Reizen in Yucatan met huurauto

In mei zijn wij van plan om twee weken rond te reizen met een huurauto in Yucatan. De route:

Cancun - Merida - Campeche - Villahermosa - Palenque - Chetumal - Playa del Carmen.

Heeft iemand ervaring mee of het veilig is om met een huuauto in dit gebied te reizen? Eerst was San Cristobal ook in ons programma opgenomen maar wij hebben gelezen op de website van ministerie van buitenlandse zaken dat in het zuiden van Chiapas, specifiek de weg tussen Palenque en San Cristobal de las Casas en vice versa, regelmatig roofovervallen plaatsvinden, meestal bij toeristen die onderweg even stoppen.

Nu weten we niet meer of het verstandig is om een auto te huren in dit gebied.

Alvast bedankt voor eventuele reakties op deze vraag.

Groetjes,

Moon&Roon

Hoi,

Wij hebben afgelopen sept. deze route gedaan, met het openbaar vervoer. Dan is het perfect ok te doen. Dat zou natuurlijk ook nog altijd een optie zijn. Een ritje met de bus. Want van het gedeelte dat wij hebben gezien in mexico, was San Cristobal toch wel het mooiste!
Wij zijn wezen backpacken van Mexico-city-> Oaxaca->San Cristobal->Palenque->playa del Carmen

Succes!

Gr. Sanne

Ps. een tip: het openbaar vervoer is perfect in Mexico, een aanrader!

Ik raad aan om het met de bus te doen. Ze hebben hier veel tol wegen en dat is niet goedkoop. Bussen zijn hier erg luxe aan gaan regelmatig. Verder als je toch een auto huurt geef dan nooit je papieren af als de politie er om vraagt. Heb hier een aantal keer verhalen gehoord van studenten dat toen ze hun papieren afgaven ze ze alleen maar terug kregen als ze aardig wat geld betaalden.

Wouter

Hoi Hoi,

Wij vertrekken 27 maart naar mexico om een fly-drive vakantie te doen en daarna nog een weekje op het strand in Tulum. Wij maken alleen we een iets langere tcht, wij gaan vanuit Villahermosa wel door naar San Cristobal.
Echter toen wij gingen boeken was er nog niks bekent over enige gevaren. Maar is het nu echt zo erg of valt het allemaal wel mee, tussen San Cristobal en Palenque???
We gaan zelf rijden met de auto. En net als in Europeese landen gaan we rijden met de deuren op slot en geen waardevolle spullen in het zicht leggen. Ik las alleen wel dat je tussen San Cristobal en Palenque beter niet kan stoppen onderweg. Maar onderweg kom je toch ook langs Aqua Azul. Dat is toch wel redelijk toeristisch, lijkt me wel erg mooi om te zien die watervallen.

Wanneer iemand nog meer tips heeft of dingen heeft die je gezien moet hebben, dan horen wij het heel graag.

Groeten, S&T

Ik heb vorig jaar ongeveer dezelfde route afgelegd met een huurauto in Mexico (zonder San christobal). Dit was echt hardstikke leuk. Het voordeel van zelf rijden vond ik dat je makkelijker van je route af kunt wijken en kunt stoppen als je onderweg iets leuks tegen komt (leuk dorpje, mooie begraafplaats, etc).
De enige gevaren die we onderweg tegengekomen zijn, zijn de topes, gigantische drempels die uit het niets opdoemen. Verder zijn de wegen erg goed. Ook grappig trouwens zijn de nep-ongelukken langs de kant van de weg. De overheid wilt zo de automobulisten op de gevaren wijzen maar de eerste keer dat ik er 1 zag (2 auto’s op elkaar met bebloede poppen die uit de ramen hingen) schrok ik zo erg dat ik op mijn rem ging staan en te hulp wilde schieten, ik veroorzaakte hiermee echter zelf bijna een ongeluk.
Zelf hebben we geen last gehad van politie maar een goede tip is idd dat je nooit originele papieren afgeeft. Zorg voor kopies en zeg dat de originele in je hotel liggen. Kijk daarbij zo dom mogelijk en doe alsof je er helemaal niets van snapt. De kans is groot dat ze je uit pure frustratie met rust laten.

Nog een paar tips:
Zorg dat je op zondag in Merida bent, er spelen dan overal salsa bandjes en alle inwoners (jong en oud) komen bijeen om te dansen, echt super gezellig!
Met pasen zijn alle mexicanen vrij en ze trekken er dan gezamelijk op uit om naar dezelfde toeristische atrakties te gaan als jij. Gevolg: enorme files! Zorg dat je als eerste ergens bent zodat je niet in de file staat en schuif 's middags gezellig aan bij een picknickende familie!
Van alle maya steden die ik gezien heb vond ik Uxmal en Palenque het mooist/indrukwekkendst. Maar vergeet vooral de “kleinere” opgravingen niet, waar weinig toeristen komen en de bomen nog uit de tempels groeien, erg mooi!

Goede reis! Groetjes Mara

Vind je het vreemd dat ze van niets weten? Ze willen gewoon reizen verkopen zonder hun klanten ongerust te maken.
De strijd van de Zapatisten is al meer dan 10 jaar bezig in deze streek (Chiapas). In 2006, een verkiezingsjaar in Mexico, werd weer het ergste verwacht. Het bleef echter bij een “vreedzame” optocht in Mexico City en het feit dat ze de politiek in gingen. Wordt vervolgd …
In ieder geval heb ik er afgelopen winter niets van gemerkt. Dit in tegenstelling tot die keer toen ik in '97 fijn vakantie aan 't vieren was in San Cristobal en er 60km verder, in Acteal, 45 mensen werden “afgeslacht” (door een regeringsgezind doodseskader, niet de zapatisten!).
Tegenwoordig worden er toeristische uitstapjes georganiseerd naar zulke zapatistische dorpjes.
Geen zorgen maken dus …

Gelukkig dat het allemaal wel mee valt in Mexico met de gevaren. Kunnen we met een gerust hard opweg en vooral onze ouders…
Het lijkt ons inderdaad ook erg leuk om af en toe van de route af te wijken om zelf dingen te gaan bekijken. Daarom hadden we ook al niet voor zo’n busreis gekozen. Maar die tolwegen, zijn die echt zo duur of zijn er ook mogelijkheden om ervan af te wijken/ omheen rijden?
Voor ons is dit eigenlijk de eerst keer dat we zoiets doen, een rondreis. Dus ben erg benieuwd en we laten alles wel over ons heen komen, wat we allemaal gaan zien enzo. Iedereen alvast bedankt voor de info die ik op deze manier heb gekregen.

Groeten, S&T

Wij vertrekken deze maand naar Mexico om onze rondreis te maken. Echter vroegen wij ons nog af, hoe het tanken enzo gaat in Mexico. Ik had al gelezen dat alle tankstations van de Staat zijn en dat de prijzen daarom overal hetzelfde zijn. Echter kan je het tanken met je creditcard betalen??? En de tolwegen…moet dat cash of kan het ook met creditcard.

Alle info is welkom.

Klopt dat alle tank stations van de staat zijn. Er bestaat hier alleen maar Pemex. De prijzen zijn niet overal het zelfde. Ik weet niet of je kan betalen met credit card. Je kan namelijk niet zelf tanken zoals in Nederland. Er staat altijd iemand bij de pomp die jou tank vol gooit. Ik betaal altijd cash. Tanken is erg goed koop in vergelijking met nederland. Dacht dat het zo’n 7 pesos per liter is. Tolwegen kan je ook betalen met credit card. Deze kosten kunnen trouwens aardig op lopen. Ik raad altijd aan om met de bus te gaan aangezien de bussen hier erg goed zijn. Zeker de lange afstands bussen zijn erg luxe en je kan er rustig in slapen.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel. Ik woon in Tlaquepaque wat een deel van Guadalajara is. Weet niet of je deze richting op komt. Als je deze richting op komt moet je het zeker even laten horen. Heb hier een school en we organiseren veel dingen voor onze buitenlandse studenten.

Wouter

Hoi S&T,

In mei, vertrekken wij ook naar Mexico en zullen daar met een huurauto rondreizen. Volgens mij doen wij dezelfde route als jullie.

Als jullie terug zijn, willen jullie aub een korte reaktie sturen over jullie reis, waar we op moeten letten, of alles goed is gegaan met de auto, hoe duur zijn de tolwegen etc…

Alvast bedankt en veel plezier in Mexico!!:slywink:

Mvg,

Moon&Roon

Hoi Hoi,

Helaas WStut, wij komen niet in de buurt van Tlaguepaque. Het verste is San Cristobal. Maar we zijn vorig jaar zo verstaafd aan Mexico geraakt, dat als het deze keer weer zo goed bevalt. Zijn we er volgend jaar weer. En dan willen we toch de andere kant van Mexico bekijken. We gaan wel met een huurauto rondreizen. Dit is de eerste keer dat we een rondreis maken, dus hebben we ervoor gekozen om wel makkelijk te doen. Echter heeft niemand bij het reisbureau verteld dat er ook tolwegen zijn. Dus dat ga ik zeker nog navragen.
De reis die we gaan maken is alsvolgd: Cancun-Merida-Campeche-Villahermosa-San Cristobal-Palenque en dan nog een verlening van een week op het strand in Tulum.
Weet jij mss toevallig of wij ook tolwegen gaan tegenkomen???

Ik zal zeker weer een berichtje achterlaten wanneer we terug zijn voor Moon@Roon.

weten jullie hoe het weer in september is? Wij willen een rondreis in Yucatan gaan doen, ook met de auto. Ik heb gehoord dat het orkaanseizoen is… Ik ben benieuwd naar persoonlijke ervaringen van mensen die er in september geweest zijn. Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Hi Eva,

zoals ik je in een andere topic schreef, valt september idd nog in het orkaanseizoen. Dit wil niet zeggen dat je er zeker een om de oren krijgt:slywink: Wij zijn er al eens in September geweest en hebben hooguit een fikse bui, die meestal later op de middag valt, op ons dak gekregen. Deze is vaak best welkom ivm de verkoelende werking ervan :zon02: Verder is het er de gehele tijd goed weer en de temperatuur is zeker goed. Je hebt gewoon wat meer kans op regen ivm het “natte” seizoen.

Er zijn overal internetcafe’s waar je de weervoorspellingen kunt lezen, dus kan je het redelijk in de gaten houden.

Bedankt!!! Ik denk dat we het maar gewoon gaan doen!!

De reis die we gaan maken is alsvolgd: Cancun-Merida-Campeche-Villahermosa-San Cristobal-Palenque en dan nog een verlening van een week op het strand in Tulum.

Cancun- merida kom je twee punten tegen waar je tol moet betalen de 1ste is het duurst zo’n 190 pesos en de tweede is 112 pesos je kunt hier ook gebruik maken van een alternatieve weg zonder tol maar zoals bij bijna alle alternatieven ben je aan reis tijd zo’n 2 a 3 keer langer onderweg en kom je honderden vervelende toppes tegen :slight_smile: maar als voordeel is het wel dat je wat van het land zie ( en niet alleen een kaarssechte weg afrijd met aan beide kanten bos), en vele leuke dorpjes aandoet vertrek wel vroeg uit cancun om redelijk optijd in merida aan te komen want in het donker hier in mexico te rijden is niet overal prettig ivm de kuilen, gaten en toppes (vaak niet aangegeven) die je tegen komt. Dat is weer het voordeel van tolwegen die zijn over het algemeen vrij van gaten kuilen en toppes vandaar dat ik die ook altijd neem.
Onderweg in mexico kom je ook nog controles tegen van militairen of van de provincies, niet proberen om in het spaans te antwoorden gewoon vragen of ze engels spreken (wat de meeste niet kunnen) en ze laten je zo weer gaan.
reistijd cancun - merida ongeveer 3.5 uur (via de tolweg)

Merida - Campeche heeft geen tolweg en eigenlijk ook geen alternatieve route wel kan je verschillende dorpjes aandoen en krijg je een controle halverwege (de grens met de staat yucatan en Campeche) reistijd ongeveer 2 uur.

Campeche - Villahermosa en verder kan ik je nu alleen vertellen tot escarcega waar je doorheen zult komen na 2 - 2.5 rijden en deze weg tot escarcega dan heeft 1 tolweg die ik zeker zal nemen want de alternatieve route hiervan rij je eigenlijk om een berg heen wat betekend met vele s bochten vele kilometers maar weinig afstand de tol hier bedraagd 45 pesos.

Van escarcega richting tulum op de terugweg waarschijnlijk kom je geen tolwegen meer tegen en de reistijd escarcega - tulum bedraagd ongeveer 6.5 uur vanuit tulum naar playa del carmen is het nog eens 45 minuten en vanuit playa naar het vliegveld Cancun is het dan 30 minuten nog eens 30 minuten erbij en je zit weer in het centrum van Cancun.

Bezine is hier niet duur zoals je eerder hebt kunnen lezen wel wil ik aanraden om te tanken waar je kunt want soms kom je een hele tijd geen tankstation tegen vooral als je over de tolwegen rijdt. En bij de tolkantoortjes is het het beste om gewoon contant te betalen je kunt bij elke bank gewoon pinnen en op dit moment krijg je ongeveer 7800/7900 pesos voor 500 euro. maar ja dat kan volgende week wel weer anders zijn.
Leuke site voor wegenkaarten vind ik wel deze link weet niet of ik hem mag plaatsen anders hoor ik het wel.
http://www.virtualmex.com/mexico_state_map.htm
En de watervallen voor Palenque zal ik zeker ook bezoeken als ik jullie was ik zelf vond het er erg mooi Aqua Azul en als je in Tulum bent ook zeker een dag naar X-caret bij Playa del carmen gaan entree is wel prijzig ik geloof rond de 650 pesos p.p. maar zoals de show die er s’avonds is erg mooi.
Nou ik hoop dat jullie en andere wat aan deze informatie hebben want ik geloof dat ik wel weer genoeg getypt hebt. :slight_smile:
Ook weet ik nog wel enkele low budget hotels in Cancun, Playa, Campeche en Escarcega (familie bedrijf) :slight_smile:
Als je een gedeelte echt niet vertrouwd qua veiligheid wat volgens mij allemaal wel mee valt kan je ook overwegen om de auto in een bepaalde grote plaats te laten staan en heen en terug dat stuk met de bus te doen.

Groeten uit zonnig Playa del Carmen, Mexico, Hasta Luego.

Hallo allemaal,

Wij zijn ook erg enthousiast geworden over een fly-drive in yucatan. Ik vraag me alleen af of de reisperiode die we willen (half/eind oktober) wel een goede periode is. Weten jullie wat voor weer je dan kan verwachten (hoeveelheid regendagen/orkanen/zon)?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

groetjes Angelique en Nick

Ik zit eraan te denken een reis te boeken via Mexico online.
Heeft iemand ervaringen met dit reis bureau?

Wat is leuker om te bezichtigen Rio Lagartos of Rio Celestun?
Want ik las dat er bij Rio Lagartos een zoutmeer is waar je in kan zwemmen.
Bij Celestun is er geen zoutmeer?

Groetjes Marijke

Ik vertrek op 14 juli naar Cancun en ga er een rondreis maken met een huurauto om de belangrijkste archeologische site te bezoeken.
Alles is geboekt, ook de verblijfshotels onderweg.
Is het waar dat je onderweg overal corrupte politiemensen kan tegenkomen?
Klopt het dat je vooral geen Spaans mag spreken met hen?
Het reisbureau heeft hier helemaal niets over gezegd, ook niet over de tolwegen en dergelijke.
Kan iemand mij raad geven? Ik spreek perfect Spaans, maar dit is wel mijn allereerste reis naar Zuid-Amerika.

Is het waar dat je onderweg overal corrupte politiemensen kan tegenkomen?
Klopt het dat je vooral geen Spaans mag spreken met hen?

Dat je onderweg overal corrupte politiemensen kunt tegenkomen klinkt erg aangedikt.
Laat ik het zo stellen: corruptie komt vrij veel voor onder de politie. Dat wil niet zeggen dat elke agent corrupt is. Zolang je je goed aan de regels houdt hoef je je nergens zorgen over te maken. Word je een keer aangehouden voor controle en gaan ze lastig doen dan hoef je ze hoogtens wat geld toe te schuiven en je kunt weer verder. Ga niet te moeilijk doen want je bent wel in een vreemd land.

Waarom zou je geen Spaans mogen spreken met de politie? Lijkt me vrij onhandig als zij niet of nauwelijks engels spreken (behalve in de Riviera Maya dan).

Bedankt voor je reactie!
Dit is het circuit dat wij gaan maken :
Valladolid: htl Maria de la Luz
Merida: htl Residencial
Uxmal: htl Villas Arquelogicas Uxmal
Coba: htl Villas Arquelogicas Coba

Zie er enorm naar uit. Spaans is mijn passie en dit wordt mijn allereerste reis naar Zuid-Amerika! Hoop dat het goed verloopt!