Rondreis Yucatan en Tabasco - is Villahermosa te vermijden?

Hallo,
Volgens enkele afstandstabellen is de afstand toch wel 290 km, dus zo’n 6 uur.
Is omrijden via Cardenas en dan de 187 niet slimmer? Zoals hierboven eerder al een keer is beschreven door Neos.
Ken je die route?

Nee… deze route ken ik ook niet… sorry… maar als ik kijk op Google Earth dan is dit wel sneller te rijden… mits…

Wij hebben deze wegen dus in de Kerstvakantie gereden. Dan is het normaal geen regenseizoen meer, maar eind vorig jaar duurde het seizoen uitzonderlijk lang en we hebben nog wel een paar keer harde regen gehad. Naast de weg Villahermosa-Campeche waren er zelfs veel velden ondergelopen en hier en daar zelfs huizen. Maar op de weg hebben wij niet echt problemen gehad, en gelukkig was het droog toen we in de bergen waren.

Ik zal nog eens een schatting van reistijden (non-stop) proberen te geven voor de wegen rond Palenque

• Escarcega-Palenque (186 en 199): 3 uur, goede weg
  • Palenque-Ocosingo/Tonina (199): 3 uur, slechte weg met veel putten en topes (gemiddeld 40 km/u)
  • Ocosingo-San Cristobal (199): ruim 2u30, idem (40 km/u)
  • San Cristobal-Cañon del Sumidero (190D): bergaf minder dan 1 uur, nieuwe snelweg (twee/driebaans, niet vierbaans)
  • Cañon del Sumidero-Villahermosa (190, 145D, 187, 180): 4 uur, 145D is een tolsnelweg (100 km/u); de 187 is grotendeels een goede weg met niet overdreven veel topes (iets meer putten en bochten in het zuidelijkste stukje) (50 tot 70 km/u); de 180 is een drukke vierbaansweg die vanaf Cardenas toch nog een uurtje geduurd heeft omdat er een avondfile stond bij Villahermosa.
  • Villahermosa-Ciudad del Carmen (180): veel dorpen en putten, ruim 3 uur
  • Ciudad del Carmen-Campeche (180): goede hoofdweg en stukje snelweg, kleine 3 uur

Dus volgens mij Villahermosa-Tuxtla 4 uur (145D), en Palenque-Tuxtla 7 uur (199).

Als het hard regent, zal alles misschien nog wat langer duren. Aan de andere kant begrijp ik dat je misschien liever in Palenque slaapt dan in Villahermosa. Maar de 199 tussen San Cristobal en Palenque is een dagtocht, ook bij goed weer. Tuxtla-Villahermosa langs de snelle wegen hebben wij in de namiddag zonder probleem gedaan na het bezoek aan de Cañon del Sumidero.

En ja, wat topes zijn, dat zal je helaas wel snel merken. Sommige zijn zo hoog dat je aan 5 km/u nog bijna je auto beschadigt. De 199 zit vol van dat soort dingen, zelfs buiten de dorpen. Wij waren eigenlijk wel blij dat we niet langs dezelfde weg terug moesten. Verder moet je ook goed opletten voor de politie die zeer graag boetes uitschrijft aan huurauto’s voor te snel rijden, dit dan voornamelijk in Yucatan, waar meer toeristen zijn, en de wegen iets beter.

1 like

Beste Neos,
Heel erg bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting. Ik denk dat ik het nu wel goed op een rijtje heb. We gaan toch via Villahermosa, met name omdat daar de wegen beter zijn. Wij doen dat eerst, omdat we via Merida, Campeche komen en pas later Palenque doen.
Nogmaals bedankt.

Ik ben een tijdje niet meer op het forum geweest en ik schrik toch wel even. Ik denk dat je ons bedoelt, MWilde, die in augustus teveel km gaan doen?
Ondertussen is het schema al een beetje aangepast. Het ziet er nu zo uit:
dag 1&2: Cancun
dag 3: Rio Lagartos
dag 4: Chichen Itza
dag 5: Merida
dag 6: Campeche
dag 6: Villahermosa
dag 7, 8 en 9: San Cristobal de las Casas
dag 10,11: Palenque
dag 12: Xpujil
dag 13: Laguna Bacalar
dag 14, 15 en 16: Akumal

Vind je dit haalbaar? Anders schrappen we misschien beter San Cristobal en gaan we van Campeche onmiddellijk naar Palenque?
Iedereen bedankt voor de nuttige info trouwens.

Beste Dejo,
Wij gaan bijna dezelfde reis maken in juli, maar wij doen toch zeker San Cristobal aan. Dan ben je bijna zover en dan zou je dat overslaan. Dat is voor ons het ultieme Mexico, mede met de ‘indianendorpen’ San Juan Chamula en Zinacantan daar in de buurt. Maar je beslist natuurlijk zelf wat je doet!
In ieder geval een mooie en avontuurlijke reis gewenst.

Dejo,
Als iemand heel veel kilometers wil maken op of tijdens zijn vakantie dan is dit aan de persoon zelf, dit is een beslissing die ik respecteer. Wat mijn intentie was om duidelijk te maken dat rijden in Mexico toch iets anders is dan rijden in Nederland. Daarnaast weet ik dat het donker gaat worden zo rond 19:00uur… en donker is donker. Misschien is dat je beter iets minder kilometers maakt op een dag en meer gaat zien dan andersom, het zou namelijk erg jammer zijn dat je overal en nergens bent geweest maar niks heb gezien…
San Cristobal zou ik niet schrappen… staat Aqua Azul op de lijst?

Last but not least: Bewaar wat om terug te komen… dan heb je iets om naar uit te kijken :wink:

Dat is het probleem, we komen waarschijnlijk niet terug. We zouden idd ook Agua Azul willen zien.
Je vindt het programma nog steeds te zwaar, vermoed ik? Wij kennen idd het land, de wegen en het weer niet.
Behalve San Cristobal is er niet echt iets dat ik kan schrappen om het aantal km te beperken, denk ik, of zie ik het verkeerd?

Ik zou zeggen die 2e dag Cancun schrappen. Daar is echt niets aan in vergelijking met de rest van jouw lijst.

Ok, Roberts, daar had ik ook al aan gedacht, maar daarmee worden de langste ritten niet korter. Tussen Campeche en Villahermosa is er niet echt iets om voor te stoppen, denk ik, en ook niet tussen Villahermosa en San Cristobal, of Palenque en Xpujil. Of zie ik het fout?
Het is trouwens niet de bedoeling dat we in Cancun blijven. We hebben er wel een goede overnachtingsplaats, maar zouden ofwel een dagje naar Isla Mujeres gaan, ofwel gaan snorkelen bij Puerto Morelos.

Dan zou ik als ik jou was de route houden zoals deze is… je weet nu dat je 1 lange rit heb… aan de andere kant… je bent wel lekker 3 dagen in San Cristobal… De optie om Cancun te verkorten lijkt mij niet handig, je komt tenslotte op dag 1 aan, dag 2 naar Rio Lagartos, chichen, Merida is allemaal zeer goed te doen… Cancun naar Rio Lagartos… je zou eventueel via Holbox kunnen gaan… is niet ver omrijden en erg leuk om daar even in het water te huppelen… Akumal… kan wellicht een dagje af… maar dat is weer afhankelijk wat je daar wil gaan doen… ik kan wel begrijpen dat je zegt: effe op het strand liggen…
Ik heb ook overigens gezegd waarschijnlijk maar 1 keer… sinds 2008 ben ik nu 16 keer geweest… de 17de keer is ook al gebooked… :wink: Dus waarschijnlijk dat je weer terug komt… tis echt een onwijs gaaf land… je gaat op zeker genieten daar :wink:

Ok, bedankt voor de goedkeuring/geruststelling :wink:
In Akumal gaan we trouwens niet de hele tijd op het strand liggen: we gaan zeker een dag naar Sian Ka’an, een halve dag Tulum, en misschien ook Coba, tenzij we even genoeg ruïnes gezien hebben. En we willen zeker ook snorkelen.
Marivan, ook voor jullie een mooie reis gewenst. Breng je verslag uit hoe het was? Misschien steken we daar nog iets van op.

Coba is wel een van de mooiste opgravingen…ligt echt tussen de bomen, schaduw rijk zeg maar en heel erg mooi, en je mag deze beklimmen, bovenaan dus een mooi uitzicht… zie maar en geniet alvast van de voorpret…

Beste allen,
Wat is jullie ervaring cq advies mbt malaria? Ik had al een oproep gedaan via een aparte post, maar kreeg daar geen reactie, daarom ‘misbruik’ ik dit onderwerp daar maar voor.
Advies van de GGD is om als je in de bergen (Chiapa) komt om malaria tabletten te nemen. Is dat echt nodig? Het is een beetje een grensgeval begrijp ik. Belize en Guatemala wordt wel geadviseerd, maar of het hier ook nodig is, weet ik niet. Sowieso natuurlijk goede antimuggen creme, sterkte 30, maar liever geen pillen als het niet hoeft. Daar kun je ook vaak bijverschijnselen van krijgen en ze zijn niet goedkoop. Vraag is dan ook vanaf wanneer je ze dan neemt en tot lang erna nog.
Hoor het graag.

Wij nemen geen tabletten. Volgens het ITG (Vlaamse tegenhanger ws van jouw GGD) is het in de toeristische gebieden van Mexico voldoende om preventieve maatregelen te nemen, dwz muggenspray met voldoende DEET, lange mouwen, lange broek en klamboe, in de grensgebieden met Guatemala en Belize. Concreet is het vooral belangrijk in Palenque, Calakmul en Bacalar, denk ik. In San Cristobal is het door de hoogte niet nodig. Als je de jungle intrekt naar Bonampak ed zou ik wel tabletten nemen.

1 like

Beste Dejo, wij zijn deze week teruggekeerd van onze reis door Mexico. We hebben het prima gehad! Veel gezien en gedaan en ons schema was achteraf goed te doen. Bij deze een korte terugkoppeling.
Onze reis was als volgt:

• Cancun (landen en 1e overnachting; niet veel te zien)
  • Chichen Itza (tempel en Cenote Kil Ik, heel mooi)
  • Izamal en Merida
  • Campeche (reis goed te doen, toch soort snelweg)
  • Villahermosa (puur als overbrugging, niet veel te doen; reis vanaf Champoton lastig, druk, smalle weg en veel topes)
  • Chiapa del Corza (met name voor de Canyon; reis viel mee, om via de 187 redelijk, vanaf ca. 40 km voor Raudales, dam over stuwmeer, snelweg nemen naar San Cristobal)
  • San Cristobal (oa Chamula bezocht, erg leuk, oa met paardentour), 2 dagen
  • Palenque (inderdaad waar voor wordt gewaarschuwd, hier doe je echt ca. 5 uur over, door vele bochten en topes, max 40-50 km gemiddeld per uur), 2 dagen ivm bezoek tempels,
  • direct door naar meer van Bacalar, na Palenque goede en vlakke wegen; onderweg niet veel te doen, bij Xpujil even gestopt, maar viel tegen, dorp stelt niets voor; Bacalar viel ook tegen, meer is wel leuk, maar doordat er allemaal vakantiehuizen aan de rand staan, kom je er niet makkelijk aan; dorp stelt zelf niets voor
  • Playa del Carmen (onderweg bij Tulum gestopt; tempels vielen ook tegen, druk en idylissche strand is gesloten, voor maken mooie foto met tempel en strand; strand verderop is wel heel super; ca. 500 m voorbij tempel, openbaar
    Playa del Carmen erg leuk en gezellig; vooral omdat wij oudere kids hebben vonden die dat erg chill.

Hopelijk heb je zo een goede indruk en als je nog wat wilt weten, dan vraag gerust.

groet, Mari

PS regentijd viel ook erg mee; slechts 3x een bui gehad, verder prima weer.

1 like

Na terugkeer kan ik onderschrijven dat huurauto bij America carrental een goede keuze was; nog bedankt voor het advies. Goede ervaringen en niet duur.
Verder: Aqua Azul wel gedaan en was erg leuk; mooie foto’s gemaakt

Beste Mari
Wat ben ik blij met je mail! Ik begon mij toch een beetje zorgen te maken over het weer, vooral over de hitte. Jij klaagt daar niet over, dus het viel wel mee, veronderstel ik? En was Agua Azul werkelijk blauw? Super!
Het stukje Villahemosa - San Cristobal is mij wel nog niet duidelijk.

• Kan je de gevolgde route nog eens beschrijven aub?
  • Hebben jullie in Chiapa de Corzo overnacht? Wij hoopten van Villahermosa rechtstreeks tot in San Cristobal te rijden, en onderweg te stoppen aan de Canyon del Sumidero. Of zal dat moeilijk te doen zijn in één dag?
    Groet, Christine

Beste Christine,
Wat betreft het weer, het is er wel warm natuurlijk… ook 's nachts. Dus airco in auto en hotelkamer. Verder hebben we een keer een bui in Chichen om 19 uur gehad en Merida om half negen en veel later een keer onderweg in de auto van een half uurtje.
Aqua Azul was erg mooi! Kun je prima doen onderweg van Cristobal naar Palenque.
De route Villahermosa is als volgt:

• eerst vanuit Villahermosa een soort snelweg, de 180 tot Heroica Cardenas (borden Cardenas genoemd), ca. 40 km
  • dan neem je de 187, in begin goed te doen, als je langzaam in de bergen komt dan begint de weg te slingeren. Omstreeks Romulo Calzada, kun je een nieuwe (snel)weg nemen naar San Cristobal. Dat is een tolweg, aangegeven met Cuota; niet de weg aangegeven als Libre, want dat is de oude tolvrije weg.
  • dan zou ik in Chiapa del Corzo een overnachtingsplaats nemen, omdat je anders terug moet vanuit Cristobal voor de canyontocht; dit doen ook veel reisorganisaties; neem dan hotel La Ceiba (zie: http://www.booking.com/hotel/mx/la-ceiba.nl.html?sid=ec5173c18489f5cbca88b8bf6c31138d;dcid=2) , wat dicht bij de vertrekplaats van de boten ligt en waar je makkelijk naar toe loopt. Is ook een erg leuk dorpje. Je kunt goed eten in de pizzera in het dorp. La Ceiba heeft een prachtige mooie binnentuin met tropische planten en een zwembadje.
  • let op als je Tuxla passeert, op weg naar Chiapa of Cristobal, dat je niet de weg ‘bovendoor’ neemt. Die zijn ze geheel aan het vernieuwen en je wordt nu gewoon over een soort grindweg vol met kuilen geleid; dat nam voor ons voor ca. 8 km wel 1,5 uur in beslag; je zou kunnen proberen om gewoon door het centrum van Tuxla te rijden, dan staat vanzelf wel een keer Chiapa aangegeven.
    Van Chiapa naar San Cristobal ook de nieuwe tolweg weer nemen. Heeft zelfde nummer als de ‘oude weg’. Misschien met toevoeging van een D. Hier stijg je flink naar Cristobal, met prachtige uitzichten!

Wil je meer weten, vraag gerust!

Groet, Mari

PS ga je met ouderen kinderen? Mijn 3 kids zijn in leeftijd van 16-22. Indien vergelijkbaar dan heb ik ook nog wel tips voor je. Bv tour met paarden naar Chumula is erg leuk!