Ik ga in december 2003 een rondreis maken in Guatamala. Ben op zoek naar reisroutes van reizigers die daar ook rondgetrokken hebben.
Ik wil met het openbaar vervoer gaan en/of liftend.
Wie kan mij aan een leuke route helpen van ongeveer 25 dagen??
Dag Maarten, vorige zomer ben ik 3 weken in Mexico geweest en slechts 1 in guatemala, dus ik kan je geen volledige route geven. Toch kan ik je wel enkele tips geven. Aanraders zijn Todos Santos en Xela. Als je meer info wilt kan je mij persoonlijk mailen, dan kan ik je wat uitgebreider inlichten. Mijn emailadres is vvcolm@hotmail.com
groetjes Vieke
Hoi Maarten, Ik heb vorig jaar 4 weken door honduras, guatemala en belize gereisd. Guatemala was en is mijn favoriet tot nu toe. Ik ben onderandere in Antiqua geweest. Hier moet je zeker heen, ook naar de dorpen rondom als panajachel aan het meer. De vulkaan beklimmen is ook zeker een aanrader.
Verder ben ik via Rio Dulce naar Tikal getrokken. We overnachtten in Flores. Vanuit daar is er genoeg vervoer naar het park Tikal. Deze mag je ook niet overslaan.
Ik ben ook in Livingston geweest. Een plaatsje wat niet lijkt op de rest van Guatemala met een heel eigen cultuur. Hier voel je je echt in de caribien. Ook een heel andere bevolking. In plaats van de kleine indiaanse bevolking zijn het hier allemaal negers. Veel lopen er stoned rond. Het is er niet geweldig, maar ik denk toch dat het de moeite waard is om mee te maken. Je kunt er alleen met de boot komen.
Ik wens je een goede reis!
Anita
Wij hebben een rondreis gemaakt vanaf Cancun naar Belize, vandaar naar Guatemala en terug naar Mexico.
Guatemala was absoluut onze favoriet. We zijn binnengekomen via Punta Gorda (Belize). Vandaar gaat een boot(je) naar Livingstone (Guatemala). Anita schrijft dat ook al, het is echt te gek daar! Vrij alternatieve omgeving, geheel omringd door de zee.
We zijn vandaar over de rivier naar Rio Dulce gegaan en per bus naar
Guatemala City. De riviertrip was absoluut de moeite waard, zeker als je van vogels houdt. Vanuit Guatemala City zijn we naar Antiqua gegaan (leuk dorp, maar wel een beetje toeristisch). Vanuit Antigua hebben we de Pacaya beklommen. Dat was een avontuur, want dichte mist. Heel leuk was het in Panajachel aan het Lago di Atitlan. Aan de overkant van het meer liggen enkele hele leuke dorpjes. Natuurlijk de markt in Chichicastenango bezocht. Guatemala is goed te bereizen. Heerlijke bevolking. Alleen richting Mexico (San Sebastian de Cristobal) was het iets moeilijker. We reisden alleen met het gewone openbaar vervoer en dat is af en toe best lachen.
Maya- ruines hebben we in Maxico bezocht (Palenque en Chitzen Itza), dus over Tikal kan ik niets zeggen, maar ik denk dat het een foutje van ons is geweest er niet heen te gaan.
Nou, veel plezier alvast. O ja, de accommodatie is over het algemeen erg goed en niet duur. Gebruik Lonely Planet!
ik ben in 2001 voor 3 maanden naar guatemala geweest. Twee maanden heb ik in antiqua gewoond. Het klopt wel dat het daar erg toeristisch is. Waarschijnlijk ook omdat het werelderfgoed is van de UNESCO (oid). Hoe dan ook was het daar erg plezierig
Guatemala City heb ik steeds vermeden waar dat kon, hier voelde ik me niet veilig.
Coban schijnt ook erg mooi te zijn ik ben er echter niet geweest.
Xela is de indiaanse naam voor Quetzaltenago
Met het openbaar vervoer reizen is het leukste. Liften zou ik niet aanraden maar hoeft ook niet want er rijden genoeg bussen en die stoppen waar jij dat wilt.
De vilkanen zijn erg mooi om te beklimmen ( Pacaya en Aqua) maar ga met begeleiding van politie oid. Net als veel anderen zijn ook wij daar overvallen(hadden dan ook geen politie mee)
ik ben in 2001 voor 3 maanden naar guatemala geweest. Twee maanden heb ik in antiqua gewoond. Het klopt wel dat het daar erg toeristisch is. Waarschijnlijk ook omdat het werelderfgoed is van de UNESCO (oid). Hoe dan ook was het daar erg plezierig
Guatemala City heb ik steeds vermeden waar dat kon, hier voelde ik me niet veilig.
Coban schijnt ook erg mooi te zijn ik ben er echter niet geweest.
Xela is de indiaanse naam voor Quetzaltenago
Met het openbaar vervoer reizen is het leukste. Liften zou ik niet aanraden maar hoeft ook niet want er rijden genoeg bussen en die stoppen waar jij dat wilt.
De vilkanen zijn erg mooi om te beklimmen ( Pacaya en Aqua) maar ga met begeleiding van politie oid. Net als veel anderen zijn ook wij daar overvallen(hadden dan ook geen politie mee)
een ander soort reactie als die waar je om gevraagd heb, maarreh… ga je alleen? Rond die tijd loop ik daar namelijk ook ergens rond en ik heb nog steeds geen gezellige reisgenoot(jes) gevonden (ik ga overigens langer: wil in 6 maanden nog vier andere Midden Amerikaanse landen zien) Misschien is het leuk om elkaar op de hoogte te houden waar we ons ergens bevinden…
Beste Maarten,
Ik leef, woon en werk al acht jaar in Guatemala … als je dus inlichtingen nodig hebt … altijd welkom
Patrick VERCOUTERE patvercoutere@hotmail.com