Ik wil gaan rondreizen met het openbaar vervoer. Route: Cancun, Valladolid, Merida, Campêche, Palenque, San Cristobal, Panajachel, Antigua, Tikal, Cancun.
Heeft iemand tips of do’s en don’ts voor mij?
Ik wil gaan rondreizen met het openbaar vervoer. Route: Cancun, Valladolid, Merida, Campêche, Palenque, San Cristobal, Panajachel, Antigua, Tikal, Cancun.
Heeft iemand tips of do’s en don’ts voor mij?
Hallo Carla, klinkt als een goede route en het is goed te doen met het openbaar vervoer. In Mexico kun je tijden en prijzen checken op www.ticketbus.com.mx. Elke stad heeft een of meerdere boekingskantoortjes waar je buskaartjes kunt kopen. Met openbaar vervoer in Guatemala heb ik geen ervaring, iemand?
Groet!
Saskia
Ja… Cancun overslaan en in plaats daarvan naar Tulum en evt. Playa del Carmen.
Je kan op de ADO bus website de tijden zien van de bussen.
Hoi Carla,
Klinkt leuk! Wij hebben ook zo ongeveer die route gedaan, met nog een stop in Guatemala en we zijn nog een aantal dagen in Belize geweest. En inderdaad, ik zou zeker naar Tulum gaan in plaats van Cancun. Of Playa del Carmen in plaats van Cancun, als je wel van drukte houdt.
Maar het openbaar vervoer in Mexico is echt supergoed geregeld. De bussen zijn erg luxe (met tv, wc, airco (neem wel een vestje mee in de bus want de airco wordt soms echt te koud gezet)). Ook stoppen ze bij lange afstanden regelmatig zodat je wat te eten/drinken kunt kopen. In ieder plaatsje kun je inderdaad tickets kopen, werkt erg gemakkelijk. Je krijgt een vaste plaats in de bus die je meestal zelf uit mag kiezen. Er is eigenlijk altijd plaats, alleen vanuit Mérida naar Palenque zat de bus bij ons een keer vol (er ging maar 1 bus overdag, anders moesten we 's nachts en dat wilden we niet). We zijn toen een dagje langer in Mérida moeten blijven maar dat vonden we echt niet erg, is een erg leuk stadje:)
In Guatemala heb je de bekende ‘Chickenbusses’. Erg leuk om te zien, maar ze zijn zooo anders dan de bussen in Mexico. Hier is niks luxe aan. Wij hebben er ook geen gebruik van gemaakt. Wij hebben meestal bij een toeristenbureautje een tour geboekt van de ene naar de andere plaats. Dan wordt je gewoon in een klein busje met allemaal toeristen van de ene naar de andere plaats gebracht en wordt je vaak ook nog voor je ho(s)tel afgezet. We hebben daar 1 keer het OV gebruikt. Ging op zich wel prima, maar is toch niet heel erg relax.
Do’s:
Don’ts: weinig… Zoals ik al zei Tulum (of eventueel Playa del Carmen) ipv Cancun.
Verder is het een superreis, ik zou zo weer terug willen!
Hoelang ben je van plan te gaan? Wij hebben 4 weken rondgereisd en hebben ook Belize erbij gedaan. Wij zijn daar naar het eilandje Caye Caulker geweest. Is niet heel veel te beleven maar daar kun je heerlijk relaxen en supermooi snorkelen (als je ervan houdt).
Mocht je nog meer willen weten, vraag vraag vraag! Ik kan niet ophouden erover te praten;)
Veel plezier en succes met de voorbereiding.
Groetjes,
Chantal
Ooh en vanuit Antigua een dagje naar de markt in Chichicastenango (zondag & donderdag). Hele drukke, kleurrijke indianenmarkt. Is ook zeker een aanrader!
Hoi Chantal.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Super!!!
Ik wil eigenlijk nog wel 100 dingen weten:
Ik hoor graag weer van je.
Groet, Carla
Engels werd alleen gesproken in de plaatsen rond de kust bij Tulum en Playa del Carmen en de toeristische attracties zoals Chitzen Itza enz. Dat was soms best lastig want wij spraken geen woord spaans maar uiteindelijk kom je er wel.
Speciale gewoontes enz in Mexico kan ik niet direct iets bedenken. Waar je rekening mee moet houden is dat ze dus niet overal Engels spreken dus een spaans taalboekje is handig. Verder vond ik het handig om een lijstje te hebben met hoeveel peso, hoeveel euro is zodat je weet wat je aan het uitgeven bent.
Een ander dingetje schiet mij te binnen waar je rekening mee kan houden: de indianen rondom San Cristobal waarderen het niet als je foto’s van ze neemt, zeker niet in het stadje San Juan Chamula, daar mag je geen foto’s maken. Niet van de kerk, maar al helemaal niet van de mensen daar…
Tussenstop Philidelphia.
Wij landen aan het begin van de middag (plaatselijke tijd) in Philidelphia en vliegen pas de volgende ochtend door naar Cancun. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat gebeurt er met je bagage? Mag je de luchthaven af? Is dat een beetje te doen? Heeft iemand tips voor deze stad? zijn er bedjes of iets dergelijks op de luchthaven? We hebben wel al een Esta aangevraagd, dus dat is het probleem niet.
Hoi Carla,
Graag gedaan, kan er uren over blijven praten!!
Wanneer ga je eigenlijk??
Maar wij zijn niet via Amerika gevlogen dus daar kan ik je helaas niet bij helpen.
Inderdaad, in de toeristenplaatsen gaat het engels prima, in andere plaatsen wat lastiger… Maar met handen & voeten kom je er ook wel, alleen duurt het gewoon wat langer. Maar dat hoort erbij en is heeft ook zijn charme;) En een taalboekje is inderdaad handig, ook voor bijv menukaarten etc.
Gewoontes: inderdaad de foto’s vooral in San Juan Chamula. Wij filmden het plein tijdens een ritueel/ceremonie maar daar waren ze niet van gediend… Verder vond ik het heel apart in Guatemala dat onze bus moest stoppen en dat een soort van politie de bus ging doorzoeken naar fruit… dat mag je blijkbaar niet bij hebben haha! Is verder niks spannends, maar ik schrok er even van, terwijl het niks voorstelde. De mensen zijn overal heel aardig, zowel in Mexico als Guatemala. Er zijn verder nog veel bijzondere dingen natuurlijk, maar die ga je allemaal zelf ontdekken!
Grensovergangen: gaat prima, alleen duurt even. De bus mag niet zo over de grens, iedereen moet uitstappen (inclusief bagage), door de douane (betalen, formulier invullen, stempelen) en dan loop je verder naar je nieuwe busje. Zorg er altijd voor dat je genoeg geld bij hebt bij de grens, daar kun je niet pinnen en je moet betalen!! Makkelijk is om gewoon standaard wat dollars bij te hebben, die nemen ze overal aan.
Wij hebben een superleuk hotelletje gehad in Rio Dulce (Guatemala): Hotel Kangaroo. Lag midden op het water, heel knus en rustig. Maar daar gaan jullie volgens mij niet heen. Het dorpje zelf vond ik verder ook niet heel geweldig, maar de overnachtig was super!
Verder hebben wij veel in hostels en goedkope hotels geslapen, dus die stelden niet heel veel voor haha.
Wel hebben we in Playa del Carmen een leuk (niet duur) hotel gehad, midden in de hoofdstraat (5th avenida): Hotel Maya Bric.
Maar overal zijn genoeg hotels, dus dat gaat vast goedkomen!!
Groetjes, Chantal
Hoi Allemaal, openbaar vervoer hier in de Riveira Maya is heel goed te doen. Zelf neem ik vaak de taxi wat niet meer dan 50 pesos kost en ik neem ook vaak de grote bussen en de kleine busjes (de collectivos), beide kosten 5 pesos en niet meer dan 7 pesos als je naar een ver afgelgen wijk moet. Zowel de prijzen van de Taxi als de busprijzen zijn vast gelegd dus laat niks wijs maken. Hier zijn de prijzen voor Taxi’s in Playa del Carmen.
http://www.playahouses.com/taxi-information-playa-del-carmen/
wij willen ook graag met openbaar vervoer gaan rondtrekken in Yucatan en ik vroeg me af of je best met een rugzak rondtrekt of het evengoed kan met een trolley. Iemand ervaring hiermee?
Tjah, ligt meer aan je wat je zelf fijner vindt.
De wegen/stoepen zijn in Mexico niet altijd even goed (gaten, scheve stenen etc) dus een trolley is niet altijd even handig.
In Yucatan is het behoorlijk warm en om dan met een zware rugzak te zeulen is ook niet even fijn.
Dus beide hebben zo z’n voor- en nadelen.
De betere bus maatachappijen zijn www.etn.com.mx en www.primeraplus.com.mx . Ik weet niet of die ook in het zuiden van Mexico opereren maar dat kan je gewoon ff op hun website controleren. Hebben beide geloof ik ook draadloos internet in de bus. Verder over gewoontens. Je hoeft een taxi chafeur niet te tippen en in een eetgelegenheid ongeveer 10%. Let wel op dat in sommige touristen plekken de tip er al inzit. Kan je herkennen aan het woordje propina wat tip betekent.
Groeten,
Wouter