Guatemala en Veiligheid?

Hallo allen

In April vertrek ik samen met mn vriend voor een 5-mnd reis door midden- en Zuid-amerika. Wij eindigen in Guatemala (vliegen terug van Guatemala-city)

Nu verneem ik via internet dat de drugsbendes vanuit Mexico zich inmiddels ook op het grondgebied van Guatemala begeven…
Kan iemand mij vertellen hoe het het gesteld is met de veiligheid in dit land

Uiteraard moet je altijd op je hoede zijn, maar is het nog veilig om door Guatemala te reizen, of wordt het wellicht afgeraden?

Ik hoop dat jullie mij hierover kunnen informeren, tips of bijv. uit persoonlijke
ervaring…

Alvast bedankt voor de reacties
Gr. Jolijn

minbuza.nl

Zelfde vraag hier!

Martin, minbuza.nl blijft vaag verhaal, buza uk is duidelijker! Maar dan nog, iemand recente persoonlijke ervaringen?

Bedankt!

Dag Jolijn,

Ik ga binnenkort voor de 20° keer naar Guatemala. Het is inderdaad waar dat de drugproblematiek de laatste jaren sterk toegenomen is, en dat het gevaarlijker geworden is. Maar het houdt mij toch niet tegen om terug te gaan.

Ik kan je wel wat tips geven, hier een paar voorbeelden: waarschijnlijk geef je er ook de voorkeur aan om met de gewone bussen te reizen, waarmee de meeste Guatemalteken reizen. (De toeristen noemen die dikwijls chickenbus.) Maar de laatste jaren neem ik toch een bus die je vooraf moet reserveren, die is wat duurder, maar ook veiliger. De gewone bussen worden meer overvallen. (Doordat die overal stoppen waar iemand een hand opsteekt, is dat ook voor de bandieten veel gemakkelijker.)

Als het niet echt noodzakelijk is, vermijdt de hoofdstad dan. Vroeger was het er alleen na zonsondergang gevaarlijk, nu ook overdag.

Ik heb nog meer tips op de website van onze vzw, Triángulo, gezet. Ga naar http://www.triangulovzw.be en klik op het tabblad Guatemala. Daar staat veel achtergrondinformatie over Guatemala (weliswaar met nadruk op de streek van El Tumbador in San Marcos). Als je naar de rubriek Guatemala-tips scrollt, zal je nog meer veiligheidstips vinden. (Het is mijn bedoeling er nog foto’s en meer tips bij te zetten, maar heb momenteel te weinig tijd).

Als je meer vragen hebt, mag je die altijd stellen.

groetjes, en veel plezier op je reis!

Kris

Ha Kris!

Bedankt voor je reactie!
en zeker ook voor je site, daar staan zeer bruikbare ervaringen op!

Het vermijden van de hoofdstad wordt helaas lastig, onze terugvlucht naar Amsterdam vertrekt vanaf Guatamala City…

Wellicht doe ik binnenkort nog een beroep op je ervaringen, maar bij deze alvast hartelijk dank en uiteraard ook een fijne reis gewenst!

Groetjes Jolijn

Dag Jolijn,
Dat is helemaal geen probleem. Ik bedoelde dat je moet vermijden de stad zelf in te gaan. “In de hoofdstad wonen” is er nogal relatief. Ik ging eens op bezoek bij iemand die “in Guatemala” woonde. Ik was op de ring aan ’t rijden, en vroeg me tijdig te zeggen wanneer ik moest afslaan. Ik moest eerst nog een dik uur verder rijden…
Ik vlieg ook op die luchthaven, die ligt buiten de stad. Op loopafstand van de luchthaven is er een hotelleke met heel sympathieke mensen. Je kan er vragen je naar de luchthaven te doen: ofwel brengen ze je zelf, ofwel zorgen ze voor een betrouwbare taxi. Als je er overnacht, mag je er ook even op internet. Ik heb eigenlijk maar één bezwaar: alle info op de kamers staat er alleen in ’t Engels, niets in ‘t Spaans.
Hier zijn de gegevens: Hotel Aeropuerto Guest House - 15 Calle A 7-32 Zona 13, Aurora 1, Guatemala, Guatemala - 2385-8400 y 2385-8741
Meer uitleg op http://tabacosyvinos.com/hotelaeropuerto/
Wel best reserveren. Als je 's avonds aankomt vragen ze het nummer van je visakaart.
Vraag gerust, als je nog vragen hebt. Als je via mijn website een berichtje stuurt, geef ik je mijn mailadres voor het geval deze website er niet bereikbaar is.(dat van Triángulo is van telenet, en dat is soms moeilijk te bereiken in Guatemala. Hotmail en gmail werken er (meestal) beter. )
Groetjes,
Kris

Wij komen net uit guatemala en hebben het top gehad, ook wij waren bang gemaakt in NL. Dus waren ook huiverig… Maar het was mooi! Neem gewoon de tips van hierboven en van de LP in acht en het moet goedkomen!

Verdeel kostbare spullen, neem in t donker niet te veel waardevolle spullen mee. Wij hebben van Antigua tot san Pedro gereisd met chickenbussen, war echt super was. Gemakkelijk, en gezellig, zo zie je nog wat van de lokale dingen.

San Pedro was trouwens echt een aanrader! En in Antigua is guesthouse dionisio ( staat in LP) een aanrader, rustig, relaxt, dakterras, fijne keuken!

En wat ik zou doen als ik nog een x zou gaan is oude kleding meenemen die je evt.cweg kan geven, of kinderkleding wat je aan scholen kunt geven.

Ow ja, van horen zeggen was xela ook top, maar daar zijn we niet geweest!

Heel veel plezier op je reis,geniet!!!

Groetjes, Annelijn.

Hoi,

Wij zijn net thuis van 3 maanden Guatemala en we hebben niets gemerkt van onveiligheid. Alleen Guatemala city proberen zoveel mogelijk te mijden.
Als je met het vliegtuig aankomt kun je of een taxi nemen naar Antigua of opgehaald worden door het hotel dat je van te voren al hebt geboekt.
Wij zijn voornamelijk in Quetzaltenango (Xela) geweest en het was heerlijk daar. Je moet alleen in het donker niet alleen over straat.
Wij zijn ook in Coban geweest en daar is het net zo veilig als op andere plekken.
Wat je niet moet doen is je bang laten maken door de site www.minbuza.nl.
Wat je wel moet doen is genieten.:wereld:

Annelijn en Marieke: bedankt!
Fijn om deze recente, en vooral positieve verhalen mee te krijgen!
Wij gaan Guetamala zeker ontdekken!
:slight_smile:
Groetjes Jolijn