rondreis mexico

hallo

Volgende week zondag ga ik naar mexico en ik heb nog wat laatste vraagjes.

Wij vliegen heen en weer op cancun maar hebben na aankomst een binnenlandse vlucht naar city. Vanaf daar is de route guanajuato, guadalajara, morelia, (city alleen voor de bus), oaxaca, san cristobal, daar in de buurt willen we twee dagen jungle doen en wat paardrijden/hiken), palenque, campeche, merida, valladolid, waarschijnlijk tulum, airport cancun.

We hebben een redelijk krap tijdschema maar zijn wel gewend om te reizen en vinden het niet erg om kapot te zijn na de vakantie. Toeristisch gedoe en boulevards zijn niet aan ons besteed, daarom cancun verder niet opgenomen in het plan. Sowieso doen we tot campeche met de bus misschien het laatste stukje ivm met archeologische sites met huurauto omdat je dan wat meer vrijheid hebt.

Algemeen ziet iemand opstakels in deze reis?

Specifiek:

• kan ik uitgaan van bustijden zoals op internet te vinden zijn of gaan ze soms drie uur later?
  • iemand ervaring met een van de overnachtingsmogelijkheden in de jungle rond yaxchillan?
  • zijn de archeologische dingen in tulum nog de moeite waard als je al al die andere dingen in yucatan gedaan hebt, of zijn die meer leuk voor strandtoeristen die nog wat willen zien?
  • die laatste twee dagen zouden we wel een cabana willen aan het strand, hoeft niet luxe te zijn, moet niet duur zijn en dat je 's ochtends je uitrekt met je voeten in het zand. op een plek waar je beetje kan duiken, hier hebben we dus tulum staan, maar dit mag ook iets anders worden.
  • auto huren in yucatan goed idee?

Als iemand over bovenstaande dingen een idee heeft, graag.

Een paar tips mbt je reisschema:

Ik zou Guadalajara overslaan, niet echt een stad welke de moeite waard is om te bezoeken.
Met de tijd die je hiermee ‘terugwint’ kun je andere leuke plaatsjes inplannen zoals Taxco of San Miguel de Allende.

Blijven jullie trouwens wel een paar dagen in Mexico City of is het alleen een tussenstop? Zeker een aanrader, en voor veel mensen een van de hoogtepunten van de reis (met leuke wijken als la Condesa, Coyoacan, rondom Reforma en het centro historico).

De bustijden zijn redelijk betrouwbaar en de bussen vertrekken vrijwel nooit meer dan 10 minuten te laat. Wat wel kan gebeuren is dat de tijden zijn gewijzigd en dat dit nog niet is geüpdate op internet.

De archeologische piramides in Tulum zijn zeker de moeite waard maar ik zou niet teveel van de piramides in je reisschema opnemen. Feit is dat je na enkele verschillende piramides in korte tijd te hebben gezien je het wel een beetje hebt gehad met de piramides. Ik zou het bij maximaal 3 verschillende sites houden, meer is iets te veel van het goede.

Dank je wel voor je reactie.

We hebben twee volle dagen voor city staan en nog een dag Teotihuacán, Guadalajara is misschien een beetje uit persoonlijke voorkeur omdat mijn moeder uit de spaanse Guadalajara komt en we hebben daar wel een uitstapje naar het dorpje Tequila gepland, maar ik zal het nog eens nalezen misschien moet het eruit ja.

En als jij het hebt over drie piramide plaatsen welke zou je dan kiezen? Want aan archeologische dingen hebben we best veel staan. Teotihuacan, monte alban, palenque, uxmal, kabah, chichen itza natuurlijk, misschien coba op de route.

Hi Arienette,

Teotihuacan, Monte Alban en Palenque zou ik zeker niet overslaan, want daarmee heb je al van drie verschillende bevolkingsgroepen (onbekend, Zapoteeks en Maya) een oude stad gezien. Zijn ook zeer verschillend qua ligging. Mocht je een auto huren in Yucatan, wat overdag best goed te doen is (let alleen op voor de behoorlijke drempels/topes), zou je Chichen Itza en Uxmal op dezelfde dag kunnen bezoeken. Tulum stelt na het zien van de genoemde sites archeologisch niet meer zoveel voor, maar de ligging is wel prachtig.

Taxco kan ik je ook aanraden. Ik vind dat toch wel een van de leukere plaatsen die ik tot nu toe in Mexico heb bezocht.

In Mexico City kan ik je het Antropologisch museum nog aanraden, wat een prachtige collectie heeft en mooi is opgezet. Het ligt aan de rand van het grote Chapultepec park. Verder is Xochimilco ook een leuke bestemming, met een van de kleurrijke bootjes over de oude waterwegen van de Aztecen. Misschien 's morgens museum en erna relaxen op een bootje :wink:

Bustijden worden, zoals Verdwaald ook al aangaf, zeer strikt aangehouden. Bussen zijn in Mexico ook zeer comfortabel en luxe. Pueble Oaxaca is bijvoorbeeld een prachtige route, maar ook van DF naar Taxco is mooi.

De hotelletjes en guesthouses aan het strand van Tulum zijn vaak niet goedkoop, wat iets is om rekening mee te houden. Als einbestemming voor twee dagen strand kan ik je Isla Mujeres aanraden, wat 30 tot 45 minuten met het veer van Cancun af ligt. Mooi strand, alles kleinschalig en betrekkelijk rustig. Meeste toeristen komen overdag vanuit Cancun, maar zijn 's avonds weer naar huis. Er ligt een onderwater natuurpark, Garrafon, waar je mooi kunt snorkelen en duiken.

Ik kon op isla mujeres alleen echte hotels vinden, en zo’n hutje aan het strand spreekt mij persoonlijk wel wat meer aan dan zo’n echt toeristen hotel. weet jij die toevallig wel?

Hutje op het strand op Mujeres weet ik zo niet, maar kleine hostals of guesthouses zijn er wel te vinden.

Ik heb wel eens een mooie bungalow op het strand gehad in Mahahual, bij Maya Luna http://www.hotelmayaluna.com/ maar net als in Tulum niet heel goedkoop. Trouwens ook een erg leuk plaatsje, waar het niet overlopen is van toerisme.

voor de betere busdiensten zie de site van ETN. goed, veilig en betrouwbaar. http://www.etn.com.mx/