Trouwen in de Filipijnen
Ik ben een Nederlander en woon al jaren in België
Mijn echtgenote was niet gehuwd(ook niet gescheiden wat moeilijk is in de Filipijnen)
Wat heb je nodig: veel heel veel geduld om je papieren in orde te krijgen
Ik had nodig een geboorte akte internationaal van Nederland een verklaring van mijn burgerlijke staat in mijn woonplaats België,ook internationaal; zorg hoe dan ook voor nationale papieren en internationale
Mijn echtgenote een geldig Filipijns paspoort en een verklaring ongehuwd van het NSO( National statstics office) met dit NSO papier ga je naar het DFA(Department of foreign affairs) ( in Manilla
dan ontving mijn echtgenote op officieel staats papier,de verklaring ,ongehuwd’’
Let wel op zowel bij het NSO als het DFA zijn er lange wachttijden NSO 1/2dag en drie dagen later kun je het papier halen
Bij het DFA in manilla, geef je het papier af van het NSO en 2/3weken later kun je het document afhalen, of je moet een runner kennen die doet het in 3/4dagen prijs:1500php
Samen met je toekomstige echtgenote ga je naar de N l ambassade in Manilla (op afspraak zie website ambassade)
ze vragen de passen mijn geboorte akte,de geboorte akte van mijn toekomstige Filipijnse echtgenote
(Geboorte akte/burgerlijkestaat NSO en DFA ) en de bewijzen van de burgerlijke staat Belgie
Na enkele dagen kom je terug op de ambassade en je ontvangt de verklaring ,geen huwelijks beletsel ‘‘of free to marriage
Met je free to marriage ga je naar de city hall van de woonplaats van je toekomstige echtgenote
en ontvangt de toestemming om te huwen? Eerst moest ik als Nederlander ook na het NSO na een 1/2dag wachten, en drie dagen later verkreeg ik het document ,nooit eerder gehuwd in de Filipijnen’’ wat absurd is want je hebt al het bewijs van de Nl ambassade, nu zijn we nog niet klaar voor de city hall eerst nog even een middag gezinds planning luisteren lol2weer een document dat je daar geweest bent en stempels,klaar nu nee!
Nu ga je naar de wijk waar je echtgenote woont, en vraagt aan de captain van de wijk,toestemming met de nodige stempels,
Ja eindelijk het papier van de city hall je kunt trouwen in een kerk of waar je wilt, mits ze toestemming hebben , en een daarvoor aangesteld persoon die de ceremonie doet,:kus:
Na de huwelijks plechtigheid ga je met de ondertekende documenten terug naar de cityhall;deze sturen het document door naar het NSO en na drie weken, op zijn vroegst heb je het terug
Met het document van het NSO ga je naar het DFA en wordt het op staats papier gedrukt
Nu kun je terug naar de NL ambassade en het huwelijks certificaat laten legaliseren(4dagen)
Belangrijk vergeet ook niet de geboorte akte van je echtgenote te laten legaliseren
Veel succes met het wachten, bij mij heeft het geduurd van oktober2011tot april2012 :vak02:
waarvan twee maanden wachten op de Belgische papieren
laat al deze documenten in Denhaag registeren , dat voorkomt later veel problemen, ook ivb met het apostille verdrag tussen de Schengen landen
Je kunt nu het c-visum aanvragen voor je echtgenote volgens de Eu richtlijn 2004/38 en Eg 539/2001
C visum toeristen visum, is voor alle Schengen landen geldig, vergeet niet een retour ticket!wanneer het retour ticket niet gebruikt wordt tref een regeling met het reisbureel,waarschuw hen 3weken voor terug keer en ze zullen het nodige doen om uw geld terug te krijgen
Zie http://www.buitenlandsepartner.nl/forum/viewtopic.php?t=36446 of Agentschap Integratie en Inburgering |
Mag BP met C visum van Belgische ambassade naar België? [Archief] - Stichting Buitenlandse Partner;