(Rond)reis beginnen Mexicostad, klein stukje Guatemala en Belize en Yucatan

Hallo allemaal,

Ik heb geprobeerd een goede route in elkaar te zetten voor onze eerste reis naar Mexico.

In februari volgend jaar ga ik 3 maand naar Colima, om daarna samen met mijn vriend nog een maand rond te reizen. We hebben besloten elkaar te treffen in Mexico-stad, (kan mijn vriend rechtstreeks vliegen, en ik kan er in 10 uur met de bus naartoe) daar dan nog 2 dagen blijven en dan willen we met een binnenlandse vlucht naar Tuxtla. Vanuit daar heb ik een route in elkaar gezet en ik hoop dat jullie jullie mening hierover willen geven?

Komt ie:
2 mei. aankomst Mexico-stad
3 + 4 mei. Mexico stad.
5 mei. Binnenlandse vlucht van Mexico-stad naar Tuxtla, vanuit daar (via de Cañon del Sumidero redden we denk ik niet?) naar San Cristobal de las Casas.
6+7 mei. San Cristobal. San Juan Chamula!
8 mei: San Cristobal – Palenque.
9 mei: Palenque
10 mei: Palenque – Flores / Tikal (Guatemala)
11 mei: Tikal
12 mei: Flores – San Ignacio (Belize)
13 mei: San Ignacio
14 mei: San Ignacio – Caye Caulker
15, 16 mei: Caye Caulker
17 mei: Caye Caulker - Chetumal / Bacalar
18 mei: Bacalar - Merida
19,20 mei: Merida
21 mei: Merida – San Felipe en in de middag boottocht rio lagartos?
22 mei: San Felipe – Chiquila - Isla Holbox
23, 24 mei: Isla Holbox
25 mei: Isla Holbox – Chiquila – Valladolid
26 mei: Valladolid
27 mei: Valladolid – Tulum
28 mei: Tulum (Sian Ka’an)
29 mei: Tulum – Akumal
30 mei: Akumal – Playa Del Carmen
31 mei, 1 juni: Playa Del Carmen
2 juni: Playa Del Carmen – Cancun – Amsterdam

Is deze route te doen zo? De data zijn even om te kijken of ik zo uit kwam met deze route in de tijd die we hebben. We leggen (behalve het eerste hotel in Mexico-City) niks vast, dus als we willen kunnen we ergens een dag langer blijven (gaat dan van Playa del Carmen af) of eerder weg gaan.

Dan nog even wat bijbehorende vragen.
Hoe komen we van Palenque naar Flores? Ik heb hier al op gegoogled, maar het wordt me niet helemaal duidelijk.

We willen een boottocht naar Rio Lagartos, maar is dit mogelijk in mei?

Kunnen we wat betreft het deel van Chetumal naar Playa del Carmen beter een auto huren, of gewoon openbaar vervoer blijven doen? Is dit overal op de route te doen?

Ik hoop dat ik wat tips krijg, andere dan antwoorden op mijn vragen zijn natuurlijk ook welkom!

Naar mijn bescheiden mening neem je hier veel te veel hooi op je vork. Om zo een sneltreinvaart aan te houden moet volgens mij alles van vooraf geregeld zijn, dag per dag krijg je dat organizatorisch moeilijk rond en houd je nog weinig tijd over om iets te zien. Je mag niet vergeten dat de afstanden iets groter zijn dan in Belgie of Nederland. Als je maar 1 maand hebt dan zou ik kiezen voor Chiapas, Guatemala en misschien nog een stukje Belize, ofwel om via Chiapas en Palenque naar Yucatan te reizen. Je kan overal fotos nemen, maar enkel daar de sfeer opsnuiven.

Ow, dat was inderdaad niet de bedoeling. Ik adviseer anderen ook altijd dat minder toch echt meer is… Misschien heb ik inderdaad de afstanden verkeerd ingeschat dan. Wat uit mijn route zou jij precies weg laten? Een groot deel van Yucatan dus?

Wat ook veel tijd in gaat nemen is de route van Palenque naar Flores. Het is een groot oerwoud wat er tussen zit en geen normale grensovergangen op enkele hele kleine na die je per bootje, of met eigen vervoer moet oversteken. De normale route naar Flores is of via Belize of een stuk meer via het zuidwesten. Dat zijn de meest gangbare wegen.
Met de afstanden, het lijkt op kaart weinig, maar een afstand van nog geen 100km kan zo 3 uur duren, met name rond Palenque, San Cristobal kan dit het geval zijn. Meer richting Yucatan gaat het over het algemeen wel een stuk sneller.

Veel hangt er vanaf wat je wilt zien. Persoonlijk ben ik bv niet zo gek op strand en zee, terwijl jullie dat waarschijnlijk toch nog interessant vinden. Anderzijds zijn mijn ervaringen met Mexico over vele jaren gespreid, tussen 1987 en 2009. San Cristobal en Palenque dateren van 1987 terwijl ik in 2009 nog in Mérida geweest ben.
Als je de zaken organiseert terwijl je reist moet je er rekening mee houden dat je ook daarvoor tijd moet uittrekken. Soms gaat dit vlug, soms iets trager. Ook mag je de afstanden niet onderschatten, als ik mij goed herinner dan duurde het meer dan 6 uur om van San Cristobal in Palenque te raken (was toen nog 2de klasse bus, misschien nu beter?) en daaropvolgend 10 uur van Palenque naar Mérida (ook 2de klasse, alternatief was via Villahermosa). Aan de andere kant is het wegennet op vele plaatsen sterk verbeterd en gebruiken de 1ste klasse bussen overal de snelwegen waar beschikbaar.
Over Guatemala en Belize kan ik niet veel zeggen, want ik ben er nooit geweest.
Rio Lagartos ben ik geweest in 1990 en eerlijk gezegd het viel mij wel wat tegen. Aan de ene kant mooi wit strand en mooie zee, aan de andere kant betekende dorpje niet veel. Hoe dit geevolueerd is over de tijd heb ik geen idee van. Boottochjes, als er geen georganiseerde zijn, dan vind je altijd nog een visser die voor een prijsje alles laat zien, niet vergeten af te dingen.

Een mogelijke reis : vertrek zoals gepland, maar ga van Palenque naar Mérida. Wil je flamingos zien, dan kan dit ook in Celestun (ong 90km van Mérida). Nadeel is dat dit daar gebeurt in een officieel natuurpark, dat er toch al wat toerisme is, en daardoor duurder. Dit park ligt nog voor je in Celestún toekomt. Een alternatief om in het park te komen is via het strand. Lokale vissers hebben blijkbaar ook het recht boottochten te organiseren in het Park. Zij zijn echter meestal minder voorzichtig en benaderen de vogels meestal niet zo dicht.
Vanuit Mérida kan je verschillende ruines bezoeken, de belangrijkste zijn Uxmál en Chichén Itzá (dicht bij Valladolid). Ook Izamál met zijn kerk en klooster kan nog interessant zijn.
Roberts zal je waarschijnlijk aanraden een stop te maken in Campeche, in dit geval best vooraleer je in Mérida toekomt en hij heeft wel gelijk. De laatste 15 jaar is Campeche enorm veranderd. Aan de ene kant gemoderniseerd, aan de ander kant is het centrum prachtig gerestaureerd.
Verder zou ik zonder al te grote planning de zaken afwerken die je voorzien had. Persoonlijk zou ik San Felipe en Rio Lagartos weglaten en van Mérida, via Valladolid doortrekken naar Tulum. Nabij Tulum passeer je bijna langs Cobá, ook nog de moeite waard. Eens daar kan je evalueren welke richting je nog uit wil en hoeveel tijd je nog hebt. Een stapje naar het zuiden en eventueel Belize nog aandoen (dan wel Holbox laten vallen), of noordwaarts.

Je zult hier waarschijnlijk gemerkt hebben dat ik niet zoveel van strikte planning houd. Meestal maak ik een plan van de weg die ik ongeveer ga volgen, maar pas die planning aan aan de omstandigheden en de wensen van het moment. Het blijft nog altijd vakantie …

groetjes
Thierry

Hoi Ednet,

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad al gevonden dat de route van Palenque naar Flores een vrij ingewikkelde is. HOe dit nou precies allemaal werkt en hoe lang het ongeveer zal duren is mij nog niet helemaal bekend. Ik heb al een aantal reisgidsen van de bieb in huis liggen, dus dat moet ik nog eens even uitzoeken.

Thierrybelmex, ook jij weer bedankt voor je uitgebreide reactie! Tot nu toe heb ik mijn rondreizen altijd helemaal uitgestippeld van tevoren, we hebben ook alleen nog maar reizen met een huurauto gemaakt. Voor ons is dit dus helemaal nieuw!

Ik was eigelijk ook van plan om niks te plannen en maar gewoon te kijken waar ik terecht kwam. Maar een maand is niet lang, en daarbij moet ik toch al tickets gaan boeken en dus is het al bekend vanwaar ik terug vlieg. En als ik me enigzins in een land ga verdiepen dan is er altijd al zo veel wat ik wil zien, dat ik vanzelf weer ga plannen…

Hoe jij het nou beschrijft klinkt aan de ene kant wel goed, maar aan de andere kant als we dan naar het zuiden richting Belize gaan, moet ik dus wel weer in Cancun zien te komen voor de terugvlucht. Daarbij heb ik ook gehoord dat Guatemala en Belize echt wel de moeite waard is en qua natuur mooier dan Yucatan. Tikal lijkt me trouwens ook erg mooi.

Wij zijn normaal trouwens geen echte strandmensen, en hebben de laatste jaren dan ook geen strandvakanties meer gedaan. Maar omdat we 1. nu in een land zijn waar het kan en 2.mijn vriend en ik elkaar dan 3 maand niet hebben gezien, en het dus ook wel lekker is om even rustig aan te doen en tijd voor elkaar te hebben, hebben we besloten om wel wat strand in te bouwen.

Stel nou dat ik Rio Lagartos en Holbox (we komen dan immers ook al op Caye Caulker) laat zitten, is het rondje dan nog niet te doen?
Dat het zo’n 6 uur kost om van San Cristobal naar Palenque te komen is mij trouwens bekend. Ik weet echter niet of het een beetje te doen is om van Palenque naar Flores te gaan…

Zou je in Yucatan trouwens een huurauto adviseren of gewoon met de bus?

Persoonlijk vind ik een auto huren in Mexico vrij duur in vergelijking met bv de USA. Het openbaar vervoer is echter goed geregeld.Voor korte ritten en lokale verplaastingen echter niet altijd het meest comfortabel, maar eigenlijk hoort dat er een beetje bij.

Dat is waar. En je bent dan niet heel veel langer onderweg?