Mijn man en ik zijn mensen zonder enige familiebanden , wij zijn reeds heel lang bevriend met een koppel waarvan de dame van Filipijnse afkomst is . Dit koppel stelt ons voor om binnen een tiental jaar naar de Filipijnen te emigreren , iets wat mijn man en ik aanspreekt. Wij zouden dan op onze pensioengerechtigde leeftijd zijn en het wonen in een tropisch land heeft ons altijd aangesproken .Nu heb ik me laten vertellen dat wij geen eigendommen kunnen bezitten met onze huidige nationaliteit . Hoe zit dat dan als wij ons laten naturaliseren ? Hoe moeilijk is het om de Filipijnse nationaliteit te verkrijgen ?Is de opgave van onze Belgische nationaliteit wel zoān goed idee?Je moet begrijpen dat wij geen bruggen te verbranden hebben en wij zijn niet van plan om in BelgiĆ« onze oude dag door te brengen.
Hoi,
Ik heb je berichtje in het Filipijnenforum gezet, volgens mij krijg je hier meer reacties.
Succes met de emigratie,
Jurjen
@ Jurjenb ,bedankt voor het overzetten van deze topic naar het Filippijnenforum.
@ Prelude, Het aannemen van de Filippijnse nationaliteit,lijkt mij geen verstandige beslissing, het heeft mijns inziens meer nadelen dan voordelen. Het is niet alleen moeilijk om de Filippijnse nationaliteit te verkrijgen, maar heeft als nadeel dat je dan je Belgische nationaliteit kwijt bent en dus nergens meer heen kan reizen buiten de Filippijnen zonder visum. Dat zou dus ook betekenen dat je dan voor medische zorg niet meer terug kan naar Belgie. Het enigste voordeel is dat je dan een huis of grond kan kopen in Filippijnen. Overigens kun je als buitenlander wel een appartement kopen in Filippijnen, mits 60 % van de appartementen in het gebouw in Filippijnse handen blijft. OOk is er de mogelijkheid om een huis te leasen als buitenlander, leasecontracten worden door buitenlanders wel aangegaan voor een 50 jaar lange periode. Maar wellicht moet U zich niet al te veel zorgen maken, ik zag dat U pas over 10 jaar gaat emigreren,en wellicht mogen buitenlanders dan inmiddels wel onroerend goed bezitten. Er is in Filippijnen al jaren een discussie gaande om toe te staan dat buitenlanders onroerend goed mogen bezitten, om zo de investeringen in het land op te krikken. Of dit ook werkrlijk gaat gebeuren zal de toekomst uitwijzen.
Emigreren kan veel belastingvoordeel opleveren, omdat je dan in Belgiƫ niets over je pensioen hoeft te betalen en op de Philippijnen ook niets, omdat het inkomen uit het buitenland betreft. De Philippijnen is een verdragsland.
Je zult wel aan bepaalde criteria moeten voldoen om toegelaten te worden.
Als je ooit spijt krijgt en bijvoorbeeld om gezondheidsredenen terug wilt, dan zal Belgiƫ je gewoon weer toelaten als Belg. Gewoon weer als Belg inschrijven op je Belgische paspoort.
Beste prelude,
Ik weet niet of je nog op zoek bent naar info betreft jullie immigratie naar de filipijnen.
Ik kan jullie een schat aan info bezorgen,en ja je kan wel degelijk eigendom bezitten in de filipijnen (legaal);
Ik ben misschien al wat laat,maar zie nu enkel jouw vraag staan.
Groetjes van werner en marissa
Hoi,
jullie kunnen mij graag van info voorzienā¦ik sta op het punt om te emigreren naar de filippijnen en een zaak te openen .
Groetjes Marcel
Hoi Marcel,
Wat zou je graag weten Marcel?
Wijzelf zijn reeds terug in belgie,na een verblijf van 4 jaar in Manila.
Het is wel de bedoeling om definitief terug te gaan binnen de 2 jaar.
Je kan mij persoonlijk mailen op [EMAIL=āphilippines1@telenet.beā]philippines1@telenet.be
Dit zal makkelijker praten zijn.
Tot later en groetjesā¦werner en marissa
Ik en mijn vriend zijn gehuwd met een filipijnse !
Mijn vriend woont in Leyte en ik in Cebu .
Wij zijn een maand geleden bij de advokaat die ook tevens notaris is voor een permament visa .
De advokaat zei Dat de buitenlanders die getrouwd zijn met een Filipijn of Filipijnse ook grond kunnen bezitten binnen 5 tot 6 jaar !
Dus buitenlanders kunnen binnnen een paar jaar ook grond bezitten !
emigreren naar de filippijnen met een AOW (pensioen) of WAO/WIA uitkering, of welke andere uitkering zal volgend jaar een stuk duurder worden want het min. van BUZA heeft berekend dat de fills 20X goedkoper zijn, zo blijft er van een uikering van 2000 euro nog maar 200 euro over. Lees het volgende stuk maar:
**Kabinet verlaagt uitkering in goedkoper land **
Uitgegeven:21 april 2011 09:02Laatst gewijzigd:21 april 2011 09:02
**AMSTERDAM - Uitkeringen van autochtone en allochtone Nederlanders die buiten Europa wonen, worden aangepast aan het niveau van het woonland. Het plan van minister van Sociale Zaken Henk Kamp (VVD) geldt voor de arbeidsongeschiktheidsuitkering, de nabestaandenuitkering en de kinderbijslag **
Dit schrijft de Volkskrant. De ministerraad besluit donderdag over het voorstel. Het vorige kabinet had al soortgelijke plannen.
Door de maatregel worden duizenden uitkeringen aangepast. In 2008 ging voor 5028 kinderen bijslag naar Marokko, voor 2370 naar Turkije, voor 1332 naar de VS, voor 413 naar Suriname en voor 404 naar Thailand, rekent de krant voor.
Per euro kan in sommige landen tot zes keer zoveel worden gekocht als in Nederland. Het kan dan āwinstgevendā zijn om naar een land buiten de Europese Unie te verhuizen. Daarom vindt het kabinet het logisch dat iemand die in een goedkoper land woont, ook minder uitkering krijgt.
Door het aanpassen van de uitkeringen zou per jaar dertig miljoen euro kunnen worden bezuinigd.
Aangekondigd
De maatregel was al aangekondigd in het gedoog- en regeerakkoord. Op termijn wil het kabinet de betaling van kinderbijslag naar landen buiten de EU helemaal staken. Daarvoor moeten eerst veertig verdragen met andere landen worden aangepast.
Het kabinet is overigens niet van plan de uitkering te verhogen voor mensen die wonen in duurdere landen zoals Luxemburg en Zwitserland. De wijziging moet op 1 januari ingaan.
Gelukkig werkt de regel ook andersom: Wie een Nederlandse uitkering trekt en in een dure maatschappij (Luxemburg, Zwitserland) gaat wonen heeft krijgt ook geen extra geld.
Het zou dan om eerlijk te zijn wel zo moeten werken. Maar in Nederland hebben ze wat tegen de rijkere. Zie ook weer dat communistische plan bij huurwoningen. Huren naar gelang het inkomen, rot toch op man vieze enge communisten.
Hoe kan het eigenlijk dat het zo goed gaat met Zwitserland. Als ik alle slimme top-economen moet geloven. (heb ik nooit gedaan, maar dat terzijde) dan zou Zwitserland een sloppenwijk moeten zijn omdat ze niet mee doen met de EU.
**Woonlandbeginsel
**De wetswijziging moet ingaan per 1 januari 2012. Het vorige kabinet van CDA, PvdA en ChristenUnie wilde ook het woonlandbeginsel invoeren. De discussie laaide twee jaar geleden op nadat de Sociale Verzekeringsbank meldde dat een groep Turkse en Marokkaanse ouders fraudeerde met dubbele kinderbijslag.
Tussen 65-plussers die binnen en buiten Nederland wonen, wordt dit jaar al verschil gemaakt. Belastingmaatregelen die de koopkracht van ouderen ondersteunen, gelden alleen voor degenen die in Nederland belasting betalen. De Eerste Kamer heeft hier deze week mee ingestemd.
Als ik goed geinformeerd ben kun je als buitenlander nooit een Filippijnspaspoort krijgen. Als buitenlander kun je geen grond in je bezit krijgen maar met goede kontrakten kun je het wel zo regelen dat jij alle zeggenschap hebt over de grond en het zelfs weer kunt verkopen zonder toestemming van je vrouw of vriendin. Je moet wel de wet goed kennen en je er goed in willen verdiepen of een goede raadsman hebben( buitenlander).
Heel veel buitenlanders maken de fout om met een Filippijnse te trouwen zodat ze grond aan kunnen kopen. Dat is de grootste fout die je kunt maken omdat daardoor gelijk 50% van je geld kwijt bent.
Niet alle vrouwen zijn hetzelfde maar ik ken toch teveel voorbeelden dat snel nadat grond is aangekocht en een mooi huis is gebouwd de vrouw stennis maakt zodat je uit elkaar gaat en als je dan de zaken niet goed geregeld hebt laat ze jou uit het huis zetten. Dit alles is eenvoudig te voorkomen door goede kontrakten op te stellen.
Groetjes Virago
Als buitenlander kunt u wel de Filipijnse Nationaliteit krijgen op een voorwaarde dat ge de Belgische of Nederlandse nationaliteit afstaat maar dan ben u de pensioen ook kwijt of alle sociale voorzieningen .
Maar zou het nooit doen dan ben u Filipijn met alle gevolgen vandien !
Een buitenlander kan wel in eigen naam een condominum bezitten en daar kunnen de vrouwen u niet uit zetten !
Ik moet er geen hebben !
De grond waar ge uwe huis opzet is en blijft van een filipijn maar ge kunt wel de grond leasen voor 50jaar en dan kan de vrouw u nooit uitzetten ! Maar binnen een paar jaren kunt u wel eigenaar van de grond zijn als 50% voor u en 50 % voor uwe vrouw als u getrouwd zijt !
De advokaat spreekt van binnen de 5 of 6 jaar . De wet is klaar maar het ligt in de schuif !
Groetje
picard
Op de Phil gaan wonen,kan zeker financieel interessant zijn,en natuurlijk ook het fijne warme klimaat. Het is zeker onverstandig om alle schepen achter je verbranden.ZORG ERVOOR DAT JE ALTIJD TERUG KUNT. denk aan je medische gezondheid,je pensioen etc,ik zou er zeker voor zorgen dat ik hier in mijn geboorteland een post-adres wil hebben. Je nationaliteit opgeven voor een Filipijnse nationaliteit is volgens mij een niet zo slimme actie. Denkerom dat je aan andere kant van de wereld komt te zittenā¦En je blanke huidskleur je altijd parte gaat spelen m.a.w. alles maar dan ook alles kost dan geldā¦Hulp zoals we dat hier gewend zijn behoort dan tot het verleden.
De Filipijnen is een prachtige omgeving om te zijn<<<<<Realiseer dat het een 3e wereld land is dat op allerlei gebied nog ontwikkeld,moet worden het denken aldaar gaat 40 tot 50 jaar terug. Kortom door deze vorm van denken en handelen komt men daar gedurig hard over.
Ik zou als ik u was wel 2 keer nadenken eer daar wat te gaan beginnen.
En is het op 1 januari ingegaan ?
Hoe is situatie nu ??
Als u Belgie verlaat en ge hebt een pensioen dan moet u in Belgie inderdaad geen belasting betalen maar dan verwittig de Belgische overheid de Filipijnse overheid dat ge in de Filipijnen wel belasting moet betalen !!!:mad: Dat is de Waarheid !
Picard
Het woonlandbeginsel geldt NIET voor de AOW EN de WAO gerechtigden. De WAO is een zgn. dode wet, er is GEEN instroom meer vanaf 2006. Vanaf dat moment is de WIA/WGA in werking getreden en voor die wet geldt het woonlandbeginsel WEL. WAO-ers kunnen dus MET behoud van hun VOLLEDIGE uitkering naar ELK verdagsland emigreren zonder dat dit gevolgen heeft voor hun uitkering. *AMSTERDAM - Uitkeringen van autochtone en allochtone Nederlanders die buiten Europa wonen, worden aangepast aan het niveau van het woonland. Het plan van minister van Sociale Zaken Henk Kamp (VVD) geldt voor de arbeidsongeschiktheidsuitkering, de nabestaandenuitkering en de kinderbijslag *
Het plan van minister van Sociale Zaken Henk Kamp (VVD) geldt voor de:
arbeidsongeschiktheidsuitkering (WIA);
nabestaandenuitkering (ANW);
kinderbijslag (AKW);
en de extra kinderbijslagmaatregelen voor de lagere inkomens.
Dit klopt 100% met de informatie die ik heb gekregen van de betreffende uitkeringsinstantie. Volgens mijn info kan dat wel van jaar tot jaar veranderen, wel belangrijk voor planningen