2,5 week Mexico

Hallo allemaal,

begin juli vliegen mijn vriendin en ik naar Mexico-stad om haar broer op te zoeken die in Mexico-stad stage loopt. We vliegen 3 weken later weer terug vanuit Mexico-stad. We willen een paar dagen in Mexico-stad blijven om het antropologiemuseum, de kathedraal, teotihuacan (kan toch vanuit Mexico-stad?) te zien en sfeer te proeven.
Daarnaast zou ik graag nog meer van het land zien en ook nog wat strand meepakken. We hebben dus nog zo’n 2,5 week over om rond te reizen. Ik heb gelezen dat het openbaar vervoer in het westen beter is dan in het oosten, klopt dit?. Als dat zo is dan denk ik dat we het beste naar de pacifische kust kunnen gaan. Maar ik heb geen idee wat een mooie route is. via het Noorden (bijv. de driehoek Mexico stad, uruapan, zihuatanejo) of via het Zuiden (bijv. de driehoek Mexico stad, Oaxaca, Acapulco)?
Hebben jullie tips voor wat betreft een mooie route voor 2,5 week?? En tips voor een mooi plekje aan zee om te relaxen?

Wij zijn vooral geinteresseerd in cultuur en natuur.

Alvast bedankt!

Wat mij wel een leuke combinatie lijkt is de volgende:

Mexico City -> Puebla/Cholula -> Oaxaca -> Puerto Escondido -> San Cristobal de las Casas

Hier kun je Puerto Escondido eventueel wisselen tegen Huatulco.

Als je niet zo ruim in je tijd zit (en omdat de afstanden erg groot zijn) kan het soms handig zijn om in plaats van een bus een enkele vlucht te nemen. Interjet, Viva Aerobus en Volaris zijn lowcost vliegtuigmaatschappijen waar je zeer redelijke tickets kunt vinden.
Bijvoorbeeld de terugvlucht van Tuxtla naar Mexico City, hierdoor zit je veel ruimer in je reisschema en hoef je geen terugrit met de bus te nemen van ongeveer 20 uur.

Hoi,

de route die Verdwaald beschrijft heb ik voor een groot deel al eens gedaan en is zeker een aanrader. De route zag er als volgt uit ->

Mexico City -> Taxco -> Cholula/Puebla -> Oaxaca -> Pto Angel en dan vanuit Huatulco terug vliegen naar Mexico City. Deze is heen en weer met de bus niet te halen, of je moet je gaan haasten. Vanuit Oaxaca stad kun je met mini vans naar de kust. Meestal gaan die tot San Pedro Pochutla, van waaruit je met een taxi snel en makkelijk naar de kust kunt gaan.

Het is niet direct dat in het oosten van Mexico City minder bussen rijden, maar de dekking aan de westkant is wat gunstiger. Openbaar vervoer is in heel Mexico goed, maar vooral tussen Mexico City en Cancun is het m.i. het iets beter geregeld (door ADO en ticketbus) voor gebruik door toeristen.

Je zou voor meer tips aan de westkant van Mexico City kunnen kijken in dit topic -> http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=111391

Succes!

Hallo,

Allereerst superbedankt voor jullie reacties!
Dat topic had ik idd ook al gelezen en daar had ik de route uruapan, zihuatenejo uit vandaan en dat het openbaar vervoer in het westen wat makkelijker is.
Alleen daarna kreeg ik de tip dat naar het zuiden gaan mooier is. En als ik de boekjes moet geloven en jullie zo hoor dan is dat ook zo.
Pueblo en Oaxaca gaan sowieso op de route. Vooral rond Oaxaca is veel te zien lees ik (tips?). Daarna zitten we nog te twijfelen tussen Puerto Escondido en Puerto Angel (wat drukker vs. rustig toch?). Is er echt zo weinig te beleven is Puerto Angel als ik op internet lees? En kun je in Puerto Escondido ook duiken?

San cristobal lijkt me nog wel weer een lange reis (8 uur met de bus extra). Is toch weer een volle extra reisdag (ook met het vliegtuig ben je je dag kwijt). Is het dat waard?

Die vliegtickets vallen me inderdaad 100% mee, bedankt voor de tip! Terug vliegen naar Mexico city doen we zeker. Vanaf waar moeten we dus nog even kijken.

Alvast (en nogmaals) heel erg bedankt voor jullie antwoord!

Hoi,

Pto Escondido ligt op een punt waar het ideaal voor surfers is, dus veel stroming en golven. Snorkelen en/of duiken kun je zeer goed in de baaien van Huatulco, maar daar kun je vanuit Pto Angel wel als dagtrip naartoe. Pto Angel is een relaxed plaatsje en Pto Escondido is een stadje. Huatulco is kunstmatig aangelegd voor toeristen, maar de baaien zijn en blijven de trekpleisters.

Dat het zuiden mooier is kan ik niet zeggen, want dat is een kwestie van smaak. Die west route is zeer mooi en je krijgt makkelijker meer te zien. Vooral Taxco vond ik persoonlijk erg mooi, maar die kun je ook aan de route naar het zuiden koppelen.

Bezienswaardigheden in Oaxaca zijn er genoeg. De stad zelf is erg mooi en gezellig. Monte Alban is natuurlijk een hoogtepunt, maar ook Mitla is een bezoek meer dan waard.

hallo,

nogmaals bedankt. Na nog wat meer lezen en informatie inwinnen denk dat we er zo ongeveer wel uit zijn.
Het wordt Mexico-City –> Taxco –> Puebla –> Oaxaca –> Puerto Escondido (maar twijfel nog) –> Mexico-City
Met ws 1 volle dag in Taxco en 1 volle dag in Puebla. En 5 dagen in Oaxaca. Maar dat zien we wel als we er zijn.
Weten jullie of we in sommige steden vooruit moeten boeken in juli? Is niet de drukste maand in Mexico toch (warm, regentijd)?

Nog maar een paar weekjes:-D