Allen
Mijn vriendin en ik zoeken einde mei- begin juni voor 3 weken naar Mexico te reizen. We hebben enkel onze vluchten heen en terug geboekt van en naar Cancun. Bedoeling is dat we nu onze reis daar inplannen ivm regio’s die we willen bezoek en binnenlandse transfers. Omdat we Mexico helemaal nog niet kennen dachten we via hier misschien aan verdere tips of bevestiging te komen. Indien jullie tips hebben, laat maar komen! Hier ons voorstel tot nog toe (totaal 22d):
• D1:Aankomst cancun (za 23/05 14u45) -> bus playa del carmen.
• D2: playa del carmen -> NACHTBUS merida.
• D2,3,4: Merida (celestun, Uxmal + cenote, vrije dag) ->NACHTbus guatemala.
• D 5,6,7,8: Guatemala, buurt van PANAJACHEL.
• D9: -> Bus San Cristobal
• D10,11: San Cristobal
• D12: -> Bus san cristobal - tuxtla
• D12,13: Tuxtla
• D14: -> VLUCHT tuxtla-cancun, bus cancun-tulum.
• D15-22: TULUM.
Dit kort hoe wij dit dachten te doen met om zoveel mogelijk te zien en zo weinig mogelijk tijd te verliezen. Wat denken jullie van dit programma en de transfers?
• Zijn de busritten ’s nachts makkelijk mogelijk?
• Kan er van tuxtla op TULUM gevlogen worden of raden jullie hiervoor iets anders aan? De busrit van guatemala naar TULUM zien we niet zitten.
• Is Guatemalade moeite? Aangeraden Belize ook bij te nemen?
Alvast bedankt voor jullie interesse!
Groeten , Joyce en fre
ik woon al een paar jaar in mexico dus telkens als ik zo’n reisschema zie, denk ik: typisch Nederlands 
Niet negatief bedoeld, maar Nederlands maken zich altijd drukker om het ‘zoveel mogelijk zien’ dan het echt genieten.
Maar goed, mbt je reisschema… nachtbussen zijn op zich wel te doen maar echt goed slaap je natuurlijk niet. Als gevolg ben je de dag erop niet echt fit, maar dat is ieder voor zich.
Houd er wel rekening mee dat de bussen in Mexico vaak de airco volop laten blazen. Het kan soms erg koud zijn in de bus, dus een trui/jas of dekentje kan zeker van pas komen.
Van Tuxtla op Tulum vliegen is (zover ik weet) niet mogelijk. Wel kun je van Tuxtla naar Cancun, volgens mij met VivaAerobus.
Let op: VivaAerobus is een Mexicaanse maatschappij, volgens het RyanAir idee. Goedkope tickets maar voor alle extraatjes (zoals bagage) moet je bijbetalen.
Is er een bepaalde reden dat je meerdere dagen in Tuxtla blijft? Niet echt veel te zien of te doen daar.
Guatemala is zeker de moeite waard, vooral qua natuur (mooie bergen, vulkanen, meren).
Dag Ferdy
Bedankt voor je reactie!
Inderdaad. Ik begrijp wat je bedoelt. we hebben al geprobeer een deel te schrappen en zoveel mogelijk verplaatsingen snachts te doen zodat we niet half de reis op de bus zitten en toch kunnen genieten.
Denk je dat dit toch teveel is??
Wat raad je dan zelf aan? onze bedoeling is gewoon toch een goeie indruk te krijgen van mexico en de cultuur opgesnoven te hebben. Denk je dat dit bvb ook mogelijk is om dit (ENKEL) vanuit TULUM te doen?
We zijn nog aan het plannen dus alles is nog mogelijk. eventueel beter alternatief meteen vliegen op tuxtla en dan afkomen richting tulum via guatemala en Belize??
groeten
frederic
Hoi Fred,
m.i. is het ook een te vol programma en ben je meer op kwantiteit dan naar kwaliteit op zoek. Drie weken heb je hard nodig om het Mexicaanse deel van de Maya route te doen, laat staan dat je nog afstekers naar de buurlanden maakt. Let wel, door Guatemala in het verhaal mee te nemen haal je veel reistijd van je drie weken af. Ik zie ook geen Palenque in je route staan, wat een gemiste kans zou zijn. Je komt er zo wat aan voorbij.
Verder lijkt me Cancun - PdC - Merida een vreemde volgorde, als je sowieso ergens Tulum - Cancun hebt staan. Ik leg altijd een lus en pik een aantal plekken om te slapen (bv Merida, Campeche, Palenque) en ga van daaruit naar de plekken die ik wil zien en in die omgeving liggen. Heb ik een dag geen zin, ook goed, want ik ben toch al in een leuke plaats 
Ik heb wel eens een nachtbus gebruikt, maar alleen omdat het niet anders kon. Je komt er vaak gebroken uit, hoe luxe ze soms ook zijn. Verder mis je veel “uitzicht” van dat deel van de route, wat m.i. ook zonde van de mooie wisselende landschappen is.
Dag Roberts
Bedankt voor je reactie!
Ik dacht persoonlijk dat dit programma wel ok was voor 3 weken. Maar je bent al de 2e die dit ons weet te zeggen dus moeten we dit misschien eens herbekijken.
Het is niet zo dat we alles gezien willen hebben maar concreet komt het op volgende neer:
We willen een goede indruk hebben van Mexico (cultuur, volk, land op zich, …). Daarnaast zouden we graag een actiever gedeelte in de natuur hebben zonder “uitgemolken” en over toeristische uitstappen te doen. Hiervoor zouden we naar guatemala willen gaan. Tenslotte willen we uitgebreid van een strandvakantie willen genieten waarbij we voor TULUM zouden kiezen (blijkbaar mooiste).
Is mexico/yucatan sterk verschillend per regio of zie je zowat overal hetzelfde en is het niet echt nodig om de hele tour te maken?
Zou men alternatief voorstel beter te doen zijn? Meteen vliegen op tuxtla en afkomen naar TULUM via Guatemala en Belize? Zijn de grensoversteken daarbij goed te doen?
Kun je in de buurt van TULUM ook mooie natuur bezoeken/“jungle” ??
Bedankt
groeten
frederic
Hi Frederic,
de laatste keer dat ik dat deel van Mexico hebn gedaan was de route:
- Cancun (1 nacht na aankomst)
- Merida (o.a. van daaruit naar Chichen Itza en Uxmal)
- Campeche (stad en de tempels van Edzna)
- Palenque (vlakbij het archeologisch park op een camping een cabana gehuurd)
- Chetumal (ter overbrugging van Palenque naar Mahahual)
- Mahahual (aantal dagen strand en snorkelen op het rif)
- Isla Mujeres (enkele dagen relaxen)
- Cancun (1 nacht voor vertrek)
Dit is goed te doen in drie weken en ook best relax. In Merida waren we 5 dagen, om er ook het paasweekend te verbrengen met vrienden. Vanuit alle plaatsen hebben wij dagtrips gemaakt en meestal alleen 's avonds in de plaats door gebracht.
Mujeres en Mahahual zou ik de volgende keer niet na mekaar doen, want wij zijn niet zo’n strandmensen. Beide plaatsen zijn wel zeker de moeite waard voor een kort bezoek. Playa del Carmen ken ik al sinds de negentiger jaren en ik schrok in 2009 van de drukte tijdens een overstap met de bus. Als je in de achterlanden van Mexico hebt gereisd kan het wel eens te toestisch zijn in het m.i. massale Playa. Mahahual en Tulum zijn zeer laid back en Mujeres vonden wij ook verrassend relaxed. Het is maar iets om over na te denken 
Vlakbij Tulum kun je makkelijk naar Coba, wat in een mooie jungle achtige setting ligt, maar waar het wel druk is geworden. Edzna bij Campeche hadden wij bijvoorbeeld bijna het gehele bezoek voor ons alleen. Bij Palenque heb je echte jungle en ook wandelen in de omgeving van het archeologische park kan ik je aanraden. Als je de stad Campeche kunt meepikken qua tijd, doen, want dat is echt een juweel!
Succes!