kan ik een aantal jaren wonen in de Filippijnen zo ja aan welke voorwaarden moet ik voldoen en heb als inkomen een pensioen van de Federale Overheidsdienst en dien ik ook levenbewijzen op te sturen in verband hiermee
U kunt voor langere tijd in de Filipijnen wonen. Er zijn een paar mogelijkheden: als toerist en dan steeds het visum verlengen of als echtgenoot van een Filipijnse met een residentieel visum (13A) [ http://www.immigration.gov.ph/ ], of met met een investeringsvisum(SRRV) [ http://www.pra.gov.ph/ ]. Als u in het buitenland woont verplicht het pensioenfonds u meestal om jaarlijks een bewijs van leven te zenden. Dat is geen probleem. Ik kan u een forum aanbevelen, waar u een schat aan informatie kunt krijgen, vragen kunt stellen en mee kunt discussiëren over onderwerpen betreffende de Filipijnen Filippijnenforum 2 - Forumindex
Kano,
Sorry voor de late reactie maar toch heel erg bedankt.
Kan ik met bijvoorbeeld rond 800eu redelijk goed leven in de Filippijnen
ik bedoel een condo huren, eten etc… en is water, elektriciteit en verwarming
er ook schappelijk:wereld:
Als U het eerst een poosje wil proberen hoe het leven daar is, kunt U ook eerst gewoon op een toeristenvisum daar verblijven, dat kan zelfs voor een periode van 2 jaar.
Van 800 euro daar leven moet wel kunnen,ligt een beetje aan waar je woont. ga je in Manila wonen dan is het wellicht krap aan met zo,n bedrag. beter is te kiezen voor een middelgrote stad, waar toch alle voorzieningen zijn, en het goedkoper is dan Manila.
Elektrisch is behoorlijk aan de prijs ,Filippijnen is wat dat betreft de duurste in azie.
Enne, wat de verwarming betreft dat is een grapje neem ik aan ?
Denk dat U eerder behoeft zal hebben daar aan airconditioning
Ik zal dat best probereren voor 2 jaar en welke streken heb je daar
kortbij strand en zee en kortbij.
Enne van die vewarming was misschien grapje maar airco is ook een energiewreter
Beste
Voor 800 euro leven op de Filipijnen is nu ook moeilijk geworden daar hier de inflatie ook de pan uit vliegt !
Hier heeft u geen verwarming nodig maar als u niet tegen de warmte kunt is beter een aircon in huis te hebben of electrisch fan en het is niet goed daar buiten is warm en binnen is fris het is goed voor een verkoudheid op te doen !
Groetje
Picard
Beste Picard
Als jij in de Filippijnen woont kan jij mij dan misschien in kontakt
brengen met een Filippijnse vrouw om eventueel later naar Belgie
te komen wonen
Met dank Frank
Frank,
Wat is nu je bedoeling? Eerst schrijf je dat je een aantal jaren in de Filipijnen wilt gaan wonen en later schrijf je dat je via via kontakt wil met een Filipijnse vrouw om in Belgie te wonen.
Wellicht kun je eerst eens op vakantie naar de Filipijnen gaan om daar kennis te maken met het land, de cultuur en de gewoonten? Gebrek aan kontakt met Filipijnse vrouwen zul je echt niet makkelijk krijgen!
Kano,
Wel ja ik bedoelde als je daar iemand kent is het altijd een
stuk gemakkelijker dan als wildvreemde daar alles ontdeken:wereld:
Groet Frank
Beste Hellodays
Ik woon in Cebu !
Als u wil komt dan naar Cebu !
Dan zal ik met u naar een goede vrouw zoeken maar van welke leefdtijd ?
groetje
picard
Beste,
Cebu is groot denk ik en hoe ik u daar vinden !
Een vrouw tussen 40 en 50 jaar als 't kan
Groet Frank
Wel Hellodays
Gaat u in het hotel verblijven of wat ?
Als u wil gaat ik naar de airport om u af te halen !
Picard
Naar ik vernomen heb is een condo huren voor een paar maanden goedkoper dan een hotel. Mijn bedoeling is toch om de stap zo ver te doen dan niet voor een paar weken maar voor enkele maanden.
Anders ga ik maar een ietsje beter leren kennen van dat mooie land en dergelijke
Groetjes Frank
Een condo huren is altijd goedkoper dan een hotel !
Maar hoeveel maanden wil u dan verblijven of gaat u zelf zoeken ???
Maar er zijn dure condos en goedkoper condos .
groetje
picard :was::slapen:
Hallo in ocktober ga ik voor drie maanden naar de filipijnen (caloocan).
ik heb daar verleden jaar een lieve vrouw leren kennen ben er een maand geweest.
we gaan onze huwlijk voor bereiden.
ben het hier wel een beetje (boel) zat.
ik ben afgekeurd en heb een wao inkomen, en wil in dat mooie land wonen.
maar er zijn natuurlijk weer een aantal zaken waar ik niks van weet.
is er iemand op deze site die me misschien kan informeren. over de gang van zaken.
ik heb al een geboorte en een bewijs van ongehuwd. (internationale)
moet nog naar de ambasade toe om het te legaliseren.
dan naar de filipijnse ambasade om een bebwijs van alien certificat en de visa voor drie maanden.
misschien is er iemand die er al woont verblijft die bekend is met het bewandelen van deze weg.
stel het op prijs als degene me kan helpen.
bij voorbaat dank.
groeten Geurt.
:vak02:
Kijk eens even op de website van de NL ambassade in PH, daar staat alles beschreven wat je nodig hebt voor een huwelijksbevoegdheidverklaring (Legal capacity to marry) http://filipijnen.nlambassade.org/Producten_en_Diensten/Burgerzaken/Trouwen.
Als je in de PH gaat trouwen en je bent gescheiden in NL dien je officieel naast de Legal capacity to marry ook een vertaalde en gelegaliseerde scheidingsakte te overleggen. Vaak wordt daar echter niet om wordt gevraagd. Om problemen te voorkomen is het aan te raden dat je vriendin in de plaats waar je gaat trouwen bij de civil registrar en bij de kerkparochie (die misschien ook een doopbewijs nodig vindt) als je in de kerk trouwt nadrukkelijk informeert welke papieren nodig zijn, om te kunnen trouwen…
Zoals je weet zijn de eerste 21 dagen in de PH visumvrij en voor de langere termijn kun je ook daar eenvoudig een visum aanvragen.
.
Wat is een “Bewijs van alien certificat” ? Dat komt mij niet bekend voor.
Ah Ok met “bewijs van alien certificat” bedoel je een ACR-I kaart die je nodig hebt als je langer dan 59 dagen wil verblijven. Wel ook die kun je in de Filipijnen aanvragen.
Eenmaal gehuwd kun je een permanent (zgn 13a) visum aanvragen, je krijgt dan visum en een ACR-I kaart voor een proeftijd van een jaar (probational). Voor het eind van dat jaar kun je dan een onvoorwaardelijk visum aanvragen waarbij dan een ACR-I voor vijf jaar wordt verstrekt.
Wel dien je je in het begin van elk jaar aan te melden (yearly report) en elke vijf jaar je ACR-I kaart te vernieuwen.
En bij alles natuurlijk: betalen.
Meer info staat op de site van het Filipijns Immigratiebureau http://immigration.gov.ph/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
beste kano
allereerst bedankt voor de aangeboden hulp.
ik ben al in het bezit van.
- een geboorte akte in het engels.
en - een uittreksel van ongehuwd ook in het engels.
nu moet ik nog naar de nederlandse ambassade om het te legaliseren.
een de visum natuurlijk omdat ik langer blijf dan 21 dagen.
ook heb ik het uwv een brief geschreven dat ik langer dan 4 weken weg blijf,
i.v.m. een huwelijk.
op welke manieren kun je trouwen.
wat ik bedoel is dat een huwelijk bij de rechter ook rechtsgeldig is.
want ze is gehuwd geweest volgens de islam wet.
ze heeft een brief van haar ex welke is getekend door haar ex om te scheiden,
deze heeft ze naar de imam gebracht, om deze te laten registreren in de islamitishe affaire.
ik weet het is in gewikkeld.
hoop dat je me wat verder wilt helpen in deze zaak.
omdat ik hoor dat het nogal moeilijk is om te scheiden.
vele dingen hoor je en weet niet waar je beginnen moet,
al vast bedank voor de hulp’
groet aces.
P.S
ben je zelf woonachtig in de filipijnen, als ik mag vragen ??
Hallo Aces,
Voordat je de documenten van de gemeente bij de FILIPIJNSE ambassade laat legaliseren, moeten deze eerst nog door het ministerie van buitenlandse zaken worden gelegaliseerd, lees hier
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/legalisatie-van-documenten/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-nederlandse-documenten-legaliseren-voor-gebruik-in-het-buitenland.html
De Islamitische wetgeving is vrij gecompliceerd en ik weet daar niets van. De tekst ervan (in het Engels) kun je hier vinden
PHILIPPINE LAWS, STATUTES AND CODES - CHAN ROBLES VIRTUAL LAW LIBRARY.
Als zij gescheiden is en dat is geregistreerd dan moet dat ook bij de NSO (National statistics office) worden verwerkt, zodat zij een CENOMAR (certificate of no marriage , ongehuwdverklaring) kan krijgen. Die verklaring is vereist om de huwelijksbevoegdheidverklaring van de NL ambassade krijgen en om te kunnen trouwen.
Een huwelijk gesloten door een rechter is rechtsgeldig, let er wel op dat het marriage contract bij de NSO wordt geregistreerd, want daar heb je later een uittreksel van nodig. Nogmaals laat in de Filipijnen door je vriendin nauwkeurig uitzoeken welke papieren men eist voor het huwelijk.
En ja, ik ben woonachtig in de Filipijnen:dag:
Ja nog drie weken dan is het zover. >>>
lekker naar de zon het duurt me nou te lang.
kan niet meer wachten ik heb er zin in, een hoop te doen daar.
ben een jaar weg van me liefje geweest.
groeten van aces
P.s
kano als ik daar ben kan ik je als het nodig mocht zijn voor een vraag contact met je opnemen.
bij voorbaat dank.