Tips Auto huren voor rondreis Mexico City naar Cancun?

Mijn vriendin en ik willen deze zomer in 17 dagen met de auto van Mexico City naar Cancun rijden. Dat blijkt niet zo voor de hand liggend

De prijzen lijken nogal ferm uiteen te liggen met buitensporige kosten zoals 6800 dollar drop-off fee bij sommigen…
Daarom vraag ik jullie raad.

Alle tips lezers zijn uitermate welkom, alvast bedankt!

Hoi Frank,

drop-off kosten zijn vaak ongeveer gelijk aan een week huur, maar dat ligt natuurlijk ook aan de maatschappij. Dat bedrag van 6800,- lijkt me Mexicaanse Peso, toch?

Je kunt of voor een andere route gaan, of jullie gaan met het openbaar vervoer is mijn tip. Wat hebben jullie zoal op het lijstje staan?

Robert,

Bedankt voor de info!

In grote lijnen doen we Mexico City - Oaxaca - San Cristobal de las Casas - Campeche - Merida - Cancun en dit over 17 dagen gespreid.

Ik vermoed dat de 6800 idd. Mexicaanse pesos zouden moeten zijn, maar op diverse websites zie je dat dit dan in de totaalverrekening veelal in USD vermeld wordt. Verwarring alom dus.

We denken er daarom aan te kiezen voor een grote verhuurder (Avis, hertz…) die ook bij ons bereikbaar is voor het geval er iets zou haperen aan reservatie of overeengekomen prijs of bij calamiteiten…

Indien anderen nog tips zouden hebben voor autoreizigers in Mexico, laat dan gerust een berichtje achter… waarvoor dank!

groeten,

Frank

Hallo,

Mijn vriend en ik gaan in juli 2 weken met een huurauto de route cancun-merida-palenque-san christobal-playa del carmen doen.
Wij hebben een individuele autorondreis geboekt via Outsight travel (huurauto is via Avis bij hen) Je kunt je reis bij hen zelf samenstellen dus dat is wel fijn. Ik vind het wel erg spannend hoor!

Groetjes Paola

Die 6.800 $ is bullshit. Je gaat gewoon naar Avis (of een andere grote verhuurder; wel effe shoppen natuurlijk) vraagt wat de kosten zijn bij drop off van de auto in Cancun en je weet waar je af en aan bent. De grote verhuurders zitten vaak bij de bekende hotels (Hilton e.d.) en komen zonder problemen bij je langs in je eigen hotel.
Wij reisden per huurauto (Avis) vanuit Guadalajara, in januari 2010 via de kustroute en Puerto Escondido (dus aanzienlijk meer reistijd) naar Oaxaca en de rest cf jullie schema naar Cancun. Drie weken kostte US $ ca 1.400 voor een Ford Focus (nieuwstaat) voor vier personen en volledig verzekerd. Ruime auto dus omdat er voor 4 pax bagage mee moest. Laat je niet bang maken of opnaaien, niets aan de hand: gewoon effe shoppen en goed navragen en that’s it. Per slot van rekening zitten de bonafide verhuurders niet voor niks in tenten als het Hilton. Gewoon niks aan de hand en net zo als bij ons. Internetinfo over dit item wordt je niet vrolijk van en is onduidelijk, vooral op het gebied van de verzekering. Neem gewoon een vertrouwde naam en alles sal reg kom … wij hadden bv een flinke ster in de voorruit opgelopen, maar no problem en niks bij betalen of zo. Je hebt so wie so een grote verhuurder nodig omdat je de auto ergens anders achterlaat … en dit kost geld: vergis je overigens niet in de afstanden: Mexico is een groot land en de wegen kunnen erg slecht zijn… men rekent in uren reistijd, niet in kilometers … maar neem er de tijd en je hebt de tijd van je leven. Vooral Oaxaca is een fantastische stad als je tijd hebt. San Cristobal moet je doen maar is wel heel erg erg toeristisch … Ben zelf een onafhankelijk reiziger met 8 reizen Mexico-ervaring.
Doe je voordeel met mijn informatie of gooi het weg … in elk geval een onvergetelijke reis (weet ik zeker) gewenst!
Teej

Hey Teej,

Heb je last gehad van corrupte politie agenten? of andere nare dingen meegemaakt? Ik wordt soms wel een beetje bang als ik sommige verhalen lees op internet…

Groetjes Paola

Niet bang zijn. Het enige waar je bang voor moet zijn met autorijden zijn de topes en dieren op de wegen die het vooral fijn vinden om in de bochten te staan.
Als je gewoon aan de maximum snelheid houdt houden ze je echt niet aan. En anders om z’n id vragen als je echt niet verkeerds hebt gedaan en dan druipen ze alsnog af. Heb ruim 100.000 km door Mexico gereden zonder problemen. Soms een militaire controle tussendoor waarbij je soms moet uitstappen zodat ze de auto controleren waarna je gewoon weer door kunt rijden.

Ik ben net zelf terug uit Mexico en zat je post even te lezen. Over de prijs van een huurauto kan ik je niet veel vertellen (wel dat de bussen goedkoop en goed zijn). Ik zie dat je 17 dagen voor de reis hebt en ik denk dat het lastig is om vanuit Mexico-Stad naar Cancun te rijden en ook écht dingen te zien. De afstanden zijn, zoals al gezegd, groot en je zult heel veel aan het reizen zijn. Met zo weinig tijd ben je overal kort. Mijn mening is dat je beter dingen écht kunt bezoeken en er wat meer tijd voor nemen dan het half te doen (dat gebeurt als je weinig tijd hebt).

Ik heb wel wat aanraders voor je: Puebla (erg mooi, Santa Domingo kerk is de mooiste die ik ooit heb gezien), Oaxaca (mooi en gezelligheid ten overvloede), Palenque (neem de oude man als gids die je zijn visie verteld over de maya’s! Hij laat je bewijzen zien in en op de tempels. Echt verbluffend!), Mexico City (zo immens en mooi!) en in het noorden de Barrance del Cobre (aanrader voor een volgende reis). Maar om dit goed te zien heb je dus wel wat meer tijd nodig.

Daarnaast is rijden in Mexico-Stad is een hel. Je moet je auto daar ertussen gooien anders kom je nooit weg :slight_smile:

Doe het niet, neem de bus. Er zijn heel veel roadblocks vanwege drugshandel en wapenhandel. Daarbij zijn de wegen slecht en is rijden s’ avonds zeer gevaarlijk. De bus is prima te doen.
succes

Met de bus kom je die roadblocks ook tegen, en doe je er nog veel langer over als ze de hele bus controleren. Met de auto is het prima te doen. Probeer alleen in het donker te rijden te vermijden vanwege de drempels en dieren.
Voor de rest is er geen reden om niet met de auto te gaan.

Wij (3 meiden van 19, 21 en 23 en hun ouders) gaan deze zomer ook van Mexico-city naar Cancun. Ik ben gestuit op Bamba-tours, een soort hop-on-hop-off buslijn, daar gaan wij tickets bestellen. Ik raad je aan om ook eens op hun site te kijken! Leuke formule, prettige prijzen.
Succes,
Tineke.

Hallo!
Ik en mijn vriend hebben een rondreis met een huurauto geboekt via mextrotter.com, zij hebben huurauto rondreizen maar bieden ook rondreizen met de bus aan. We werden getipt door vrienden die een rondreis met de bus hadden geboekt bij hen, ze kregen alle hotelvouchers en bustickets via de mail opgestuurd en de prijs was aantrekkelijk!
Het fijne van Mextrotter is dat we de hele reis achteraf kunnen betalen (ter garantie) en dat we een auto kunnen huren want we zijn allebei 21 en dan lukt het bij de grotere maatschappijen niet, of de kosten zijn veel hoger. Ik begreep van hen dat ze zelf hun eigen huurauto´s hebben, vandaar neit zoveel gedoe, en dat kwam ons wel goed uit.:zon02::zon02::zon02:
groetjes!

Wij zijn net 1,5 week terug uit mexico en hebben daar 15 dagen rondgereden met een huurauto. De wegen zijn over het algemeen goed te doen vooral de wat grotere wegen en de tolwegen, maar je moet goed opletten op de gaten in de weg en die topes zijn echt vet irritant. Maar 2 keer aangehouden door de militaire maar je laat ze je auto doorzoeken en je kan doorrijden, de 2de keer mochten we zelfs doorrijden toen ze hoorden uit welk land we kwamen. Ook aangehouden door een corrupte agent die ons helaas niet met rust wilde laten en door bleef zeuren dat we toch echt door rood waren gereden (echt niet dus), maar goed we hebben hem kunnen afkopen met 50 dollar anders hadden we meegemoeten naar het bureau en dat wilden we niet. Verder geen last meer gehad met agenten als je je inderdaad maar aan de snelheiden houdt.

Het land is echt super mooi en ik zou zo weer teruggaan ondanks dat we door de verkeizingen die er waren stuiten om een roadblokkade door rellen met de lokalen en de goverment (waar je dan later van hoort dat er al doden waren gevallen). We moesten de nacht doorbrengen in een tja een hotel kan je het niet noemen want de bedden waren zo vies dat je er niet eens onder de dekens durfde te gaan liggen en laten we het maar niet hebben over de douche. De volgende dag konden we er nog niet door en hebben we een omweg moeten maken van 6 uur om via de hoofdweg het stadje (San Cristobal) binnen te komen.

Maar dat is ook weer een belevenis geweest waar ik nu wel op kan lachen.

Ik wil je heel veel plezier wensen met je rondreis en wat al meerdere mensen hebben aangegeven vergis je niet in de afstanden, soms rij je bv door de bergen waardoor je over een weg van 100 km 3 uur doet.

Groetjes
Patricia