Ik heb van april t/m augustus plannen om samen met een vriendin een reis door Midden-Amerika te maken. We beginnen in Mexico en eindigen in Panama. Nu hoor je de laatste tijd nare verhalen uit Guatemala en vraag ik mij heel erg af of het wel verstandig is hier naar toe te gaan. Ik heb zelf vorig jaar 7 maanden in Nicaragua gewoond en ook daar is het MIBUZA niet erg positief over en toch heb ik mij er altijd veilig gevoeld en een onvergetelijke tijd gehad. Nu hoorde ik toen al dat Nicaragua het veiligste land van Midden-Amerika is en Guatemala en ook El Salvador en Honduras gevaarlijk zijnâŠmaar toch waren alle backpackers er lyrisch over. Ik weet niet zo goed wat verstandig is. Misschien toch maar een vlucht boeken van Mexico naar Nicaragua en alle gevaarlijke landen overslaan? Ik lees op forums allemaal enge dingenâŠdat je net zo goed naar Gaza-strook kunt gaanâŠ? Ik weet dat het lastig blijft hier iets over te zeggen, maar ben toch dankbaar voor jullie reacties en ervaringen.
ben er vorig jaar geweest. Is allemaal prima te doen daar. We zijn 1 keer aan gehouden door Zapatisten (eigenlijk nepperts die geld proberen te verdienen met zoân groepering als excuus) maar die willen gewoon geld hebben. Dus gewoon wat geld apart bewaren (paar euro) en dat dan geven. Gebruiken verder geen geweld.
Verder hebben we niks raars meegemaakt. Tis natuurlijk wel midden-amerika dus een klein beetje uit kijken waar/welke steegjes je inloopt maar dat doen verstandige mensen overal!
Wel heb ik gehoord dat GuatamalaCity niet echt een feestje is. Wij zijn er niet naartoe gegaan omdat er naar onze mening niet echt veel te zien was.
Ik zou zeggen GAAN. Je wil dit land echt niet missen. Vond het echt een super mooi en kleurrijk land!!!
Hier wil ik me helemaal bij aan sluiten ik ben er afgelopen vakantie geweest en er gaan veel geruchten dat Guatamala niet veilig is. Maar dat is zoals Jaydee al zegt dat de kleine steegjes niet veilig zijn maar dat is in veel grote steden ook. De informatie op het internet over Guatamala wordt ook maar nauwelijks vernieuwt dus dat is ook geen betrouwbare informatie. Wat wel heel lang op de site van buitenlandse zaken heeft gestaan is dat Rio Dulce en Livingstone wordt afgeraden. Maar ook nu staat er: Reizen naar Izabal (Rio Dulce en Livingstone) worden niet langer ontraden. Wel wordt afgeraden tussen zonsondergang en zonsopgang de rivier te bevaren als ook om zich âs nachts op straat te begeven. Dat weten ook veel locale mensen dus wordt daar rekening mee gehouden. Ik zou me dus echt niet tegen laten houden om zoân mooi land te ontdekken.
Site Buitenlandse zaken: www.minbuza.nl
Dan kun je kijken bij âreis adviezenâ en dan zie wat er ontraden wordt en wat niet (meer). Succes!
Ik ben er in de zomer van 2007 geweest en ik heb me geen moment onveilig gevoeld hoor. Guatemala City is alleen niet echt aan te raden. Hier zijn we alleen geweest om over te stappen op een andere bus.
Alleen hoor ik nu wel steeds meer negatieve verhalen dus of ik snel nog een keer zou gaanâŠ
Het land is wel echt heel mooi, zonde om er niet geweest te zijn.
Guatemala is het enige land in heel Midden-Amerika+Mexico waar ik beroofd ben (2 keer, daarnaast nog 1 keer gezakkenrollt in Costa Rica). In tegenstelling wat hier over de steden wordt beweert ik denk dat het 's avonds op het platteland gevaarlijker is, ik ga niet het hele verhaal vertellen, maar het komt er op neer dat ik 's avonds in mijn eentje toen de zon net onder was gegaan op een landweggetje tussen de maisvelden liep en werd beroofd door 3 gasten met pistolen (of ze echt en/of geladen waren heb ik niet gezien) ik kon gewoon mijn geld (Q40) en mijn goedkope telefoon afgeven en mijn weg vervolgen. Normaal liep ik dat traject elke dag alleen dan voor zonsondergang wat heel veel uitmaakt qua veiligheid en ik was ook zeker niet de enige die hier wel eens beroofd was (ook guatemalteken zelf).
Daarna nog een keer in Antigua, daar moet je 's avonds buiten het centrum ook opletten dat je niet opeens met zân met zân tweeen in een verlaten parkje zit.
Het gebeurd ook regelmatig dat er mensen met een wapen een bus betreden en dat iedereen in de bus hun waardevolle spullen kan afgeven.
Ik moet wel zeggen dat ik dit soort risicoâs een beetje indenk door altijd weinig geld en andere waardevolle dingen mee te nemen en niet erg bang ben ingesteld door dit soort dingen. Ondanks dat dit gebeurd is zou ik zeker wel naar Guatemala gaan en heb er totaal geen spijt van dat ik er heen ben gegaan. Je moet incalculeren dat dit soort dingen kunnen gebeuren, omdat Latijns Amerikaanse landen gewoon iets gevaarlijker zijn dan wij gewend zijn.
O ja, zapatisten bestaan niet in Guatemala dus dat waren gewoon âMarasâ denk ik.
Ik was op zoek naar wat info over de veiligheid in Guatemala en voornamelijk voor de veiligheid op weg.
Op moment ben ik in Guatemala in Panajachel, vandaag ging ik van Antigua naar Panajachel en in de bergen is de chicken bus gestopt in een klein dorp, niet door Maras maar door de dorp bewoners zelf. Hele families bewapend en al. Niet alleen ik was bang maar de rest van de locale bevolking in de bus netzo, we zijn er uiteindelijk goed vanaf gekomen nadat de chauffeur geld betaald heeft. (wat en hoeveel, geen idee)
Wat ik begrijp hier van de mensen zelf is het geweld behoorlijk is toegenomen het laatste half jaar en niet alleen in Guatemala city.
Weet op moment niet of mijn ervaring gewoon pech is en dit weinig voorkomt maar ik kan alleen maar zeggen dat ik goed geschrokken ben en vandaar dus ook op zoek ging naar de veiligheid hier. Vraag me af of the tourist shutleÂŽs veilig zijn of dat het niets uit maakt met een chickenbus?
Wat vervelend dat dit gebeurd is! Ik woon zelf al meer dan 2 jaar in Guatemala (Xela), en zoiets is me nog nooit overkomen. Je kunt het toeschrijven aan pech, maar ik raad je altijd aan om lange afstanden niet alleen en met chickenbus te reizen. Het is altijd beter om een shuttle te boeken, ook al is dit een stuk duurder. Die komen sowieso niet door kleine dorpen, en hebben vaak GPS-systemen waardoor ze gelokaliseerd kunnen worden. Ook vanuit de school waar ik werk (Celas Maya), sturen we studenten altijd met een shuttle service, of met de Linea Dorada bus van Guatemala City naar Xela.
Als je in Panajachel bent, raad ik je aan niet alleen de wandelpaden te nemen naar andere dorpen. Blijf gewoon een beetje in de âbewoonde wereldâ, gebruik je gezond verstand, en dan ben je al een heel eind. En geniet van je verblijf, want Guatemala is en blijft een prachtig land!
Hoi allemaal,
Ik ben ook van plan om rond november naar Antigua Guatemala te gaan om spaans te leren. Ik wil alleen gaan, maar is dat wel verstandig? Ik las ook dat het geweld tegen vrouwen steeds meer toeneemt. Ik wil geen onnodige risicoâs nemen, maar ik heb al een tijd het plan te gaan. Zonde als ik het niet zou doen als het wel te doen is
ik vind dat je gewoon moet/kan gaan. Het is vast neit altijd even veilig allleen maar als je daar een tijdje zit leer je natuurlijk allemaal mensen kennen en zal het âalleenâ echt niet meer zovaak voorkomen.
Ik vond Antiqua een erg relaxte en fijne plaats. Naar mijn idee prima om een tijdje veilig te vertoeven.
Ik heb afgelopen januari door midden-amerika, en dus ook door guatemala gereisd. Samen met 2 vriendinnen. We zijn in Flores en Antigua geweest (express niet in Guatemala City geweest). Eigenlijk hebben we nergens problemen gehad. Nouja, we hebben een auto-ongeluk gehad toen we vanaf de grens met Belize met een taxi naar Flores reden. Maar dat had in ieder land kunnen gebeuren natuurlijk. Ik heb me in guatemala, buiten dat ongeluk om, nooit onveilig gevoeld. Het is misschien een beetje geluk/pech hebben wat en wie je tegenkomt, maar ik zou me er inderdaad niet door af laten schrikken. Antigua is trouwens echt een leuk stadje: veel plezier alvast!
Dat is fijn om te horen! Dan zal het vast wel goed komen. :hihi:
Als ik naar Antigua wil, welke stad is handig om naar toe te vliegen? Daar ben ik ook nog niet helemaal uit.
Ik weet alleen dat je vanaf Guatemala City met een chickenbus voor zoân 80 cent in een ruim uur in Antigua kan komen (als je in de stad uiteindelijk het goede busstation hebt weten te vinden ;))
Ik laat me wel ophalen van het vliegveld door de talenschool. Maar guatemala city kun je toch beter ontwijken. Kun je niet beter op een ander vliegveld vliegen?
>>>
Ik denk dat er verder weinig vliegvelden zo dicht in de buurt liggen. En als je toch opgehaald wordt, en ze pikken je bij het vliegveld op, dan lijkt het me niet bepaald gevaarlijk.
Ik zag je berichtjes op de website en was even benieuwd of je nog naar Guatemala bent gegaan en hoe het is bevallen! Ik ga nl ook in mân eentje op reis, ik vlieg op cancun, Mexico en maak dan een rondje door de landen Guatemala en Belize. Belize en Mexico lijken me niet zo spannend, maar ik zit ook wel een beetje in over Guatemala. Al heb ik wel al bedacht dat ik niet met de chickenbus ga reizen, maar gewoon wat meer geld ga uitgeven en met de shuttles van her naar der ga. Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Hola!!
Ik zit nu al ongeveer 6 weken in Guatemala en het bevalt mij echt heel goed.:zon02: Ik heb tot nu toe helemaal geen vervelende ervaringen gehad.
Ik ga toevallig de andere kant op. Ik ga 4 januari naar Belize, Mexico Cancun en vervolgens naar Cuba. Maar daarna weer terug naar Guatemala. Ik hoop dat je net zoals ik een hele goede ervaring hebt.
Veel plezier,
groetjes Kiki