Hoi VLouis,
Wat Tanja ook al zegt, deze reis is goed te doen met het openbaar vervoer. Volgens mij kun je overal komen met reguliere bussen, behalve bij Agua Azul, dat kun je het beste vanuit Palenque doen met een toertje of met een collectivo of taxi, en Tikal, dat je vanuit Flores kunt doen.
De bussen in Mexico zijn uitstekend, vooral de first class, in Guatemala zijn ze wat minder luxe dus wees daarop voorbereid!
Zorg dat je bij grensposten niet te laat aankomt, uiterlijk begin van de middag, zodat je nog makkelijk weg kunt komen. Houd er ook rekening mee dat je soms iets moet betalen om het ene land uit en het andere in te komen, en dat je dat geld contant bij je moet hebben. Zo kostte de entree Belize vorig jaar 10 of 15 US dollar, die je dus gepast moet hebben. Maar dit soort dingen verandert elk jaar dus wie weet is het nu weer heel anders!
De grens Mexico-Guatemala kun je het beste nemen bij Ciudad Hidalgo/Ciudad Tecún Uman. Die is drukker (dus meer ‘onwards’ openbaar vervoer) dan bij El Carmen. Vanuit Tecun Uman gaan er bussen naar Quetzaltenango, waarvandaan je door gaat naar Panajachel. Zorg dat je er op tijd bent, volgens mij vertrekken de laatste bussen naar Quetzaltenango vroeg in de middag, rond een uur of 2.
Vanuit Tikal zou je een lokale bus, taxi of colectivo kunnen nemen naar de grens met Belize, maar handiger (want sneller) is vanuit Flores een rechtstreekse bus te pakken naar Belize City. Vanuit daar heb je weer rechtstreekse bussen naar Cay Caulker. Bussen naar Belize City vertrekken vroeg in de ochtend dus dat kun je niet combineren met Tikal op dezelfde dag!
In de Lonely Planet staat alles wat je moet weten om met het OV van de ene naar de andere plaats te komen, evenals info over grensposten etc. En die site die Tanja noemt is inderdaad handig om je busreizen in Mexico te plannen.
Wat veiligheid betreft: vooral in Chiapas is het nog wel eens onrustig omdat dat de armste streek van Mexico is waar veel indigenas (inheemsen) wonen in slechte omstandigheden. In 2009 zijn inderdaad enkele bussen met toeristen overvallen op de weg van Palenque naar San Cristobal, omdat er een onderlinge strijd was tussen twee lokale stammen. Agua Azul was toen ook geen veilige plek om te bezoeken. Het is een goed idee om voordat je gaat, even na te gaan hoe de situatie is, bijvoorbeeld via de ambassade of door te googlelen. Ook tijdens je reis kun je natuurlijk informeren naar evt. onlusten bij tourist information of je hotel.
Nou een heleboel informatie, ik hoop dat je er wat aan hebt! Als je nog vragen hebt mail me dan gerust!
Groet,
Saskia