Guatamala Veilig??

Hi!

Ik had even een vraagje!! Heeft er iemand ervaring met reizen naar Guatamala, op jezelf? Ik wil dat samen met mijn vriend gaan doen, alleen een ticket boeken en daar zelf rondreizen.
Alleen vraag ik me af of het daar veilig is om op je zelf te reizen?!

Alvast bedankt!! :smiley:

Voor mij is het alweer 5 jaar geleden dat ik zelf 9 weken naar Guatemala ben geweest. Toen heb ik als vrouw van 24 alleen en zelfstandig door Guatemala gereisd, ook met alleen een vliegticket. Alles is prima ter plekke te regelen. Het was geen enkel probleem, heb gewoon met de bussen die de lokale bevolking ook gebruikt gereisd. Echt een geweldige ervaring in de ‘chickenbussen’: met 3 volwassenen in een bankje waar in de VS 2 kinderen zitten, de kippen op het dak en onderweg allemaal mensen die je eten willen verkopen. En dan niet te vergeten de rijstijl van de chauffeurs, maar dat hoort er allemaal bij.

Je backpack gaat op het dak, in het begin is dat eng omdat je die dan niet meer in het zicht hebt, maar ja op een gegeven moment vertrouw je erop dat die er nog gewoon op ligt als jij eruit wilt. Je daypack met meest waardevolle spullen houd je gewoon op je lichaam in de bus. En ik heb ook altijd in mijn hoofd, stel dat ze mijn spullen jatten, kan lastig zijn, maar het blijven ten slotte maar spullen.

Wat betreft veiligheid: ga niet naar plaatsen waar in de reisgidsen staat dat het niet veilig is. Ik ging niet heel veel alleen 's avonds over straat, maar dat zal als jullie met zijn 2’en gaan. minder een probleem zijn.

Check voor de zekerheid even de site van buitenlandse zaken wat het actuele reisadvies is naar Guatemala.

Bedankt voor je reactie!! Ik hoor van meerdere mensen die een aantal jaren geleden zijn geweest dat ze het toen veilig vonden… Tuurlijk moet je overal oppassen…
Alleen hoorde ik net dat er een heel artikel in de krant stond over de Narcos, drugsdealers die het rond mexicoa, guatamala, belize etc. heel onveilig maken… veel berovingen etc… Maar ik ga inderdaad nog even ambassades raadplegen en reisbureaus hoe het reisadvies is!

Alsnog bedankt voor je snelle reactie…:smiley:

Gr. Ilona