Ik plan om in mei 2008 met mijn ega het zuiden van Mexico (vooral de archeologische vindplaatsen) te verkennen per huurauto. Gedurende die 4 weken durende rondreis overweeg ik eventueel om ook een (kort?) bezoek te brengen aan Guatemala, Belize en Honduras. Ik vernam dat je met een huurauto niet over de zuidelijke grens van Mexico mag.:frown:
Heeft er iemand op dit forum ervaring met zelf-georganiseerde trips vanuit Mexico naar de voornaamste toeristische trekpleisters in die landen en hoe die trips best kunnen gerealiseerd worden (bus? prive auto? trein? …). Indien met publiek transport, waar in Mexico kunnen de trips dan best aanvangen en hoe kan ik, indien nodig, vooraf boekingen maken? Zijn er in die aanvangsplaatsen ook mogelijkheden om een huurauto op een veilige plaats enkele dagen achter te laten?
Voor wat betreft reizen in die landen, zijn er zaken die ik absoluut moet weten en er voorzorgen voor nemen?
Inderdaad Sjaak, maar ik veronderstel dat een auto meer vrijheid geeft om vlug en komfortabel de vindplaatsen en toeristische plaatsen te bezoeken, zonder veel wachttijden. En natuurlijk zullen er ook wel bezienswaardigheden zijn waar een bus niet dichtbij komt of heel infrequent naartoe rijdt (wij zijn geen jongelui meer, dus uren wachten in de blakerende zon vermijden we liefst!:zon02::zon02:).
Maar…, wij hebben niets tegen publiek transport (hebben in Peru reeds voorsmaakjes gehad van Zuid-Amerikaanse publiek-vervoertoestanden :slywink:). Dus om Guatemala, Belize en Honduras te bezoeken is een bus misschien de aangewezen manier? Ervaring hiermee?
ik begrijp je punt.
Op alle toeriste plekken, gaan bussen naartoe.
Mocht je met de auto gaan, dan moet je je daar ook op instellen oftewel landkaarten / tom tom.
Een ander voordeel van de bus is dat je met lange afstanden lekker kunt gaan slapen.
Tja, je zet me aan het denken!!! Ik krijg wel een beetje zin, maar ik denk toch dat een auto in ons geval een betere keuze is. Dus mijn originele vragen gelden nog steeds. Heeft iemand ervaring met de grensovergangen en de restricties?
Ik raad je ook af om met een huurauto rond te reizen. Mexico valt qua criminaliteit nog redelijk mee. In Guatemala en Honduras zou ik niet in een huurauto rond willen rijden. Daarnaast heb je kans op corrupte politie, die je boetes geeft voor overtredingen die je niet begaan hebt.
Busreizen zijn over het algemeen veilig, stipt en je kunt lekker slapen / boekje lezen.
Een goede website om het busvervoer in Mexico te regelen is ticketbus.com.mx.
Hier vind je echter geen informatie over busreizen naar Guatemala en Belize en verder.
Ik zou zeggen koop een Lonely Planet en alles wordt voor je uitgelegd.
Ik ben eveneens als jou van plan om de landen Guatemala,Belize en een stukje Honduras aan te doen.Ik zal overwegend de plaatselijk vervoer nemen en wat tijd winnen met een vlucht tussen Flores en Antigua allebei steden in Guatemala!Jammer genoeg raden ze in Guatemala af om nachtbussen te nemen dat zou me veel tijd besparen.Lonely planet is natuurlijk een uitskend gids maar jammer genoeg dateert hij al van 2004 en dat is een eeuwigheid geleden om nog betrouwbaar te zijn…ik spreek van ondervinding:tssk:!!!Maar geen paniek…in april komt er een trotter uit over je gepland reisroute,recenter kan niet!Nog veel plezier met het uitstippelen van je reis en alvast veel reisgenot
Ik heb eens een beetje in detail mijn reis gepland en kwam tot het ontnuchterend besluit dat 4 weken een beetje krap zijn als je alles wil zien wat ik wil zien, en dan nog zonder haasten (zoals hierboven reeds aangehaald, wij zijn geen jongelui meer!) :crybaby:. Omdat het sterk ontraden wordt Honduras zonder groep te bezoeken en omdat ik ergens moest schrappen blijven Guatemala en Mexico over.
Waar heb je gelezen dat nachtreizen in Guatemala, ook in publieke nachtbussen, ontraden wordt? Ik heb namelijk een nachtbus van Antigua naar Flores ingepland! Zou ik dat moeten veranderen omdat dat zeer onveilig is?
voor het bekijken van veiligheidsituaties kun je ook kijken op www.minbuza.nl , hierop wordt aangegeven wat onveilig plekken zijn en of er eventuele negative reisadviezen zijn voor bepaalde provincies in Mexico.
Vanuit Canada en de VS wordt regematig ontraden om met de auto te gaan ook omdat de wegen niet al te best zijn en je nog wel eens een krater/put in de weg kan tegenkomen die een dusdanige diepte heeft dat het niet bevordelijk is voor je (huur)-auto.
Ik ben jaloers, wil ook weer naar Guatemala toe. Heb er vorig jaar een tijd rondgereist (vrouw, alleen) en heb me nooit onveilig gevoeld. Zou inderdaad wel aanraden om met openbaar vervoer te gaan omdat het zo makkelijk is allemaal. Je hoeft zelf ook niet te gaan zoeken naar de routes enzo. Je kan het ook nog combineren natuurlijk. Mexico met de auto, verder met de bus. Maar dan moet je vaak wel een flink bedrag drop off kosten betalen.
Ook heb ik nachtbussen genomen. Achteraf misschien niet slim, want iedereen zei dat het gevaarlijk was. Maar heb dat nooit zo ervaren. Maar je kan inderdaad ook gewoon vliegen van Guatemala City naar Flores. Scheelt een hele tijd in de bus zitten. Vluchten zijn er rond de 140 dollar.
Persoonijk vind ik de informatie van minbuza redelijk overdreven. Via mijn werk sturen wij dagelijks mensen naar Guatemala toe. Nog nooit iemand gehoord over problemen of onveilig gevoel. Je moet vooral logisch nadenken en niet doen wat je thuis ook niet doet. Bijvoorbeeld alleen door afgelegen donkere straten lopen enzo.