Mexico, Guatemala, Belize: individueel of met Bamba?

Hallo allemaal,

Wij zitten eraan te denken om in augustus een reis naar Mexico, Guatemala en Belize te maken. We zouden graag willen backpacken. Vorig jaar zijn we in Thailand geweest en was dit natuurlijk prima te doen. Overal was met gemak vervoer te krijgen. Hoe zit dit in midden amerika? Ik ben wel in Costa Rica geweest maar dit was georganiseerd. Soms lees ik dat er met gemak vervoer te krijgen is en elders lees ik weer dat dit niet zo gemakkelijk gaat en je soms erg lang moet wachten. We hebben ongeveer 3 weken de tijd, dus dat is wel krap en jammer om dan je tijd te besteden aan uren wachten op een bus.
Bij Bamba Experience zag ik de Big Mayan Ways in min 20 dagen. Dat is wel de route die we voor ogen hebben. Wat raden jullie aan? Het vervoer al te boeken hier, bij bijvoorbeeld Bamba, of gewoon ter plekke regelen? Bij Bamba kost dit 509 euro, wat ik op zich nog niet heel goedkoop vind voor alleen vervoer (en her en der een excursie). Iemand misschien ervaring met Bamba? En wat kost vervoer ter plekke ongeveer?
En kan iemand me vertellen wat ongeveer het dagbudget is voor deze 3 landen met vervoer ter plekke, een goed hotel (niet luxueus, maar wel gewoon netjes en authentiek en een 2 persoonskamer met eigen badkamer), excursies, eten en 's avonds een biertje?

Groeten!

Hoi puravida83,

Leuk om te horen dat jullie een reis in Centraal Amerika willen maken! Ik woon in Guatemala en kan je zeker meer vertellen hierover.

Qua vervoer is het vrij gemakkelijk om dit ter plaatse te regelen. Voor toerisme is er een zeer efficient systeem van tourist shuttles, welke je van deur tot deur vervoeren tussen de bestemming naar keuze. Dan hoef je geen dure service van tevoren te reserveren, en je kunt ter plaatse kijken waar je heen wilt, je hoeft niet lang van tevoren te beslissen (een paar dagen is genoeg).
Mocht je willen zien welke routes er beschikbaar zijn, kijk dan even op http://www.do-guatemala.com/index.php/transportation/public-tourist-shuttles.
Ik ken Bamba niet, dus daar kan ik je helaas weinig over vertellen. Het concept ziet er interessant uit!

Qua budget voor de overige services in Guatemala, moet je ongeveer aan het volgende denken:
Hotel: Q200 pp
Excursies: kijk even op www.do-guatemala.com wat je voorkeur heeft, teveel om op te noemen
Eten/drinken: ongeveer Q200 per dag (dat is ruim)

Hopelijk heb je hier iets aan, mocht je meer vragen hebben, laat maar horen.

Groetjes uit Guatemala!