Rondreis met huurauto juni 2012

Hallo allemaal!

Samen met mijn vriend wil ik in juni ongeveer 2 a 3 weken rondreizen in Mexico.
Hebben jullie tips? Wat ons betreft willen we vooral veel zien en genieten van de prachtige natuur…

Waar kunnen we het beste beginnen? Cancun?

Groetjes Patty:vak01:

Hallo reizigers,

samen met mijn vriend wil ik in juni 18dgn rondreizen door Mexico.
We dachten aan een fly&drive.

Heeft iemand tips qua route? We landen in Cancun.

Kan iemand mij ook vertellen hoe duur de overnachtingen ongeveer kosten?
En het eten op 1 dag?

Alvast bedankt,

groetjes Patty Nakken

Hoi Patty,

ik heb je twee posts even samen gevoegd.

In 18 dagen zou ik persoonlijk het Mexicaanse deel van de Maya route aanhouden.

Als voorbeeldroute kun je doen:

• Cancun
  • Merida (vanuit Merida uitstapjes naar bv Izamal, Chichen Itza en Progreso)
  • Campeche (vanuit Campeche uitstapje naar Edzna)
  • Palenque
  • San Cristobal DLC (als je het qua tijd passend krijgt, wat bv weer aan je tempo ligt)

Uxmal kun je makkelijk op weg van Merida naar Campeche bezoeken, vooral als je een krap schema zou plannen.

Terug via plaatsen als Calakmul en Laguna Bacalar naar de Caribische kust en daar nog enkele dagen strand (eventueel icm uitstapjes).

Neem niet teveel plaatsen, maar kies ze elk centraal in een bepaald deel. Je neemt vanuit je ho(s)tel elke dag een trip en hoeft niet elke dag te verkassen. Da’s wel zo lekker rustig :wink:

Houd rekening met de topes (verkeersdrempels), welke je overal tegen kunt komen en nogal eens fikse drempels kunnen zijn.

Overnachten kun je voor 400 peso, maar ook voor 150 USD. Ligt er maar net aan waar je naar op zoek bent. Met het eten hetzelfde, waarbij je bij de lokale tentjes vaak wel het lekkerst kunt eten.

Bedankt voor de tips!
Is een uitstapje naar het eiland Holbox ook te doen?

Je raadt dus aan een paar dagen een hotel en vanuit daar uitstapjes doen?

Heb je ook nog tips voor autohuur en/of auto?

Ivm koffers etc.

Groetjes

Hoi Patty,

houd er rekening mee dat je de huurauto in Chiquila moet laten staan, dus misschien er met opembaar vervoer heen en de kosten van de huurauto tijdens de Isla Holbox dagen sparen.

Als strandtip kan ik je Isla Mujeres en Mahahual ook aanbevelen. Mujeres is bekend, maar toch niet altijd zo druk. Meestal is het 's avonds een stuk rustiger, omdat de dagjesmensen uit Cancun alweer weg zijn. Mahahual is gewoon erg leuk en kleinschalig. Vooral omdat jullie overwegen een auto te nemen, want het is minder makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer. Je bent dan ook in de buurt van Xcalak en het Banco Chinchorro rif.

Wij blijven meestal enkele dagen op 1 plek en gaan van daaruit naar de plekken die we willen bezoeken. Voordeel is het niet steeds moeten verkassen en je hebt 's avonds meer ruimte om op je gemak je omgeving te ontdekken. Je leert m.i. een stad/plaats op die manier ook beter kennen, maar dat is aan iedereen zelf natuurlijk.

Ik heb 1x met Mexicaanse vrienden een huurauto gehad en zijn daarmee vanuit Merida naar Chichen Itza en Uxmal gegaan. De auto was gehuurd op het vliegveld, maar ik weet de maatschappij en de kosten niet meer.

Overweeg eventueel het openbaar vervoer, want het is echt super geregeld en in verschillende klassen te boeken. Vooral de genoemde route heeft een goede dekking en heeft op de meeste trajecten meer bussen per dag.

Waar willen jullie in overnachten, bunkrooms, hostels, camping, hotel, resort?

Hoi Robert,

Het is de bedoeling inderdaad om dan de auto pas na onze trip Holbox te huren:vak02:…

Wat zijn bunkrooms? We hadden in principe hotelkamers in gedachten.

Hebben het openbaar vervoer overwogen maar vinden de zekerheid van een auto erg prettig.

Liggen deze: Xcalak en het Banco Chinchorro rif op de route, en zo ja, waar zou je dan aanraden om te overnachten?

:zon02:

Bunkrooms zijn kamers met stapelbedden(bunks) :slight_smile:

Hier kun je de locatie van het rif, Xcalak etcetera zien t.o.v. Mahahual.

Op de genoemde route heb ik o.a. geslapen bij:

Hostal Haina Cancun

Hotel del Peregrino Merida

Hotel America Campeche

Maya Bell park Palenque

Hotel Maya Luna Mahahual

Hotel Bucaneros Isla Mujeres

Haina, Bucaneros en America waren okidokie, maar de andere drie waren allen op hun manier bijzonder. Andere plekken weet ik jammer genoeg even geen websites van.

Okay, bedankt voor de tips, Bij San Christobal, wat kunnen we daar bezichtigen? Je gaf aan het ligt aan je tempo…

Of je San Cristobal meeneemt in je reis bedoelde ik met het tempo. Het kan best zijn dat je ergens langer blijft, dan je vooraf gepland had. Houd er rekening mee dat de afstanden best groot zijn en dat je meer reistijd per afstand kwijt bent in verhouding met Nederland.

San Cristobal is de attractie, met de omliggende dorpen met de markten natuurlijk :slight_smile:

Ik hoorde van een iemand dat zij in een park waren geweest waar ze kon snorkelen, etc. en ook entree moesten betalen.
Zeg maar een efteling zonder attracties.

En dat je met een band naar beneden kan gaan op het water,

zegt jou dit iets?

Dat is waarschijnlijk een park aan de Caribische kust. Iets als Xel-Ha of Xcaret.