Visum voor de Filippijnen als je al met een Filipijnse getrouwd bent ?

Ik heb pas van iemand gehoord dat als je getrouwd bent met een Filipijnse vrouw je geen visum nodig hebt als je er langer dan 21 dagen op vakantie gaat ! Klopt dit ? Alvast iedereen bedankt om te antwoorden !

Klopt, als je gehuwd bent met een filippijnse kun je een zogenaamd BALIKBAYAN visum krijgen bij aankomst in Filippijnen. Een dergelijk visum is 1 jaar geldig. Er zijn wel wat voorwaarden. De belangrijkste zijn je moet gelijktijdig samen met je vrouw het land binnenkomen. En wanneer de immigratie dat verzoekt een huwelijksakte kunnen tonen. Vooral als je een wat langere tijd in PH wil verblijven kun je zo geld uitsparen,je hoeft immers niet steeds kosten te maken om je visum te verlengen.

Mag die huwelijksakte een copie zijn van het originele ?

Lijkt mij niet. Misschien als je een ambtenaar treft die niet moeilijk doet,dat het wel lukt, maar ik zou het risico niet nemen. Ze hebben het niet zo op copien, in verband met dat die makkelijk te vervalsen zijn. En waarom zou je de orginele niet meenemen, als je die in een plastic hoesje doet ,blijft dat ding wel netjes volgens mij. Er zijn trouwens nog meer voorwaarden zag ik, je moet om de balikbayanstatus te krijgen ook langer dan 1 jaar buiten de filippijnen hebben verbleven. Verdere info staat op de site van de ambassade http://www.philembassy.nl/default.asp?iId=KGKDH en die zou je eventueel ook kunnen bellen om te vragen of een copie van de trouwakte geaccepteerd word.

Nog een probleem dat al meermaals is voorbijgekomen op buitenlandse fora is het volgende: Bij vertrek in Europa kijkt men na of je terugvlucht binnen de periode valt van je visum. Zonder visum moet je terugvlucht dus binnen de 21 dagen vallen na aankomst. Ze zijn hier niet op de hoogte dat er Balikbayan visa bestaan en het is al meermaals voorgekomen dat ze de persoon in kwestie niet laten vertrekken.

Bij de Filippijnse ambassade kan je een gestempeld formulier ophalen waar opstaat wat het Balikbayan visa is welk je kan tonen bij vertrek. Ik heb dit reeds 1 maal moeten tonen bij de incheck waar ze moeilijk deden.

Ik heb nu meermaals de Filippijnen bezocht via een Balikbayan visa en ik heb zelf nog nooit een huwelijkscontract moeten tonen.

1 like

even een reactie

Het is bekend bij de klm dat je 3 mnd visa kan kopen op de airport van manila:zon02:.

Gr johan:dag:

Goeie info Belphi, Wist ik dus echt niet dat je bij de ambassade een formulier omtrent balikbayanvisum kan halen Zijn er ook nog kosten aan zo,n formulier verbonden? Zelf al meerder keren meegemaakt dat er moeilijk word gedaan bij inchecken. Ik moet in manila vrijwel altijd een trouwakte tonen. Mijn vrouw staat in haar nederlandse paspoort met haar eigen achternaam vermeld, en dat vinden ze heel vreemd als je gehuwd bent, vandaar dat men vaak om de trouwakte vraagt.

1 like

Dat is interessant om te lezen ! Zou je zo’n document ook kunnen laten opsturen van de Filipijnse Ambassade ? Kwestie van niet voor 1 papier naar Brussel te moeten gaan ! Groeten !

Ik heb net even het formulier eens uit de kast gehaald. Het is dus één A4tje getiteld “Balikbayan” Program. Het formulier is niet op naam maar legt uit wat het Balikbayan programma inhoudt in grote lijnen. Het formulier is afgestempeld door de consulaire dienst van Filippijnse ambassade in Brussel en geeft het zo een officieel karakter.

Dit formulier werd mij destijds aangeraden door de ambassade zelf als een goede hulp bij vertrek in naar de Filippijnen wanneer je langer blijft dan 21 dagen en geen visum hebt. Ik heb dit altijd op zak bij vertrek naar de Filippijnen en het is mij reeds een twee maal van pas gekomen.

De ambassade wilde mij destijds dit niet per post opsturen. Ik heb eigenlijk geen idee waarom. Het formulier is niet op naam en is gratis. Ik heb eigenlijk al wel meer gemerkt dat ze je liever laten langskomen terwijl dit eigenlijk niet altijd nodig is.

Samengevat: Dit formulier is eigenlijk niet echt nodig maar door het officiële karakter helpt het bij vertrek wanneer luchtvaartmaatschappijen moeilijk doen bij geen visum en een langer gepland verblijf dan 21 dagen. Wanneer je bij gelegenheid op de ambassade moet zijn, zou ik zeker aanraden om ernaar te vragen.

1 like

Voor iedereen : is er iemand die binnenkort op de Filipijnse ambassade moet zijn en voor mij ( en misschien ook anderen ? ) zo’n papier kan meebrengen en mij kan bezorgen met de post ? Kosten worden vergoed ! Alvast bedankt iedereen !

Ik ben 3 februari 2011 voorgoed naar de Filippijnen vertrokken en had bij het inchecken bij de KLM problemen dat mijn retourvlucht ( Retourvlucht was goedkoper dan een enkeltje) pas in november was en ik totaal geen visum had. Het heeft mij heel wat overredingskracht gekost voordat ik ze uit had kunnen leggen dat ik voor de 21ste dag een visum in de Filippijnen aan kan vragen en telkens kan verlengen. Met Cathay Pacific had ik vorig jaar nergens problemen mee.

Ik heb ook gehoord dat als je $ 50.000,- op je rekening hebt en maandelijks $ 700,00 over laat boeken naar je Filippijnse rekening je een retire visum kunt krijgen dat ook 1 jr geldig is. Weet iemand hier iets meer van?

Groetjes Virago

De diverse mogelijkheden staan op de site van de Philippine retirement authority. http://www.pra.gov.ph/main/srrv_program?page=1

Het kan al met 10.000 US dollar op je rekening, als je ouder dan 50 ben,maar dan moet je wel maandelijks pensioen ontvangen. Zonder pensioen moet je bij oude dan 50, 20.000 dollar op je rekening hebben. Vind trouwens de aanvraagkosten wel duur 1400 US dollar.

Voordat je met je Filipina trouwt:
denk eerst eens na hoeveel moeite het kost om een visa aan te vragen
en denk ook eerst na hoeveel moeite het kan kosten om van haar te scheiden.

Ofwel ik raad je aan om een visa aan te vragen.
Nooit gehoord dat je bij de KLM in Manila airport een visa kan halen

Het ophalen van een Visa bij de Philipijnse ambassade in Den Haag is niet echt handig. Kost mij een snipperdag, een bussel files, parkeerproblemen en meestal krijg ik nog een kadotje van de CJIB omdat ik toch weer ergens 106 km per uur gereden heb waar je maar 100 km mocht.

Wie heeft de heilige graal ofwel hoe kom ik als NL-er gemakkelijk aan mijn visa’s, zonder die bovengenoemde hoop stress ?

Groet, Foots :wereld:

Klopt, aan het vragen van een visum bij de ambassade in Den Haag ben je 1 hele dag kwijt, voor 12 uur aanvragen en je visum na 3 uur weer ophalen.

@ Foots ik weet niet waar je woont maar je kan ook een visum bij de colsulaten in Rotterdam of Amsterdam aanvragen, als dat gunstiger te bereiken is voor je

Belphi, is dit het formulier wat jij bedoeld ?

http://www.philembassy.nl/userfiles/file/061308%20Balikbayan%20Clarification.pdf

Korikong, dit is niet zo zeer een formulier, maar die brief heb ik ook altijd bij me. Het lijkt me dat iedereen die gewoon kan uitprinten en gebruiken. Om ook nog even te vermelden: het originele marriage contract, gelegaliseerd door NSO en DFA hebben we ook altijd bij ons, al is daar nog nooit naar gevraagd.
Voor Foots: dat visum haal je dus niet bij de KLM in Manila, maar krijg je automatisch bij binnenkomst in je paspoort gestempeld. Verlengen kan in iedere grote stad bij de Immigration. En dat verlengen kun je 2 jaar volhouden.
Ik heb trouwens mijn Balikbayan stempel al meerdere malen gekregen zonder een jaar weggeweest te zijn.

1 like

Ikheb die brief voor de zekerheid maar uitgeprint, want ik weet niet in hoe verre men bij Emirates airlines op de hoogte is van balikbayan status. Ik vertrek zonder visum dus voor het geval men moeilijk doet die brief.

Ik heb ook wel van anderen gehoord dat men in manila vrij soepel is met balikbayan stempel, ook dat sommigen zonder hun vrouw reisden en toch een Balikbayan stempel kregen.
Maar je kan beter goed voorbereid zijn , stel er zit 1 vervelende ambtenaar die toch je marriagecontract wil zien en je hebt dat ding niet bij je, ga je toch flink de mist in.

je kan e.e.a. voorkomen door in je paspoort op te laten nemen de naam van je echtgenote.
Samen met een kopie van de brief betreffende balakbayan en kopie paspoort echtgenote waaruit blijkt dat je met een Filippijnse getrouwd bent.

ik ben verliefd op een filipijnse vrouw. Zij is echter getrouwd met een belg. Zij vraagt nu annulatie van haar huwelijk op basis van het feit dat haar man waarmee ze getrouwd is nog niet volledig gescheiden was in belgie. Op het ogenblik van haar huwelijk was dat dokument nog niet nodig. Alleen geboorteakte en id. Nu dat is niet mijn vraag. Wanneer ze nu echter haar anulment bekomt, heeft zij dan het recht om opnieuw te huwen met een belg ??? Ik had gehoord dat de wet niet toelaat dat zij opnieuw huwt met een belgische man. Zij heeft ook kinderen met haar eerste man? Quid de kinderen??? Die belg leeft momenteel met andere vrouw samen.

Een heel raar verhaal en het is hier off topic en het verhaal klopt ook niet. Waar je ook ter wereld trouwt, heb je naast je geboortebewijs en id ook een singlestatus nodig, zowel de filipina als de Belgische man. Kortom dit spoort reeds niet in het verhaal. Trouwen kun je in NL en B zo vaak als je wil, maar na de 1e scheiding zul je niet meer zo happig zijn op dit “boterbriefje”. Voor zover ik begrepen heb is een analment geen scheiding, maar meer een “tijdelijke” onderbreking. Een scheiding kennen ze in de Filipijnen zelf niet (vanwege de kerkelijke beperking), maar ze erkennen buitenlandse scheidingen weer wel.

Daarnaast is het zowel voor een NL als voor een B. niet nodig om met iemand te trouwen voordat ze naar NL of B komt. Verder staat er nog een Quid de kinderen, geen idee wat het betekent, maar ik ruik al voldoende onrraad om over je verliefdheid nog maar eens goed na te denken. Niet dat jou gevoel niet oprecht is, maar of het gevoel van deze dame wel oprecht is.

Zoals gezegd, voor een relatie te hebben in NL of B hoeft je niet getrouwd te zijn. Zij zou wel eens hele andere bijbedoelingen kunnen hebben om wel getrouwd te “moeten” namelijk de helft van je bezittingen en een 12 jaar durende alimentatieplicht.

Groet, Foots.

P.S. Ik zal me wel weer “onsterfelijk” impopulair gemaakt hebben, maar dat is meestal met iemand die een “slechte” boodschap brengt. Uiteraard is dit mijn interpretatie die alleen gebaseert is op de beperkte info die u zelf heeft aangeleverd.