Hoeveel kosten de wegen aan tol?

Hallo,
Wij willen (2gezinnen dus 2 wagens) volgende paasvakantie een mini trip maken van 5 dagen door Yucatan om dan vervolgens er nog een dag of 5 strandvakantie bij te nemen
Ik begin te twijfelen voor de trip met de auto te doen,is het veilig?
We starten de vakantie met de trip daardoor moeten we kiezen om zelf met de wagen te rijden kwestie van onze bagage dat we mee dragen vanuit de luchthaven tot we een vast hotel hebben op onze strandvakantie.
En ik lees op de forum de het hoge tolkosten zijn ,weet iemand hoeveel die kosten bedragen?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Beste Nathalie,

Via deze website van de Mexicaanse overheid kun je de route die je wilt rijden invoeren en zo alle gegevens qua afstand en tolkosten inzien. Valt allemaal reuze mee niet alleen qua kosten maar qua veiligheid. Enige wat je op de tolwegen kunt komen is een “routeblock” van het leger maar die laten de toeristen zonder problemen door.

Met vriendelijke groet,

Mexico Vandaag

Beste Mexico ,
Alvast bedankt voor de snelle reactie.
Mag ik je vragen of jij ook,al met de wagen door yucatan hebt gereden?
Zijn de wegen goed te doen?
En kwa verkeersborden of zoiets dergelijks is dat duidelijk?
Alvast bedankt,
Groetjes

Hoi Nathalie,

Rijden in Mexico is goed te doen. Grote verschil met Nederland is toch wel in veel gevallen de kwaliteit van het wegdek met name de gaten die zeker als het regent of donker is gevaarlijk kunnen zijn. Ook zijn de zogenaamde Topes (Mexicaanse verkeersdrempels) erg gevaarlijk wanneer je ze niet ziet en/of te hard rijdt. Met Google Streetview kun je de wegen waar je gaat rijden perfect volgen en krijg je een goede indruk hoe Mexico er uit ziet qua wegen en omgeving.

Voor meer informatie over de verkeersborden, Mexicaanse rij-gewoontes en nog veel meer zie de Mexico Vandaag website.

Met vriendelijke groet,

dag mexicovandaag,

IK denk dat je online bent?
Heb jij ook al eens een rondrit gedaan in Yucatan ,voor ons is het de eerste keer en het is spannend om jezelf zo goed mogelijk te informeren.
Onze rondrit gaat van -cancun naar valladolid
-valladolid vaar chichen itza-merida
- merida naar coba
-coba naar playa del carmen.
Heb je soms nog tips dat jullie bezocht hebben en aan te raden zijn,of nog andere tips.
Bedankt voor je snelle antwoord
Groetjes

1 like

Hoi Nathalie,

Een rondreis door Yucatan zoals je voorstelt heb ik zelf nog niet gedaan maar ik heb wel vanuit Cancun een aantal excursies gemaakt. Ik weet dat op dit forum mensen zijn die zeker meer ervaring en waarschijnlijk de mooiste plekjes weten misschien dat zij ook nog kunnen helpen.

Maar zeker aan te raden is een bezoek aan één van de Cenotes (Zaci, Dzitnup, Samula). Ook Uxmal is naast Chichen Itza een erg mooie Maya attractie. In Cancun is erg veel te doen (op de Amerikaanse manier) en er is ook een kleinere Maya attractie El Rey.

Met vriendelijke groet,

1 like

Onze rondrit gaat van -cancun naar valladolid
-valladolid vaar chichen itza-merida

• merida naar coba
    -coba naar playa del carmen.

Vanuit Cancun naar Valladolid, ik neem aan dat je via Playa del Carmen gaat en bij Tulum richting Valladolid. Tumul = een Maya tempel aan de zee… Daarna naar Valladolid is te doen. Weg is goed berijdbaar al moet je wel opletten in de dorpjes voor TOPES! Drempels waar je niet te hard overheen moet rijden met je auto!!
Valladolid naar Chichen Itza is zeer goed te doen, echter vergeet Ek Balam niet! Zit een stukje boven Valldolid. Je schrijft dat je naar Merida gaat die avond. Wellicht beide en dan de Tol weg pakken, kosten ongeveer 10 a 15Euro.
Van Merida naar Coba, kun je niet beter Tulum overslaan de eerste dag en dan stoppen bij Coba als je bij Tulum richting Valldolid gaat… ligt op de route?
Ik zou dan In merida naar Uxmal gaan en vanuit Uxmal naar Progresso Beach, even boven Merida en dan dan de tol terug naar Playa del Carmen pakken. Als je dan in Playa zet kan je altijd nog naar Tulum, ligt in buurt … Tulum dan van Playa del Carmen?
Is maar een idee, check anders Google Earth, dan zie je wellicht wat ik bedoel…De Tolweg is de 180D, gaat van Merida rechtstreeks naar Cancun, kan je ook in de avond rijden… donker maar wel een goede weg, van Cancun naar Playa is 40 minuten denk…en dan rij je niet eens te snel…

1 like

Cancún-Valladolid zou ik via de tolweg doen. Afhankelijk van het tijdstip waarop je vertrekt eventueel Chichén Itzá dezelfde dag bezoeken (en direct doorrijden naar Mérida). Mérida een dagje bezoeken en dan doorrijden naar Campeche, daarna op de terugweg Uxmál bezoeken en naar Valladolid. Van Valladolid naar Tulúm naar Playa del Carmen via de gewone wegen, Cobá ligt praktisch op de route, niet zover van Tulúm. Op uitzonderingen na (putten in de weg) zijn de wegen relatief goed. Wel opletten voor de verkeersbermen (topes), die mag je meestal verwachten bij het binnenrijden en verlaten van een dorpje, in grotere dorpen zijn er meerdere. Ook opletten, zelfs op de weg van Valladolid naar Tulúm kon je zelfs een paar topes vinden die door dorpelingen zelfs neergezet zijn, niet altijd goed zichtbaar.

Tolwegen zijn relatief duur naar Mexicaanse normen, voor voor Europeanen valt dit nog wel mee. Zorg in alle geval voor een auto met airco, zonder airco kan het moordend heet zijn.

1 like

Hallo,
Ik weet niet of er iemand een van de natuurparken waar er flamingo’s en andere dieren zitten bezocht,welk voor een is er de mooiste of de beste om te bezoeken.
Alvast bedankt

Flaminog’s en andere dieren kun je zien aan de andere kant van Yucatan, ofwel: Voorbij Merida naar Celestun, het celestun Lagoon daar vind je Flamingo’s. Hemelsbreed vanaf Merida zo’n 80 a 90 kilometer.

1 like

Aan MDewilde

Bedankt voor de snelle reactie.
Ook zou ik je nog een vraagje willen stellen.
Ik heb al uitgelegd wat onze reisroute is.en onze tussenstops en overnachtingen.
Kan je me nog wat tips geven wat we best per dag bezoeken.ik krijg er maar niet genoeg van om alles zo goed mogelijk samen te stellen.
Alvast bedankt

Ik heb inderdaad de route gezien en hier en daar enige opmerking over geschreven. Je moet A) voorstellen dat Yucatan ongeveer 38.000 km² groot is. Nederland is ongeveer 41.000 km², echter de infrastructuur is niet zoals in Nederland. Dus reistijd wordt je grootste concurrent in deze.
Als ik kijk naar je schema dan heb ik deze een klein beetje aangepast ten gunste van tijd/reistijd. Maar het kan zijn dat je vast zit aan deze route?
De route die ik heb opgeschreven wijkt af, ben ik me van bewust, maar als ik vanuit Cancun rechtstreek naar Vallodolid moet, dan zou ik ook de tolweg pakken, dit is de 180D die vanuit Cancun naar Merida gaat, start Google Earth op… Dan zie je de weg lopen en je bent vrij snel in Valladolid. Daar liggen twee opgravingen, Chichen Itza (stukje links) en Ek Balam (iets boven Valladolid) Neem twee uur voor een opgraving om er goed doorheen te lopen. De vraag is echter : Wanneer kom je aan in Cancun, eigenlijk wanneer heb ik de auto en kan ik gaan rijden? Cancun - Valladolid zeg 150 Kilometer?
Hoeveel dagen blijf je in Valladolid?
Van Valladolid naar Merida met de tol is ook zo’n 150 kilometer, hoevaal dagen wil je in Merida blijven? Naar de flamingo’s is het ook weer 80 Kilometer, is 160kilometer heen en terug naar Merida… In Nederland draai ik mijn handen hier niet voor om, maar daar is toch iets anders. Benzine kost niks, maar tijd wel…
Ik kan je best wat op weg helpen, maar dan heb ik wel iets meer informatie nodig? Is het overigens zo dat jullie de eerste week deze tour willen doen of de tweede week? Hebben jullie al hotels geboekt in Valladolid en Merida of staat dit nog open?

Hallo,
Eigenlijk zijn we Belgen ,maar hebben geboekt in Nederland met Holland internationale.
We nemen de flay dray of à la Carte yucatan in vogelvlucht.
We landen in cancun en overnachten daar de eerste avond.in hotel cancun clipper club.
De volgende dag hebben we de auto om dan de weg te volgen van cancun naar valladolid en daar ook 1 nacht te overnachten In hotel Maria de la luz.
Dan weer de volgende dag van valladolid naar mèrida,in hotel residencial.
Dan van mèrida naar Coba in hotel villa’s arqueologicas.
En dan van Coba naar onze strandvakantie in hotel Viva windhandel
Ze hebben ons gezecht dat de nodige reiskaarten aanwezig zullen zijn bij de auto,maar we willen( we zijn met 2 gezinnen dus 2 wagens)wel goed geïnformeerd zijn dat we het beste uit onze reis kunnen halen.
Kan je me aub wat tips geven ,je bent zeker al bedankt op voorhand,merci
Groetjes

Geen probleem dat jullie belgen zijn, maar zijn vakantie’s niet goedkoper in Belgie dan in Nederland - is een ander topic.

Vanaf Cancun naar Valladolid, valladolid zelf is ansich zelf ook al een leuke stad, ik ben er zelf wel geweest maar te kort om er iets over te kunnen vertellen/schrijven.

Tips. ik denk dat je qua tijd erg krap zit, je kan veel dingen doen, maar ik denk dat je alles goed moet opschrijven van waar je start en waarnaar toe je gaat en hoe. Dus van te vooren een routeplan maken van dag tot dag gaat je helpen. Als je in Merida zit dan heb je minimaal 4uur nodig om dingen aldaar te zien, vergeet niet de paseo del monteje te zien in Merida met het beeld Monumento al la Patria te zien. De oude historische gedeelte van Merida, het Plaza Granda met de cathedraal. Vandaar naar Celestun lagoon is te doen, maar vergeet niet dat je terug moet naar Coba (zeker 3 uur rijden en het laatste stuk is binnendoor, vanaf Valladolid.

het is te doen maar ik zou vooraf opschrijven wat je wel en niet gaat zien… keuzes maken… maar dat gaat wel lukken denk ik…

Dank u voor de snelle reactie,
We gaan samen weg dit weekend en zullen zeker eens bekijken hoe we het best aanpakken.ik laat zeker nog iets weten als het mag,en leg dan eens mijn plannen uit.

Graag had ik je nog een vraag willen stellen,we zijn vlug gebeten van de muggen ,is het nodig om speciaale spray te hebben of zijn er niet veel muggen?
Voor wat moet je nog ingeënt zijn?

Ja ik heb een heleboel vragen he.
Ik ben er mij al helemaal aant in verdiepen en het is nog zo lang.

Vele groeten

Er zijn daar muggen en neem een spuitbus van daar, merk Off te herkennen aan de kleur oranje/wit. Zijn te koop iedere OXXO (Supermarkt keten) deze zal je op zeker tegenkomen. De meeste hotels/resorts hebben zelf ook een klein winkeltje waar ze deze verkopen.

1 like

Hallo,

Ik had graag eens mijn reisroute aan je doorgegeven en als het mogelijk is om je te vragen wat je er van vind ,als we iets te veel of iets die niet zo interessant is ,(want we moeten wel selecteren hé), of iets die juist heel mooi is en dat ik er niet heb bijgezet mij te corrigeren.
DAG 1 can cancun naar valladolid
-een cenotte
-de markt
-oude kathedraal op het marktplein
-san berdadino klooster
-plein parque franssco canton rosada
-zacalo
-maya site ek balam
-luchen op de placa
slapen in valladolid
DAG 2 valladolod naar merida
-maya stad chihen itza
-piramide van kulkulkan
-obsevatroruim
-tempel van de krijgers
slapen in merida
DAG 3 van merida naar coba
-eerst naar celestun

• tempelruines:nohur mul piramide , maya site in midden de natuur en jungle
    slapen in coba
    DAG 4 van coba naar onze strandvakantie in playa del carmen
    -tullum

wat denk je ervan heeft er iemand mij nog goede tips of ik iets vergeten heb of juist iets die heel interessant is er bij te zetten,of iets dat we niet moeten bezoeken (kwestie van het betere er uit te halen)ik denk dat onze dagen al super goed gaan gevuld zijn,
Is er ook iets dat ik beter op een andere dag zet vb cenotte?
Graag TIPS
ALLES IS WELGEKOMEN

ALVAST BEDANKT

Op een dag van Mérida naar Celestún en dan nog naar Cobá lijkt mij wel wat te veel, zelfs al hou je het in Celstún enkel op een bezoek aan de lagune (flamingos), ik denk dat je dit dan beter combineert met wat strand in Celestún of een bezoek aan Uxmál (niet echt op de weg, maar toch niet zo extreem als Cobá). Ten opzichte van Cobá is dit al direct een 180km compleet de verkeerde richting uit (Mérida-Celestún is ong 90km, en voor het grootste stuk een vrij vlotte weg). toch spendeer je die dag iets meer dan 5 uur in de wagen. Laaste dag dan van Mérida direct naar Cobá, bezoeken en direct doorrijden naar Playa del Carmen. (ong 5 uur rijden in totaal) Dit moet wel lukken.

Uiteindelijk verkies je wel veel km te doen in weinig dagen, dus zorg zeker voor een auto met airco en drink voldoende water. Sites kunnen vrij heet zijn met vrij weinig schaduw. Uxmal kan vermoeiend zijn: niet helemaal vlak en veelal heet en vochtig. Zorg voor voldoende muggen afweer (Off of Autan). Bij het betreden van de zee in de golf (Puerto Progreso of Celestún en omgeving) of er niets gemeld: kwallen in die regio spoelen bij slecht weer ergens in de golf al eens aan. Mijn dochter is 12 jaar geleden eens op stukjes van zo´n kwal gestoten en heeft daar nu nog altijd licht zichtbare littekens van.

Groetjes

1 like

Dank je,
Dank je voor je snelle info,leuk dat je wil antwoorden op mijn vragen.
Ik heb nog een vraagje,we zouden graag naar zo’n natuurparken gaan waar er dieren zitten(flomingo. ).zou er nog een andere plaats zijn dan celestun om dat te bezoeken die beter in onze route ligt?
Vraagje twee,kan je makkelijk drank kopen als je de uitstappen doet of heb je beter een waterfles nodig?
Als je nog info kan geven over onze te bezoeken plaatsen mag je het altijd laten weten hoor heel graag zelfs.

Alvast heel erg bedankt