We weten dat 2 weken natuurlijk eigenlijk te kort is voor Mexico, maar helaas is het niet mogelijk om langer te gaan. We zijn ons nu aan het oriënteren op Mexico, vliegen naar en van Cancun, om daar een rondreis te maken. Nu begreep ik dat de reistijden in Mexico vrij lang kunnen zijn, dus vroeg ik me af: wat is haalbaar om in 2 weken te zien van Mexico? Wat mogen we absoluut niet missen? En: is het makkelijker (en sneller) om met een huurauto rond te reizen, of is de bus net zo makkelijk en snel?
Onze interesses voor een vakantie in Mexico gaan uit naar: duiken, Maya tempel(s), cultuur en natuur. Je zal ons niet snel een hele dag op het strand vinden…
Wie heeft er goede en nuttige tips voor ons? Alles is welkom, aangezien we nog in de oriënterende fase zitten :).
Laat ik voorop stellen dat ik absoluut geen kenner ben en enkel wat van mijn ervaringen kan delen.
Ik heb vanuit Mexico-City tot Cancun alles met de bus gedaan. Goed te doen maar kost volgens mij meer tijd dan met een gehuurde auto. Daarmee kan je 's morgens na het ontbijt natuurlijk meteen mee weg. En je hebt een grotere vrijheid.
Over duiken kan ik niet veel zeggen maar het lijkt me dat er langs de hele toeristische kust (Tulum - Cancun) mogelijkheden zijn.
Maya tempels dan. Wellicht moet je er niet te veel bezoeken maar een keuze maken is dan moeilijk. De bekendste (Chichén Itzá) missen, zou niet moeten mogen. Die bij Palenque vond ik zeker de moeite waard. Bij Tulum ben ik niet geweest maar in combinatie met daar duiken is het een overweging waard.
Natuur:
Rio/Ria Lagartos (in combi met Ek-Balam gedaan) en de cenotes bij Valladolid.
Watervallen tussen Palenque en San Cristobal de las Casas zijn ook mooi om te zien.
De Canon del Sumidero (met 24 man in een bootje… maar toch prachtig).
Doorgaans liggen de Maya ruïnes ook in mooie nationale parken trouwens.
Maar neem op de koop toe dat alles behoorlijk toeristisch is. Met een eigen auto kan je meer van het pad af maar zul je je ook meer moeten verdiepen in water te zien is.
Qua cultuur vraag ik ik me af of je dat in twee weken mee zal krijgen als je toch de toeristische route gaat(?) volgen.
't Zijn inkoppertjes van mijn kant omdat ik dus de bus heb genomen. Huur je een auto dan heb je meer mogelijkheden om uit te wijken en echtere dorpjes te bezoeken en zo meer van de mensen te weten te komen.