Kan iemand mij vertelen over de regels en wetten betreft het kopen en eigenaar worden van eens huis enwel een stuk grond in de filipij?
Nou hoorde ik al wel dat je '‘NOOIT’'eigenaar kan worden omdat je een buitenlander bent in mijn situatie dan maar wat nou als je emmigreerd naar de filipijnen.
Tevens heb ik vernomen dat als je trouwt met een filipijnse dat je het op haar naam en jou naam kan zetten maar nooit zelf op je eigen naam zeker niet als het om grond gaat.
Kan iemand mij vertellen of ik al aardig in de buurt zit of weten jullie meer?
Groeten
Je bentinderdaad aardig op de hoogte met de regels omtrent het kopen van huizen en grond in de Filippijnen. Iemand met een buitenlandse nationaliteit kan inderdaadniks kopen daar, ook niet als je daarheen immigreerd, of je zou de filippijnse nationaliteit moeten aannemen. Appartementen (die daar vaak condominiums worden genoemd) kunnen wel door buitenlanders worden gekocht ,maar dan geld de regel dat maximaal 40 % van de appartementen in een bepaalde flat in bezit van buitenlanders mag zijn, en dus 60% in handen van filippinos zodat ze altijd de meerderheid hebben. Het is voor buitenlanders wel toegestaan om grond te leasen,en dat kan met langlopende leasekontrakten ik dacht zoiets tot 50 jaar maximaal, en dan kan het nog verlengt worden. Andere mogelijkheid is een soort filippijnse bv op te zetten die dan de grond of het huis koopt, dat doen vooral grote bedrijven. Als je met een filippijnse getrouwd ben kun je wel eigendommmen als grond en huizen kopen,maar het komt dan inderdaad op naam van je vrouw te staan, je staat dan wel als echtgenoot op de eigendomspapieren vermeld maar niet als eigenaar. Loopt je huwelijk stuk ben je dus alles kwijt. Al met al is het kopen dus tricky daar. Ik ben zelf eigenaar van een klein beachresort op het eiland Palawan www.tabuyobeachpalawan.com maar dat staat dus officieel ook niet op mijn naam ,simpelweg omdat het niet kan.
Das inderdaad wel balen maar goed ook wel weer terecht anders zou heel de filipijnen opgekocht worden door rijke buitenlanders.
Ik ben nog redelijk jong 25 maar wil hier graag wat huizen kopen om er uiteindelijk huurgeld mee te gaan verdienen.
Maar goed dat zal dan op de naam komen te staan van de desbetreffende ‘’ vertrouwende’’ persoon.
Bedankt voor de reactie en wat leuk dat jij iets begonnen bent op palawan ik zit nu in angeles city was 12 september geland in manila heb cabanatuan ff gezien en boracay veelal coreanen daar.
En ja manila wat een drukke smog stad.
Groeten
Ik heb een gesprek gehad met een instantie dat huizen verkoopt hausland heten ze.
Daar werd mij verteld dat als ik een huis in 1 x afbetaal en het op naam van een filipina zet het door d.m.v een contract genaamd IRREVOCABLE GENERAL ADMINISTRATION WITH SPECIAL POWER OF ATHORNEY helemaal eigendom van mij kan worden wat de dame in kwestie dan ook kwaad wil doen ik beslis over het huis want in het contract staat dat zij al haar macht overgedragen heeft aan mij.
En mocht de dame overlijden dan kom ik als hoofd eigenaar in het contract te staan van het stuk land met huis.
Heb jij hier ervaring mee ??weet jij hier wat van want ze kunnen me natuurlijk wel van alles vertellen maar ik neem een eerste gesprek niet zo heel serieus.
Klopt het dat als ik een huis koop op lease contract dus het stuk grond lease en huis afbetaal in zeg maar 10 jaar tijd
dat in die 10 jaar tijd niets kan gebeuren??
ik bedoel kan ik me daarbij veilig voelen?
Groeten maurice
Ik weet nog niet waar ik zou willen wonen ben gewoon aan het informeren ben ook nog jong 26 maar ben al een paar x geweest in de filipijnen in mei nog een maand bohol cebu angeles manila gezien er valt genoeg te zien dus voorlopig kijk ik nog ff.
Zeg general santos ben jij die kerel die op de grote vaart zit??
Zag op een bepaalde zeevaart site een jonge man die daar woonde en werkte op de vaart ideall toch ik ga ook die kant op.
En inderdaad condo’s lijken me een veel betere betrouwbaardere optie.
Bedankt voor de info
Let wel, de wetten veranderen snel, ook in de Filippijnen. Wanneer je een condo koopt kan het volledig op je eigen naam geplaatst worden. Met andere onroerende goederen, gronde, huizen ligt het anders. 40% op je eigen naam en 60% op de naam van eventueel je echtgenote. Het kan ook iemand anders zijn, je hoeft het niet op de naam van je echtgenote te plaatsen. Altijd een risico in de Filippijnen, wanneer er geen gemeenschap niet meer is, scheiden, sterfgeval, vervalt alles en heb je NIETS MEER.
Nog dit meegeven, wanneer je uw asawa graag ziet, mag het geen probleem zijn om iets te kopen. Dan heeft ze ook nog iets om op terug te vallen wanneer jij er niet meer bent.
Je kun wel eigenaar worden van een condominum maar het staat ook op de grond maar als u een huis en lot koopt dan ben u geen eigenaar van de grond maar wel van het huis als u getrouwd ben met een filipina maar de grond moet wel in een sudivsion zijn en de vrouw is eigenaar van de grond maar alles hangt af van hoe dat ge een contract hebt gemaakt maar de grond blijft altijd van een filipina maar de wetten gaan in de toekomst ook veranderen !
Als de filipina eerst sterft dan ben u als echtgenoot de eigenaar van huis en grond als uwe vrouw een testament heeft gemaakt dat is zeer duideliijk !!
Contracten in de Filippijnen worden niet opgemaakt zoals in Europa. Wanneer de echtgenote eerst sterft gaat alles naar de familie in de Filippijnen. Ook je onroerend in de Filippijnen. Je mag niet vergeten, zelfs als je echtgenote al een Belgische indentiteit heeft, zij voor eeuwig Filippijnse blijft. Een contract op grondwettelijke basis van de Filippijnen gezien heeft geen enkele draagkracht hier bij ons in Europa! Als uw echtgenote er niet meer is ben jij geen balikbayan niet meer en heb jij geen enkel recht meer in de Filippijnen, zelfs niet om er langer te verblijven dan de wettelijke 21 dagen (zonder visum weliswaar).
Dan zul u beter weten dan ik maar ik geloof daar niks van en een condominum ?
Ik kan het ook bewijzen ook maar in een ander forum maar de forum is niet meer daar de admin is overleden en ge kunt ook de Filipijnse nationalteit aan>>>vragen ook !
Als niet-Filipijnse buitenlander kan men een appartement (of condo in een appartementsgebouw) of huis aankopen, maar niet de grond. Volgens de Filipijnse wetten heeft een buitenlander niet het recht om grond (land) in de Filipijnen te verwerven. Men is eraan bezig om deze wetten te veranderen of aan te passen, maar niemand weet momenteel hoevele jaren dit gaat duren noch wat er precies zal veranderd worden (nu reeds wordt er vagelijk gesproken over het invoeren van minimum-prijzen voor grond te kopen door buitenlanders om het gras niet weg te maaien voor de voeten van Filipijnen die ook wel een lapje grond willen aankopen maar niet dezelfde middelen hebben als buitenlanders). Het klinkt logisch voor Filipijnse ingezetenen.
Wil men als buitenlander toch grond verwerven in de Filipijnen, kan dit nu reeds op verschillende manieren. Als de buitenlander in kwestie lid of aandeelhouder is van een of andere erkende Filipijnse firma en de grond wordt aangekocht door de firma ten voordele van de buitenlander/aandeelhouder in kwestie: geen probleem. Als de buitenlander huwt met een Filipijnse vrouw en daardoor automatisch de Filipijnse nationaliteit verwerft: geen probleem. Als de buitenlander enkel samenwoont met een Filipijn(se) kan men ofwel de aangekochte grond op naam van de Filipijnse vriendin of vriend registreren en het huis op die grond op eigen naam, ofwel beide op naam van de Filipijnse vriend(in) registeren en een huurkontrakt voor lange duur opmaken (long term leasing-contract) op eigen naam. Deze kontrakten worden opgemaakt voor een duurtijd van tenminste 20 jaar en zijn verlengbaar voor tenminste 1 maal eenzelfde duurtijd. De kontrakten in kwestie bepalen dat de huurder alle financiele verplichtingen overneemt van de werkelijke eigenaar voor de duurtijd van de overeenkomst en bijgevolg ook de belastingen op grond en woonst in de toekomst zal betalen. Belastingen op grond in de Filipijnen zijn vergeleken met Europese normen, te verwaarlozen. Belastingen op de woonst zijn afhankelijk van een schatting uitgevoerd door een inspekteur van de NHA (National Housing Authority).:vak02:
Al met al is het financieel interessant, vooral wanneer men als buitenlander toch al zin heeft om in een land als de Filipijnen te gaan wonen, en vaak veel interessanter dan in Europa of de USA (zelfs rekening houdend met de real estate prijzen die in de USA als bakstenen gevallen zijn gedurende het afgelopen jaar .lol2
You can own a condo (as a foreigner) as long as 60 % of the building is
owned by Filipinos.
So if a tower has 100 condo’s , 60 should be owned by Filipinos and 40 can be
purchased by foreigners.
You buy the land & house under the name of your wife. Than you make a lease
contract for 30 (50 years) between your wife and yourself.
So basically the house and lot is yours for the next 50 years.
You start a Filipino corporation. You can own 40% of the shares (60% need to
be owned by Filipino’s).
You can ask your wife to sign at the back of the shares which means that those
shares are yours. (she signs a weaver)
Or you can use a lawyer as front man. Same as above. It will appear that the
shares are yours but he will sign a weaver in your favor.
Of course this is not a cheap solution. (Cost of maintaining the company, costs
of lawyers, etc. )
But you might consider it if you want to do business and/or buy a lot of
properties.
Once you have set up a corporation you have a very flexible construction (you
can avoid taxes, etc.)
One last thing. If you are buying your property in your wife’s name be sure
that it is mentioned that you are the husband.
If your wife dies, you can own the land & house. (even if your a foreigner). So
foreigners can own land if they get it from a inheritance.
Blijkbaar ben jij heel goed op de hoogte (Picar) doch ik heb mijn twijfels. Ik heb nogal wat contacten in de Filippijnen en die spreken de eigendomwet tegen.
Ik neem zo snel mogelijk contact op met hoogwaardigheidsbekleder in de Filippijnen alsook met een consul. Misschien komen we meer te weten. Alvast bedankt voor de info.