Reizen Guatemala, Belize, Mexico

Hallo allemaal!

Ik ga van de zomer met mijn vriend naar Mexico, Guatemala en Belize. Alleen de reisadviezen vrolijken mij niet echt op. Veel geweld, mn tov vrouwen in Guatemala. Kan iemand die er recent geweest is mij misschien iets meer over vertellen? Vraag me af hoe onveilig het echt is. Ook zou ik graag willen weten of het veilig is om met bussen rond te reizen en in budget hotels of guest houses te slapen. En hoe zit het met pinnen? Kan ik op de toeristen plaatsen pinnen en is dat veilig?

Hoop dat iemand mij kan helpen met al deze vragen?
Tnx!

Linda

Hai Linda!

Ik ben net terug uit Midden-Amerika en ik heb het zonder kleerscheuren overleefd. :slight_smile:

Even zonder gekheid, ik zou zeker gaan. Samen met een vriendin ben ik in januari begonnen met 4 weken Spaanse les in Antigua. Daarna zijn we in 5 weken tijd naar Costa Rica gereisd, waarbij we de eerste 1,5 week de rest van Guatemala hebben gezien. Met gebruik van een beetje gezond verstand is dit prima te doen. Gewoon goed op je spullen letten, niet 's nachts reizen en waardevolle papieren in een moneybelt. Met dergelijke maatregelen kun je echt een plezierige tijd hebben en natuurlijk, er zijn altijd risico’s, maar die loop je in Amsterdam ook. Ik heb me, als deel van een meisjesduo, in ieder geval bijna nooit onveilig gevoeld.

Groetjes, Hélène

Dank je voor je snelle reactie,
ben blij om een positief berichtje te horen!:stuck_out_tongue:

Wanneer wel dan?

Nou, het zou gek zijn als je je nooit eens in een situatie zou bevinden waarbij je jezelf ongemakkelijk voelt. Ik heb ook wel eens in mijn uppie in het donker door Antigua gelopen (uiteraard niet 's avonds laat), om maar wat te noemen. Vandaar “bijna nooit”…

Zeker doen, Guate is een onmisbare ervaring.
In bussen wel op je spullen letten (zakenrollers) en als meisje niet alleen over straat na zonsondergang. Guate City kom je hoogstens een keer om over te stappen, moet je verder ook ontwijken. Dan heb je een hele mooie tijd, in een mooi en fijn land met een hele vriendelijke bevolking.
Antigua is leuk + de overige must-sees: Tikal, Lago Atitlan, Semuc Champey.
In Mexico zeker Palenque, San Cristobal, Chitzen Itza en Tulum doen.

Hoi Linda,

Ben afgelopen zomer met een vriendin naar Mexico en Guatemala geweest. Is prima te doen, net als wat in de vorige reactie stond: niet 's nachts reizen, waakzaam zijn en praat eens met de lokale bevolking over veiligheid. Ik heb me nergens onveilig gevoeld. Heb een aardig rondje gemaakt en het is zo mooi! Gewoon gaan en je niet bang laten maken door sites van bijv. Buitenlandse zaken (waar je wel info vandaan haalt, het is goed op de hoogte te zijn :teeth:.

Geniet er gewoon van!

Groetjes, Annemarie

Gewoon geen zorgen maken hoor!!! Guatemala stad vermijden zou ik zeker doen. Ik heb zelf een schietpartij gezien daar dus wees op je hoede. Antigua prima toppie stad. MIjn vrouw komt er vandaan en net zoals de anderen zeggen goed je spullen bewaren en moneybelt. Neem een copy van je paspoort als je gaat rondlopen. Verder heb ik zelf vaak in de nacht over straat gelopen en nooit wat meegemaakt. Er zijn ook toektoeks die je kan regele en die zijn redelijk veilig. Als je in Antigua bent moet je ook ff cafe sky bezoeken. Ooit van een Nederlander geweest nu wordt die gerund door een engelsman. Pinnen is niet overal mogelijk in de grote supermarkt ook niet. Sommige cafes en restaurants kan het wel. Wel zijn er pinautomaten te vinden. Neem niet te veel geld mee en doe het ergens waar ze het niet vinden. Let op je tas want die snijden ze open op de kleine drukke markt. Dit zijn natuurlijk voorvallen die bij de ene wel voorkomen en bij de anderen niet. Veel plezier daar en je zult met vele mooie rijke ervaringen terug komen.

Ps ben vier keer in Guatemala geweest dus als je meer wilt weten vraag het dan.

Groeten

Hola!
Ik ga naar Xela om Spaans te leren en vrijwilligerswerk te doen van eind oktober tot half december (2008). Is Xela een fijne stad? Veilig?
In januari ga ik een binnenlandse vlucht naar Mexico nemen en een maandje bij familie logeren. Zou ik deze vlucht best vanuit België boeken of vanuit Guatemala? Vanuit Guate is waarschijnlijk voordeliger maar hoe/waar moet je dat dan doen? Internet? …

Greetz,

Kaat

Hoi Kaat

Xela is een prachtig stadje hoorde ik van mijn vrouw en veilig. Maar in heel Guatemala moet je altijd alert zijn. Xela is kouder als Antigua maar voor ons Nederlanders is het altijd lekker. Wel vesten meenemen voor in de nacht dan kan het koud worden.

De binnenlandsevlucht zou ik gewoon boeken in Guatemala. Dat kan je doen op het vliegveld. Er zijn telefoonboeken waar alle vluchtlijnen in staan bijvoorbeeld American Airlines etc. De vluchten die goed zijn en voordelig en die over midden en zuid amerika is TACA daar zou ik boeken als ik jou was. Verder wat ik weet in Antigua zitten reisbureaus maar Xela zou ik dat niet weten. Als je gaat boeken is het verstandig om eerst aan mensen te vragen of het een goed bureau is. De mensen zjn heel vriendelijk en overal zijn wel buitenlanders die daar een antwoord op hebben.

Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen en als je meer vragen hebt kan je altjd mailen. 29 Augustus ga ik ook naar Guatemala voor een hele lange tijd en ik kan niet wachten. Want eenmaal geweest wordt het je tweede landje :). Veel plezier met de voorbereidingen en tot mails.

saludos desde Amersfoort de Jonathan

Hola!

Ik ben in die 3 landen geweest afgelopen april. Nergens geen problemen gehad. Geniet gewoon van deze mooie landen en maak je niet druk. Mexico city is ook super. Guatemala city kun je beter overslaan en de weg naar Antigua schijn wel wat overval gevoeliger te zijn dan de rest. Maar wij hebben daar niks meegemaakt. En in Chiapa, Mexico beetje oppassen met de Indianen. Ze leggen daar zelfs spijkerplankjes op de weg om weggebruikers geld te laten betalen. Belize is lekker relaxen.

Beste Linda,

Je zou eens op www.landenreizen.nl kunnen kijken, zodat je eerst een aantal video’s van bepaalde bestemmingen kunt bekijken. Ik denk dat je daar veel aan hebt.

Groetjes,

Vanessa

Hoi hoi,
Blij te horen dat Guatemala toch overleefbaar is, ik heb nl ook net wat info van buitenlandse zaken gelezen en het schrikt wel af…Ze raden af om als meisje alleen door Guatemala te reizen.
Mijn plan is om in Oktober naar Mexico te vliegen (Cancun) en dan in Oaxa Spaans te leren, vrijwilligerswerk te doen en dan door te trekken naar Zuid- Amerika (Brazilië). Ik hoop dat het haalbaar is.

Ik heb ook gereisd in die regio zonder problemen. Je moet misschien soms wat meer opletten. Als meisje alleen moet je heel misschien niet overal snachts alleen over straat enzo. Maar als je reist ben je vaak ook met andere reizigers dus ik zou me niet te druk maken.
Ik heb in minder plezierige landen gereisd en ook daar zonder al te veel problemen. Guatamala stad is misschien beter over te slaan. Maar de rest van Guatamala voelde ik me prima op mijn gemak