Ik ben van plan om nov/dec een reis door centraal america te maken en overweeg om Guatemala en Belize ook aan te doen. Ik hoor alleen nogal wisselende verhalen van vrienden over de veiligheid. Echter, het is al even geleden dat zij zijn geweest.
Hoe veilig is het daar nu om als jonge vrouw alleen te reizen? Wat moet ik vooral wel en wat moet ik vooral niet doen?
Guatemala ben ik maar 4 dagen geweest (afgelopen maart). Ik heb me niet onveilig gevoelt, maar je hoort wel verhalen van berovingen. Sowieso is het beter niet alleen over straat te gaan in afgelegen stukjes en natuurlijk als het donker is. Maar goed, dit is mijn ervaring met Antigua, overige plekken ben ik niet geweest. Mij is iig niks overkomen. Vanuit Antigua heb ik een taxi gepakt naar Guatemala-city omdat ik liever niet alleen met de chickenbus wilde.
Belize heb ik zelf niet als onveilig ervaren. (buiten Belize-city) Ik ben naar Caye Caulker, Dangriga, Hopkins en Placencia geweest. Meestal word door het hostel ook wel verteld of het wel of niet veilig is. Maar ook hier was ik, als het donker werd/was altijd met andere backpackers. Overdag kan je wel alleen over straat. Ik vond de mensen over het algemeen vriendelijk.
En verder is het, wat waarschijnlijk iedereen zegt, je gezonde verstand gebruiken.
Goed om te horen, ik ben aan het overwegen om volgend jaar naar Guatemala te gaan. In Azie heeft mijn gezonde verstand me ver gebracht Ik ging er vanuit dat dit in centraal Amerika ook wel goed zou komen. Maar toch altijd fijn om ervaringen van anderen te horen.
@Annii: Hoeveel dagen zou je aanraden voor Caye Caulker in Belize? Ik kom vanaf Mexico (Cancun) en zou dat graag meepikken voordat ik naar Belize en/of Nicaragua afreis.
Ik kwam ook vanuit Mexico naar Caye Caulker. Ben er 4 nachten geweest en dat is genoeg. Ben gaan snorkelen, fietsen, kajakken en een dagje niks doen. En 's avonds is het ook gezellig.
Antigua is een heel mooi stadje en er is ook genoeg te doen. De markt vond ik heel erg leuk en gewoon op een bankje zitten en kijken, haha.
En zeker naar Nicaragua gaan! Ik vond het naast Mexico het leukste land van Midden-Amerika.
Fijn om de ervaringen hier te lezen! Ik ga vrijwel zeker in juli naar Guatemala (vlucht moet nog geboekt worden, maar dat gaat binnenkort zeker gebeuren). Ik ga dan wel werken als vrijwilliger bij een organisatie, maar wil in mijn vrije tijd toch ook wat van het land zien.
Wij (mijn vrouw en ik) wonen nu al een paar maanden in Quetzaltenango (beter bekend als Xela) in Guatemala. Wij voelen ons hier veilig en hebben zelf geen nare ervaringen gehad. Over het algemeen is het prima te doen om als vrouw hier alleen te zien, ik ken zo een stuk of 10 vrouwen die hier alleen wonen of alleen reizen.
Aan de andere kant zijn er natuurlijk wel weer een aantal dingen waar je op moet letten, bijvoorbeeld:
's Nachts (na 12 uur) niet alleen lopen (ook als man niet) door bepaalde wijken. Centrum is meestal wel veilig, maar loop in grote groepen of neem een taxi.
Let op in ‘chicken bussen’. Tassen op het dak zijn erg veilig omdat daar geen passagiers bijkomen, maar in de bus zelf kan je een tas soms beter op schoot houden.
Als je hier als vrouw alleen loopt kan je nog wel is nagekeken worden, of aangesproken, of nagefloten, etc. Het is nog steeds een redelijke machocultuur hier, dus voor mannen is dat hier heel normaal om te doen.
Maar laat je zeker niet afschrikken! Over het algemeen zal er echt helemaal niets gebeuren, hou gewoon je spullen bij je en ga niet om 4 uur 's nachts half naakt en dronken over straat lopen. 80% van de negatieve verhalen gebeuren in zulk soort settings en niet met mensen die wat verstandiger zijn ;).