we hebben 25 dagen tijd in Mexico en hebben een retourvlucht naar Mexico City.
Wat vinden jullie van volgende route / tijdsbesteding / connecties tussen steden:
1 Vlucht naar Mexico
2 Mexico City
3 Mexico City
4 Bus van Mexico City to Oaxaca (in de ochtend). In de namiddag bezichtigen Oaxaca stad
5 Oaxaca - Tour: Monte Alban, Arrazola, Cuilipan & Coyotepec
6 Oaxaca - Tour: Tule Tree, Mitla & Hierve El Agua
7 Oaxaca + 's avonds nachtbus van Oaxaca naar San Christobal
8 San Christobal - Tour: Canon de Sumidero & Chiapa de Corzo
9 San Christobal - Tour: San Juan Chamula u Zinacantan
10 San Christobal - Tour: Laguna de Montebello
11 Bus 'smorgens van San Christobal naar Palenque (of is het beter om de bus te nemen in de avond van dag 10? Maar dit is misschien wat riskant en vervelend als we die dag ook nog een uitstap doen) + bezoek aan de ruines van Palenque in de namiddag (we gaan Bonampak niet bezoeken)
12 Palenque - Tour: Misol Ha & Agua Azul + om 23u25 's avonds de bus van Palenque naar Merida
13 Merida
14 Merida
15 Merida - Celestun of Las Coloradas & Rio Lagartas => suggesties? Of zouden we dit allebei kunnen doen op 2 dagen of is dit dan teveel hetzelfde?
16 Merida
17 Bus van Merida naar Tulum
18 Tulum: Tour - Coba & Cenote
19 Tulum: snorkelen in Akumal
20 Tulum
21 Bus van Tulum naar PDC
22 Playa del Carmen (Chichen Itza & Cenote)? Of lijkt dit ook teveel op de cenote bij Tulum? Of is het toch de moeite?
23 Playa del Carmen
24 In de late namiddag bus van PDC naar Cancun en vlucht van Cancun naar Mexico City
25 Vlucht van Mexico 's avonds, dus we hebben heel de dag nog om in de stad door te brengen. Onze bagage kunnen we dan in het laatste hotel laten staan die dag.
Wat vinden jullie van het bovenstaande?
We zijn het wel gewend om telkens 4 weken ongeveer op verlof te gaan en we houden er niet van om 3 dagen na elkaar aan het zwembad te liggen, dus we zijn het wel gewoon om redelijk wat uitstappen te doen.
Misschien zou ik een dag van Merida afhouden en langer blijven in Tulum of PDC. Of wat denken jullie?
het is m.i. makkelijker om vanuit Merida naar Chichen Itza te gaan, want je bent er dan niet ver vanaf.
Ook Campeche zou ik je willen aanraden, want het coloniale centrum is echt prachtig en Campeche ligt toch op jullie route. De Maya site Edzna ligt er vlakbij en is vanuit Campeche makkelijk als 1/2 dagtrip te doen met een taxi.
Hoeveel dagen strand willen jullie perse doen? Playa del Carmen is leuk, maar voor reizigers die uit het binnenland komen kan het wel eens tegenvallen gevoelsmatig. Erg druk en toeristisch. Tulum past sowieso beter in het “plaatje” wat jullie opsommen en als tweede strandbestemming zou ik eerder Isla Mujeres aanraden. Je bent dan ook vlakbij Cancun en het vliegveld.
Nachtbussen heb ik wel eens gehad en zijn in Mexico best oke, maar als je de aankomstdag meteen een vol programma hebt… Je kunt meestal wel redelijk slapen, maar ik ben er ook wel eens brak uitgekomen.
Verder ziet het er wel goed uit.
Ps: al naar gelang in welke periode jullie gaan, Agua Azul ziet er in bepaalde perioden bruin uit, dus iets om rekening mee te houden
Bedoel je met campeche om hier 1 dag te verblijven? Ik denk niet dat we deze mayasite gaan doen. In andere landen hebben we ook de ervaring gehad dat als je een paar tempels hebt bezocht, dat je er niet zo erg veel aan hebt om alle tempels te bezoeken. Daarom houden we het graag bij enkele (Teotihuacan, Monte Alban, Palenque en Chichen Itza).
Ik las ook dat Valladolid een mooie stad is. Misschien is het een aanrader om 1 of 2 nachten van Merida af te doen en in Valladolid door te brengen en vanhieruit Chichen Itza + cenote bezoeken?
Isla Mujeres lijkt ook wel interessant, maar ik weet niet hoe het komt, maar afgaande op filmpjes van youtube, heb ik het gevoel dat Tulum en PDC ons beter gaan liggen. Canun zal sowieso té Amerikaans zijn denk ik. PDC lijkt ons nog wel een gezellige drukte voor 2 daagjes ofzo. Met in totaal 5 of 6 dagen strand zijn we meer dan tevreden.
We gaan in Februari, ik denk niet dat Agua Azul dan bruin zou zien?
Cancun is m.i. ook niets aan, maar er zijn mensen die er dol op zijn Van Playa del Carmen verschrok ik me een paar jaar geleden, zo druk was het daar. Ik ken het nog uit de negentiger jaren en had het de laatste keer in 2002 gezocht. Misschien waren me de goede herinneringen aan die oude tijd te dierbaar. Mujeres vonden mijn vriendin en ik echt leuk voor 2-3 dagen, het was veel meer “laid back” dan we dachten. Hier een paar foto’s http://www.wereldwijzer.nl/entry.php?b=756 Maar op ook dat is natuurlijk persoonlijk. Het was er overdag in de buurt van de ferries en de souvenirshops wel plaatselijk druk (bootladingen vol Amerikanen), maar die waren 's avonds dan wel weer weg. In PdC heb je die drukte constant.
Valladolid is aardig, maar echt geen vergelijk met Campeche. Hier een paar foto’s http://www.wereldwijzer.nl/entry.php?b=742 Valladolid neemt men vaak mee in dagtours naar Chichen Itza, want het ligt op de weg en hebben de strandmensen (niet denegrerend bedoeld) ook het authentieke/echte Mexico gezien. Dit is wellicht ook de reden waarom je er veel over kunt vinden op internet. Edzna is een extra optie, maar de stad zelf is een echte attractie. Denk toch wel de mooiste van Yucatan.
In Palenque kan ik je trouwens als verblijf Maya Bell aanraden. Het ligt op loopafstand van het park en heeft een zeer goede keuken. De cabanas zijn ruim, schoon en niet te duur. Er hangt een leuke sfeer en je zit in een prachtig groene omgeving. Plaats zelf stelt m.i. niet zoveel voor.
Valladolid is mij in ieder geval prima bevallen. Voor Chichen Itza is het zeker een prima ‘uitvalsbasis’ want met een collectivo kost het niet veel om er te komen en wanneer je 's ochtends vroeg vertrekt ben je er zelfs voordat alle stalletjes op die site zijn opgebouwd. 's Middags zou je dan eventueel ook nog een fiets kunnen huren om diverse cenotes te bezoeken.
Eveneens zit je in Valladolid stukken dichterbij Rio Lagartos dan in Mérida.
Met mijn dagtrip met MexiGO TOurs had ik geluk want die gaan niet iedere dag maar de flamingo’s en later de Ek-Balam site zijn wel echt de moeite waard geweest. De Vlaming die dit bureau heeft opgezet zorgt voor veel info over de omgeving.