2 weken: Mexico-City en ...?

Hallo allemaal,

Straks ga ik voor een tijdje naar Mexico. In het begin zit ik daar 2 weken met mijn ouders. Ik vroeg me af of iemand tips heeft voor wat we “moeten” zien. We beginnen een paar dagen in Mexico City, daarna willen we een beetje rond gaan reizen. Hoe kunnen we dat het beste doen en waar kunnen we dan het beste heen?

Mijn ouders zijn wel wat gewend qua primitief reizen en overnachten, maar het echte “backpacken” is er niet echt bij.

• Kunnen we het beste een auto huren, of is het met de trein en/of bus ook goed te doen?
  • Is 3 á 4 dagen Mexico-City genoeg en heeft iemand daar nog leuke tips voor?
  • Het leek mij leuk om vanaf Mexico-City naar Mazatlan te reizen, daar de veerboot naar La Paz te nemen en vanuit La Paz na een paar dagen de boot te nemen naar Les Mochis en vanuit daar ergens schijn je een leuk treinreisje te kunnen doen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor het graag, alvast bedankt.
Alle andere tips/aanraders zijn ook heel erg welkom…

Met auto als bus is Mexico goed te doen. Met trein reizen is niet mogelijk op een paar uitzonderingen na want er rijden vrijwel geen passagierstreinen.
Twee weken om vanaf Mexico naar La Paz en daarna naar Los Mochis en de treinreis naar de Coppercanyon te nemen en weer terug naar Mexico stad lijkt me erg kort. Het zal te doen zijn, maar fijn reizen is anders door de vele km’s die je moet maken en de niet altijd even goede wegen. Mexico stad- Gudalajara neemt al een dag rijden in beslag, het zelfde geld voor Guadalajara - Mazatlan en ik denk ook voor de oversteek van Mazatlan naar La Paz en dan moet je ook nog terug, dan ben je al bijna een week kwijt met alleen maar reizen zonder iets te bezoeken. Of je zult per vliegtuig naar Mazatlan/La paz moeten gaan.

Wil je toch die route ongeveer aanhouden dan heb je bij Mexico stad de piramides van Teotihuacan, iets noordwesterlijk enkele plaatsjes als Guanajuato, San Miguel de Allende. Daarna richting Mazatlan zul je via de stad Guadalajara gaan. Hier kun je onder andere de deelstad Tlaquepaque bezoeken. Iets na Guadalajara richting Tepic/Mazatlan kom je langs het plaatsje Tequila, waar de gelijknamige drank wordt gemaakt wat ook leuk te bezoeken is.
Vanuit Los Mochis kun je een treinreis nemen die je door de Coppercanyon brengt. Dit is niet een kort treinreisje. De reis duurt een complete dag en de terugreis (als je terug naar je auto moet) is ook weer een dag. Plus de dag/dagen waar je uit wilt stappen want de trein wacht maar een paar minuten op ieder station. (zie ook http://www.chepe.com.mx/esp_html/servicio/ser_primer_tari.html)
Maar al met al lijkt het mij teveel afstand om in 2 weken te doen.

Andere mogelijkheid wat wel in 2 weken te doen is het volgende: (deze route heb ik zelf net in juli gedaan alleen ben ik vanuit de stad Guadalajara vertrokken, vanuit Mexicostad is deze route echter nog beter te doen) Vanuit mexico stad ga je naar de archeologische plek Tula wat ten noordwesten van Mexico stad ligt, daarna San Miguel de Allende, Guanajuato, dan naar de staat San Luis Potosi naar het plaatsje “Rio Verde” daar overnachten en de volgende dag naar het stadje “Ciudad Valles”. Onderweg hiernaar toe kom je langs een tweetal prachtige watervallen. (Puente de dios en Tamasopo). Ook kom je langs een derde zeer grote waterval (Tamul) maar dat zal lastig zijn om op dezelfde dag te bezoeken (boottocht van ruim een uur om er te komen).

Vanuit Ciudad Valles kun je deze waterval dan alsnog bezoeken en ook in ongeveer 5 dagen tijd andere trips doen. Naar het noorden toe heb je de watervallen Minas Viejas, Los Micos, El Meco en El Salto del agua. Naar het zuiden toe kun je een trip naar het plaatsje Aquismon nemen. Vanuit hier kun je eerst de waterval/rivier van Tambaque bezoeken en daarna huur je iemand in Aquismon die je met een hoge auto/bus naar “el Sotano de las golondrinas” brengt. Dit is een uur durende rit over een zeer hobbelige weg. Probeer het niet met je eigen auto te doen want die haalt het einde zeer zeker niet.
Ten oosten liggen de archeologische plaatsen Tamtok en het kleinere Tamuin.
Hierna kun je richting de staat Veracruz gaan naar de stad Poza Rica of het daarnaast gelegen Papantla. Hier vlakbij kun je het mooie en vrij grote archeologische plek “Tajin” bezoeken. Vanuit hier kun je terug naar Mexico stad gaan. Je komt dan langs de piramides van Teotihuacan die aan de noordoostkant van Mexico stad liggen. Dit is allemaal net te doen in twee weken en is zeker net zo mooi.

Edgar

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! Hier hebben we heel veel aan. Thanx!

Hoi Diony,

ik kan alleen maar beamen wat Edgar schrijft. De Copper Canyon haal je alleen als je op bv Chihuahua of Los Mochis vliegt, door de canyon in 3 a 4 dagen en dan via enkele plaatsen met de bus terug richting DF. Zonder een vlucht is het alleen maar haasten. Let er ook op dat je in de canyon niet makkelijk kunt plannen, want wij hadden 2 jaar terug een dag extra ivm schade aan de rails. Kan dus gebeuren.

Bij Mexico City zou ik sowieso de highlights niet overslaan zoals. Zoals Edgar als schreef, Teotihuacan en dan heb ik als aanrader nog het antropologisch museum, heel erg mooi! De zocalo(met Nationaal Paleis), plein van de drie culturen, de Baseliek de Guadelupe zijn ook allemaal leuk om te bezoeken, dus keus genoeg.

Oke, jij ook super bedankt. Dan zal ik de Copper Canyon maar uit mijn hoofd zetten, jammer maar helaas. Het is niet anders, en zo te horen zijn er nog genoeg mooie dingen dichterbij te zien.

Zal verder die boottocht afraden. Heb vernomen dat dit erg lang duurt en dit een boot is voor vracht verkeer. Bussen zijn erg goed. Beter dan in Nederland. Voor een overzicht van de bus maatschappijen kan je kijken op de volgende website. http://www.larpman.com. Deze website heeft een lijst van alle nationale bus maatschappijen en indien aanwezig met website.

Ook een erg goede aanrader van Edgar om langs Tlaquepaque te gaan, hier woon ik namelijk :slywink:

Verder zou van uit Gaudalajara zeker Tequila moeten aan doen. Ze hebben hier tours voor 250 pesos voor de hele dag. Zeker de moeite waard.

Verder raad ik mensen altijd aan om zich niet te vergissen in de afstanden. Zoals Edgar al zij is mexico city en Guadalajara al 7 uur met de bus. Zorg er voor dat je niet de helft van de vakantie in de bus zit en als je 2 weken hebt probeer het dan een beetje te plannen. Dat scheelt veel tijd mbv het vinden van hotels. Een goede website voor adviezen mbt tot hotels is bijvoorbeel Tripadvisor. Bijna voor elk hotel is er wel een evaluatie van mensen die er geweest zijn. Website is http://www.tripadvisor.com/

Als je nog meer vragen hebt gewoon stellen.

Wouter

Emilio, reclame maken mag niet op deze manier. Mocht je een advertentie of een link op de mexicohomepage willen, dan even via pb contact met mij opnemen.

Grtn, Robert

Mensen, allemaal heel erg bedankt voor alle reacties, tips en websites (ook al waren die laatsten niet echt de bedoeling ;)) Hier hebben we heel veel aan. We zijn nu al een beetje dingen aan het plannen etc, dus het gaat (mede dankzij jullie) helemaal goedkomen!

in aanvulling op al het bovenstaande, het belangrijkste is om rekening te houden met de afstanden, in twee weken kan je niet overdreven ver komen. een alternatieve route is naar het zuiden, mexico city-oaxaca-chiapas, twee heel mooie en interessante deelstaten waar het merendeel van de indianenbevolking van mexico woont en prachtige natuur, vooral chiapas.overigens, in mexico city gaat het om het antropologisch museum in chapultepec, en niet het archeologisch museum, absolute aanrader!