Hallo allemaal!
Vorige week heb ik tickets gekocht voor Mexico City wat betekent dat ik mij kan verheugen op een mexicaanse Juli. Nu heb ik al een LP gekocht en ben daarin aan het lezen, maar het is altijd lastig in te schatten wat qua tijd in die 4 weken relaxed haalbaar is.
Wij zijn op zoek naar een combinatie van de volgende ingredienten:
- Maya templels (laten we zeggen de twee mooisten :-))
- Kopervallei of een dergelijk indrukwekkend (en rustig) natuurgebied
- Strand, en wel het liefst hutjes aan zee, in ieder geval geen grote hotelcomplexen en hordes mensen
- Een grote stad waar je degelijk kunt shoppen, maar ik denk dat we met MC dan alwel goed zitten…
Het lastige aan dit wens lijstje zijn de afstanden tussen de tempels in Z en Z/O en die vallei die best wel een stuk naar boven ligt. Qua strand weet ik niet of zoiets in Mexico bestaat. Ik ben Azie gewend, tips op soortgelijke hutjes-aan-het-strand zijn meer dan welkom! Wat betreft die tempels zou ik mij kunnen voorstellen dat het leuk is 1 “klassiek mooie” te zien, wat dan ook meteeen een reuze toeristen trekpleister is, en 1 met meer individuele charme. -> De titel zegt inderdaad wenslijstje 
Denken jullie dat dit haalbare kaart is in die 4 weken, of zet ik te hoog in? Een vlucht tussendoor is qua kosten geen probleem, weet alleen niet of deze zo last-minute in Juli nog voor het oprapen liggen…
Groetjes,
Jan Willem
Hoi Jan Willem,
zoals je het zelf al aangeeft is het een lastige voor vier weken, maar als je je in het noorden zou willen beperken met alleen de Copper Canyon, dan moet het te m.i. doen zijn. Ik heb deze delen apart van mekaar bezocht, om er rustig mijn tijd te nemen, want het zijn toch echt enorme gebieden. Mexico is 50x Nederland!
Vanuit en naar Chihuahua stad vliegen is niet zo’n probleem, maar aan de andere zijde van de canyon is niet direct een vliegveld te vinden, van waaruit je naar het Maya gebied kunt vliegen. Misschien is op en neer door de canyon een optie en dan eventueel op de heenweg in andere plaatsen stoppen dan op de terugweg?
Hier een lijst met de vliegmaatschappijen van, naar en in Mexico.
Rondom Mexico City is ook veel te zien, dus ik weet niet of je er langer zou willen blijven. Ik weet alleen niet wat je met shoppen bedoeld? Een shopping mall o.i.d?
Je Maya tempels en strand zijn makkelijk te combineren. Hutjes als in Thailand kun je o.a. vinden bij Tulum. Ik neem aan dat jullie er ook wat vertier willen hebben. Iets rustiger is Holbox of Mahahual, maar dat kost je misschien een extra dag (bij beiden) van je totaal voor heen en terug. Qua prijs is het geen vergelijk met Thailand, dus die spotgoedkope hutjes zijn wat meer aan de prijs… Hier een link naar een paar camping/bungalow plekken in Yucatan.
In Yucatan kan je vrijwel vanuit elke toeristische plaats dagtrips naar Maya tempels doen. Mocht je een minder bezochte tempel willen zien, dan is Edzna (bij Campeche) of Calakmul (bij Xpujil) wel een aanrader.
Mocht je meer vragen hebben, dan stel ze gerust 
Hallo Jan_Willem,
Je hebt het over twee maya tempels mag het ook een mexica (vandaar de naam Mexico) tempel zijn bv Teotihuacan (city of the gods) het ligt net buiten mexico stad en is een van de grootste van mexico, je kan het makkelijk in een dagtrip doen.
Als je naar copercanon gaat zit je vlak bij baja california zeker aan te raden de stranden daar, je kan het mooi in twee delen splitsen twee weken in het noorden en twee in yucatan.
En shopen in D.F. geen probleem mals genoeg en als je souvenirs wilt heb je de “la ciudadela” een grote souvenir markt in het centrum.
Veel Plezier,
Bastiaan
Super mannen! Dat zijn erg goede tips 
Ik twijfel nog wel een beetje tussen op-en-neer door de canyon, de voorgeslagen combo met Baja California of het betere bus-werk naar Los Mochis (via San Blas?) en dan vliegen vanuit Chihuahua richting Yucatan.
Iemand toevalllig ervaring met bussen naar Los Mochis vanuit Mexico City? In de LP staan de reistijden (afhankelijk van tussenstop twee maal 12 uur), maar het zou mij interesseren of de route zelf de mooite waard is… Wat voor tussenstop zouden jullie inplannen? Mazatlan,Durango, Zacatecas, Tepic, San Blas of …
Wat betreft de combo met Baja California, zijn er daar ook hutjes aan het strand of zijn dit meer hotelcomplexen? Mocht iemand kleinschalige bounty-strandjes weten…
Teotihuacan is trouwens een erg goede tip, deze gaan we zeker in het program opnemen! En nee, ik neem het niet zo nauw als het aankomt op tempels kijken 
Dankje!
Jan Willem
Hoi Jan Willem.
mocht je met de bus vanuit Mexico City naar Los Mochis willen gaan, dan kan ik je een stop in Guadalajara (spreekt voor zich) en Mazatlan aanraden. Je busreizen zijn dan niet te lang en je hebt een mooie route en fijne bestemmingen. Ik meen me te herinneren dat ik er 6 uur over heb gedaan van Los Mochis naar Mazatlan, maar het is een mooie route. In Mazatlan (niet de strip ten noorden van de plaats) kan ik je Hotel La Siesta aanraden. Niet te duur, aan het oude koloniale centrum en vlakbij Isla de la Piedra, waar een aantal strandtentjes in palapas stijl zijn. Kun je lekker verse vis eten 
Mocht je voor Baja California gaan, dan is La Paz m.i. geschikter voor je dan Cabo san Lucas, want da’s een beetje een Cancun. La Paz heeft wel e.e.a. aan budget ho(s)telletjes. Strandhutjes weet ik daar niet, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Ik weet alleen niet meer of het veer goed aansluit met de trein, maar dat ligt natuurlijk ook aan je reisrichting.
Teotihuacan is i.d.d. een goede tip, het is zeer indrukwekkend. Ga in Mexico City, mocht je tijd en interesse hebben, naar het antropologisch museum. Het is prachtig en is een geweldige verzameling aan pre-colombiaanse stuken van Mexico. Mocht je niet in Yucatan komen, heb je er toch e.e.a. van mee gekregen.
Mocht je in het noorden blijven of toch naar Yucatan gaan, dan vraag maar, we hebben hier nog wel wat tips 
Hola Jan Willem!
Ik wens je heel veel plezier op je reis door Mexico. Je zult er van genieten!
Ik wil je 1 tip geven: Plan het niet te vol en geef ruimte aan spontane richtingsveranderingen. Je zult Mexicanen en toetisten op je reis tegenkomen met unieke tips die je misschien niet wilt missen. Als je niet alles vastlegt van te voren heb je ruimte voor totaal onverwachte nieuwe indrukken.
Mexico is een enorm land en je kunt in 4 weken heel veel kilometers afleggen als je wilt. Je kunt ook 2 keer of meerdere keren komen en een kleiner gebied kiezen om te bereizen.
Mucha suerte!
Hoi Roberts,
Allereerst bedankt voor je reacties, super man! Als jij zegt dat Guadalajara “voor zich spreekt” wat bedoel je daar dan precies mee? Ik heb de LP der nog eens op nageslagen maar eerlijk gezegd heb ik daar niet iets spectaculairs kunnen vinden. Of je bedoel je dat het simpelweg op de route ligt?
Heb jij, of andere Mexico-gangers toevallig ervaring met San Blas? Ik heb gelezen dat daar puike mangrovenwouden zijn. Is dit de mooite waard?
Antropologisch museum in Mexico City staat nu trouwens ook op m’n wenslijst, nu zijn die vier weken zekers te weinig… dankjewel 
Groeten,
Jan Willem
Hoi Jan Willem,
Guadalajara is een mooie aangename stad en heeft o.a. veel mooie gebouwen. Soms is minder spectaculair in een boekje juist heel verrassend in het echt
Het ligt ook op de voorgestelde route, maar je zou ook de route anders kunnen leggen.
San Blas ben ik zelf niet geweest. Ik weet van mijn broer dat het er mooi is, maar dat de verhalen met de muggen i.i.g. waar zijn. Hij vond het toch redelijk vervelend.
Wat Karen ook al schrijft, plan het niet te strak en laat je verrassen. Prik een paar plaatsen als hoofdpunten en kijk onderweg deels waar je heen gaat en overnacht. Zo ben ik ooit toevallig in Hidalgo del Parral terecht gekomen, waarover ik het nu nog heb
Pak niet alleen aanraders uit de LP, want ik heb gemerkt dat plaatsjes met maar drie regels tekst in de gids soms erg leuk kunnen uitpakken. Mexico leeft enorm en kan de smaak van de auteur wel eens afwijken van jouw smaak. Cholula doet men bv ook vaak af als niet echt interessant, maar als je, zoals ik, er toevallig tijdens de jaarmarkt uitkomt, is het één groot feest.
Geniet ervan!