Guatemala, een divers land

Beste reizigers,

Mijn naam is Marieke en ik was forum beheerster van het Guatemala forum.
Van januari 2012 tot februari 2018 woonde ik in Guatemala. Een geweldig mooi land met veel afwisseling. Het is ongeveer drie keer groter dan Nederland en goed bereisbaar. Ik heb alle toeristische hoogtepunten bezocht. Ik zou graag meer rondreizen maar dat gaat nu niet meer door het werk. Het mooiste vind ik toch wel lago Atitlan. Een heel groot kratermeer omringt door drie vulkanen. Er liggen meerdere dorpjes omheen, ieder met zijn eigen sfeer. Aan de waterkant liggen de toeristische hotels en restaurants en hoger op de berg woont de lokale bevolking. En die wonen niet voor niets zo hoog. Het meer heeft wel ergens op de bodem wel een uitgaan maar het waterniveau stijg en daalt. De laatste jaren stijgt het weer waardoor je kunt zien dat sommige hotels en restaurants langzaam onderlopen. Natuurlijk heel triest voor alle eigenaren die dit niet hadden zien aankomen.

Andere toeristische trekpleisters zijn het oude Antigua dat op de werelderfgoed lijst staat, boottocht over de Rio dulce naar Livingston, het zwarte strand van Monterrico met mangrovemoerasssen en waar de schildpadden hun eieren leggen, de Maya ruïnes van Tikal en niet te vergeten het super bijzondere Semuc Champey met turkooizen baden.

Ik woonde zelf in Quetzaltenango (oftewel in de volksmond Xela). Het is een authentieke maya stad op 2300 meter hoogte. Het is omgeven door bergen, heeft een relaxte sfeer en is niet te warm. Er is hier genoeg te doen in de omgeving. Daarom is het jammer dat Xela vaak wordt overgeslagen als men Guatemala bezoekt. Als je een idee wil hebben wat je hier zoal kan doen kun je kijken op de website van Altiplanos.
Ik was zelf de gelukkige eigenaresse van Casa Renaissance:slapen:. Een guesthouse met maar 5 kamers. Het was superleuk om toeristen over de hele wereld op bezoek te krijgen. Zoals VS, Canada, Duitsland, Engeland, Frankrijk Zweden, Zuid Afrika,Australië, Taiwan, China, Japan en natuurlijk Nederland. :wereld:
Xela is ook bekend om zijn Spaanse taal scholen. Er zijn tientallen scholen. Degene die ik adviseer is El Portal. Deze is vlak bij mijn guesthouse en 30% van de opbrengst gaat naar studiebeurzen voor kinderen. Wat wil je nog meer.
In de boeken lees je dat je ook Spaans kan leren in Antigua. Maar dat is niet wat ik zou adviseren. Niet omdat ik in Xela woon maar omdat je in Antigua buiten de school niet kan oefenen. Er wordt daar voornamelijk Engels gesproken. Dat in tegenstelling tot Xela waar je met je Engels niet ver komt.

Ik zal mijn verhaal verder niet te lang maken. Als jullie vragen hebben dan lees ik het graag en al ik ze proberen te beantwoorden.

Groetjes,
Marieke

Hoi Marieke,

Leuk om je ervaringen te lezen!
Wij(Sander en Petra) gaan eind november voor 3 weken naar Guatemala om daar op eigen gelegenheid rond te reizen.
We zijn nog een beetje aan het dubben om een auto te huren of gewoon met de lokale bussen of tourtjes het land door te reizen.
Het klinkt ook goed om naar Xela te gaan. We zijn er niet om Spaans te leren, maar gewoon om het land te leren kennen.
Wat adviseer je aan ons voor wat betreft het transport om rond te reizen, eigen huurauto of lokale bussen?
We beginnen vanuit Antigua en moeten hier over 3 weken ook weer terug vliegen(Guatemale City)
Suggesties zijn natuurlijk welkom!

Groetjes,
Sander & Petra

Hoi Sander & Petra,

Leuk om te lezen dat jullie naar Guatemala gaan. En eind november is al bijna!
Ik hoor maar zelden dat toeristen een auto huren maar het kan natuurlijk wel. Je bent dan lekker flexibel. Je kan gaan wanneer je wil en naar waar je wil.
Het publieke transport is hier goed geregeld. Er rijden regelmatig zogenaamde chicken bussen naar alle steden, en microbusjes naar de omringende dorpen. Eigenlijk kun je met het publieke transport overal komen. De bussen gaan heel regelmatig en zijn goedkoop.
In Guatemala stad zou ik zeker geen chickenbus gebruiken. Daar kun je beter een taxi nemen naar je hotel of één van de busstations van de 1e klas bussen.
Voor het avontuur is het leuk om met de chickenbus te reizen. Als je lange afstand wil reizen en niet opgevouwen wil zitten kun je ook met de touristen shuttles reizen. Deze zijn wel prijziger maar ook veiliger.
Als je hier in Xela een vulkaan wandeling wil doen zit het transport altijd in de prijs. Als je met eigen transport zou gaan moet je apart een gids regelen. Waarschijnlijk is het wel mogelijk. Maar op eigen gelegenheid zonder gids de wandelingen doen wordt niet geadviseerd.
Ook kan het parkeren nog extra kosten en hier in de stad is dat Q50 voor een dag en Q100 voor 24uur. Natuurlijk zijn er ook hotels met parkeerplaats.

Ik hoop dat je iets aan mijn informatie hebt. de keus is aan jullie. Veel plezier met de voorbereiding.
En als je nog meer vragen hebt dan hoor ik het graag.

Groetjes,
Marieke

Beste Sander en Petra,

Ter aanvulling op de reactie van Marieke, jullie moeten wel rekening houden dat de bewegwijzering in Guatemala minimaal is en het voor een buitenstaander daarom lastig is om de weg te vinden. In jullie plaats zou ik kiezen voor reizen met lokaal transport, voor de korte afstanden reizen met een chickenbus en de langere afstanden met een shuttle.

Veel plezier!

Rachel

Hoi Mariek en Rachel!

Bedankt voor jullie reacties! Toch nog een paar vragen: waarom is een toeristen bus veiliger dan een chicken bus? Het lijkt me meer voor de hand liggen om een toeristen bus te overvallen dan een chicken bus. Gaan de koffers bovenop het dak?
Inderdaad als we overal parkeergeld moeten betalen is het misschien niet handig om met de auto te reizen…
Voor wat betreft de bewegwijzering zijn we wel wat gewend :slight_smile:
En we willen ook graag in 1 van de hostels bij San Augistin Languin slapen, dit gaat dan ook via touristen shuttles?
En Marieke, als we in je hostel willen slapen in Xela, kunnen we dat een dag van te voren vastleggen of is het verstandiger om dat eerder aan te geven?

groetjes,

Sander

Hoi Sander en Colina,

Het zou inderdaad geen slecht idee zijn om een toeristen shuttle te overvallen maar zolang dat niet gebeurd is het prima.
In de chickenbus loopt een zogenaamde helper rond. Hij ontvangt al het geld. En de bus wordt overvol geladen. Aan het eind van de rit heeft hij dus behoorlijk wat contant geld op zak. Tevens wordt er in de chickenbus iedereen binnengelaten, dus ook iemand de bus wil overvallen. De shuttle laat niemand binnen.

In de shuttle gaan de koffers zo veel mogelijk in de auto. Als het niet meer past gaat het op het dak. Bij de chickenbus gaat het standaard op het dak.
Het parkeer geld zal zeker niet in elke stad zoveel zijn maar je moet er wel rekening mee houden.

Er zijn shuttles naar Lanquin. Vanuit Xela vertrekken deze om 5:00u en 8:00u 's ochtends. Deze gaan altijd vi Antigua dus ook daar kun je je shuttle regelen.

Lijkt me leuk als jullie hier willen verblijven. Het is wel aan te raden om een aar dagen van te voren een mailtje te sturen. Het is hier nu hoogseizoen en ik heb maar 5 kamers.

Hiebij alle antwoorden op jullie vragen. Veel succes met de voorbereidingen.

Groetjes,
Marieke

1 like

Bedankt Marieke!

Wellicht tot ziens dan! We laten het tijdig weten.

Groetjes,

Sander en Petra

Hoi Marieke,

Mijn vriendin en ik gaan eind maart/ begin april een kleine 3 weken reizen door Guatemala en Belize. De verhalen over de veiligheid van het land wisselen nogal. Kun jij tips geven over plekken waar je vooral wel heen kan en wat je beter kunt mijden? Waar op te letten als toerist, behoudens uiteraard de nodige voorzorgsmaatregelen op vakantie in een ander land?

Wat zijn de plekken die we in Guatemala niet over mogen slaan?

Ik hoor graag van je.

Groet,
Sjoerd

Hoi Marieke,

Ik vlieg 10 februari naar Guatemala. Ik zou graag de eerste 2 weken Spaans willen leren. Ik las over El Portal in Xela en heb hier oren naar. Het liefs zou ik eigenlijk nog bij een “boerengezin” willen inwonen. Hoe kan ik dit het beste aanvliegen? Kan ik dit via jouw regelen? Of heb je een website?
Ik hoor graag van je!

Groetjes Nouska

Beste Sjoerd,

Goed idee om naar Guatemala en Belize te gaan.
Belize ken ik niet maar Guatemala uiteraard wel.
Een kleine drie weken is wel kort voor twee landen. Alleen in Guatemala is al veel te zien en doen.
Wat je niet over moet slaan is Antigua, Semuc Champey, lago Atitlan en Quetzaltenango.
Guatemala stad kun je beter mijden i.v.m. veiligheidsredenen. Verder is Guatemala relatief veilig. Ik kan natuurlijk niet zeggen dat er niets kan gebeuren maar je moet gewoon altijd op je hoede zijn als je in een bus zit of over straat loopt. Ook is het veiliger om met toeristen shuttles te reizen ipv de ‘chickenbussen’. Hoewel ik het zelf wel doe en er is nog nooit iets gebeurd.

Veel plezier met de voorbereidingen. En als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag.

Groetjes,
Marieke

Hoi Marieke,

Dank voor je bericht.
Helaas bieden onze drukke werkagenda’s en beperkte vakantiedagen ons niet meer ruimte dan drie weken, dus we zullen het er wel in moeten passen :slight_smile:

Ik heb nog een vraag: we gaan van 20 maart t/m 9 april. Acht jij het in die periode nodig overval vantevoren een hotel/appartement/possada/kamer te boeken? Het liefst reizen we met een gevoel van vrijheid en boeken we bij aankomst in een plaats een kamer. Dan kunnen we ook ergens langer blijven als het daar heel erg bevalt. Ik vraag me af of dat in Guatemala mogelijk is, of dat je dan de kans loopt dat alles (grotendeels) volgeboekt is bij aankomst.

Ik hoor graag van je.

Groet,
Sjoerd

Beste Sjoerd,

Ik denk persoonlijk dat het goed mogelijk is om zonder reservering te reizen in die periode.
Zelf doe ik dat ook het liefst en er is altijd wel een plek om te overnachten. Als je perse in één bepaald hotel wil verblijven is het natuurlijk wel een idee om te reserveren.
Ik ontvang vaak reserveringen 1 of 2 twee dagen van te voren. Dus het is ook een idee om bijvoorbeeld tijdens de reis twee dagenvan te voren te reserveren.

Veel plezier,
Marieke

Hoi Marieke,

Is Guatemala Stad echt zo onveilig? Of zijn dat meer de geruchten of als je iets met drugsbendes te maken hebt? Ik zit momenteel namelijk 3 maanden in Mexico en iedereen waarschuwde me voor onveiligheid en heb me nog geen een x onveilig gevoeld. Nu vroeg ik me af of dit misschien overdreven is voor guatemala stad! Ik vertrek namelijk 28 april naar Guatemala Stad om daar te werken… Maar nu vraag ik me af of ik daar wel goed aan doe…

Mocht iemand anders hier ervaring mee hebben of in Guatemala stad wonen, dan hoor ik het graag.

Yvonne

Hoi Yvonne,

Leuk dat je naar Guatemala wilt komen.
Ik woon zelf in Quetzaltenango, 4 uur van Guatemala stad vandaan. Ik voelme hier overdag altijd heel veilig en er is in die drie jaar nog nooit iets gebeurd. Afkloppen. 's Avonds moet ik eigenlijk niet alleen over straat lopen maar ik doe het nog steeds maar ik voel me wel minder veilig en het wordt niet aangeraden als vrouw alleen.
Guatemala stad is wel meer bekend als gevaarlijk. Maar daar geld ook dat je 's avonds de straat niet op moet gaan. Het geweld wat er is is ook daar meestal om drugs en familie problemen zoals overal. Niet op willekeurige burgers of toeristen. Je moet de ‘chicken’ bussen mijden en zorgen dat je misschien samen kan reizen! Het is een goed idee om na te gaan hoe de veiligheid is in de zone waar je gaat werken. Wat niet elke zone is even gevaarlijk. Je zou contact op kunnen nemen met het Nederlands consulaat in Guatemala want ik ken de verschillende zones niet.
http://costarica.nlambassade.org/organization/consulaat-guatemala

Succes met de voorbereiding.

Groetjes,
Marieke

Hoi Marieke,

Heel erg bedankt voor je snelle en duidelijke reactie. :slight_smile: Ik ga het zeker even na. Wellicht tot in Xela, want dat staat zeker nog op mijn lijstje!

Groetjes
Yvonne

Hoi Marieke,
Wat leuk dat jij je gevestigd hebt in Guatemala!
Zelf plan ik een maand backpacken door Guatemala medio/eind augustus t/m medio/eind september (Zoek nog vluchten uit, dus daar hangt het vandaan)

Ben de afgelopen dagen de Lonely Planet aan het lezen. Ik hou van een combinatie van (Maya) cultuur, beziensheden, lekker eten en chillen/uitrusten wellicht op strand. Zou jij een route kunnen aanbevelen, beginnend in Guate en must-sees Tikal, Antiqua en lago Atitlan. Ik hou er van om elke plek/stad een dag of 4/5 te spenderen.

Hoe is het weer daar in aug/sep, c.q. veel last van regen en/of hurricanes om b.v. met busses te kunnen reizen?

Hoor graag van je!

Groetjes, Raja

Beste Raja,

Leuk dat je naar Guatemala komt.
Must sees zijn inderdaad: Antigua, Lago Atitlan, Tikal. Maar ook Semuc Champey en Quetzaltenango(Xela).
Een eventuele route is:
Antigua, Quetzaltenango, Lago Atitlan, markt Chichicastenango op donderdag of zondag, Guatemala city, Lanquin voor Semuc Champey, Flores voor Tikal, Rio Dulce, Airport Guatemala City.

Het is fijn dat je een maand de tijd hebt. Ik woon dus zelf in de relaxte authentieke stad Quetzaltenango en vanuit hier kun je al veel tours doen. Onder andere naar de dorpjes Almolonga en Zunil waar ze alle groenten verbouwen. En vanuit daar naar de Fuentes Georginas hotsprings. Ook kun je naar de maya ruines van Takalik Abaj en zijn er verschillende vulkaanwandelingen te doen. Voor alle tour informatie kun je kijken op de website van Altiplanos.

Augustus september is het nog steeds regenseizoen. Dus in de namiddag is er veel kans op regen. Het is meestal gewoon mogelijk per bus overal heen te reizen maar het kan altijd zijn dat door landverschuivingen er vertraging is.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag.

Groetjes,
Marieke

Hoi Marieke,
Dankjewel! Ik heb net mijn tickets gekocht via Delta, wel de goedkoopste maar via Atlanta vliegen. Ik kom voor ruim een maand in Guatemala! (4,5 weken).

Ik zal even de route verder uitstippelen, Xela zit waarschijnlijk ook op de route. Tengo mucho ganas! Wellicht verblijf ik bij je hotel :slight_smile:

Als jij meer tips hebt over de route, dan hoor ik die graag. Guatelmala city doe ik op het eind denk ik dus: Antigua, Quetzaltenango, Lago Atitlan, markt Chichicastenango op donderdag of zondag, (Hier had jij Guate staan, is het zeg maar een verreiste om door te komen?), Lanquin voor Semuc Champey, Flores voor Tikal, Rio Dulce, Guatemala City.

Welke is de chill-plek? Daar wil ik wellicht een dag of 6 doorbrengen? De stranden zijn geloof ik van volcanic ash oftewel zwartgrijs, is er eentje die jij zou aanbevelen?

Groetjes, Raja

Beste Raja,

Je bent altijd welkom als je naar Xela komt. Het is slim een paar dagen van te voren te reserveren.

Als je naar Lanquin gaat kan dat het beste met de shuttle via Antigua of ander met een Pullman bus via Guatemala stad. Ik beveel de shuttle aan voor de veiligheid en het is sneller.

Het strand van Monterrico is inderdaad zwart zand. Ik ben er 1 keer even geweest en ik vind het zelf niet leuk maar dat is echt persoonlijk. Het zand is te heet, het is gevaarlijk om in de zee te zwemmen ivm met de onderstroom en het zit vol met muggen en zandvliegen. Ik ben ook een dagje in Tilapa geweest. Dat was beter. Maar er is niet veel te beleven. Ik zou zeker niet alleen gaan maar gezelschap zoeken.

Een chill plek is zou ik zeggen Antigua of Xela of lago Atitlan. Afhankelijk van je eigen voorkeur.

Veel plezier met de voorbereiding.

Groetjes,
Marieke

Beste Marieke,
Aftellen is begonnen… over een paar weken :slight_smile: Heb de eerst paar nachten een hostel geboekt in Antigua, men heeft mij aangeraden om een shuttle bus direct naar Antigua te nemen (ook s’avonds).

Nu een vraag over mosquito net, de GGD beveelde aan om eentje mee te nemen tegen malaria, zeker in de wet-season dus heb maar eentje gekocht. Echter twee vrienden hebben gezegd dat her overbodig was en een stuk extra voor de backpack. Wat is jouw kijk er op: zijn er veel mosquitos in de wet season? Hebben de meeste hostels netten? Zo niet, is het makkelijk om een net te fixen op de muur/bed?

Groetjes, Raja