

Ho(s)tels hoef je niet altijd vooraf te boeken, maar in de periode dat jullie gaan zou ik op bepaalde plaatsen het risiko niet nemen en vooraf bv via mail even te checken. Wij zoeken meestal 2 of 3 opties uit en noteren dat in onze LP. Bij aankomst gaan we dan eerst naar onze eerste keus etcetera. Bij een erg toeristische plaats checken we bv een weekje vooraf. We leggen elk jaar minder vast, maar dat komt omdat we er meer en meer ervaring mee krijgen. Enige wat we laatste keer hebben geboekt waren de eerste 3 nachten in Chihuahua, dus een soort startpakket. Wij waren wel in september, dus in het laagseizoen.

Succes!

Kim,
Wij (2 stellen, veel reiservaring en onafhankelijke reizigers) hebben afgelopen januari een rondreis per huurauto gemaakt door Mexico. Geland in MC, bus naar Guadalajara, enkele dagen bij vrienden en vandaar uit via de kustroute (Puerto Escondido) naar Oaxaca (what a city!) en daarna zo ongeveer jullie schema gedaan. Ongeveer drie weken over gedaan en het is in die tijd goed te doen en toch voldoende tijd om te genieten. Ligt er natuurlijk wel aan waar je belangstelling naar uit gaat. Ik bedoel: wie zit er te wachten op Playa del Carmen? Is leuk voor een of twee daagjes om wat te relaxen, maar ik mag hopen dat de Mexico reiziger iets meer van zijn reis verwacht.
Qua tijd denk ik dat je een leuke reis kunt hebben, maar onderschat de afstanden niet. Aldaar rekent men niet per kilometer maar per uur. En er zijn uren zat dat je geen 40 km gemiddeld haalt. Kosten huurauto voor 3 weken reken op $ US 1.500. Dit betaalden wij voor een grotere auto omdat we met zijn 4en waren. En gewoon ter plaatse geboekt bij een grote verhuurder (zitten vaak in hotels als Hilton: laat je daardoor niet afschrikken! Shop wel even tussen de grote namen en daarna is het net zo makkelijk als in Europa en je weet van te voren waar je af en aan bent. Fijne reis! Theo