Over 2 weken vertrek ik voor 3 weken naar Guatemala. Ik wil vanuit Guatemala City rondtrekken in Guatemala om vervolgens door Belize terug te reizen naar Cancun (Mexico). Nu lees ik veel verhalen over de onveiligheid in Guatemala: Luce (mini)busbedrijven, overvallen, reizen onder militaire/politie begeleiding e.d. Ik hoor ook verhalen van mensen die zich juist wel veilig hebben gevoeld.
Moet ik mij zorgen gaan maken? Is het enigszins veilig om alleen, zelfstandig, te reizen door guatamala?
Ik verneem graag de ervaringen van anderen, dank je wel.
Als ik jou was, zou ik mij er niet al te druk om maken. Ik zelf alleen door Guatemala gereisd met shuttles en chicken bussen, en mij nooit onveilig gevoeld. Reizen onder militaire/politie begeleiding heb ik ook niet meegemaakt. Ik zou alleen niet 's avonds reizen en altijd goed letten op je geld,passen en telefoon.
Je zult zien, dat er heel veel mensen alleen reizen door Guatemala en zonder problemen.
Bedankt voor je reactie Alex. Mag ik vragen hoelang het geleden is dat jij er was?
En is het makkelijk om een shuttle bus te krijgen op guatamala AirPort richting Antigua?
Een fijn vooruitzicht.
Je hoeft je niet al te veel zorgen te maken over de veiligheid.
De toeristen shuttles zijn veilig, comfortabel maar wel wat duurder. Het is leuk en goedkoop om met het publieke transport te reizen, zoals de ‘chickenbussen’, maar die worden wel eens overvallen omdat de helper in de bus (aan wie je betaald) veel geld bij zich heeft. Deze bussen worden dan ook erg afgeraden in Guatemala stad. In de rest van het land moet je vooral je bagage goed in de gaten houden in de bus en alert zijn.
Je zal merken dat je je snel veilig voelt in het land en de mensen erg vriendelijk zijn.
Als je tijd hebt is het de moeite om naar Quetzaltenango te reizen. Hier is genoeg te doen. Ik heb hier zelf een guesthouse genaamd Casa Renaissance, voor als je een leuke en comfortabele plek zoekt om te verblijven.
Veel plezier met de voorbereiding en goede reis,
Marieke
Bedankt voor je reactie Marieke. Ik begin me met de dag wel geruster te voelen
Mocht ik de tijd hebben dan kom ik graag langs.
Weet jij of bijvoorbeeld atitlantour.com een betrouwbaar vervoerbedrijf is?
Atitlantours ken ik eerlijk gezegd niet. Zelf werk ik samen met Altiplanos. Deze samenwerking gaat goed en ik weet dat hun de benodigde licenties hebben.
Ik heb het even nagevraagd maar Altiplanos kent Atitlantours ook niet.
Weet niet of je spaans kent maar in geval van wel zou ik zeker in google opzoeken de krant: PRENSA LIBRE
Is gevaarlijk ja!! Veel roof overvallen, en het gebeurd ja niet altijd rondvliegende kogels die worden afgevuurd door bendes. Er vallen gemiddeld 6 doden per dag dus werkelijk vermoord. Persen mensen af (Extorsion) als ze niet betalen krijgen ze simpel een blauwe boon. Shutlle bestaat van vlieghaven naar antigua Guatemala de meeste hotels daar hebben eigen shuttle. Antigua Guatemala is duur en lichten toeristen op. Goede wijnen kan je kopen in de supermarkt walmarkt of torre supermercados in hotels betaal je tot het vijfvoudige van dezelfde fles!! Is een land zeer corrupt tot in alle takken van de staat. Loop simpel gekleed, geen dure camaras, goud, of horloges in zicht zoniet ben je snel de pineut door overvaller. Ze zijn meestal met 2 tot vier man. opletten geblazen dus. En zeer zeker uitkijken met geld!!!