Rondreis Yucatan en Tabasco - is Villahermosa te vermijden?

Hallo

In augustus zijn we van plan een rondreis te maken met eigen wagen door Yucatan en Tabasco. Momenteel denken we aan het volgende schema:

[TABLE=“width: 304”]

vr
8/aug
Airport
Cancun

za
9/aug

Cancun

zo
10/aug
Cancun
Chichen Itza

ma
11/aug
Chichen Itza
Merida

di
12/aug

Merida

woe
13/aug
Merida
Campeche

do
14/aug
Campeche
Villahermosa

vr
15/aug
Villahermosa
San Cristobal

za
16/aug

San Cristobal

zo
17/aug

San Cristobal

ma
18/aug
San Cristobal
Palenque

di
19/aug

Palenque

woe
20/aug
Palenque
Lag. de Bacalar

do
21/aug

Lag. de Bacalar

vr
22/aug
Lag.de Bacalar
Sian Ka’an

za
23/aug
Sian Ka’an
Tulum

zo
24/aug

Tulum of Coba

ma
25/aug
Tulum
Airport

[/TABLE]

Een paar vragen:

• Wat vinden jullie van dit schema? Realistisch? Missen we iets?
  • We hebben eigenlijk niet zoveel zin om via Villahermosa naar San Cristobal te reizen, omdat ik daar niet zo’n goede accomodatie vind tegen een redelijke prijs en omdat het Parque La Venta blijkbaar toch gesloten is (weet iemand hoe lang nog?). Is er iets op tegen om via Palenque te rijden, behave dat je dan dezelfde weg terug moet? Heeft iemand dit al gedaan?
  • We hadden graag overnacht bij Calakmul, maar zijn bang van het risico op malaria daar. Weet iemand hier meer over?

Alvast bedankt!
Christine

Hallo

We zijn erg aan het twijfelen of we San Cristobal er wel willen bijnemen, met alle horrorverhalen over gevaarlijke wegen, modderstromen en wegblokkades die je leest als je even surft. Heeft iemand recent deze streek bezocht? Aangezien we ook de Canyon del Sumidero willen bezoeken, is het misschien een optie om niet in Villahermosa te overnachten, maar in Paraiso. Dit is een kleine omweg, maar misschien is de 187 beter dan de 195 waar ik niet veel goeds over gelezen heb. Iemand enig idee?

Alvast bedankt!

Eigen wagen of een huurauto… in Nederland geen verschil, maar in Mexico wel??

Ja, ik bedoelde natuurlijk een huurwagen.
Ondertussen zijn we eruit: we overnachten toch in Villahermosa (weet iemand of het Parque la Venta ondertussen weer open is?) en rijden dan via Chiapa de Corzo naar San Cristobal en verder naar Palenque.
Blijkbaar is Agua Azul beter bereikbaar vanuit Palenque dan vanuit San Cristobal, klopt dat?

Wij hebben in de Kerstvakantie ongeveer dezelfde tour gemaakt in omgekeerde richting. Wij hadden maar 14 nachten en hebben geslapen in Tulum (1n), Calakmul (2n), Palenque (2n), San Cristobal (1n), Villahermosa (1n), Campeche (1n), Mérida (2n), Valladolid (1n), Playa del Carmen (3n). Ons verblijf in San Cristobal (enkel 1 overnachting) was zeker te kort.

• Ik ben geen expert, maar ik denk dat het malariarisico rond Calakmul niet zo heel groot is. Zie ev. ook hier: http://www.itg.be/itg/GeneralSite/Default.aspx?wpid=789&miid=679&L=n&Country=Mexico
  • Calakmul was een leuke jungle ervaring (het hotel ook), maar puur archeologisch gezien vond ik het zeker niet de bijzonderste opgraving van de reis. De sites dichter bij de grote weg hebben trouwens mooiere details (Balamku, Chicanna, Kohunlich). Als je van Palenque naar Bacalar rijdt op 1 dag, ga je daar wel niet veel tijd voor hebben.
  • Parque La Venta was toen gesloten (wat we niet op voorhand wisten), maar het museum van Villahermosa was wel interessant. Niet onmisbaar, maar als je er toch bent zeker de moeite. Verder is het een industriestad om snel te verlaten. We hebben er ook duurder en slechter gegeten. Maar omweg is het zeker niet als je van Campeche naar de Cañon del Sumidero rijdt.
  • Tussen Tuxtla en Villahermosa hebben wij zelf de 145D en de 187 gebruikt, dit lijkt mij zeker sneller dan de 195. Over de veiligheid van de 195 wil ik mij niet uitspreken. Over de 199 (Palenque-San Cristobal) lees je ook verhalen en we hebben zelf ook 1 keer een “wegversperring” gehad van mensen die een touw over de weg houden om hun spullen te kunnen verkopen. Gelukkig reden we achter een Mexicaans minibusje met weinig geduld.
  • Langs de 199 hebben we Toniná bezocht, en dat vond ik persoonlijk heel mooi omdat het een indrukwekkend hoge Maya-site in een echt berglandschap is. Agua Azul hebben we links laten liggen omdat een dag rijden op de 199 al lang genoeg duurt en omdat de watervallen na regen vaak bruin worden. Het ligt zeker veel dichter bij Palenque (ik schat 4 uur van San Cristobal, en 1 uur van Palenque). Je leest ook wel eens dat je Agua Azul niet na 14h mag bezoeken omdat de laatst vertrekkende bezoekers wel eens overvallen worden.
  • redelijk realistische reistijden kan je op de kaart op deze website terugvinden: http://www.latino-cars.com/index.php?id=9&L=1&cty=mx
    Maar de 199 duurt volgens mij nog langer (zeker Palenque-Ocosingo), andere recent verbeterde wegen in het toeristische deel van Yucatan (bv. Merida-Uxmal) kan je dan weer wat sneller afleggen, en ook Tuxtla-San Cristobal gaat snel met de nieuwe tolweg.
  • Als je nog geen auto gehuurd hebt, dan wil ik wel America/Cancun/Caribbean Car Rental aanraden (het bedrijf heeft veel namen). Op Tripadvisor had ik gelezen dat de grote bedrijven op de luchthaven vaak erg onprofessioneel met hun klanten omgaan en extra kosten proberen aan te rekenen. Dit bedrijf vlakbij de luchthaven werd aangeraden, en wij zijn er zeker tevreden over. Alle kosten waren duidelijk en we hadden exact de auto die we besteld hadden. Zie http://www.cancunrentacar.com/ of http://www.america-carrental.com/
1 like

Dank je wel, je hebt ons heel wat nuttige info gegeven. We schrappen Calakmul en blijven een nacht langer in San Cristobal de las Casas, zodat we daar op maandag vertrekken naar Palenque en niet op zondag, wanneer de mannen tijd zat hebben voor wegblokkades.

Beste Mensen,

Wij willen met ons gezin zo’n beetje dezelfde rondreis maken in Mexico. Tja, wie niet. Als je Mexico voor het eerst doet, ligt deze erg voor de hand. Graag zou ik ook nog wat tips willen over de reis. Wil de reis namelijk goed voorbereiden.
Paar vragen:

• is het wel de moeite waard om in Cancun te verblijven of beter meteen doorrijden naar bv Merida, via Chichen Itza natuurlijk dan
  • en indien toch, waar is het leuk in Cancun? Wat is precies het centrum? Winkeltjes, straatjes en restaurantjes.
  • is het gezellig om een nacht in Chichen Itza te verblijven? Met name om dan vroeg bij het tempelcomplex aanwezig te zijn.
  • is Merida de moeitemom 2 dagen te verblijven?
    Wie kan ons adviseren?

Groet, Mari

Via Wereldwijzer app

Hi Mari,

in Cancun zou ik alleen verblijven als ik op een ongunstig tijdstip zou landen en andersom. Mocht je er willen/moeten overnachten, dan kan ik je Haina Hostal in het centrum aanraden. Schoon, vriendelijk personeel, goedkope en schone privékamers en op loopafstand van het busstation. Het Hostal ligt om de hoek van een drukkere straat met een aantal leuke restaurantjes en barretjes. De hotelstrip is m.i. niets voor 1 overnachting.

Merida is zeker de moeite waard, vooral in het weekend is het er erg gezellig. In het koloniale centrum kan ik je Hotel del Peregrino aanraden. Super mooi hotel in een koloniaal huis, op 10 minuten lopen van het centrale plein.

Chichen Itza is met huurauto makkelijk vanuit Merida te bezoeken, maar ik weet niet of jullie met bus of auto gaan. Uxmal en Izamal zijn vanuit Merida ook nog een optie als dagtrip vanuit Merida.

Roberts heeft het meeste al beantwoord, maar ik wil je toch wel echt afraden om op de aankomstdag al naar Mérida te rijden, via Chichen Itza. Wij hebben zelf Tulum bezocht op dag 1, en hoewel dat maar een kleine site is, hadden we toch al het gevoel dat we ons moesten haasten.
Als je niet in Cancun wil blijven, dan kan je al rustig doorrijden naar Valladolid of Chichen Itza. Als je de volgende ochtend als eerste de opgraving wilt bezoeken, dan is het misschien wel handig om daar te slapen. Ik vond er zelf geen hotel dat mij beviel (blijkbaar allemaal groot en druk met matig eten), wij hebben in Valladolid geslapen in Casa Hamaca Guesthouse. Dat was heel erg de moeite, maar wel niet zo goedkoop. In het stadje valt al wel wat te zien (niks onmisbaar echter), en er is Ek Balam in de buurt. Dat is ook nog wel een mooie opgraving, als is het vrij duur geworden voor een kleine site. Ondanks dat toch de moeite als je tijd over hebt.
Dus het hangt er maar van af hoe vroeg je in Chichen Itza wil zijn. Wij hebben het zelf op een namiddag bezocht op het einde van onze rondreis, dat was zeker geen aanrader. Er waren zeer veel toeristen, dan regent het makkelijker (we waren kletsnat) en om 16u30 mag je in alle zijweggetjes en complexen al niet meer binnen, zelfs niet die dichtbij de ingang, zo hebben we er 1 gemist. Al mag je sowieso bijna niets meer van dichtbij bekijken, ik vond Chichen Itza persoonlijk een zeer grote ontgoocheling, ook al zijn de gebouwen op zich natuurlijk prachtig. “Gezellig” zou ik het hele toeristencircus van Chichen Itza zeker niet noemen. Maar 's ochtends valt het misschien beter mee.
Mérida is inderdaad mooi: op een ruime halve dag, of rustiger op 1 hele dag heb je het wel gezien. Een tweede dag lijkt me alleen handig om extra excursies te doen. De flamingo’s in Celestún zijn wel de moeite als je daar tijd voor hebt. Uxmal is een must, maar dat doe je allicht onderweg.

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Erg nuttig.
Nadere toelichting. Wij komen rond 4 uur aan op Cancun. Dan hebben we twee opties:

1. Meteen door naar Chichen Itza, wat later aankomen, maar dan voordeel dat je in de ochtend het complex kunt bekijken als het niet druk is,
  2. Toch nachtje in Cancun?

Vragen:
Ad. 1. Red je dat; hoe laat is het daar donker?
Ad. 2. Indien nachtje Cancun, dan beste downtown neem ik aan, zoals Roberts al zei; is daar dan nog wat te zien? IS Mercator28 een aanrader? Of is dat alleen maar een goedkope warenmarkt?

Verder wat je zegt Neos, Chicen inderdaad beter op de ochtend en Uxmal staat ook op het programma. De flamingo’s weet ik niet zo zeker. Die hebben we in Afrika al eens gezien, haha.

Groet, Mari

Hoi Mari,

is het 4 uur in de middag of nacht? In het donker rijden kun je m.i. het best vermijden. Het is niet overal even duidelijk aangegeven m.b.t. de richtingen en in Mexico moet je rekening houden met de verkeersdrempels (Topes), die soms onverwachts je pad kruisen. Na een lange vlucht is dat misschien wat teveel.

Overigens, mocht je een echt mooie stad willen zien, dan breng een bezoek aan Campeche. Echt prachtig!

Die supermarkt ligt op loopafstand van het hostal wat ik noemde. Die is vooral groot. Ik vind struinen door winkels in verre landen af en toe wel leuk.

Ik ben ook van mening dat het niet opportuun is om zo laat op de middag en na een lange vlucht onmiddellijk te vertrekken met een huurwagen. Met een beetje vertraging van de vlucht of bij de verhuurmaatschappij riskeer je vermoeid in het donker te moeten rijden. Na al wat ik gelezen heb over problemen na een ongeval, is dit het laatste wat ik zou willen doen.

1 like

Hallo, jullie hebben helemaal gelijk, want we komen om 4 uur in de middag aan en voor dat je dan weg bent, je auto hebt, is het zo donker. Dus dan eerst nachtje slapen in Cancun. Ook wel leuk daar in DOwntown, dan maak je meteen kennis met het Mexicaanse leven neem ik aan.
Hostel ziet er niet verkeerd en voor een nachtje… Kun je later altijd nog een luxer hotel pakken als je ergens langer blijft.

In Nederland rij ik gemiddeld 40.000 KM per jaar, door de weeks… en uiteraard op onze bekende snelwegen… de snelwegen daar in Mexico zijn niet zoals hier. Daarnaast lees ik dat iemand in AUGUSTUS een x aantal kilometers gaat rijden in de regen, want geloof me. het regent en als het regent…dan rijden wij in Nederland gewoon met 100KM door op onze snelwegen, maar de snelweg tussen Cancun en Merida was vorig jaar een drama… kon op plekken niet harder rijden dan 25KM per uur. Ik ben ingehaald door Schilpadden… Vanuit Merida naar Uxmal was het ook regen en regen… modder op de weg en je kon weer terug om vervolgens een andere route te nemen. Daarnaast hou er rekening mee dat het na 19:00uur donker is… en lichten langs de snelweg heb ik wel gezien… wellicht was dat een uitzondering…
my 2 cents

1 like

Beste MWilde,

Bedankt voor je reactie en ik neem dat zeker mee in hoe ik mijn rondreis ga doen. Niet te lange stukken per dag, max. 300 km en lastige stukken misschien max 200 km.
Heb je ook ervaring met juli? Hoe is het dan? Iets minder regen?

Groet, Mari

Regen seizoen is van Juni t/m September, aan de kust beduidend minder dan in het binnenland, maar vorig jaar was ik er in Augustus en ik heb echt heel veel regen gehad. In Merida bijvoorbeeld regent het iedere dag een aantal uur, en de infrastructuur is er domweg niet op berekent. Ik was in Bacalar een aantal dagen… iets meer zon… maar overwegend bewolkt en regen… Chetumal… overdag zonnig/heet… en in de namiddag regen… Mahaual, overdag een x aantal uur regen. Nu zeggen de meeste Mexicanen en ik ben er meerdere keren geweest ook in Juli/Augustus, 2013 was er veel regen… ook aan de kust terwijl het toch vaak in het binnenland bekend is…
PS: laat je weerhouden maar hou er wel rekening mee want het is zo zonde om ergens voorbij te moeten rijden omdat je teveel dingen wil zien in een te korte tijd waar de afstanden te lang, geen rekening meer gehouden is. En pas op voor woord TOPES… als je deze ziet… langzamer rijden tenzij…

1 like

Bedankt weer voor je reactie, heel nuttig.
Sorry, maar wat bedoelde je met het Topes? Dat zijn stops!? Waarvoor? Gevaarlijke situaties door bv wegversperringen of zo?

Topes zijn een soort verkeersdrempels. ->

http://cdn.eldeforma.com/wp-content/uploads/2011/11/u1_topes4.jpg

Ok, dank je. Heel duidelijk zo.
Toch nog vraag over waar deze discussie mee begon: Villahermosa eventueel vermijden.
Is het een betere optie om heen en terug via Palenque te rijden? Je hebt dan wel 2x de weg 99 maar dan vermijd je Villahermosa en de 145D en verblijf je 2x in Palenque, wat veel leuker is. Afstand is ongeveer hetzelfde denk ik. Wat is het verschil wat betreft tijd denken jullie? Voor Villahermosa-Tuxtla staat 6 uur … Voor Palenque-Tuxtla reken ik ca. 5 uur.

Campeche naar Villahermosa is plus/minus 365kilometer… In Nederland rij je dit weg in 3uurtje… ik denk daar… 4 1/2 tot 5 uur… onderweg nog een paar stops, eten… je bent een dag kwijt… daar blijf je 1 dag… om vervolgens naar Sint Cristobal te rijden… 200Km door de bergen…ik denk gemiddeld niet harder dan 50kilometer per uur… 4 uurtjes rijden… hier en daar even stoppen… reken uit. Wellicht eens achter Google Earth gaan zitten en de kijken hoe en wat waar ligt en hoe te rijden…
Topes dit zijn inderdaad zoals het plaatje aangeeft… ze zijn steil en je heb ze ook dat er gewoon een GAT in de weg zit…
PS: je gaat hier maar 1 keer hard overheen…