Ha allemaal,
Eind juni vertrek ik met m’n vriend voor bijna 3 weken naar Mexico, waarbij we de vakantie afsluiten met een huwelijk van vrienden in Cuernavaca. We vliegen op Mexico City (dat ligt 90 km van Cuernavaca, vandaar die keuze) en willen dus graag vanuit Mexico city een reis van 2 weken plannen.
Ik vroeg me echter wel af wat mogelijk is in 2 weken, dus vandaar mijn vraag om wat tips.
Wat we graag willen is:
reizen met openbaar vervoer
een goede afwisseling tussen natuur, stad, cultuur en strand
niet perse 2 weken lang alleen maar aan 't reizen zijn
Vragen zijn:
Wat zou een goed rondje zijn vanuit Mexico city naar Cuernavaca in 2 weken?
Is het land interessant ten westen van Mexcio (richting Guadalajara) of meer oostelijk (Veracruz)?
Wat is aan te raden? Strand aan golf van Mexico of Pacifische Oceaan? (Carribische zee zien we als niet haalbaar)
‘Verplichte’ highlights in deze omgeving?
Het enige wat tot nu toe vast staat zijn de geboekte tickets >>> en de bruiloft :kus:, verder staat alles nog open. Uiteraard hebben we ons al wel een beetje ingelezen in de lonely planet en op het i’net, maar wat adviezen van hier lijkt mij wel nuttig! :zon02:
via de Pacifische kant is m.i. het makkelijkst en heeft zeer veel te bieden.
Mexico City zou je een paar dagen kunnen inplannen. Lekker op rust komen en genieten van de prachtige high-lights als de zocalo en omgeving, het prachtige antropologische museum en het mooie park, bootje varen op de waterwegen van Xochimilco en een bezoek aan de piramydes en tempels van Teotihuacan.
Je zou er verder voor kunnen kiezen om via Zitacuaro, waar je buiten de stad het mooie natuurgebied Presa de El Bosque kunt beyoeken, naar Patzcuaro en Uruapan te reizen. Ligt niet op ieders route, maar is zeker een aanrader. Vooral Uruapan en omgeving heeft veel te bieden.
Je kunt dan bijvoorbeeld verder naar het strand van Zihuatenejo, waar je fijn kunt relaxen en een typische strandvakantie kunt houden.
Vanuit Zihuatenejo kun je via Taxco, wat een prachtig zilverstadje met een heerlijke sfeer, uiteindelijk naar Cuernavaca reizen. Taxco Cuernavaca zijn maar een paar uurtjes met de bus en makkelijk te doen.
De hele route is goed met het openbaar vervoer te doen en biedt een fijne afwisseling tussen cultuur, natuur, archeologie en strand.
Ga eventueel op goegel pictures en geef de plaatsnamen in. Zo krijg je een beter idee van wat ik boven beschrijf :dag:
Dank je wel! We hadden inderdaad al wel 't één en ander gegoogeld, maar meer aan de andere kant van Mexico City. Goed om deze route eens goed te bekijken. Ik kom er vast nog wel op terug, maar voor nu alvast enorm bedankt!
De andere kant van Mexico Stad heeft ook hele mooie dingen, met name de staat San Luis Potosi en Tajin in Veracruz zijn zeker aanraders en vind ze persoonlijk zelfs nog mooier dan de staat Michoacan, al is die staat ook al prachtig. Maar het is qua openbaar vervoer een stuk lastiger voor elkaar te krijgen om door SLP te rijden om bij de mooie punten te komen. Eigen vervoer is eigenlijk aan te raden voor dat gedeelte. Dus het westen zou ik net als Robert eigenlijk ook aanraden als je voor openbaar vervoer kiest.
Qua strand is de westkust ook mooier dan de kust bij Veracruz. Zihuatanejo is hierbij in dat gedeelte ook mijn favoriet. Ixtapa wat er naast ligt minder.
Gehele kust van de staat van Michoacan (muv Lazaro Cardenas en directe omgeving daarvan) is ook prachtig als je wat meer van echte rust houdt.
De stad Guadalajara zou je mischien nog kunnen bij pakken, maar dat is maar net hoe lang je aan het strand wil blijven, anders heb je aan Mexico Stad en Michoacan en de andere punten die Robert opnoemt genoeg.
Michoacan nog wat verder uitgebreid:
Uruapan en omgeving: waterval Tzararacua (net buiten de stad), Parque Nacional (ligt in de stad), Vulkaan Paricutin
Patzcuaro met het eilandje Janitzio, Tzintzuntzan met enkele ruines, Zamora met Parque Nacional Camecuaro (raadzaam doordeweeks te bezoeken ivm drukte in weekend) en geiser de ixtlan. Dat zijn de meest interessante punten voor in juni in Michoacan.
Wat nog verder interessant kan zijn ten westen van Mexico is Guadalajara, Tlaquepaque, Tequila, Guanajuato, San Miguel, maar dat moet je maar bekijken of je daar tijd voor gaat hebben.
Dank ook voor jouw tips Ed (ervan uitgaande dat dat je echte naam is ;)).
We hebben, mede dankzij jullie adviezen, besloten een rondje ten westen van Mexico city te maken. De precieze steden en plekken gaan we nu nog niet bepalen, we willen die 2 weken ook wel een beetje relaxed reizen en flexibel zijn in wat we wel/niet doen. Betekent ook dat we niet nu al hostels/hotel willen reserveren.
Nu vroeg ik me wel af, is dat in die periode (eind juni/begin juli) wel mogelijk om pas op de dag zelf een hotel/hostel te boeken? Verschilt dat misschien nog per stad?
Dan een praktische vraag… de eerste dagen brengen wij door in Mexico City. Hebben jullie een aanbeveling voor een hotel/hostel daar vanuit waar we prima dagtripjes kunnen doen en genoeg mee kunnen krijgen van de stad. Ook wat betreft veiligheid wel handig om daar een idee van te hebben :).
Mochten jullie qua slaapadressen nog andere tips hebben in deze omgeving, dan houd ik me uiteraard ook aanbevolen ;).