Trouwen in de filipijnen maart 2012

Trouwen in de Filipijnen

Ik ben een Nederlander en woon al jaren in België
Mijn echtgenote was niet gehuwd(ook niet gescheiden wat moeilijk is in de Filipijnen)
Wat heb je nodig: veel heel veel geduld om je papieren in orde te krijgen
Ik had nodig een geboorte akte internationaal van Nederland een verklaring van mijn burgerlijke staat in mijn woonplaats België,ook internationaal; zorg hoe dan ook voor nationale papieren en internationale
Mijn echtgenote een geldig Filipijns paspoort en een verklaring ongehuwd van het NSO( National statstics office) met dit NSO papier ga je naar het DFA(Department of foreign affairs) ( in Manilla
dan ontving mijn echtgenote op officieel staats papier,de verklaring ,ongehuwd’’

Let wel op zowel bij het NSO als het DFA zijn er lange wachttijden NSO 1/2dag en drie dagen later kun je het papier halen
Bij het DFA in manilla, geef je het papier af van het NSO en 2/3weken later kun je het document afhalen, of je moet een runner kennen die doet het in 3/4dagen prijs:1500php

Samen met je toekomstige echtgenote ga je naar de N l ambassade in Manilla (op afspraak zie website ambassade)
ze vragen de passen mijn geboorte akte,de geboorte akte van mijn toekomstige Filipijnse echtgenote
(Geboorte akte/burgerlijkestaat NSO en DFA ) en de bewijzen van de burgerlijke staat Belgie
Na enkele dagen kom je terug op de ambassade en je ontvangt de verklaring ,geen huwelijks beletsel ‘‘of free to marriage
Met je free to marriage ga je naar de city hall van de woonplaats van je toekomstige echtgenote
en ontvangt de toestemming om te huwen? Eerst moest ik als Nederlander ook na het NSO na een 1/2dag wachten, en drie dagen later verkreeg ik het document ,nooit eerder gehuwd in de Filipijnen’’ wat absurd is want je hebt al het bewijs van de Nl ambassade, nu zijn we nog niet klaar voor de city hall eerst nog even een middag gezinds planning luisteren lol2weer een document dat je daar geweest bent en stempels,klaar nu nee!
Nu ga je naar de wijk waar je echtgenote woont, en vraagt aan de captain van de wijk,toestemming met de nodige stempels,
Ja eindelijk het papier van de city hall je kunt trouwen in een kerk of waar je wilt, mits ze toestemming hebben , en een daarvoor aangesteld persoon die de ceremonie doet,:kus:

Na de huwelijks plechtigheid ga je met de ondertekende documenten terug naar de cityhall;deze sturen het document door naar het NSO en na drie weken, op zijn vroegst heb je het terug

Met het document van het NSO ga je naar het DFA en wordt het op staats papier gedrukt
Nu kun je terug naar de NL ambassade en het huwelijks certificaat laten legaliseren(4dagen)

Belangrijk vergeet ook niet de geboorte akte van je echtgenote te laten legaliseren

Veel succes met het wachten, bij mij heeft het geduurd van oktober2011tot april2012 :vak02:
waarvan twee maanden wachten op de Belgische papieren

laat al deze documenten in Denhaag registeren , dat voorkomt later veel problemen, ook ivb met het apostille verdrag tussen de Schengen landen

Je kunt nu het c-visum aanvragen voor je echtgenote volgens de Eu richtlijn 2004/38 en Eg 539/2001
C visum toeristen visum, is voor alle Schengen landen geldig, vergeet niet een retour ticket!wanneer het retour ticket niet gebruikt wordt tref een regeling met het reisbureel,waarschuw hen 3weken voor terug keer en ze zullen het nodige doen om uw geld terug te krijgen
Zie http://www.buitenlandsepartner.nl/forum/viewtopic.php?t=36446 of Agentschap Integratie en Inburgering |
Mag BP met C visum van Belgische ambassade naar België? [Archief] - Stichting Buitenlandse Partner;

1 like

Bedankt Rins1 voor de info.
Wat mij betreft is dit ook het hoofddoel van deze site; ervaringen/informatie uitwisselen, zodat we van elkaar kunnen leren.

Voor het eerst in m’n leven denk ik erover om te trouwen, niet alleen vanwege mijn eigen gevoel, en natuurlijk weet ik hoe m’n Filipijnse vriendin er over denkt, maar er zijn ook nog een paar praktische overwegingen.
Het zal een heel gedoe worden (en trouwen op de ambassade kan sinds vorig jaar niet meer, dus je mag het zelf uitzoeken) en jou informatie zal mij zeker helpen in de voorbereidingen.

Ik begrijp alleen één ding niet; je spreekt over het aanvragen van het c-visum, maar er is toch geen verband tussen ‘getrouwd zijn’, en de visum-aanvraag?
Op dit moment heeft het mijn inziens geen zin dat mijn vriendin een visum aanvraagt, want ze voldoet aan geen enkele voorwaarde … (werkgeversverklaring … inschrijving schoolgaande kinderen … eigendomsbewijs onroerende goederen) zoals gesteld in artikel 5 “Visum voor kort verblijf in Nederland”.
Ik heb deze brochure wel vluchtig, maar nog niet in detail gelezen, maar voor zover ik weet maakt het geen verschil uit of je wel of niet getrouwd bent. (?)

Als het anders is, laat me dat dan even weten, want dan ga ik er zeker iets meer vaart achter zetten.
Alvast bedankt voor de info.

gr … Leeuwy

Hallo leeuwy
In mijn geval was een c-visum een goede optie gelet op het feit dat ik als Nederlander in België woon
het kan n.l maanden duren voordat je je partner hier hebt.
C-visum, landen in Amsterdam, daar vragen ze de papieren en je financiële middelen voor een verblijf van 3maanden in Europa (aan de buitenlandse partner)
Aangekomen in mijn woonplaats(be) melden, (mijn partner kreeg de F status) dan wordt de aanvraag doorgezonden naar Brussel dienst vreemdelingen zaken, waar binnen drie maanden een beslissing genomen wordt
In mijn geval was het positief, huwelijk werd erkent, mijn partner heeft een verblijf vergunning/pas voor 5jaar
Wel een nieuw obstakel; mijn gemeente waar we wonen erkennen de Filipijnse en Nederlandse huwelijks akte niet, volgens prive recht; en dit in een verenigd Europa!! Maar dat is een ander topic
mvrg Rins

Ik ben in Belgie gehuwd voor de wet en het was vlugger gedaan dan met de corrupte ambtenren in de filipijnen !

Dat is inderdaad een vraag die zich vanzelf opdringt; stel dat het wél nog lukt om m’n vriendin voor een vakantie te laten overkomen, is het dan niet makkelijker om hier te trouwen?
Ik vrees alleen dat als je dit huwelijk dan vervolgens in de Filipijnen wilt laten registreren, dat je dan precies het gedoe krijgt dat je wilde vermijden, en uiteindelijk heb je niets verdiend.
Een vriend van mij is op de ambassade in Bangkok getrouwd met z’n Thaise vriendin, maar sinds 1 januari 2012 kan dat nergens meer, dat is jammer want dat maakt de procedure iets makkelijker.
Ik denk eigenlijk dat als je de nodige papieren beschikbaar hebt, dan is het verder vooral een kwestie van ‘veel geduld hebben’.
Ik ben overigens vooral geinteresseerd in het wettelijk geregistreerd huwelijk. Dat andere huwelijk, met een feest en familie erbij, dat stel ik nog even uit.:vak02:

Ik heb alles goed overwogen, voor ik vertrok naar de Filipijnen, inderdaad je moet hier en daar een prettige sfeer creëren, om de papieren wat vlotter in orde te krijgen.
Het kost wat tijd in de Filipijnen de administratie in orde brengen, en niet te vergeten een hoop geloop.
Om je geliefde naar Nederland te krijgen met een c visum kun je proberen, maar als het niet lukt?
Volgens mij is het beste, huwen in de Filipijnen met familiefeest en alles er op en aan (is niet zo kostelijk)
Woon je in Nederland dan visum aan vragen voor je echtgenote op de Nl ambassade Manila, dat kan 3maanden duren en niet te vergeten de inburgering cursus .
veel succes rins>>>

Beste Leeuwy,

Wat ik me toch afvraag als je eenmaal in Nederland of Belgie bent gehuwd, wat voor zin heeft het dan nog het huwelijk vervolgens in Filippijnen te laten registreren ? Ik zie het nut er niet van ?

Geen idee, voor mij maakt dat waarschijnlijk geen verschil uit, maar voor háár, dat weet ik niet. Nu woont zij in de Filipijnen en ik in Nederland en dat zal voorlopig zo blijven. En het plan is om in de Filipijnen te gaan wonen over een x-aantal jaren, dus dan hebben we meer met de Filipijnen te maken dan met Nederland.
Niet de hoofdreden, maar een belangrijke reden voor mij om te trouwen is het “officieel geregistreerd” partnerschap.
Waar ik me zorgen over maak is hoe het verder zou gaan met m’n vriendin als mij iets zou gebeuren. Nu kun je daar van alles op verzinnen, maar als je zeker bent van je relatie (en weet dat het er uiteindelijk toch van komt) is trouwen een optie. Mijn pensioenverzekering keert uit aan de partner als ik voortijdig kom te overlijden. Op dit moment is niemand mijn partner en verdwijnt mijn contributie in het grote niets, maar na ons trouwen is zij mijn partner, en heeft dus recht op een uitkering.
Probleem opgelost, maar we weten allemaal hoe verzekeringsmaatschappijen zijn; als het op uitbetalen aankomt, gaan ze eerst zoeken of er een reden te vinden is om niet te hoeven betalen en ik wil toch niet meemaken dat als puntje bij paaltje komt zij geen geld naar een Filipijnse overmaken omdat dáár niet bekend is dat zij getrouwd is! Maw, het is een kwestie van “het zekere voor het onzekere nemen.”

Hallo Leeuwy
Volgens mij heeft zij eerst de Nederlandse Nationaliteit nodig dan ben u zeker !
Mijn vrouw heeft ook de Belgische Nationaliteit .

hoi Picard,
Daar had ik ook al aan gedacht, want áls ik al ga trouwen, wil ik wel zeker weten dat ik daar de juiste argumenten voor heb!!
Ik weet natuurlijk niet hoe het in Belgie geregeld is, maar er is navraag gedaan bij de pensioenverzekering én ik heb een financieel deskundige in m’n kennissenkring en ik heb me laten vertellen dat zaken als ‘nationaliteit’ of ‘het voeren van een gezamenlijk huishouden’ géén criterium zijn bij het begrip “partner” als je wettig getrouwd bent.
Het gaat er om hoe het omschreven is in de pensioenwet en in het pensioenreglement van jouw pensioenfonds, ik heb de tekst hier beneden geplaatst en in het rood heb ik aangegeven wat in dit geval van toepassing is.

*Partner:

• de echtgenoot/echtgenote van de deelnemer;
  • de geregistreerde partner van de deelnemer;
  • de partner, met wie de deelnemer een duurzame gezamenlijke huishouding voert waarbij aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
    a. de partner is geen bloed- of aanverwant van de deelnemer in de eerste graad;
    b. de partner en de deelnemer zijn beiden ongehuwd, geen geregistreerde partner en voeren uitsluitend met elkaar en eventueel hun kinderen een duurzame gezamenlijke huishouding;
    c. de gezamenlijke huishouding moet worden aangetoond door een notarieel verleden samenlevingscontract of; de gezamenlijke huishouding moet ten minste 6 maanden hebben bestaan en de partner en de deelnemer zijn op hetzelfde adres in de gemeentelijke basisadministratie ingeschreven.*

Ik weet niet hoe het in Nederland is maar in Belgie is dat zo daar ik een staatspensioen heb en de Consul heeft mij opgewezen dat zij de Nationaliteit heeft Dan is men zeker !!

mijn filipijnse vriendin wil naar belgie komen en trouwen in belgie in mijn gemeente is dit mogelijk en hoe komt ze aan en visum om naar belgie te komen om hier te huwen en wat kost en visum om naar belgie te komen ik hoorde al iets van 100.000 psp

Ben als Nederlander niet zo goed bekend met hoe dat in Belgie in zijn werk gaat , maar ik denk dat ze een zogenaamd cohabitation visum moet aanvragen in Manila bij de belgische ambassade. Alle docomenten die ze nodig heeft heeft om een visum te bekomen staan op de site

Diplomatie.be

Het feit dat uw vriendin een visum aanvraagd , wil niet zeggen dat ze er ook een krijgt. Succes !

Naar belgie komen is een goede wens,maar of het lukt is een andere zaak
Kijk inderdaad voor de vereisten naar de BE ambassade Manilla Diplomatie.be
Voor een toeristen visum is visa kaart verplicht bv bij Metrobank borg 30000php geld staat vast, dan bank afschrift tonen,je vriendin moet over voldoende financiële middelen beschikken en bv axa schengen ziekte verzekering;om drie maanden te kunnen overbruggen in Europa
Verklaring werkgever enz. ze zijn als de dood dat je vriendin illegaal blijft in belgie
Persoonlijk blijf ik er bij, huw in de Filipijnen, laat je niet bang maken met huwelijks schat en dergelijke flauwekul, filipinos zijn geciviliseerde mensen
Je papieren zullen snel in orde zijn en op 3 maanden kan je vrouw in belgie zijn. succes ,let op de vogels worden door niemand verzorgd maar vliegen wel’’

ik ga eerst naar mijn gemeente voor informatie over een c-visuim kort verbijf in belgie en als het waar blijkt te zijn dat mijn verloofde en verzekering moet hebben bij metrobank van 30.000 php en een visa kaart verplicht ben ik al dik gezien haar groeit door mijn pet amai even meer toelichten ik ben 50j en 15 jaar gescheiden van mijn vrouw heb een zoon die bij mij woont heb vast werk in een vast nachploegsystem ik zocht een jaar geleden en nieuwe vaste relatie en aangezien vrouwen van europa maar heel klein repecpt meer hebben voor hun echgenoot en ik zag koppels hier in belgie die gehuwd waren met een filipijnse vrouw dacht ik waarom probeer ik dat niet ?en inderdaad ik leerde en goede en lieve vrouw kennen wij hebben dageliijks onze drie uur babbel op skype en sms en elkaar bellen elkaar en voor eerst terug in mijn leven geloof ik terug in ware liefde want wij kunnen ons niet voorstellen hoe zij daar leven moeten mijn vriendin is 26J en woont bij haar tante en heeft en zus van 13 jaar de tante is 55 jaar mijn vriendin had werk en een jaar geleden niet meer einde contact en zoekt ander werk maar ja als er geen werk is kun je er geen vinden bedoel meschien 1 job die vrij is waar 90 mensen op springen ik ben wettelijk gescheiden 15 jaar geleden en mijn vriendin heeft niets haar kleren dat is alles ik heb vast werk heb geen eigendom heb een wagen en huis dat huur en alles in het huis wat nodig is om te leven MIJN GROTE VRAAG IS als ik naar de gemeente ga waar ik moet trouwen voor de wet met haar naam adres geboorte datum en de nodige papieren kan ik en procidure strarten om haar naar belgie te laten komen en te huwen k weet welke papieren zij mee moet brengen om in belgie te kunnen huwen EN MOET ZIJ ECHT ZO EN VERZEKERING HEBBEN EN BEWIJZEN VAN INKOMEN is toch onder mij dat ze komt te staan daarvoor papieren van loon en van mijn werkgever en als zj land in belgie gaan we naar de gemeente schrijven haar in op mijn adres en trouwen zo vlug mogelijk KAN IEMAND ME HELPEN MET UITLEG HOE IK ALLES MOET DOEN EN OF IK ECHT ZO EN VERZEKERING MOET HEBBEN ik durf haar dat niet te zeggen ze zal instorten waar ze zit en ik sta hier al met de tranen in de ogen wij willen echt met elkaar huwen omdat we elkaar zo goed aanvoelen HELP ONS AUB MET INFO MARC

ik heb al een en ander gelezen en inderdaad gaan naar de filipijnen en daar trouwen is de enige oplossing ik ga nu kijken om voor te bereiden on naar ozamis city te reizen dit jaar denk junie of julie en als iemand met de zelfde plannen zit laat het me weten mischien kunnen we samen reizen en elkaar helpen ??? alle info waar en wat er ons te doen staat als ik daar land zou ik graag weten help ons aub want ik heb het goed in belgie maar mijn verloofde lijd daar en hel leven en we houden van elkaar elkaar helpen brengt grote liefde met zich mee en deze vrouw heeft alle hulp nodig die ze krijgen kan zoals vele andere maar ik weet het mijn liefde viel voor haar zijn er mensen die gaan naar ozamis of in de buurt voor hun huwelijk ??? en wat staat me te doen daar ??? wij hebben 1 jaar relatie skype en sms en bellen en ik heb foto’s van haar en zij heeft foto’s van mij en nu huwen hoe aub???

hello
picard wat had je dan nodig van documenten van je philipijnse vrouw om hier in belgie te huwen

het is niet so absurd om ook als foreigner een bewijs te halen als “niet getrouwd in de Filippijnen”. Als je als buitenlander huwt met een Filippijnse en je laat het huwelijk niet wettigen in je eigen land, ben je nog steeds ongehuwd in je eigen land en kan je opnieuw huwen in welk ander land dan ook.

• Updated - - -

Marc, ik woon in Cagayan de Oro en kan je eventueel wel helpen.

rins, dat kan je ook als je in Belgie wil huwen. Als al je papieren klaar zijn en 3 maanden na de dag dat je alles in de ambassade binnen geeft kan je al een visa voor je verloofde krijgen.
Ja zal dan wel geen toeristen visa moeten vragen maar een fiance visa.

marc, je gemeente heeft de officiele wetgeving te volgen en niet het recht om dingen te vragen die zij denken belangrijk te zijn. Je verdediging tegen dat soort praktijken is gewoon een kopy laten zien van wat de wet is. Als ze echt dingen extra vragen laat hun dat op papier zetten en leg een klacht neer, ze zullen snel veranderen, PS: ik weet dat uit een ervaring. Die verzekering is blijkbaar iets nieuws in Belgie, daar kan ik je niets over vertellen. Maar waarom zou je toekomstige vrouw 30K pesos op de bank moeten hebben? Waarom zou je toekomstige vrouw een visa kaart moeten hebben?
Het probleem zal wel zijn dat je haar nog nooit persoonlijk hebt ontmoet denk ik.
Als je meer moet weten je kan mij vinden op skype. swinnen.ivo