+/- 3 weken Mexico

Hoi
Net als velen onder jullie plannen wij een reis naar Mexico deze zomer. Hebben al wat documentatie verzameld maar toch blijft het moeilijk om in te schatten wat je nu op die 3 weken (+3dagen) allemaal kunt bezichtigen.
We vertrekken in Mexico City om zo richting Cancun te reizen. (We maken gebruik van het openbaar vervoer) Vanuit Cancun terug de vlieger op richting Mexico City om uiteindelijk in Amsterdam te landen… Is dit haalbaar op deze 3 weken of moeten we onze binnelandse vlucht beter vanaf een andere locatie nemen? Wie heeft hier ervaring mee of enig advies?

Groetjes

3 weken (+3 dagen) is prima te doen. Het ligt er natuurlijk wel aan wat je precies wilt zien en hoe lang je overal blijven wilt.
Een veel genomen route is Mexico City - Oaxaca - eventueel Puerto Escondido - San Cristobal de las Casas - Palenque - Tulum - Cancun.
Daarnaast zien er vele andere plaatsen onderweg de moeite waard, maar dan heb je óf meer tijd nodig óf je moet té veel van je route afwijken.

Op deze manier heb je gemiddeld 3 dagen per lokatie. Maar Palenque is bijvoorbeeld alleen interessant om de piramides. De stad zelf is niet de moeite waard om te blijven, dus kun je gelijk verder richting Yucatan.

ben er zelf geen fan van, maar 's nachts rijden er ook bussen. Alleen die verrekte drempels overal… Soms kan het trouwens ook niet eens anders.
Mexico City, zat te doen. Vond Teotihucan best indrukwekkend, heb er wat musea bezocht, nog een vulkaan.
Mocht je perse aan de Pacific Ocean willen liggen dan zou ik eerder naar Puerto Angel, Mazunte oid gaan. Iets meer op de route. Ben overigens niet in Puerto Escondido geweest. Mooie route van Oaxaca naar Puerto Angel!
Oaxaca met Monte Alban aan te raden.
San Cristobal is zeker een topper! Kan je tochten met paarden maken naar kleine dorpjes, ook dagtochten naar Canon del Sumidero en Lagos de Montebello. Sowieso een leuk stadje. Als je nog wat amber wil kopen zit je hier goed.
Palenque ook al een topper. Agua Azul en nog wat watervallen zijn in een halve dag te doen vanaf hier.
Als je langs Valladolid scheurt (evt. via Campeche) richting Cancun is het te overwegen om naar Chichen Itza te gaan. Beter dan het als dagtrip vanuit Cancun te doen. Leuke Cenotes ook daar, grappig stadje.

Als je zo’n 7 stops hebt betekent dat drie dagen per stad, incl. reizen. Als je ook eens een nachtbus pakt, gewoon lekker de vaart erin houdt (& op tijd je bus boekt!!!), dan moet het best te doen zijn.

Kan je wel aanraden een Lonely Planet ofzo te kopen. Stond best goed in hoe vaak een bus rijdt, en hoe lang die er over doet. Als je vervolgens enigszins je route hebt uitgestippeld, wat je zeker wilt zien, dan kan je het aardig plannen.

Bedankt voor al jullie reacties! Ticketten zijn geboekt, nu begint het puzzelen!

Groetjes

Persoonlijk heb ik nooit mijn bus geboekt .Ik ging altijd een half uurtje op voorhand naar het station en kon gemakkelijk een ticket bemachtigen.Maar volgens mij moet je ermee oppassen in welke periode je dit doet,bij mij was het Oktober/November.

Lonely Planet is ook niet echt nodig zeker wanneer je een goed geheugen of gewoon pen en papier bij hebt.Ik keek meestal op het internet wat er allemaal te doen was in de volgende stad en zocht ook naar de hostels waar ik ging verblijven.Ik reisde met 3 personen die één voor één een Lonely Planet in hun backpack hadden en ik was ze telkens te vlug af in de beslissing waar we gingen verblijven :biggrin:.

Maar zoals je hier ook hebt gelezen,er komen ook vele Backpackers uit de andere richting en hun advies is dan zeker nuttig,gewoon een kwestie van heel open te zijn en met zoveel mogelijk mensen een babbeltje maken.

Internet is meestal gratis of je betaald een goedkope prijs van ongeveer een halve Euro per uur.

Ik geef maar een alternatieve manier van reizen,ik hou graag van improviseren.

P.S:Machie wanneer was jij in Mexico?

in juli 2004 was ik er. Mij is het meerdere keren niet gelukt een bus op de gewenste dag te boeken. Denk dat als je haast hebt het handig is om wel iets van een LP te hebben. Er hingen toch altijd borden met tijden van de bus in het busstation? Pen en papier werkt dan inderdaad ook prima.

Gr. Gert Jan