Kritische feedback gevraagd op reisschema

Hallo allemaal,

We hebben ons reisschema Versie 1.0 gemaakt!
Willen jullie kritische feedback geven? Het is nl voor ons de eerste keer Mexico, dus we horen graag jullie reacties!
Alvast bedankt,
Vrijdag

Aankomst Cancun 16:50 uur
Auto ophalen bij vliegveld

Zaterdag
Cancun – Valladodid via tolweg 180D (Ek Balam?)

• Cenote Dzitnup doen / zwemmen
  • Stadje Valladodid bekijken
  • Ek Balam oude mayastad, midden in jungle
    overnachting Valladodid

Zondag
Valladodid –(via Tinum?) Chichen Itza – Izamal - Merida

• Chichen Itza bekijken heel vroeg
  • Museum Chichen Itza
  • Lunch in Izamal , Fransiscaner klooster
  • Stadje Merida op zondag is leuk, Plaza grande
  • Merida kathedraal, Montejo paleis, souvenirmarkt
  • Evt. haciënda bezoeken waar ze sisal maken
    overnachtingMerida

Maandag
Merida –Celestun – Uxmal – Kabah/Sayil/Labna (min. 1 ruïne bezoeken) (Puuc route)

• Celestun ’s ochtends vroeg boot huren + strand flamingo’s
  • Uxmal
  • Kabah/Sayil/Labna 1 ruïne bezoeken evt.
    overnachting Uxmal

Dinsdag
Uxmal - Campeche

• Kabah/Sayil/Labna 1 ruïne bezoeken evt.
  • Evt Edzna
  • Campeche koloniale ommuurde stad (rond 15/16 uur aankomen)
    overnachting Campeche

Woensdag
Campeche – Champoton – Palenque (via Escarcega)

• Even uitstappen in Champoton (baai)
  • Agua Azul
    overnachting Palenque

Donderdag
Palenque

• ’s ochtends vroeg gaan kijken (nevel)
  • Museum Palenque
    overnachting Palenque (hotel buiten stadje op weg naar ruïne)

Vrijdag
Misol ha – Calakmul (via Escarcega)
overnachting Calakmul

Zaterdag
Calakmul – Chetumal

• Plaatsje Behan (papegaaien)
  • Chetumal maya museum
    Overnachting Chetumal

Zondag
Chetumal – Lagune van Bacalar - Tulum

• Lagune van Bacalar bekijken
  • Optie Nationaal Park Sian Ka’an
  • Tulum (El Castillo)
    overnachting Tulum

Maandag
Tulum – Coba – Xel ha – Isla Mujeres

• Optie ruïne Coba
  • Optie park Xel-ha
    overnachting Isla Mujeres

Dinsdag - vrijdag
Isla Mujeres

Vrijdag
Vertrek Cancun

Zaterdag
Aankomst Amsterdam

Hi Jerkar,

mag ik je vragen hoe je aan dit schema komt? Hebben jullie dat zelf bedacht of is het iets uit een pakket bedoel ik?

Het ziet er nogal gepropt uit allemaal en jullie laten bijna geen ruimte tot flexibiliteit. Je kunt het ergens wel eens minder vinden, of juist zo mooi dat je zou willen blijven :wink: Neem als voorbeeld Merida. Dat heb je in een dag vanuit Valladolid inclusief Izamal en Chichen Itza. Dat gaat wel erg gejaagd allemaal en da’s echt niet aan te raden.

1 like

Hoi robert,

We hebben dit zelf samengesteld, adhv google maps en reisbrochures.
Zelf vond ik juist dat we iets ruimer zaten, dan de meeste reisbrochures…
Kan je opmerking over Merida echter wel begrijpen. Maar een hele dag in zo’n stad, is dat niet wat veel?

Wel willen we graag alles van te voren vastleggen, omdat we dat prettiger vinden. We willen niet tijdens de reis nog bezig zijn met zoeken naar accomodatie. Dan zijn we wel iets minder flexibel, als je ergens wilt blijven, maar dat nemen we graag voor lief. We hebben eerder een reis van 3 weken door de VS gemaakt, en alles vooraf geboekt. Dat beviel ook heel goed, vandaar dat we dit nu weer willen.

verdere tips zijn van harte welkom!

Hoi Jerkar,

Merida en Campeche bijvoorbeeld zijn een meerdaags bezoek zeker waard. Omdat jullie niet veel tijd hebben zit dat er niet in, wel zonde, maar natuurlijk jullie keuze.

Ik kan je wel en aantal overnachtingsmogelijkheden aanbevelen op jullie route.

Cancun -> Hostal Haina Basic, schoon en parkeergelegenheid voor de deur.

Merida -> Hotel del Peregrino Mooi en schoon hotel, op loopafstand (10min) van het centrale plein en parkeergelegenheid voor de deur.

Campeche -> Hotel America Centro In het centrum ideaal gelegen, met eigen parkeergelegenheid. Kamers zijn ruim en schoon, maar wel ietsjes donker. Ontbijt is zeer basic.

Palenque -> Mayabell Prachtig gelegen op de weg naar de archeologische site. Keus o.a. uit cabanas. Park is op loopafstand. Keuken is zeer goed en niet duur. Parkeren kun je haast voor je bungalow.

Chetumal -> Hotel Guadelupe Een motel midden in het centrum. Goedkoop, schoon en je auto voor de deur. Geen eigen website volgens mij, maar even vooraf bellen is voldoende.

Isla Mujeres -> Hotel Restaurant Bucaneros Midden in het centrum, schone redelijk ruime kamers en een goed ontbijt. Buiten het seizoen bieden ze aan de balie vaak extra’s aan bij meer dan 2 overnachtingen. Je loopt binnen 5 minuten naar het prachtige Playa Norte. Ook het restaurant is zeer goed. Auto hebben jullie waarschijnlijk al in Cancun weer ingeleverd, dus geen probleem met parkeren bij de pier in Cancun :wink:

Tijdens die periode zou je met de mail vooraf e.e.a. kunnen vastleggen, maar enkele dagen vooraf bellen voldoet meestal ook. Jullie zitten nog net buiten het seizoen, dus ben je wat dat betreft flexibel.

Houd er rekening mee dat reizen in Mexico niet zo snel gaat dan in bijvoorbeeld de VS. Je doet langer over dezelfde afstand. Ga beter niet in het donker rijden i.v.m. eventueel loslopende dieren en natuurlijk de topes (drempels) die je overal op de wegen tegenkomt.

1 like

Hallo Robert,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik ga de route nogmaals eens kritisch bekijken en dan de hotels bekijken.

Bedankt voor je hulp, ben er erg blij mee!

Inmiddels al redelijk wat gelezen en gesnuffeld op internet.
Ideale route samengesteld zoals we het zouden willen…maar nu…
Alles zelf boeken of laten doen?
Heb al wat offertes laten maken door Mexico Online, Outsight travel .Ik kan ook alles zelf boeken… Dat vind ik ook wel leuk en dan heb je veel meer eigen keuze!

Maar qua prijs… Wat zou goedkoper zijn? Ik lees nl maar weinig mensen die alles zelfboeken… of heb ik het mis?

Beste Jerkar,

Mijn naam is Bastiaan ik woon al 4 jaar in Mexico, en wat zijn de dingen die je wilt boeken…vaak kan je alles zelf ter plaatse regelen voor mooie prijzen.
Wil je in een tour of alleen op pad, je hotel boeken of excursies.
Ik heb een hoop gedaan hier en mijn familie en vrienden zijn ook door het hele land op en neer geweest en eigenlijk boeken we nooit iets via derden en heel zelden vooruit.
Een binnenlandse vlucht een week of een paar dagen van te voren en de rest op de spot, bussen, tours, hotel.

Laat me even weten wat je precies wil dan kan ik wat duidelijker antwoord geven, in de eerste plaats zeg ik nee via een organisatie is het niet goedkoper zij moeten er ook aan verdienen.

Groeten en veel succes Bastiaan Versloot

1 like

Hoi Bastiaan,

We willen graag met zijn tweeën rondtouren, zie voor onze route een paar dagen geleden…
In een huurauto.
liefst zou ik alles zelf regelen, maw. vlucht, hotels, auto. Wel alles van te voren! we willen echt niet op de dag zelf nog naar een hotel zoeken… dat levert teveel stress voor ons op!

Heb je nog tips voor ons?
Alvast bedankt voor je reactie!

Holy shit… dat is een aardige onderneming die je gepland hebt in twee weken en dan slechts 10 dagen om het allemaal uit te voeren.
Zoals robert al aangaf het is geen USA.
Het is inderdaad makkelijker om een tour te doen met een reisorganisatie waar het allemaal inzit dan wordt je op lokatie neergezet voor de deur van je hotel voor de deur van de tempel enz. als je zelf moet gaan zoeken word het een hel, in Mexico is de bewegwijzering zeer beperkt dus als je geen spaans spreekt zal ik hier zeker niet aan beginnen (en als je het wel spreekt dan nog). En het is ook niet 120km/u doortuffen meer 80km/u als het meezit.

En je gaf aan dat je graag alles van te voren wil boeken…zeker met dit schema zou ik dat niet doen want dan wordt de druk wel heel erg hoog want je moet door en door en door zonde van je vakantie, voor bijna alles dat je aangeeft te willen zien en doen zou ik een dag per stuk uittrekken…eve zitten…eve eten…eve kerkje in…eve zwemmen…kopje koffie…

Mijn advies zoek een reisorganisatie waar de meeste van je wensen inzit, of haal de helft van je lijstje want je moet dagen van 6:00 tot 23:00 maken om dat er allemaal in te krijgen.

Hier nog eve een site met veel info…

En hier kan je goedkoop een auto regelen…
http://www.cancunairportcarrental.net/

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en zoals robert aangaf niet s’nachts rijden het is niet veilig voor de auto maar ook niet voor jou…

Bastiaan Versloot

Je reisschema lijkt me vrij onmogelijk op deze manier. Je bent alleen maar aan het racen en hebt bijna geen tijd om iets te bekijken.

Zaterdag: Cancun - Valladolid zo houden
Zondag: Je gaat dit nooit allemaal op 1 dag redden en het dan nog leuk vinden ook. Als je Chichen Itza, Museum, lunch en het klooster wil bezoeken en ook nog wat zien dan ben je op z`n vroegst rond 6 uur in Merida, dan een hotel zoeken, even douchen etc, 7 uur. Dan kan je langs de markt en cathedraal rennen en slapen. Zou een dag extra in Merida blijven en dan eventueel halve dag in de stad en halve dag hacienda bekijken. Of bijvoorbeeld de 2e dag eerst smorgens Celestun bezoeken en smiddags ook de stad bekijken.

Dag 3: Celestun ligt nou niet echt op de route naar Uxmal, je gaat niet genoeg tijd hebben denk ik om de ruines ook echt te bezoeken. Als je dag ervoor Celestun al bezoekt kan je rustig vanuit Merida naar Uxmal gaan, smiddags ruines bekijken, even relaxen want het is toch ook vakantie, en dan savonds de licht show bekijken in Uxmal. Of vroeg vertrekken uit Merida en eerst een van de andere ruines bezoeken, vervolgens Uxmal.

Dinsdag: zo laten, kan prima

Woensdag: Campeche naar Palenque is een lange rit, als je naar Agua Azul wil is dat niet echt aan te raden diezelfde dag. Dat is ruim anderhalf uur verder rijden voorbij Palenque. Zou die dag uittrekken echt voor de rit Campeche naar Palenque, paar stops onder weg en verder niks.

Donderdag: Smorgens vroeg ruines bekijken, museum bekijken, smiddags door naar Misol Ha, en als je het echt wil dan eventueel Agua Azul en terug naar Palenque.

Vrijdag: is ook weer een lange rit van Palenque naar Calakmul, als je diezelfde dag Calakmul nog wil bezoeken heeeeeeel vroeg vertrekken uit Palenque. (rond 5 uur smorgens)

Zaterdag: Prima te doen, Chetumal is niet echt veel aan, en je hebt al veel musea gezien, zou er voor kiezen om naar Bacalar te rijden en lekker een hotel aan de laguna te nemen.

Zondag: Chetumal naar Tulum kan je eventueel onderweg stoppen in Mayahual. Sian Kaan zou ik niet doen met een gewone auto, de weg er naar Punta Allen is niet echt goed te noemen en je gaat zo`n 2 uur onderweg zijn alleen om in het dorpje te komen. Zou dat overslaan, Tulum zelf is prachtig, ruines bekijken, strand etc.

Maandag
Je gaat het never nooit reden om dit allemaal te bezoeken op 1 dag. Je moet kiezen of Coba of Xel Ha. Aangezien je al veel ruines hebt gezien zou ik kiezen voor Xel Ha, maar dat is persoonlijk. Beiden ga je nooit reden qua tijd.

Dinsdag - vrijdag
Isla Mujeres

Vrijdag
Vertrek Cancun

Hoop dat je iets aan deze info hebt. :slight_smile:

1 like

Hoi Jerkar,

de door mij beschreven ho(s)tels heb ik allemaal zelf geregeld via mail of telefoon. Geen maanden vooraf o.i.d. Een week voor vertrek hebben we een mail naar Cancun(omdat we 's avonds laat aankwamen) en Merida(ivm pasen) gestuurd en van daaruit telkens 1 of 2 dagen voor vertrek naar de volgende bestemming gebeld of gemaild.

Soms kan het via een organisatie goedkoper zijn, maar vaak ook duurder. Wij hebben ooit een paar hotels op onze route via een reisbureau geregeld, omdat we graag een paar dagen in Hotel Monte Taxco wilden verblijven en het door de doorsneeprijs te doen was. Twee keer moesten we de laatste dag echt omkrijgen ivm de teveel geplande dag in de plaats en andersom door te weinig dagen te hebben gepland. Daarna hebben we dat dus nooit meer gedaan en zijn we weer terug gegaan op onderweg regelen.

Vooraf dichttimmeren en alles op een strak schema is echt af te raden, want er kan van alles tussen komen. Ergens te leuk om te vertrekken, of ergens later aankomen door slecht weer etcetera. Vergelijk een individuele reis ook niet met het schema van bijvoorbeeld een groepsreis. Jij moet de weg nog zoeken en hebt daardoor meer tijd nodig als een organisatie die deze route wekelijks doet.

Je hebt nu al veel tips gehad en we hebben allemaal ervaring met Mexico. Kies anders Merida en Campeche voor meer dan 1 overnachting en ga van daaruit naar je gewenste bestemmingen. Dan heb je meer rust en geniet je veel meer. Zo kun je vooraf ook beter plannen en zit er rust in je schema. Vanuit Merida kun je makkelijk naar Izamal, Chichen Itza en Uxmal en s’ avonds kun je mooi genieten van Merida zelf. Zo ook met bijvoorbeeld Campeche. Zo deden wij het twee jaar terug, maar dan grotendeels met openbaar vervoer en vanuit Merida met Mexicaanse vrienden met een huurauto.

Ik heb overigens je twee topics samen gevoegd, omdat het om hetzelfde onderwerp ging. Da’s makkelijker voor iedereen :wink:

Haha! Ik schrok al van de week van jullie reacties. de route zo vol? Terwijl ik juist het idee had dat we het rustiger aan deden dan de meeste reisroutes… Zie al waar het is misgegaan!
Ik heb de route in een Word document gezet in tabel, maar met knippen / plakken zijn de opties onderweg er ook allemaal als ‘must see’ erin gezet.
Ik heb daarom de route aangepast, ook n.a.v. jullie adviezen, met alles wat we zowieso willen doen.
Graag willen we alles zelf boeken, vlucht hotels e.d. zodat we ook zelf kunnen bepalen waar we meer/minder tijd aan willen besteden dan de reisroutes doen. De meeste reisroutes doen onderstaande route in 8 dagen!
hieronder nogmaals de route:

Vrijdag

Aankomst Cancun 16:50 uur
Auto ophalen bij vliegveld

Zaterdag
Cancun – Valladodid via tolweg 180D

• Cenote Dzitnup doen / zwemmen
  • Stadje Valladodid bekijken
    overnachting Valladodid

Zondag
Valladodid –Chichen Itza - Merida

• Chichen Itza bekijken heel vroeg
  • Stadje Merida Plaza grande in elk geval
    overnachting Merida

Maandag
Merida / Celestun
Overnachting Merida

Dinsdag
Merida – Uxmal –
overnachting Uxmal

Woensdag Uxmal - Campeche
overnachting Campeche

Donderdag

• Even uitstappen in Champoton (baai)
    overnachting Palenque

Vrijdag Palenque

• ’s ochtends vroeg gaan kijken
  • Misol Ha
    overnachting Palenque

Zaterdag
Agua Azul / Palenque

Zondag
Palenque – Bacalar (via Escarcega)

Maandag
Bacalar - Tulum
overnachting Tulum

Disndag
Tulum – Isla Mujeres
overnachting Isla Mujeres

Dinsdag - vrijdag
Isla Mujeres

Vrijdag
Vertrek Cancun

Zaterdag
Aankomst Amsterdam

Hi Jerkar,

vanuit Merida Uxmal bekijken en erna door naar Campeche is m.i. wel te doen, want naar Campeche is een uurtje of twee schat ik. Kun je de volgende dag lekker rustig van het prachtige centrum van Campeche genieten :wink:

Verder oogt het al een stuk vriendelijker qua schema :zon02:

Jerkar,

Hier nog een kleine tip voor als je zelf gaat rijden.
Kan je iets niet vinden, wat vaak voorkomt (een afslag op de snelweg is vaak aangegeven voor de eerste keer in de bocht van de afslag die vaak direct met 90 graden is en geen uitvoegstrook heeft dus let op) en je vraagt de weg aan een Mexicaan geloof hem dan niet direct vraag het nog twee keer en als 2 van de drie het zelfde antwoord geven heb je grote kans dat je de goede kant op gaat.
Ze zeggen liever iets dan dat ze moeten zeggen dat ze het niet weten en dit is meer regel dan uitzondering, dat ze het niet weten en dat ze je de verkeerde kant op sturen.

Veel plezier Bastiaan.

hallo allemaal,
bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik kan een paar dagen extra vrij nemen, zodat we nog iets meer rust in de route kunnen inbouwen. Ik post mijn route nog dit weekend, als ik hem heb uitgebreid. Ik hoor jullie reacties dan heel graag.
We zitten wel nog steeds te twijfelen over de laatste dagen aan het strand… playa del carmen, cozumel of isla mujeres.
Cozumel trekt niet zo vanwege de cruiseschepen die er zitten, en playa del carmen is veel goedkoper dan isla mujeres…
maar we willen ook kunnen snorkelen…
Ofwel heerlijk relaxen in een wat luxer hotel, met snorkelmogelijkheden. Nu lees ik op internet dat de snorkelmogelijkheden direct aan het strand op playa del carmen beperkt zijn. Wellicht zijn er hotels waarbij je aan het strand wel kunt snorkelen, zonder direct excursies te moeten gaan maken?

Alvast bedankt voor jullie advies weer

1 like

Hi Jerkar,

hoe bedoel je dat PdC veel goedkoper is dan Mujeres? Slapen, eten etcetera? Ga eens op hostelbookers.com en vergelijk de prijzen eens bij losse boekingen.
Je hebt ook niet op heel Cozumel last van de cruiseschepen. Vaak in de buurt van San Miguel, maar in een hotel er buiten zal je er niet veel van merken.

Ik bedoel dat PdC, als ik de prijzen vergelijk op trivago.com, wel veel goedkoper zijn voor hotels/resorts dan op isla mujeres…
Waar ik op pdc een luxe resort AI heb , is dat op isla of nog duurder, of even duur met Logies ontbijt…

Die cruiseschepen op Cozumel trekt ons echt niet. Ik heb op internet gelezen dat het op Cozumel erg druk is, en het vaak de vraag is of je meer mensen om je heen ziet bij het snorkelen of vissen :wink:

Als jij zegt dat daarbuiten het wel meevalt…
Voor ons is het belangrijkst; in de buurt van pdc/cancun, lekker uitrusten en relaxen, lekker aan het strand kunnen snorkelen zonder excursies.
Wat drukker met terrasjes ed,… maakt niet uit. Maar als ik voor hetzelfde geld een AI resort heb , tegenover LO … en bij beide kun je goed snorkelen, dan is de keuze niet zo heel erg moeilijk…

Keuzes… zucht…
Wat zou je adviseren?

De AI Resorts liggen bijna allemaal buiten PdC, maar over dergelijk onderkomen kan ik door weinig ervaring hiermee niet veel zeggen. Ik ben meer van bij het restaurant op de hoek eten, liefst waar de lokale bevolking ook eet, maar dat is in deze toeristische plaatsen wat zoeken.

Snorkelen vanuit het strand van PdC stelt echt niets voor, want meer dan zand, water, toeristen en een verloren visje zal je niet snel zien.

Met alle keuzes maak je je het erg moeilijk en is advies geven dito. Je wil een beetje van alles en van niets. Wil je een B&B, een hotel of een resort? Dat zijn wel dingen die belangrijk zijn voor advies. AI resort is heel wat anders dan een klein hotel o.i.d…

Hallo allemaal,

Na al jullie adviezen , hartelijk dank daarvoor!, hebben we nu de volgende route samengesteld.
De tickets hebben we vandaag in optie genomen, we twijfelen nl nog tussen arkefly en martinair.
Woe
Aankomst Cancun 19:10 uur

Do
Cancun – Valladodid via tolweg 180D - Chichen Itza

Vr
Chichen Itza – Izamal - Merida

Za
Merida – Celestun – Merida

Zo
Merida – Uxmal –

Ma
Uxmal – Campeche

Di

Woe
Palenque

Do
Palenque – Misol ha - Agua Azul – Palenque

Vr
Palenque – Chicanna (via Escarcega)

Za
Chicanna – Lagune van Bacalar

Zo
Lagune van Bacalar – Tulum

Ma
Tulum – Cancun – Isla Mujeres

Dinsdag
Isla Mujeres

Woensdag
Isla Mujeres

Donderdag
Isla Mujeres

Vrijdag
Isla mujeres

Zaterdag
vertrek

Wat vinden jullie van bovenstaande route?

Hoi Jerkar,

begrijp ik uit je route dat jullie bij Chichen Itza en Uxmal willen overnachten? Ten eerste betaal je er vaak de hoofdprijs en ten tweede zit je vlakbij leuke plaatsen, waar je m.i. veel meer aan hebt dan te overnachten aan een grote(re) weg vlakbij een park.

Vooral de overnachting bij Uxmal begrijp ik niet. Je kunt na de bezichtiging beter direct naar Campeche rijden, want deze stad is het zeker waard. Dito met Chichen Itza en Valladolid/Merida. Als je er bent geweest begrijp je mijn standpunt waarschijnlijk beter.

Mijn tip op je nieuwe plan: Valladolid weegt niet op tegen plaatsen als Merida en Campeche, mits je er alleen even zou willen kijken. Ga vanuit Cancun naar Merida en boek voor enkele nachten een ho(s)tel. Vanuit Merida kun je makkelijk naar Izamal, Chichen Itza en zelfs Uxmal. Jullie zijn dan precies in het weekend in Merida, waardoor je veel Mexicaanse gezelligheid kunt meemaken.

Let er wel op dat het op zondagen druk kan zijn in de bekende(re) parken.

Succes!