Kan je wel wat tips geven aangezien ik al weer een jaar in Mexico woon en werk. Je moet maar even aangeven waar je wilt starten en wat voor route je wilt afleggen. Wie weet kan ik je nog wat advies geven.
Guatamala heb ik geen ervaring mee. Staat wel op mijn verlanglijstje. Enige wat ik recentelijk gehoord heb is dat er een bus was overvallen met touristen er in. Dit soort dingen gebeuren. Verder valt het volgens mij wel mee. Volgens mij kom je met gezond verstand een heel eind. .
Zoals Wouter stelt 'met gezond verstand kom je al een heel eind".
Ik kom net terug van een paar weekjes Guatemala en heb er in '99 een jaar gewerkt. Er doen altijd zeer veel verhalen de ronden over allerhande zaken die er gebeuren, deze verhalen zijn trouwens inherent aan de cultuur! Blijkbaar klopt het inderdaad wel dat overvallen op bussen meer voorkomen als voorheen, maar dat kan je (in Zuid Amerika) overal overkomen waar er armoede en rijkdom is.
Vermijd zona 1, 2 en 6 (vooral na zonsondergang) en zeker 18 calle van zona 1 na zonsondergang (waar je de bus van Guatemala stad naar Antigua moet nemen en omgekeerd). Verder helpt het enorm als je spaans kan en als je spaans kan en af en toe eens goed rochelt en zeer ostentatief tuft op straat beschouwen de meeste mensen je als niet de moeite (tenzij je natuurlijk met 7 camera’s rond je nek rondloopt). Vraag steeds aan de mensen (zeker als het indianen zijn en dan speciaal kinderen) of je een foto MAG trekken van hen. Ze zijn er namelijk van overtuigd dat een foto nemen het wegnemen van de ziel is!!
Voel je vrij om te vragen als je nog iets wil weten.
ik wil hetzelfde gaan doen maar dan half februari tot half maart ongeveer.
ik ben zelf lid van een amerikaanse site. daar kreeg ik tips koop een hangmat neem de nachtbus voor lange afstanden. dit bespaart inderdaad geld maar lijkt me voor een vrouw alleen misschien niet zo slim. (mezelf)
ik wil indien mogelijk meteen uit cancun naar vallodolid of chichen itza -> merida mogelijk villahermosa -> palenque -> oaxaca -> san cristobal de las casas grens over guatamala hier ben ik nog niet uit omdat ik de afstanden niet weet met de bus maar iedergeval flores (tikal) en mogelijk antigua en panjachel -> belize naar mexico -> tulum indien nog tijd wat relaxen of shoppen vlucht cancun.
voor de bus heb ik deze site gebruikt. https://www.ticketbus.com.mx/ticketbus/eng/index.jsp
3 afstanden zijn zo een 10-13 uur dus nachtbus bespaart alleenveilig???
maar ik ben nog steeds zelf tips aan het zoeken.
wat word er bedoelt met die zones 1,2 en 6 is dat in guatamala of zo?
denk dat ik een moneybelt in me broek stop en 1 of 2 portemoneetjes met minder geld op andere plaatsen voor het geval van beroving. hoop dat het helpt.
verder scan ik me paspoort en vliegtickets altijd en stuur ze naar me eigen email en me moeders (moeder krijgt ook tel nrs voor blokeren pasjes)
ben vandaag lid geworden. leuke site
groetjes
diana
Ik heb vorig jaar alleen rondgereisd in Mexico, Belize en Guatemala en dit is prima bevallen. Heb me nooit onveilig gevoeld. Heb geregeld de nachtbus genomen en dit is altijd prima bevallen. Alleen op de busstations even goed op je bagage letten en klaar.
Een hangmat meenemen lijkt me een beetje overdreven. Voor een hangmat plek in een hostel betaal je vaak even veel als voor een bed. In Guatemala kan het op sommige plekken wel iets schelen. Maar Guatemala is zo goedkoop dat het eigenlijk al niet meer uitmaakt.
Diane je schrijft van San Cristobal de grens over en ieder geval flores maar misschien Antigua. Als je bij SC de grens over gaat is het het meest logisch dat je naar Pana en Antigua toe gaat. Flores ligt daar niet in de buurt. Je kan vanuit Antigua wel de nachtbus nemen naar FLores. Je gaat eerst met een klein busje naar Guatemala City. Daar staat de normale bus al te wachten. En vervolgens rij je in zo{n 7 a 8 uur naar flores. Prima te doen. Lekker slapen onderweg!
De zones waar je naar vraagt in Guatemala zijn de zones in Guatemala City. Persoonlijk vind ik het echt een rotstad en zou ik het ontwijken. Alleen het busstation en verder daar niet komen.
Veel plezier met het voorbereiden van je reis!
Groetjes