In december willen we 3 weken rondtrekken via Playa del carmen - Chichen Itza - Merida - Campeche - Palengue - Agua Azul - San Cristobal - Panajachel - Chichi - Antigua - Flores - Tikal - Belize City - Caye Caukel - Playa del carmen om hier vervolgens een weekje luxe na te genieten en uit te rustren van onze rondreis. In totaal willen we dus 4 weken gaan.
In eerste instantie wilden we een georganiseerde rondreis boeken. Maar om wat meer vrijheid te hebben en hopelijk ook kosten te besparenn (?) denken we eraan deze reis op eigen houtje te gaan maken.
Is dit goed te doen door ter plekke vervoer (bus) en overnachting (hotels)
te regelen?
Scheelt het erg veel in kosten om het zelf ter plekke te regelen ipv hier
boeken bij een organisatie?
Indien ik zelf ga plannen welke reisgids is dan aan te raden? Lonely planet
Midden America of Footprint Belize, Guatemala, Southern Mexico, of zelfs
een andere gids?
Wat doe je met de bagage als je op doorreis een excursie wilt maken en dus
geen hotel hebt waar je alles achter kunt laten?
zijn er nog tips over wat we ook zeker moeten gaan bekijken op of in de
buurt van de genoemde route?
Wat is een reëel bedrag om rekening mee te houden voor deze reis?
Wat een vragen allemaal, maar er spookt nu ook zoveel door mijn hoofd. Vooral de afweging zelf regelen of georganiseerd boeken vind ik lastig.
In ieder geval alvast bedankt voor eventuele antwoorden en het meedenken!
ten eerste wil ik je er op wijzen dat jullie in een drukke periode / hoogseizoen gaan en rekening moeten houden dat veel ho(s)tels vol kunnen zijn bij jullie aankomst. Kijk liever op internet naar verblijfplaatsen op jullie route en mail vooraf om te checken of er plaats is, of reserveer alvast daar waar je zeker van bent.
Bussen in Mexico zijn gewoon perfect. Vooral het deel wat jullie bereizen, omdat ADO daar alle trajecten rijdt en een zeer goede maatschappij is. Kijk voor meer informatie m.b.t. trajecten, prijzen en tijden op hun site
Mijn ervaring met reisgidsen is wisselend, want m.i. is niet elke reisgids goed i.c.m. het te beschreven land. De Lonely Planet van Mexico is zeer goed en heb ik in vele delen van Mexico gebruikt. Kan goed zijn dat de LP voor Guatemala minder is, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb dat wel gehad met de LP van Panama, die was niet echt up to date.
Je bagage kun je bij sommige busstations in een locker doen, maar ik weet niet of er een grote backpack in past.
Ik zou je na de bezochte plekken een wat rustigere plaats dan PdC als afsluiter aanraden, maar dat is persoonlijk. Tulum is een stuk relaxter en echt laid back is het pas in Mahahual.
Qua kosten kan een vouchersysteem voordeliger uitpakken, maar m.i. alleen als je in het 3 sterren en hoger segment gaat. Hostels en kleinere hotels hebben vaak internetaanbiedingen of acties als 4 halen 3 betalen
Als tip kan ik je Edzna bij Campeche aanraden. Niet druk en makkelijk met een (gedeelde) taxi vanuit Campeche te regelen. Bij Palenque zou je bij Maya Bell kunnen overnachten. Deze camping/cabanasite ligt anderhalve kilometer voor het archeologische park in de jungle, heeft een prettige sfeer en heeft een goede keuken. Plaats zelf stelt n.l. niet veel voor.
Qua kosten is het niet makkelijk voor iemand anders te zeggen, maar wij hebben meen ik vorig jaar nog Cancun-Merida-Campeche-Palenque-Chetumal-Mahahual-Isla Mujeres-Cancun in drie weken zo’n 13-1400 euro uitgegeven per persoon in drie weken. Er waren hostels, cabanas en hotels bij. De duurste was een bungalow op het strand en de goedkoopste was volgens mij Hostal Haina in Cancun (350 peso voor twee personen + ontbijt).
Ik zou de laatste en eerste twee weken van het jaar voorzichtig zijn met reizen zonder reserveringen. Meestal een van de drukste periodes van het jaar.
Vouchersystem is wat bijvoorbeeld sommige reisorganisaties aanbieden als bouwstenen. Je geeft hun je route en hun boeken je o.a. de hotels alvast. Je dagen en overnachtingen staan dan vast. Je geeft bij de betreffende hotels de voucher af bij aankomst, waarvan je de betaling al in Nederland hebt gedaan. Kan in die tijd van het jaar wel eens een zekerheidje zijn i.v.m. de drukte
Nou, ik raad je eigenlijk aan om in die drukke weken vooraf te reserveren. Of je dat nu zelf via internet doet, of je doet het met vouchers/bouwstenen, dat maakt niet uit.
Als je toch in hostels gaat slapen, dan is zelf regelen meestal goedkoper
Hoi in Campeche zou je kunnen overnachten in Hotel Maria Isabel is een leuk en goedkoop hotel alleen geen ontbijt maar genoeg eet tentjes in de buurt en ligt in het centrum van Campeche. Kosten per kamer zo rond de 400 pesos geloof ik.(laat maar horen als je het wat vind regel ik de reservering als jullie dat willen) is van mijn familie. Deze hebben wij ook in Cancun (vlakbij het busstation) en ook twee in Escarcega dus als je daar doorheen komt denk dan aan mij.:slapen: Ook kan ik je een slaap plaats aanbieden in Playa del Carmen maar dat is een Motel en heeft alleen 1 kingsize bed maar voor de rest is alles aanwezig in de kamer (airco, kabel, douche, wc) deze kamer zal zo rond de 400 pesos per nacht zijn. Ik snap dan ook niet wat Roberts bedoeld om niet af te sluiten met Playa del Carmen, erg groot verschil is er niet meer met Tulum en qua vakantie stemming vind ik Playa gezelliger veel meer barretjes en eet tentjes als in Tulum maar ja zoals Roberts ook zegt is dit weer mijn persoonlijke (en zakelijke) mening.:zon02:
Tjah Patrick, dat dit waarschijnlijk 90% een zakelijke mening is is mij duidelijk. Persoonlijk is duidelijk, maar je moet toegeven dat PdC behoorlijk massaal is in vergelijking met bijvoorbeeld een Tulum.
Afgelopen jaar ben ik even in PdC geweest en ik schrok gewoon van de drukte. Ik kende het al vanaf 1998 en was er al een aantal jaren niet meer geweest. Daarom schreef ik dat ook uit persoonlijk oogpunt zo. Na zo’n reis in een massaal toeristisch oord komen kan enorm tegenvallen…
Nou is geen 90% zakelijke mening hoor het is maar net waar je van houd en daar verschillen onze meningen dus blijkbaar over.
Wat ik zeg ik hou meer van barretjes en ook de mogelijkheid hebben om naar een grotere discotheek te kunnen gaan (wat niet in Tulum mogelijk is) ook de winkelstraat op de 5th en dit is niet de enigste de 30 is ook heel leuk om een keer langs te gaan en zo zijn er meerdere dingen. Gelukkig houd niet iedereen van het zelfde anders zou het ook saai geweest zijn. :slywink:
Ik kan Roberts wel begrijpen. De eerste maal dat ik Pdc zag was in 1995, en pas in 2003 terug eens langsgeweest,ondertussen ook al een tijdje geleden. In 1995 was dit een klein stadje dat blijkbaar net gestart was met het massatoerisme, in 2003 was het al veel veranderd. Iets wat in 1995 aan de rand van stad lag, ligt er nu zowat middenin. Ik vond ook dat de sfeer van ongedwongen naar een massatoerismesfeer overgegaan was. Niettegenstaande dat kan je nog altijd een mexicaanse sfeer opsnuiven, als je uit de allerdrukste straten wegblijft.
Dankjewel voor alle tips weer. Hier gaan we mee aan de slag.
Smaken en meningen verschillen inderdaad (gelukkig).
Zo hou ik ook niet van die hele drukke, toeristische plaatsen. terwijl mijn rveind dat weer wel leuk vindt. We zullen dus waarschijnlijk voor een middenweg gaan.
ik ben 2 jaar geleden geweest op eigen houtje naar Mexico,samen met vriend. Ik heb ondervonden dat je niets op voorhand moet plannen, er is altijd keuze genoeg, als je niet te kritisch bent wat betreft kamers/luxe. Voor wat tips kan je gaan kijken naar http://leinenpascal.skynetblogs.be/
Dat zijn onze ervaringen en verschillende namen, plaatsen, hostels,…
Succes en geniet gewoon van Mexico!!! Is een geweldig land om te reizen, alles is super georganiseerd, ondanks alles net iets trager gaat dan hier in Europa. Inderdaad, de ADO bussen zijn top!! Komt zeker dik in orde!
Rondreizen in Mexico is écht goed te doen. Alles is goed met bussen te doen en de mensen zijn heel erg behulpzaam. Dit is overigens ook zo in Belize en Guatemala.
Je gaat inderdaad in de drukke periode en dan is het dus duurder. Reserveren is geen slecht idee maar ik vind dat dit je wel beperkt in je reis. Zelf houd ik ervan om spontaan langer te blijven als het op die plek te gek is en minder lang te blijven als je het minder bevalt. Maar als je vooraf reserveerd gaat dit feestje niet door.
Tip: als je een maya ruïne bezoekt raad ik je aan altijd een gids te nemen. Het kost je wel wat maar je doet er gouden informatie mee op en je leert echt iets van de geschiedenis. Zonder gids loop je meer als een kip zonder kop rond en mis je heel veel.