Mexico, Guatemala, Belize: individueel of met Bamba?

Hallo allemaal,

Wij zitten eraan te denken om in augustus een reis naar Mexico, Guatemala en Belize te maken. We zouden graag willen backpacken. Vorig jaar zijn we in Thailand geweest en was dit natuurlijk prima te doen. Overal was met gemak vervoer te krijgen. Hoe zit dit in midden amerika? Ik ben wel in Costa Rica geweest maar dit was georganiseerd. Soms lees ik dat er met gemak vervoer te krijgen is en elders lees ik weer dat dit niet zo gemakkelijk gaat en je soms erg lang moet wachten. We hebben ongeveer 3 weken de tijd, dus dat is wel krap en jammer om dan je tijd te besteden aan uren wachten op een bus.
Bij Bamba Experience zag ik de Big Mayan Ways in min 20 dagen. Dat is wel de route die we voor ogen hebben. Wat raden jullie aan? Het vervoer al te boeken hier, bij bijvoorbeeld Bamba, of gewoon ter plekke regelen? Bij Bamba kost dit 509 euro, wat ik op zich nog niet heel goedkoop vind voor alleen vervoer (en her en der een excursie). Iemand misschien ervaring met Bamba? En wat kost vervoer ter plekke ongeveer?
En kan iemand me vertellen wat ongeveer het dagbudget is voor deze 3 landen met vervoer ter plekke, een goed hotel (niet luxueus, maar wel gewoon netjes en authentiek en een 2 persoonskamer met eigen badkamer), excursies, eten en 's avonds een biertje?

Groeten!

Hoi,

mijn ervaring is dat het reizen met de bus is in Mexico nog makkelijker dan in Thailand. Meer keus en geen snelle verwarring m.b.t. de plaatsnamen :wink:

De prijzen kan ik niet beoordelen, maar als je er vanuit gaat dat Mexico City - Cancun 1e klas onder de 100 euro zit heb je een beetje een idee. Kijk anders voor tijden en prijzen op Boletotal, maar let op dat je sommige routes wel eens moet opdelen in twee tickets o.i.d. Palenque - Chetumal moest ik de laatste keer bijvoorbeeld opdelen in Palenque - Escarcega - Chetumal.

Je kunt bij aankomst bijvoorbeeld je ticket voor de volgende route(s) kopen, dus kun je relaxed reizen.

Van Mexico naar Guatemala kun je vanuit Palenque en San Cristobal georganiseerd met minibusjes gaan, maar gewoon openbaar vervoer is ook goed te doen.

Hier ook een topic over de Bamba busroutes.

Succes!

Bedankt voor je reactie! Dan denk ik dat we gewoon ter plekke alles regelen. Op dat topic over bamba las ik dat iemand achteraf blij was dat ie niet met bamba was gegaan, had ook veel geld gescheeld. Weet je ongeveer het dagbudget als je gaat backpacken? Thailand was natuurlijk spotgoedkoop en ik weet niet zo goed waar ik in midden amerika rekening mee moet houden. Zo’n 50 euro per dag met eten, drinken, vervoer, accommodaties en excursies? En is t makkelijk om accomodaties te vinden?

Groetjes!

Sent from my GT-I9000 using Wereldwijzer App

Hoi hoi!

Op dit moment ben ik aan het backpacken door centraal. Begonnen in Cancun en ben nu onderin belize.

Het ligt er natuurlijk helemaal aal waar je gaat eten en slapen en hoe ver je gaat reizen.

Excursies of dagtochten zitten rond de 30 en 50 euro. Een busreis van een paar uur is tegen de 10 euro. Een 2 persoons kamer rond 25 euro voor 2 personen. een avondmaal ook rond de 10 euro.
Veel duurder zal het niet zijn, eerder goedkoper. Je zult natuurlijk wel wat om je heen moeten kijken en niet direct bij de eerste en beste restaurants of hotels binnen stappen. Excursies zijn in prijzen bij verschillende aanbieders vrijwel gelijk.

Belize is het duurste, en persoonlijk is het minst leuke land…

Ik raad jullie wel aan een Lonley Planet te kopen, zodat je alle belangrijke info op zak hebt!

Veel plezier!

Hoi Annalaura,

Bedankt voor je berichtje! Klinkt goed! De route die ik graag zou willen doen is ongeveer:

Cancun/Playa del Carmen,
Merida
Palenque
San Cristobal
Panajachel
Antigua
Lanquin
Flores
Caya Caulker
Tulum/Cancun

Dus verder niet zo veel in Belize. Maar ik ben bang dat het erg krap wordt in 3 weken, of zal het wel te doen zijn? Nu lees ik ook her en der dat het niet zo heel erg veilig is, met name bij de grensovergangen, maar ook voor Guatemala wordt her en der gewaarschuwd. Hoe ervaar jij dat?

Het lijkt me een mooie reis, hoewel Nicaragua (eventueel met El Salvador/Honduras) me ook prachtig lijkt! En Nicaragua schijnt weer wat veiliger te zijn…Lastig, zoveel mooie plekjes op de wereld. Maar wil sowieso erg graag naar midden amerika, alleen ff kijken welk(e) land(en).

Geniet van je reis!

Hoi Hoi!

Mooie route! Zoiets ben ik nu samen met een reismaatje ook aan het doen, maar dan net andersom; van cancun langs de caribbische kust naar beneden tot en met nicaragua, en dan pacifische kant omhoog.

Wij denken beide dat het wel krap wordt in 3 weken… Zelf hebben we over Cancun tot en met de grens van Belize een week gedaan, en dan hebben we opzicht op een goed tempo gereist.

Hou rekening dat er ook veel reisdagen tussen zitten met zon grote route. Bijvoorbeeld playa naar merida is al 4 uren. Dus Palenque en Merida, zou een stuk langer zijn. Misschien zou je dat wel in 2 dagen moeten doen. En veel langer dan dat wil niet reizen op een dag.

Vanuit Tulum kan je iig makkelijk naar Cancun, in 3 uren. Zelf ben ik na aankomst direct cancun uit gegaan naar Isla mujeres, omdat het niet te belopen is en een klein gezellig stadje. Ook playa ben ik na 1 nacht vertokken, omdat je alleen al over de drukke boulevard (met 4 starkbucks, ben en jerry’s ijs shops en baby leeuwtjes en aapjes voor op de foto tegen komt) een half uur af te lopen is, zo groot en toeristisch.

Verder niet zo veel in Belize nee, Caye caulker is heel leuk om mee te maken, en natuurlijk mooi snorkel/duik gebied.

Onder de backpackers staat nicaragua op nummer 1 en guatemala op nummer twee. Daarnaast zijn deze ook de goedkoopste landen. Mexico, Belize en Costa Rica t duurste.

Tot nu toe bij grensovergangen niets raars gezien, en ook niets gehoord. Over Guatemala bijna geen rare dingen gehoord, maar wel dat antigua veel berovingen zijn geweest, schoten buiten gehoord, en een vulkaan afgesloten wegens kogelschoten. Maar dat is maar van 1 iemand, en het kant later anders zijn.

Als je nog geen ticket hebt geboekt, koop dan eerst een LP van centraal amerika en ga wat inlezen en kijk wat je leuk lijkt. Ik ben benieuwd wat je gaat doen!!

Geweldige reis maken jullie!
Ja die route zag ik dus bij Bamba, de Big Mayan Ways, en daar staat dat er minimaal 20 dagen voor staat (overal ongeveer 2 nachten verblijven). Ik had bedacht dat we dan vanuit Caya Caulker meteen door naar Mexico zouden gaan voor de laatste paar dagen voor we terugvliegen. In feite is het dus alleen een soort van strandverlenging in Belize, dus misschien moeten we dat gewoon laten en vanuit Guatemala terug gaan naar Mexico. Maar vanuit Flores ga je volgens mij al vaak eerst naar Belize City voordat je naar Mexico gaat? Dus dan kom je sowieso door Belize. In ieder geval genoeg mooi plekken in Mexico voor een strandverlenging lijkt me, dus Caya Caulker hoeft niet per se! Kun je nog op een andere manier terug naar Mexico vanuit Guatemala?
Ja ach veiligheid, er zijn natuurlijk altijd plekken waar je beter niet kan komen en je moet gewoon opletten, maar dat geldt in Nederland ook denk ik dan.
Nicaragua is inderdaad qua kosten weer goedkoper, maar tickets zijn weer duurder dan naar Cancun, althans wat ik nu gezien heb. Nou, we gaan nog wel even puzzelen.

Bedankt weer voor je berichtje!

Ik heb er ook even aan gedacht om vervoer te boeken bij bamba, maar ben snel terug van gedacht veranderd. Ik heb het namelijk uitgeteld en kwam op een verschil uit van meer dan 100 € tussen vervoer bamba of zelf regelen (voor de gewone Mexico City-Cancun tour). Prijzen en uren te vinden op www.boletotal.com.mx of www.ado.com.mx . Bovendien heb ik op de website van bamba gelezen dat je (afhankelijk van wel traject juist) je e-ticket moet laten zien aan de balie van het busstation om dan in te ruilen voor een gewoon ticket ofzo. Dan vind ik het eenvoudiger om ineens aan die balie een ticket kan vragen :).
Ik ga naar Mexico en heb ook even gedacht om een omweg te maken langs Flores in Guatemala, maar op de website van buitenlandse zaken wordt Flores ten stelligste afgeraden o.w.v. problemen met veiligheid. Dus ga ik dat maar overslaan (dingen genoeg te doen in Mexico :slight_smile: ). Ben wel van plan om op het einde de grens met Belize over te steken en daar wat van de stranden enzo te genieten i.p.v. het massatoerisme in Cancun en omstreken.

Wanneer je met het ‘openbaar vervoer’ zou gaan ipv een georganiseerde reis, wat is dan de moeite(?) die je bij de grensovergangen staat te wachten bij de hele route Mexico, Guatemala, Belize, El Salvador en Honduras?
De genoemde reis spreekt mij op vele punten aan maar sommige programmapunten hoeven niet zo en ik wil wel Mexico City zien dus zit ik ook aan een individuele route te denken.
Hoogstwaarschijnlijk wordt het vier weken in November.

Grensovergangen is soms lopend overheen, of je gaat er met een bus, bv tica bus, overheen. Je moet dan vaak je spullen uit de bus halen, alles wordt gecontroleerd, de bagage. Verder moet je in een rijtje wachten op je visum, hiervoor dus ook betalen. Vaak ook nog exit fee als je een land verlaat.

Maar dit moet waarschijnlijk ook allemaal met een georganiseerde reis.