Na even heel veel surfen en nadenken ben ik eruit…het wordt geen azie maar midden amerika…belize,guatamala en mexico toch wel omdat we een andere continent willen zien en deze reis een stuk goedkoper is met riskjaonline…iemand tips voor belize-mexico-guatamala?? wat moet je gezien hebben daar qua bezienswaardigheden??
Beste Anna1989
Hier heb je een klein lijstje waarmee je gelijk in een rondje gaat (staan niet in een rondje) het zijn wat steden en tempelcomplexen (de grote). Als je door Belize komt kan je vanuit Belize city trips maken naar diverse eilanden voor de kust zeker aan te raden en als je verder naar het zuiden gaat wordt het enkel rustiger qua touristen dat is.
Cancun, Chichen itza, Tulum, Tikal, Palenque, San Cristobal de las Casas, Flores, Merida, Guatamala City, Panajachel, Antigua.
Heel veel plezier en ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Bastiaan Versloot.
Hoi Anna,
ik zou het lijstje van Bastiaan nog willen aanvullen met Campeche. Deze stad heeft een zeer mooi historisch centrum en ligt op de route van Merida naar Palenque. Vanuit Campeche kun je ook makkelijk naar de Mayastad Edzna.
Hallo mensen,
Jippie, ik ga ook naar Mexico, Guatemala en Belize.
We gaan 3 weken en we willen op eigen houtje gaan reizen.
Wat mij een leuk idee lijkt is om een hop on hop off buspas aan te schaffen via Kilroy Travels of Bamba Experience.
De route zal er als volgt uitzien: Cancun, Merida, Campeche, Palenque, Flores/Tikal, Belize, Chetumal, Tulum, Playa del Carmen, Cancun.
Een aantal excursies zitten bij de pas inbegrepen evenals hostel pickup.
Heeft iemand ervaring met deze manier van reizen of zelfs met deze buspas?
Ik heb in ieder geval al voorpret.
We gaan in oktober.
Ik kan niet wachten.
Als iemand nog tips heeft, dan hoor ik die graag!
Groetjes Kim
Beste Kimmie-1979,
Ik was niet bekend met beide organisaties dus ik heb even een klein onderzoekje gedaan en ik zag onder DESTINATIONS van Kilroy Travels geen Mexico wel de USA en Costa Rica, dus ik denk dat deze afvalt of ik moet iets gemist hebben. De Bamba Experience lijkt me een goede keuze er was wat gemompel op de Lonly Planet site maar niets schokkends, na wat ik heb gelezen op diverse forums geef ik ze een 7, maar let op ik kwam een paar keer tegen dat er een soort van “aankomst fee” betaald was van $300 dus ik heb mezelf aangemeld op hun site voor de trip die jij wil gaan doen en de procedure doorlopen tot creditcard info voor de betaling maar ik ben niets tegen gekomen over die $300.
Het ziet er niet verkeerd uit voor €486 die “Big Mayan Ways” maar $8032 peso’s blijft een hoop geld, en ik las ook dat als er niet genoeg aanmeldingen zijn voor de route die je wilt dat je gewoon op een lijnbus wordt gezet (wel ophalen bij hotel en weer afzetten).
Als je geen gedoe wil zeg ik doen, maar aan de andere kant dit zijn 2 maand salarissen voor een gemiddelde Mexicaan (en vaker 3,4 of 5 maand salarissen) dus een hoop geld hier.
Oke dat was een hoop voor iemand die nooit bij deze organisaties heeft geboekt, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groeten en veel plezier Bastiaan Versloot,
Mexico Team.
Beste Bastiaan Versloot,
Bedankt voor de info.
Voordat ik dit bericht plaatste, heb ik zelf natuurlijk ook al het eea onderzocht.
Ook ik was niets tegen gekomen betreft de $300,- bij Bamba.
De hop on hop off pas, is een route die je met het openbaar vervoer doet, dus de lijn en eerste klas bussen.
Het tijdsschema staat er zelfs bij.
Bij Kilroy Travels heb je iets gemist denk ik, want ik heb een offerte aanvraag gedaan bij ze voor deze reis (en zij doen weer zaken voor die route met Bamaba experience).
Mexico staat op hun site alleen vermeld bij Noord Amerika ipv centraal Amerika.
Apart kun je in het menu buspassen aanklikken en vervolgens weer kiezen tussen Noord en zuid Amerika.
Ze zijn overigens van Kilroy Travels heel erg behulpzaam (handig om te weten voor mensen die een soort gelijke reis waar dan ook naar toe wil maken). Ik heb al mijn wensen door gegeven en gaan er mee aan de slag.
Ben erg benieuwd wat er uit komt.
De route die ik wil doen is: Little Mayan Ways, €286,-.
De reis blijft idd een hoop geld, maar als ik het nu vergelijk met andere aanbieders als Koning Aap, Fox, Vamonos etc. die induviduele reizen aanbieden, is dit erg redelijk al zeg ik het zelf.
Ik denk dat als ik helemaal op eigen houtje, met meer gedoe in Mexico, Guatemala en Belize de bus ga pakken en de trips/excursies moet regelen, dat ik uiteindelijk hetzelfde kwijt ben of misschien zelfs nog meer.
Ik ben benieuwd of er nog reacties komen van mensen die met zo’n pas of gewoon met het ov hebben gereisd door deze landen. Ik kan natuurlijk alles wel uitzoeken op het internet (wat overigens heel erg leuk is), maar dat zegt nog niet zo veel over hoe het werkelijk is!
Groetjes Kim
Hoi Kimmie,
een kennis van me heeft de Bamba Bus eens gebruikt van Mexico naar Panama City in twee manden. Het is goed, maar je zit wel vaker in “gewone” lijnbus, waarvoor je dan ook voor de helft in had kunnen zitten. De bussen in Mexico zijn m.i. perfect, want ik heb er het halve land al mee bereisd en bijna nergens ter wereld zo’n goed netwerk en materiaal gezien. Je kunt bij ADO/Ticketbus via de site kaartjes kopen, maar ook op de busstations kun je voor je volgende deel al dagen vooraf een ticket kopen en in een aantal grotere steden heb je ticketkantoortjes in de centra. Vergelijk het goed met mekaar, want het gaat echt heel makkelijk.
Succes!
Beste Kimmie-1979,
Je hebt helemaal gelijk, ik heb net even op de Nederlandse site gekeken van Kilroy Travels en daar heb je inderdaad gewoon Mexico staan ik zat op de http://travels.kilroy.eu en daar zat ie niet tussen.
En verder het openbaar vervoer hier is heel goed ik woon zelf al 4 jaar in Mexico en heb 5 jaar gelden de route gedaan die je aan het plannen bent, het is heel goed zelf te doen maar ik denk dat reizen met Bamaba alles zeker een stuk gemakkelijker maakt, het zal je een hoop tijd schelen die je aan leuke dingen kan besteden.
Veel plezier met je onderzoek,
Groeten Bastiaan Versloot,
Mexico Team.
Hoi Robert en Bastiaan,
Wat leuk zeg jullie reacties en dat jullie daar ook gereisd hebben.
Daar van het geld, de helft goedkoper, daar heb je een punt.
Aan de andere kant zitten er wel weer trips inbegrepen en ik zie er inderdaad wat Bastiaan zegt, ook wel voordeel in, dat het toch al een beetje voor je is uit gestippeld en dus tijd kan besparen.
Wel erg leuk om ook met gewone bussen te reizen.
Ik ga in ieder geval jullie tips zeker gebruiken bij het afwegen om tot een voor mij ideaal reisplan te komen.
En Bastiaan, wat leuk zeg dat je in Mexico woont.
Waar als ik vragen mag?
Ik ben 2 keer eerder in Mexico geweest, voor een strand vakantie met veel excursies. Het lijkt me echt heel erg leuk deze landen rondreizend te zien en te ontdekken.
Dankje voor jullie reacties!
Groetjes Kim
Hoi Kimmie,
leuk dat jij ook dezelfde reis als ik gaat maken!
Ik ga zelf via Riskja online dan kan je gewoon zelf reizen maar, dan zorgen ze alvast voor aangename hotels voor je en zorgen dan voor die busritten naar mexico,guatamala en belize. Wil jij zelf ook met haaien/dolfijnen gaan zwemmen in belize of niet,of heb je nog andere plannen wat je graag wilt zien daar?
Beste Kim,
Helaas zit ik zelf in Mexico-Stad en kom ik er niet vaak genoeg uit, als je in de buurt bent laat het weten dan laat ik je de stad zien, maar ik hoop dat je niet in de buurt komt want er is zoveel meer en mooier te zien in Mexico dan deze stad.
(je bent welkom hoor)
Groeten Bastiaan Versloot.
Hoi Anna, Ja, lijkt mij ook erg leuk. Super dat jij hem ook gaat doen. Kilroy doet hetzelfde als Riksja… regelt ook het vervoer, hostel pickup voor trips (of volgende bestemming) en ho(s)tels. Ik ga in Oktober. Duurt nog even, maar goed, ben net geopereerd aan mijn knie en moet nog 4 van de 6 weken gips, daarna heb ik tijd uitgetrokken om te trainen en ook voor de reis fit te zijn. Waar ik echt voor heen ga, zijn toch wel de maya tempels en de natuur waar je doorheen gaat om deze te bezoeken. Chitchen Itza ben ik al een keer geweest (toen mocht je er nog op, nu niet meer geloof ik), maar mijn vriend niet, dus daar ga ik nog een keer heen. Verder wil ik Uxmal, de ruines van Palenque zien, misschien cenotes bij Merida, Misol Ha en Agua Azul bij Palenque, de ruines in Tikal, naast Belize city misschien een bezoek aan Caye Caulker, Tulum (wel al geweest, maar mijn vriend niet) en Coba. Verder vind ik mexicaanse mensen erg warm en vriendelijk en door deze reis zie je toch meer van hun leven. En de spaanse taal… love it! Ga ook voor de reis ook zeker nog een cursus volgen. In mijn vorige vakanties naar Mexico, ben ik wat ik al zei bij de Chitchen Itza geweest, heb ik met dolfijnen gezwommen bij Xcaret, deze ook gespot in het wild, met zeeschildpadden en krokodillen in de mangrove tijdens de trip naar Sian Ka’an. Tevens ben ik in Xel-Ha geweest. Geweldig waren deze excursies. Ook ben ik in Tulum geweest, ook erg mooi. Wat me nu zo leuk lijkt, is om daar nu ook te overnachten een paar dagen op het strand! We sluiten onze vakantie eigenlijk af in Tulum en Playa del Carmen voor een paar rustdagen met strand. Heerlijk even bijkomen van alle indrukken. Wanneer ga jij heen en wat spreekt jou zo aan, aan deze reis? Weet jij al wat je allemaal wilt zien? Ga je alleen of met meer? Heb je al geboekt? Leuk joh, om met andere mensen voorpret en informatie te kunnen delen. Ik ben benieuwd naar jouw verhaal!
En Bastiaan… Ik denk niet dat ik in de buurt kom van Mexico stad. In ieder geval super leuk dat je in Mexico woont en bedankt voor je aanbod! Groetjes Kim
Hoi Anna en Kim,
Heerlijk deze landen!! Ik heb zelf de reis in 2006 gemaakt, diezelfde route (het is een populaire - we zijn vaak dezelfde reizigers tegengekomen :).
Prachtige tempels, leuke stadjes, vooral San Cristobal de las Casas in Mexico vond ik onwijs mooi, al is het een stuk koeler dan de andere plaatsjes. Vanuit daar kun je ook kleine tripjes plannen naar dorpjes in de heuvels (bijvoorbeeld te paard) en dat was een leuk dagje uit.
In de buurt van Antigua kun je ook een vulkaan (Pacaya) beklimmen, ongelooflijk mooi en met mazzel zie je enorme lavastromen (het kan heet onder je voeten worden…![]()
Belize is erg relaxt en heel anders dan Mexico en Guatemala! Ik zou niet overnachten in Belize City ik vond het een creepy stad, wij zijn zsm richting de pier gegaan om een boot naar Caye Caulker te pakken! Hier hebben we een aantal laid-back dagen gehad en we wilden eigenlijk niet weg! Zeker een keer bij de dikke man op het strand BBQ / gegrilde kreeft eten
Neem aan dat hij er nog is…het was elke avond vol bij de picnictafels…
Playa del Carmen / Tulum zijn wel toeristische plekken, tuurlijk de stranden zijn mooi (ok heel mooi!), maar ik geef mijn voorkeur aan Isla Mujeres, het eilandje tegenover Cancun. Niet moeilijk te bereiken en iets kleinschaliger, minder resorts. Al wordt het daar ook wel drukker en je hebt overdag dagtoeristen uit Cancun.
Veel plezier!!
Lekker eten,
Die dikke op het strand is top ik heb een foto van hem bijgevoegd, zat iedere avond bij hem.
Bastiaan Versloot,
Mexico team.
hoi allemaal,
ben even laat met reageren had het even druk maar ben er weer.
Ja ik ga samen met mijn vriend we hebben gelukkig samen de passie van het reizen dus dat is heel fijn natuurlijk we hebben de reis nog niet geboekt maar die reis kan je zelfs op het allerlaatste moment nog boeken dus dat komt wel goed. ben al een beetje aan het zoeken voor een goedkoop ticket soms is er een ticket bij voor 700 of 800 euro dus ik hoop er zo snel mogelijk voor die prijs 2 te kunnen kopen. Wij willen elk jaar een ander deel van de wereld zien dus vandaar deze keer midden amerika en ook omdat we dit jaar een druk jaar hebben gehad we nu eens willen relaxen en een minder intensieve vakantie willen hebben. We zouden eigenlijk eerst na peru willen maar dat is gewoon behoorlijk heftig vooral als je ook nog naar bolivia en chili wilt gaan in een korte tijd. nou in iedergeval veel sterkte kimmie met je knie en hopelijk gaat de tijd snel dat we lekker snel op reis kunnen gaan!
Hallo allemaal, een paar weken terug waren wij ook de knoop aan het doorhakken voor een rondreis en na het lezen van jullie feedback is het ook Mexico- Guatemala - Belize geworden.
Zelf waren we ook aan het twijfelen om
of een auto te huren voor de rondrit mexico
bamba tickets hop on hop off
of gewoon alles zelf te regelen met de bussen
denk dat het dit laatste zal worden: de kostprijzen van auto en bamba zijn toch niet te onderschatten.
Hebben jullie weet of het mogelijk is om op voorhand al vanuit BE/NL tickets te boeken ev voor heel het traject of kan dit enkel ter plaatse slechts paar dagen op voorhand? Ik zou dit willen proberen om zo ter plaatse tijd te besparen.
Even vraagje over veiligheid tussendoor: ik heb van verschillenden gehoord dat het opletten is met bussen owv overvallen… Daar iemand weet van?
@ VLouis en Anna1989,
Anna, leuk dat je ook met je vriend gaat, ik dus ook.
Ben benieuwd of het nog gelukt is met je ticket?!
Wij hebben alles geboekt, Vliegtickets, hostels/hotels en bustraject.
Hebben er echt heel veel zin in. Operatie aan mijn knie is geslaagd, dus het kan mij niet snel genoeg oktober zijn.
VLouis, ook super dat je een rondreis gaat maken.
Je zou eens contact op kunnen nemen met Kilroytravels.nl.
Zij zijn heel behulpzaam bij het uitstippelen van een traject.
Ons traject hebben we bij hen geboekt. Alleen de vliegticket bij Arkefly vanwege de prijs (€733,- p.p.).
Wij hebben afgezien van autohuur, want dat maakt de reis erg duur.
Ook hebben we niet voor zelf regelen van bussen gekozen, omdat we toch iets meer van het gemak wilden genieten en buiten dat, veel activiteiten zijn inbegrepen. Maar goed, zo maakt ieder zijn afwegingen en keuzes.
De busvoucher waarvoor wij hebben gekozen (hop on hop of van Bamba via Kilroy) was €299,-.
De bustickets zijn hier allemaal bij in begrepen, inclusief activiteiten met hostelpickup, naar oa. Chitchen itza, Palenque Ruines, Agua Azul, Mosol-Ha, Copper Canyon en Tikal.
Al met al, zijn wij in ieder geval een stuk goedkoper uit, dan (individuele)rondreisaanbieders en zelfstandig reizen met een huurauto.
Op eigen houtje zal je ongetwijfeld een stuk goedkoper uit zijn.
Toch denk ik dat wij het met €1360,- p.p (icl. vliegticket, ho(s)tels op de route, vervoer en activiteiten) voor 21 dagen niet slecht hebben uitgepuzzeld, Alles is geboekt, dus wat mij betreft kan de vakantie beginnen… Even wachten nog.
Wat betreft de veiligheid in Mexico, Guatemala en Belize… Een vriendin van mij woont in Mexico en zij vertelde mij dat het in Yucatan wel mee valt. Een goede tip van haar was, dat het slimmer is om overdag te reizen, ipv 's nachts. Ook schijn je in Belize City niet graag te willen verblijven.
Verder weet ik ook het fijne er niet van. Misschien dat iemand anders daar wellicht meer over kan vertellen en anders even googlen.
Veel plezier met het uitzoeken van de reis en genietse van de voorpret!!!
Groetjes Kim
Hoi Kimmie,
leuk dit te lezen!
Jullie vertrekken eind oktober? Wij begin juli dus ik kan je dan misschien nog wat info doorgeven bij thuiskomst ;)?
Ik heb zoals je voorstelde met kilroy contact opgenomen. Ook op de site van Bamba gekeken: ik kom wel telkens uit op bijna 500€ voor big mayan ways: mexico-guatemala-belize. Jij komt blijkbaar goedkoper uit? Ik wacht nu hun offerte af. Bedankt voor de tip alleszins!
Wat ik me wel afvraag is in welke mate dat je vrij kan kiezen waar je overnacht aangezien ze je afzetten aan hostels…?
Het is zeker handig om zo’n hop on /off pas te hebben, idd minder zorgen en vooral heel flexibel!
Aan een aantal zaken zit je wel vast bv. chitzen Itza? Dacht dat het leuk zou zijn om daar te overnachten maar ze lijken daar enkel een dagtrip naar te plannen?
Goed herstel!!
@ VLouis,
Ik kom op dat bedrag uit, omdat wij de Little Mayan ways gaan doen.
Hier hebben we bewust voor gekozen, omdat we maar 3 weken kunnen (21 dagen). We wilden wel de tijd hebben voor de route en geen gehaast. Je maakt natuurlijk best wel wat afstanden, qua reizen.
Onze route ziet er zo uit:
-
Cancun 1 nacht, -
Merida 2 nachten en dan een bezoek aan de Chitchen Itza , -
Campeche 1 overnachtingn , -
Palenque 3 overnachtingen en dan de Palenque ruines, agua Azul en Misol-Ha bezoeken, -
Flores/Tikal 3 nachten en oa naar de Ruines daar, -
Belize City, van hieruit pakken we de ferry naar Caye Caulker en blijven daar 3 nachten - Dan gaan we terug naar Belize city en rijden we via Chetumal, Bacalar Lagoon naar Tulum. -
Tulum 4 overnachtingen. Van hier uit gaan we nog wat cenotes bezoeken, de Maya site Coba en in Tulum zelf. -
Playa del Carmen, 5 overnachtingen, relaxen en bijkomen van de rondreis, -
Cancun, einde reis, terugvlucht Amsterdam.
Je reis met de Bambapas veel met 1e klas bussen (Palenque, naar Tikal en naar Belize met hostelvan). Vaak word je dan niet afgezet bij een hostel of hotel. Vanaf de busstations regel je zelf je vervoer naar je ho(s)tel. Als jij dus een plekje weet om bij de Chitzen Itza te overnachten, kun je dat rustig doen. Je moet dan alleen even laten weten, dat je geen gebruik wenst te maken van de hostel pickup.
Je bent dus geheel vrij om te kiezen waar je slaapt.
Ook ben je met de buspas vrij om te kiezen of je deel neemt aan een activiteit/dagtrip.
Ik weet wel dat het heel handig is om deel te nemen aan een activiteit of entree te kiezen bij de buspas inbegrepen, want vaak bij verschillende bezienswaardigheden worden toeristen best wel afgezet en betalen een hogere prijs.
Zelf ben ik al een in Mexico geweest, waaronder de Chitchen Itza, dus spreek ook een beetje uit eigen ervaring.
Mijn vriend en ik gaan trouwens vanaf 10 oktober.
Als je trouwens op de site van Bambaexperience.com kijkt, kun je zien welke activiteiten er inbegrepen zijn bij de pas. Ook kun je het busschema inzien. Zo kun je bijvoorbeeld checken hoe laat bussen gaan, welk soort bus en wat de reistijden/afstanden zijn. Is wel handig om zo je tijd die je hebt precies of globaal in te plannen. Zo heb ik dat gedaan. Dat voorstel heb ik toen naar Kilroy gestuurd en gevraagd of het haalbaar is. Met wat aanpassingen van Kilroy ben ik toen op mijn genoemde route uitgekomen. ostels en hotls kun je via Kilroy of hostelbookers.com van te voren in boeken, maar je kunt er ook voor kiezen dit ter plaatse te doen. De buspas reserveer je van te voren en dan ben je vrij om je plek in de bus te reserveren. Daarvoor krijg je van Kilroy inloggegevens van Bamba om de bustickets uit te printen. Dit kun je doen in het ho(s)tel waar je verblijft of in een hostecafe. Erg makkelijk dus.
Mijn contactpersoon bij Kilroy is Claudia den Boer van Kilroy Travels Utrecht. Ik kan niets anders zeggen, dat zij zeer behulpzaam is en heeft de route zelf ook gedaan en weet dus waarover ze praat.
Mocht je meer van mij willen weten of als jij nog ideetjes hebt voor mij, kun je me ook mailen: kim_regts@hotmail.com
Lijkt mij wel leuk, zeker na jouw reis om van jou nog aanbevelingen te horen.
Veel succes en voorpret met het plannen van jullie reis! >>>:zon02:
Groetjes Kim
hoi allemaal
even druk gehad maar heb de reis geboekt 25 dagen naar belize,mexico en guatamala! het is bijna zo ver eindelijk…alleen ff ticket boeken.
ik heb een ticket op het oog van martinair een rechtstreekse voor 1120…zal het wel worden denk ik.
even een vraagje…ik zou graag een zeilreisje willen doen 3 dagen in belize heeft iemand enig idee hoe duur het zo kunnen zijn en hoe of deze trip de moeite waard is?
groetjes anna :dag: