Belgian Embassy Interview

Hallo iedereen,

Op 29 september vertek ik voor 1 maand naar mijn vriendin in Tarlac, met de bedoeling om te huwen. Alle vereiste documenten, nodig voor deze stap, heb ik reeds door een officiele tolk laten vertalen in het Engels en in mijn bezit. Daar maak ik me geen zorgen over. Het enige waar ik een beetje zenuwachtig over ben is het zogenaamde " Interview " op de Belgische ambassade om de toestemming te krijgen om te trouwen ( Legal Capacity for Wedding )
Heeft er iemand hier reeds in het verleden ervaring(en) mee gehad ?
Welke soort van vragen stellen ze ? Doen ze echt moeilijk ?
Trics and tips always welcome.

Alvast ne dikke merci voor bruikbare reacties.

Peter

1 like

meeste mensen maken zich er bang voor helemaal niet nodig gewoon eerlijk zijn op de vragen en alles komt goed

1 like

Ik zou me inderdaad niet al te veel zorgen maken,zolang je documenten in orde zijn en je eerlijke bedoelingen hebt , heb je waarschijnlijk weinig te vrezen. @ Stip 66 ,mocht je toevallig nog een visum aan gaan vragen voor je verblijf in Filippijnen bij de Filippijnse ambassade in Brussel,hou er dan rekening mee dat ze tijdelijk op een ander adres zitten . Hun tijdelijke adres tot 1 januari 2010 is Avenue Louise 65 ,Brussel .op de website http://philembassy.be staat hun oude adres nog steeds vemeld

1 like

Thx voor je sypmatieke reactie, maar ik moet in Makita ( Malila ) wezen, een visum en de vertaling is gebeurd door de Consul, P. Van Bogaert

Voor de Belgische ambassade heeft u geen vertalingen nodig, zij geven u een legal capicity dat 10 dagen in de gemeente waar u gaat trouwen moet uithangen
Bij aankomst moet u eerst samen naar de ambassade gaan, ayala avenue, stap uit de bus net voorbij het Rizal park, neem wel een out want stapt u uit op een in krijgt u een bekeuring en voor een kano is die altijd duurder
Ga wel kijken op de webside welke dagen u kunt komen, 3 dagen later is uw document klaar, dit moet u naar de trouw gemeente brengen waar zij zoals reeds gezegd 10 dagen MOET uithangen, speel hier niet met vuur want de ambassade kijkt op uw vingers
Nu heb ik toch een vraag, waarom wilt u trouwen in Tarlac, of beter gezegd trouwen in de filipijnen ?
U bent Belg en u kunt gemakkelijker hier trouwen dan in de filipijnen, zoals u weet als men in de filipijnen trouwt kan men niet scheiden, wat zal er gebeuren als zij geen familie regroepering krijgt, niet mee lachen he want dan heeft u maae 2 oplossingen, 1 u komt in de filipijnen wonen, 2 u komt af en toe een of 2 weken bij uw vrouw op verlof
Vandaag heeft ons gouvernement de snel Belgen wet een kopje keiner gemaakt

1. om Belg te worden moet men nu 5 jaar effectief in Belgie wonen, vroeger 3 jaar
  2. men moet de Nederlandse taal machtig zijn en de integratie volledig afwerken
  3. en hier zal voor velen het schoentje knellen, men moet een bewijs van inkomen hebben, is dit niet genoeg dan is er ook geen familie hereniging, vroeger bestond dat ook voor een huwelijk in Belgie maar deze wet zei dat ieder fisiek persoon die genoeg inkomen heeft kan borg staan voor de periode van 3 maanden (tijd van de visa en ook om een huwelijk in Belgie te voltrekken) nu spreekt men voor gezinshereniging over een inkomen en dat gaat hoger en hoger naargelang de personen ten laste, bv een weduwnaar met 2 kinderen en een vrouw die afkomt moet een goede 1500€ per maand verdienen
    Indien u info wilt om in Belgie te trouwen zend een mail naar frituur.mabuhay@edpnet.be ik zal u da ganse info doorsturen
    Een ander voordeel, u trouwt in Belgie volgens de Belgische wetgeving en scheiden is hier toegelaten
    SUBITO
    ps ik was FA op filippijnen groep msn, www.filippijnen.nl beiden verdwenen, msn grouppen zijn allemaal opgezegd en www.filippijnen is verdwenen na het faissement van den eigenaar johan jansen van flicht2start, nu zitten wij op multiply

Beste, Het interview is enkel voor uw Fillepijnse toekomstig vrouwke, heel belangrijk is dat ze :

1.Alles afweet van jou en je familie, dat je reeds 45 dagen met haar familie daar bent verbleven, indien je meer informatie wenst maj je me steeds e-mailen [EMAIL=“joris.de.proft@telenet.com”]joris.de.proft@telenet.com

Er worden inderdaad een paar vragen gesteld maar deze houden niet veel in want die man wil trouwen in de filipijnen, dus wat gaat de ambtenaar van de ambassade doen ? gewoon de papieren na kijken en daar deze van Belgie komen moeten die niet vertaald worden voor de ambassade daar deze de documenten in de 3 landstalen aanvaarden
Op basis van die controle gaat de ambassade een document uitrijken waarin staat dat er geen bezwaar voor huwelijk is
Daarna moet dat document 10 dagen uithangen op de municipal waar het huwelijk zal plaats vinden
Als het een grote stad is zoals Manila zou het kunnen dat zij een gelegalizeerde vertaling wensen daar zij die Nederlandes documenten niet kunnen verstaan, vandaar dat men soms een vertaling vraagd
Men trouwd wel op basis dat zij in de filipijnen zal verblijven om met de echtgenoot samen te leven, en daar kunnen dan problemen beginnen
Na het huwelijk moet men dan de nodige documenten verzamelen en op basis van deze kan men een gezins hereniging bekomen, ongeveer 80% krijgt de gezins hereniging, 20% worden geweigerd op verschillende basis
Zo was er een man dat men zijn huwelijk als scheinhuwelijk beschouwde bij het parket omdat er niemand van zijn familie aanwezig was op zijn huwelijk, deze man was ingeschreven in het arondisment van Dendermonde, ik heb hem dan de verdere weg laten zien en nu is haar dossier in behandeling, aankomst verwacht in Januarie
SUBITO
Maligajan Pasko doon sa Philipinas

1 like

Ben reeds een paar maal in Manila geweest op de Belgische Ambassade en het is altijd aangeraden alles te doen volgens de regels. Wat mij nog steeds niet duidelijk is dat er zijn die een leeftijdsverschil hebben van meer dan 25 jaar en op 3 maanden het dossier in orde hebben, vrouwtje hier al in Belgie. Er zijn er die meer dan een jaar moeten wachten. Ik stel mij de vraag of de Ambasade een probleem maakt met leeftijdsverschil ?

1 like

Ben na 2 maanden terug ( en getrouwd). De Belgische ambassade is samengevat het perfecte voorbeeld van rassenhaat ( Tegenover de filippino’s ), laat staan als er nog een aanzienlijk leeftijdsverschil is…

2 likes

Mag ik vragen of u dan reeds hier bent met uw Fillipijns vrouwtje of is alles in de running nu want ik ben al veel te lang aan het nadenken en moet nu toch eindelijk de stap eens gaan zetten, ofwel moet ik ginder gaan wonen maar ik akn nog niet op pensioen, ofwel moet ik ginder trouwen en ze dan naar hier laten komen.

1 like

Hi Joris, zij zit nu in de wachtprocedure. Alles is aangevraagd bij de BE ambassade. Daar wordt de ganse papierwinkel doorgestuurd naar de dienst VZ in BE, die het dan overlaat aan de federale politie. Die gaan me uitnodigen voor een intervieuw. Dit dossier gaat dan terug de andere kant op en dan krijgt zij een interview op de BE ambassade. Dan in principe enkele weken later krijgt ze haar visum. Al bij al mag je op een 4tal maanden rekenen voordat ze groen licht krijgt.

1 like

He stip ik wens je alvast veel geluk toe en dat je vrouwtje snel naar hier mag komen. Ik ga elke week op zondag naar de mis in Antwerpen ’ Bredabaan te Merksem ’ een filipijnse misviering en daarna een bijeenkomst omiets te eten en te drinken, heerlijk zo een ontspannen sfeer en vriendelijk. Ik zie elke week nieuwe gezichten dus blijkbaar als je de regels volgt kan er geen weigering komen. Heb wel de indruk dat ze sneller jongere vrouwen een visum geven dan iets oudere (sociale verzekering, statuut, werken , belastingen…)een jong iemand kan de Belgische staat nog ten goede komen. Kan ook maar een gedacht zijn. Ik lees in de regelementen dat je wel minstens 45 dagen samen met haar ginder zou moeten kunnen verblijven en ik vraag mij ook af wat dat allemaal gaat kosten. Maar hou me op de hoogte en sterkte…

Thx Joris, het verhaal van die 45 dagen is pure onzin. Wel is dat je na het bekomen van je Legal Capacity, minstens 10 werldagen moet wachten vooralleer je mag huwen. Voor de rest geen vuiltje aan de lucht, mits je de benodigde documenten ( en vertaald ) mee hebt. Succes alvast

Origineel gepost door JORIS http://stijl.wereldwijzer.nl/images/buttons//viewpost.gif
Mag ik vragen of u dan reeds hier bent met uw Fillipijns vrouwtje of is alles in de running nu want ik ben al veel te lang aan het nadenken en moet nu toch eindelijk de stap eens gaan zetten, ofwel moet ik ginder gaan wonen maar ik akn nog niet op pensioen, ofwel moet ik ginder trouwen en ze dan naar hier laten komen.

Waarom trouwt u niet in Belgie ???
Dat is een mogelijkheid om elkaar beter te leren kennen VOOR het huwelijk, en zij kan zich beter aanpassen en U beter leren kennen, ook het land dat helemaal anders is dan de filipijnen
Wat moet men doen ?
Wel u heeft dezelfde documenten nodig als voor een gezinshereniging
U heeft een geboorte akte nodig, een bewijs van woonst, een bewijs van nationaliteit en in geval van scheiding een copy van deze akte
U heeft ook een uitnodigingsbrief nodig waarin u haar vraagd om met u in het huwelijks bootje te treden, ook een bewijs van inkomsten (3 of 6 loonbriefjes voor een werknemer, de laatste belastings aangifte vor een zelfstandige) ook een tenlastenneming ten belope van 3 maanden moet u doen, deze gaat samen met uw bewijs van inkomsten.
Op welke basis van inkomen kunt u een ten laste neeming doen ??
U moet 1000€ voor uzelf hebben, plus 150€ per persoon ten laste
Laten wij een voorbeeld nemen, u bent weduwnaar of gescheiden u heeft 2 kinderen ten laste, dan moet u een inkomen hebben van 1000€ + 3X150€ is 1450€
Nu vraagd u zich af waarom 3x150, wel zij word ook aanzien als een persoon tenlaste, zij heeft geen inkomen
Nu de wet zegd dat ieder physiek persoon deze ten laste neming kan doen, dit is een goede tip want niet iedereen verdiend 1450€ per maand, maar dat is geen probleem daar iedereen een ten lasten neming voor u kan doen, bvb een goede vriend, uw baas, schoonbroer broer enz enz
Ook 2 uitprinten van uw ID kaart heeft men ginder nodig
Als alle documenten in orde zijn gaat u samen met haar of zij alleen met alle documenten naar de ambassade en vraagd daar een VISA VOOR VERLOVING aan, geen toeristen visa want dit word automatisch geweigerd met de volgende reden
""Zij heeft geen werk, geen inkomen en is bovendien nog jong, dus is er geen enkel bewijs dat zij naar haar lant van oorsprong zal terugkeren
Trouwen in Belgie heeft veel voordelen, elkaar beter leren kennen, veel met elkaar praten over alles en nog wat, dit is dan bedoeld voor een eventueel bijkomend onderzoek van de federale politie op verdenking van mogelijk scheinhuwelijk
Denk nu niet onmidelijk dat dit een pijnbank word en dat men alle vragen moet kunnen beantwoorden, u bent beiden afgezonderd met een inspecteur van de fedrale politie, deze steld een vraag aan u, bvb wat is de naam van haar vader, wat is de naam van uw vader, de andere inspecteur hoort de vragen en ook de antwoorden, hij zal dezelfde vragen aan haar stellen en later word door de procureur de goedkeuring gegeven, in geval van een negatief advies moet u zich onmidelijk naar een advocaat begeven
Als alles voorbij is mag u trouwen in Belgie, zij kan hier blijven met een voorlopige verblijfs vergunning die na een jaar een vergunning van 5 jaar word na 5 jaar in Belgie te verblijven (voor de nieuwe wetgeving was dat 3 jaar) kan zij Belg worden maar ook haar filipijnse nationaliteit behouden, trouwens u kunt ook dual citizenschip aanvragen, Belg en Filipijn, voor info daarover is het beter met mij in contakt te omen, alles is gratis dus men moet geen angst hebben van een gepeperde rekening, persoonlijk heb ik in 1996 alles zelf moeten opzoeken, verschillende vluchten Manila Mindanao uitgevoerd en het is ons toch gelukt om samen naar belgie te komen
Mail adres [EMAIL=“candyshop@edpnet.be”]candyshop@edpnet.be
Nog iets, op de ambassade MOET zij een machtiging voor handtekening aanvragen, u heeft dit nodig om in haar plaats te tekenen voor de huwelijks verklaring
Alle documenten van haar moeten vergezeld zijn van 2 copy’s en een deel moet gelegalizeerd worden door DFA Departement Forem Office (dienst vreemdelingen zaken)
Met een mailtje kan ik u ook de ganse procedure opsturen
Ah nu denk ik aan het biezonderste, Het is aangeraden om minstens 2 maal naar de filipijnen te gaan, verzamel zoveel mogelijk bewijs materiaal, fotos, rekeningen van hotels enz enz, dit is om een relatie te kunnen bewijzen,ik denk edaar net aan een persoon die binnen 3 dagen gaat vertrekken, ginder aankomt om 22u30, zij zal hem opwachten, zij hebben elkaar nog nooit gezien maar gaan de volgende dag naar de ambassade gaan om ginder een toelating voor huwelijk te bekomen
Kijk Dit word door de ambassade als negatief aanzien, maar daar beiden hun documenten voledig zijn kan de ambassade moeilijk het huwelijk tegen te houden, maar voor gezins hereniging ???
Zo ik denk dat ik alles geplaatst heb, indien er vragen opreizen neem gewoon contact langs het forum, of voor delicate vragen naar mijn mail adres
SUBITO
*ps wij vertrekken op 11 Jan na de kerstmarkt in Ieper voor 3 maanden naar de filies, ons huis staat in Manila als er iemand hulp nodig heeft kan men altijd op mij rekenen *
Palam po

1 like

Bedankt voor de goede informatie, ga voor de 2de maal naar de PH vertrek op 26 januari 2010 en verblijf eerst een paar dagen in Manilla ’ hotel pan pacific ’ om dan verder door te reizen naar Baclaran cabuyao.Mijn vriendin heeft al een nicht hier die getrouwd is met een belg. Mijn enigste probleem is het leeftijdsverschil, heb haar daar al meer dan een jaar proberen duidelijk te maken dat dit vroeg of laat problemen gaat geven maar ze is stapelverliefd.Het is wel een gewoon simpel meisje die weinig of geen eisen stelt. Maar ja we zien wel als ik daar ben.

2 likes

Hiervoor heb ik een goede tip
Het gaat hier over een persoonlijk bericht van de ambassade, ik haal wel altijd de bestemmelingen eruit uit privacy, u kunt mischien een van deze argumenten gebruiken
SUBITO
ps, ik ben toevallig op dit forum geraakt om iemand te helpen, maar ik zie dat velen min of meer in het duister tasten, men kan mij altijd bereiken op de reeds eerder gemelde mailadressen maar heel veel info staat op http://filippijnen.multiply.com/ Ik wil geen leden van hiet weghalen maar het zou velen helpen door het doornemen van dit forum, men moet wel ingelogd zijn

From: Peeters René - Manila - Attaché - Vice-Consul
Sent: Wednesday, 28 January, 2009 11:21 AM
To:
Cc:
Subject: veranderingen in de wetgeving statuut Ongehuwde samenwoonst in België

Ter attentie van de heer XXXXX

Geachte,

Ik heb de eer u te informeren dat er in een instructie van DVZ gedateert 27.01.09 en met onmiddellijke ingang een belangrijke aanpassing doorgevoerd werd in de regelgeving inzake het wettelijk samenwonen in België.

De voornaamste wijziging is dat DVZ nu niet meer halsstarrig vasthoudt aan de 2-3-4-5 regel (2 jaar kennis, 3 keer ontmoet, ontmoetingen totaliseren 45 dagen) maar aanvaardt dat de partners een duurzame relatie hebben als ze bewijzen minstens 1 jaar samengewoond te hebben (ook in het buitenland) en/of een kind samen te hebben.

Hoe word een het duurzame karakter van een relatie aangetoond

<SPAN style=“mso-ansi-language: NL; mso-bidi-font-size: 9.0pt; mso-bidi-font-family: Arial” lang=NL><FONT face=Verdana>1° ofwel bewijzen de partners dat zij gedurende ten minste 1 jaar voorafgaand aan de aanvraag ononderbroken in België of een ander land hebben samengewoond;

Nog wat ter attentie van Joris
U vertrek op 26 januari 2010 en verblijf eerst een paar dagen in Manilla ’ hotel pan pacific ’
Wel ik vertrek op 11 Januarie en woon in Manila, hieronder een paar gegevens en linken
[EMAIL=“candy-shop@edpnet.be”]candy-shop
koop op de markt bij marktkramers die lid zijn
van B.A.H. daar heeft u een gewaarborgde kwalieit

]B 62 INDUSTRIEPARK
be 8730 BEERNEM
http://www.123video.nl/video.asp?q=subito&CatID=&zoek=Zoek&familyFilter=O N
PH; C5 EP HOUSING PH2 BLOK 23, LOT 14
TAGUIG CITY PHILIPPINES
Dit is mijn adres in Manila, gelegen naast de C5 highway op 3 kilometer van Market Market
Stuur mij een mail en ik stuur u planetjes door
[EMAIL=“frituur.mabuhay@edpnet.be”]frituur.mabuhay@edpnet.be
FA http://filippijnen.multiply.com/
Misbruik op internet wat te doen
http://nl.wiki.edpnet.be/index.php/Wat_kan_men_tegen_internetmisbruik_doen#na_misbrui k
ONZE WEBSIDE OVER DE KERMIS
www.candy-shop.be
cite fotos uit de oude doos en de taal vulkaan
http://candyshopmabuhay.spaces.live.com/photos/
in meoriam van een vriend
http://www.tagworld.com/profile/0EDE6ED0000EDE6ED000100EDE6ED/Content/Picture/Pictures.aspx
Inmemoriam http://www.tagworld.com/SUBITO
album http://candyshopmabuhay.spaces.live.com
bezoek mij
Ik hoop dat alles goed doorkomt

Sorry een deel van de tekst was niet meegekomen
Dus we vertrekken vanuit
Hoe word het duurzame karakter van een relatie aangetoond

ofwel bewijzen de partners dat zij gedurende ten minste 1 jaar voorafgaand aan de aanvraag ononderbroken in belgie of een ander land hebben samengewoont
ofwel bewijzen de partners dat zij elkaar sinds ten minste 2 jaar kennen en leveren het bewijs dat zij geregeld, telefonisch, via briefwisseling of met de electronische post, contact hebben onderhouden, dat zij elkaar 3 keer ontmoet hebben gedurende de 2 jaren voorafgaand aan de aanvraag en dat deze ontmoetingen in totaal 45 of meer dagen duurden
ofwel hebben de partners een gemeenschapelijk kind

Ik wil hier aan toevoegen dat de vrucht ook teld voor een gezamelijk kind, men doet dan best een herkenning van de vrucht op de ambassade
SUBITO

Subito, bedankt voor al de informatie, heb heel wat te lezen ik hou u op de hoogte

Nog een inf voorpersonen die naar de ambassade in Manila moeten
Hier een mail deze morgen binnen gekregen
SUBITO

<DIV id=item_body class=bodytext>-------Oorspronkelijk bericht-------

Van: [EMAIL=“Rene.Peeters@diplobel.fed.be”]Peeters René - Belgium - Manila
Datum: 12/10/09 06:48:44
Aan: Cc:
Onderwerp: NOTIFICATION

All staff + Belgians (CC consulate CEBU / TRADE SECTION)

<DIV><SPAN class=162563104-10122009><FONT face=Verdana>
Hou er rekening mee dat de Belgische Ambassade te Manilla voor interne dienstredenen en uitzonderlijk op 22 december 2009 al om 11:00 Hr. zal sluiten voor het publiek.<SPAN style=“mso-ansi-language: NL-BE” lang=NL-BE>