Tips voor 29 dagen rondreis?

Hai,

Ik ga met mijn vriend in mei 29 dagen naar Mexico!:zon02:!
We willen met de bus door Mexico (yucatan), Guatemala en Belize reizen, maar is dit eigenlijk wel te doen in deze korte tijd?

Idee nu is:
Aankomst cancun-playa del carmen-Chichen Itza-Merida-(evt. Uxmal)-Capmeche-Palenque-(evt. Bonampak en Yaxchilan)- San Cristobal-Panjachel-Antigua-Rio Dulcu-Flores(Tikal)-Caye Gaulker-Tulum-terug

Is dit te doen? Er zijn in mei een aantal feestdagen (hemelvaart en pinksteren), waar we denk ik wel rekening mee moeten houden ivm de bus en verblijf of is dat niet nodig?

En hebben jullie nog (andere) tips of ideeen om wel/niet heen te gaan? We willen graag veel zien, maar ook natuurlijk wel genieten en niet alleen maar in de bus zitten…

Ik hoor graag jullie ervaringen! :dag:

Met hemelvaart en pinksteren hoef je in Mexico niet (en ik denk Belize en Guatemala ook niet) rekening te houden. Dit kennen ze in tegenstelling tot wat je zou verwachten niet.

Dank je voor je reactie!
Ik zou dat inderdaad niet vewachten aangezien ze pasen zo groot vieren…
Goed om te weten dus, thanx!

Is het handig om op bepaalde plekken in Mexico van te voren al een hotel te boeken ivm drukte van toerisme o.i.d? En ik hoorde dat Guatemala wel misschien handig is om vantevoren te boeken, is dat zo? of kan dat ook wel ter plaatse?

En heb je misschien ook nog tips rondom onze planning van de reis? Is dit denk je te doen? We dachten ook aan nachtbussen voor grote afstanden…

Bedankt!

Mei is vrij rustig volgens mij, denk niet dat het nodig is om van te voren te boeken. Guatemala weet ik niet, ben ik nog niet geweest.

Je route is denk ik wel goed te doen in 29 dagen en zou wel alles bezoeken wat je eventueel wilt gaan bezoeken. Dat moet volgens mij wel prima lukken.
Zou denk ik wel zo snel mogelijk met de route beginnen zodatje tijdens de route kunt inschatten of je een dag ergens langer kunt blijven als je dat zou willen.
Tussen Palenque en San Cristobal heb je dan ook nog de watervallen Agua Azul en ook Misol Ha die je op weg naar San Cristobal zou kunnen bezoeken. Bij San Cristobal kun je ook naar Tuxtla Guetierez gaan waar je Cañon de Sumidero hebt.

Bedankt, goede tips!
We waren inderdaad ook wel al van plan om langs Agua Azul te gaan en lazen op dit forum al over Misol Ha etc. Gaan we denk ik zeker ook langs.
Super!

Groetjes

Wat leuk! Ik ga ook in dezelfde periode met mijn vriendin naar Mexico (23 april tot 7 juni). Ik zal eerst naar het noorden gaan en in mei dan via Mexico City naar het zuiden. Wij maken dan grotendeels dezelfde reis. Alleen gaan wij ook naar Calakmul (zie: http://www.columbusmagazine.nl/noord_en_midden-amerika/mexico/yucatan_overig/reisreporter/tip/11282/enorme_verborgen_maya-ruines.html). Dat lijkt mij ook erg mooi om te zien! Wellicht een betere optie dan chitzen itza welke mij minder interessant lijkt…

Btw heb je al een duikbrevet? Wij gaan ons duikbrevet halen in Belize en hopen dan the Blue Hole te bezoeken :slight_smile:

Veel plezier op vakantie!

Wat leuk en bednkt voor de tip!

Ik denk dat ik het bij snorkelen hou, maar wie weet!

Jullie ook een fijne reis!:zon02:

Oei. Wat ik om me heen hoor is dat the blue hole duiken zo’n $250 kost, en wel een bijzondere locatie, er zijn er niet veel van op de wereld, maar geen bijzondere duik is. Wel gevaarlijjk.En ik neem aan dat je er je advanced voor moet hebben omdat het diep is, dieper dan je met je open water brevet mag.
Mijn tip is; zoek dat even goed uit voor je gaat en voorkom teleurstellingen.

Het reef moet wel de moeite waard zijn.

Buen Viaje

Je hebt gelijk. Ik was daar al van op de hoogte. Het is inderdaad verstandig eerst je advanced te halen want dan kan je er pas echt van genieten. Wij willen eerst het padi open water brevet halen en dan is inderdaad niet verstandig naar the blue hole te gaan. Misschien dat als we er tijd en zin in hebben dat we nog advanced doen en dan the blue hole bezoeken. Anyways bedankt voor je attente tip!

wat is jullie budget geweest per dag voor twee personen inclusief het overnachten in een guesthouse?

Euhmm…
tja t is alweer even terug…
Ik weet iig dat het veel uitmaakte dat wij in het laagseizoen zijn gegaan (mei). Hierdoor werdern de prijzen soms met 50% verlaagd! We hebben het er hierdoor soms wel van genomen aangezien het bloedheet was en een hotel mét zwembad dus heel welkom was na een dag op een tempelcomplex! Ik geloof dat wij ongeveer voor gemiddeld €25 per nacht hebben geslapen, maar dit kon echt wel goedkoper. Dus het ligt er aan wat je wil… Wij hebben (excl. ticket) rond de €1000 p.p uittegegeven voor alles (autohuur, af en toe vrij luxe hotels, etc).
Nogmaals, dit kan vast veel goedkoper, maar het is natuurlijk wat je wil en wat je budget aankan.

Veel plezier iig! Het is wel één van mijn leukste reizen ooit geworden!
Tip is kitesurfen (of gewoon chillen) bij Tulum (wauw!!) en neem dan de bus (of auto) naar Akumal voor een dagje zwemmen met zeeschilpadden! Echt bijzonder! Hoeft niets te regelen ofzo, neem gewoon een duikbril mee ;-).

Hey
Wij hebben het als volgt gedaan:
DAG 1
Woe 29 juli
22.20 u landing Mexico City
DAG 2
Do 30 juli
Mexico City
DAG 3
Vr 31 juli
Mexico City
DAG 4
Za 1 aug
Mexico City
DAG 5
Zo 2 aug
Bus van Mexico City naar Puebla
DAG 6
Ma 3 aug
Puebla
DAG 7
Di 4 aug
Bus van Puebla naar Oaxaca
DAG 8
Woe 5 aug
Oaxaca
DAG 9
Do 6 aug
Oaxaca
DAG 10
Vr 7 aug
Bus van Oaxaca naar Puerto Escondido
DAG 11
Za 8 aug
Puerto Escondido
DAG 12
Zo 9 aug
Puerto Escondido
DAG 13
Ma 10 aug
Bus van Puerto Escondido naar Tehuantepec
DAG 14
Di 11aug
Bus van Tehuantepec naar Tuxtla Gutierrez
DAG 15
Woe 12 aug
Bus van Tuxtla Gutierrez naar San Cristobal
DAG 16
Do 13 aug
San Cristobal
DAG 17
Vr 14 aug
San Cristobal
DAG 18
Za 15 aug
Bus van San Cristobal naar Palenque
DAG 19
Zo 16 aug
Palenque
DAG 20
Ma 17 aug
Bus van Palenque naar Flores (Guatemala)
DAG 21
Di 18 aug
Flores
DAG 22
Woe 19 aug
Bus van Flores naar Belize City
Watertaxi van Belize City naar Cayo Caulker (eilandje)
DAG 23
Do 20 aug
Cayo Caulker
DAG 24
Vr 21 aug

Cayo Caulker
DAG 25
Za 22aug
Watertaxi van Cayo Caulker naar Belize City
Bus van Belize City naar Chetumal
DAG 26
Zo 23 aug
Bus van Chetumal naar Playa del Carmen

DAG 27
Ma 24 aug
Playa del Carmen
DAG 28
Di 25 aug
Playa del Carmen
DAG 29
Woe 26 aug
Playa del Carmen
DAG 30
Do 27 aug
Playa del Carmen
DAG 31
Vr 28 aug
Playa del Carmen
DAG 32
Za 29 aug

Zo 30 aug
7.05 vlucht Cancun-Mexico City
21.30 vlucht Mexico-City
Brussel

Je zou in jouw geval playa del carmen kunnen vervangen door bijv 2 dagen tulum.
Vanuit Chetumal kun je heel makkelijk naar playa, tulum of Cancun.
Daarnaast zijn tehuantepec en tuxtla alleen maar tussenstops geweest voor ons om de afstand te overbruggen.

Bonampak vonden wij niet zo spectaculair, zeker niet als je eerst Tikal hebt gezien, dit is zeker echt een aanrader!!!

Wij hebben de reis van te voren zelf uitgestippeld en via email bij een reisbureau in mexico alle hotels en buskaartjes geboekt. Zij hebben dat allemaal voor ons geregeld, super service, super hotels en echt niet duur!! Ze spreken nederlands. www.kaminotours.com
Buskaartjes zijn ook zelf goed te regelen. Je kunt ze kopen als je in een stad aankomt voor de dag dat je daar weer wilt vertrekken.

Succes! groetjes, Milou