Welke Steden monumenten of dorpen?

Als men een Maandje door Mexico wil trekken en gebruik gaat maken van de bussen, welke steden,monumenten,dorpjes mag men zeker niet missen.Ik vertrek vanuit Cancun.Of kan iemand mij een traject aanbevelen dat hij/zij genomen heeft.

Gracias.

ik ben hetzelfde van plan half februari/ half maart. ben nog met verlof bezig dus nog niet zeker.
mijn plannen zijn na landen meteen calcun achter laten en naar chichen itza of valladolid voor een paar dagen dan naar merida (puuc route, natuurpark celestun, stad zelf) dan denk ik villahermosa (la vente park +museum)-> palenque ruines, ->oaxaca (mitla, stadstour) ->san cristobal de las casas grens over naar guatamala iedergeval Flores voor tikal en mogelijk panjachel en antigua ervoor belize mexico tulum calcun voor terug vlucht. heb met de bus voor mexico gezien dat het mogelijk is 3 afstanden zijn erg lang dus zou een nachtbus kunnen nemen (10-13 uur rijden) weet nog niet of ik alles zo zal doen ook omdat ik als vrouw alleen met OV wil.
ik ga o.a.voor maya ruines, archelogische museum, de steden zelf, natuur.
deze site heb ik gebruikt om busafstanden en prijs te berekenen.
https://www.ticketbus.com.mx/ticketbus/eng/index.jsp
hoop dat je er wat aan hebt.
veel reisplezier

Hoi Nidi,

Ik heb een bijna similaire traject gedaan buiten Guatemala en Belize omdat ik deze landen in een volgende trip heb ingepland.Villahermosa lag onderwater toen ik er nog was,maar het stond al sowieso niet op mijn planroute.
Dit was mijn route:Cancun,Playa,Tulum,Merida,Campeche,Palenque,San Cristobal,Oaxaca,Puebla en last but not least Mexico City+ alle excursies die men kon doen vanuit een stad en de belangerijkste musea’s.En wat een prachtige reis,ik wou dat ik langer kon blijven.

Wat de bussen betreft,het gemak waarmee de bussen zich van stad naar stad bewegen is echt geweldig,zelfs als je op het laatste moment aankomt vind je een plaatsje vrij.Met de nachtbus is er niks mis.Ik heb een nachtbus genomen van San Cristobal naar Oaxaca en heb redelijk goed geslapen in de bus,je moet gewoon de uren goed tellen, zodat je op een deftig uur aankomt in een de volgende stad.
Soms moet je goed kijken,omdat er bussen zijn van andere company’s die hetzelde traject voor een beter prijs aanbieden,waardoor je misschien alleen een uurtje extra moet rijden,maar het kan met gemak 100 pesos verschillen en het comfort is gelijk of bijna gelijk aan die van ADO.

Voor de rest ga ik je nog enkele tips geven:
-Er is een bus tussen Cancun en Playa del carmen om de tien minuten,supercomfortabel en supergoedkoop 38 pesos per traject.En de laatste vertrekt om 24:00 vanuit cancun naar playa,wat een flexibiliteit zeg.
-Mocht je naar het strand gaan in Cancun,vraag aan de buschauffeur om je af te zetten aan het strand ‘Mirador’ naast het Hilton hotel.

-Ik heb hier bijna niemand Campeche zien opnoemen,het is echt een mooi kleurvol en sereen stadje waar je met gemak een dag of twee kunt blijven.

-San Cristobal is prachtig,maar vergeet zeker je jas niet mee te nemen voor dit stadje,want s’avonds daalt de temperatuur zo hard dat je gaat bibberen zonder jas!
En Sumidero is een van de beste en relaxte excursies die men kan maken.

-In Oaxaca kun je wat socializen en local bands beluisteren in discotheek ‘The Elephant’ niet ver van de Zocalo.

-Als je in Mexico city niet te laat aankomt moet je zeker de metro voor enkele pesos nemen, een taxi kan je 60 tot80 pesos kosten.

Ik hoop dat ik je hiermede een beetje geholpen heb,en ik kan je zeggen van mijn standpunt dat Mexico een fascinerende land is, met mensen die je altijd zullen helpen al geven ze je soms wat klakkeloze informatie die je helemaal niet helpt hehehe,welkom to Mexico.

Mocht je nog vragen hebben zet ze hier neer en ik zal zo snel mogelijk antwoorden.

Groeten
U-Nes.

Dubbel post

mijn plannen zijn inmiddels wat veranderd.
ik vlieg 15 februari naar mexico city(antropologisch museum,drijvende markt). geboekt hostel moneda.
dan met de bus naar oaxaca (monte alban, mitla misschien hierve el agua)
hostal ponchon.
san cristobal de las casas (canyon sumidero,mogelijk indianendorpentour)
backpackers hostel.
palenque (ruins watervallen) probeer el panchan te boeken)
vanaf hier wil ik proberen een tour te boeken naar bonampak, yaxchilan en dan eindigen in flores (tikal) misschien jaguar inn of lacasadedondavid (tikal) of iets anders misschien beter in Flores. moet eerst nog uitvogelen wat so een tour kost vanaf palenque en denk via chemutal de grens over naar tulum als dit haalbaar is. of een andere plaats als basis
tulum (tulum ruins, ka’an reservaat misschien xel-ha of scaret, snorkelen)
valladolid (chichen itza, misschien el balaam ruines) denk aan hostel la candelaria.
merida (puuc route, celestun,) denk hostel nomades
campeche (edzna?, fort stadsmuren)
villahermosa (parque museo de la vente en museo reginal de antropologa, yum-ka ecologisch park) probleem hier is dat ik niet echt iets betaalbaars zie om te overnachten zal mistens 2 nachten nodig hebben denk ik zo.
puebla ( engelenstad) cholula (kerken en grote pyramide)
mexico city (teotihuacan, templo mayor etc) hostal moneda. 18 maart terug naar a,dam

voornamelijk kom ik er nog niet uit vanwege die tour die ik zoek vanaf palenque. ik heb ze wel gevonden maar zie geen prijs
ook van tulum -> valladolid -> merida kan ik geen vervoer vinden maar neem aan dat ik gewoon vaker overmoet stappen
en ik zoek nog wat betaalbare accommodaties. liefst een kamer alleen en niet meer dan 25 euro liefst een stuk minder.

bedankt voor de reacties
Diana

Ik zie dat je de 15e vertrekt, diana.

Ik kom de 15e terug dus kan je dan iets meer vertellen over Yucatan. Heb de Lonely Planet doorgelezen en wil de route Cancun, Merida, Campeche, Chetumal, Tulum, Isla Holbox in deze of omgekeerde volgorde gaan doen.
Is beetje afhankelijk of we carnaval in Merida of Chetumal gaan vieren…